Newey: Tegoroczne nosy mogą być niebezpieczne
Brytyjczyk uważa, że bolidy mogą się wsuwać pod inne auta w trakcie kraks
28.01.1414:42
2542wyświetlenia
Zdaniem Adriana Neweya tegoroczne nosy nie tylko są brzydkie, ale także mogą być niebezpieczne.
FIA zdecydowała się na wprowadzenie maksymalnej wysokości nosa, aby uniknąć sytuacji, w której bolid zostaje podbity w górę po uderzeniu w tył innego samochodu.
Zdaniem szefa technicznego Red Bulla niski nos może jednak doprowadzić do odwrotnej sytuacji i w trakcie kraks bolidy mogą wsuwać się pod auta rywali.
Przepisy zostały wprowadzone po badaniach, według który miałyby one zmniejszyć ryzyko powtórki wypadku Marka Webbera z Walencji, kiedy ten najechał na Kovalainena kilka lat temu- powiedział Newey.
Ja niepokoję się jednak, że może dość do odwrotnej sytuacji, kiedy bolidy będą wsuwać się pod. Kierowca po uderzeniu w tył innego bolidu mógłby się znaleźć pod nim, mając nad głową tylną strukturę zderzeniową, co moim zdaniem jest znacznie gorszym scenariuszem.
Brytyjczyk nie szczędził krytyki także wobec wyglądu tegorocznych nosów.
Szkoda, że przepisy tworzą brzydkie rozwiązania, które moglibyśmy zobaczyć w pokazanych już bolidach. To nie jest czysto techniczna kwestia, gdyż musimy tworzyć samochody o jak najlepszych osiągach, niezależnie od walorów wizualnych. Wygląd aut, tak jak ich dźwięk, jest jednak częścią spektaklu. Szkoda, że tegoroczne nie są zbyt atrakcyjne.
Newey dodał również, że obawia się, iż obowiązkowe umieszczenie baterii pod zbiornikiem paliwa może wywołać pewne komplikacje, które być potencjalne niebezpieczne. Wcześniej Red Bull umieszczał baterie pod skrzynią biegów, aby lepiej upakować tył i poprawić rozkład masy.
Trzeba było to zrobić z powodów bezpieczeństwa, jednak nie jestem taki pewny, że bateria pod zbiornikiem paliwa jest bezpieczniejsza niż za silnikiem. To nieznany obszar i Boeing przechodził przez koszmar, kiedy pojawiły się problemy z bateriami, które uziemiły ich samoloty.
Te baterie mogą wydzielać ciepło podczas uderzeń. Przyczyny są trudne do przewidzenia, a kiedy już tak się stanie, to ciężko jest kontrolować ogień. Raczej nie trzeba się obawiać o bezpieczeństwo kierowcy, gdyż będzie dość czasu aby zareagować, jednak mimo wszystko jest to niebezpieczne. Ponadto napięcie jest teraz bardzo duże, wiec całe pit lane zmaga się w tym roku z bezpieczeństwem.
KOMENTARZE