Mosley proponuje "zamrożenie" rozwoju silników
Nad tą prowokującą propozycją dyskutowała dzisiaj Światowa Rada Sportów Motorowych FIA
22.03.0614:39
1137wyświetlenia
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zebrała się dzisiaj w Paryżu, by omówić kilka spraw dotyczących przyszłości Formuły 1. Jednym z tematów była kolejna prowokująca propozycja odnośnie "zamrożenia" rozwoju silników na sezony 2008, 2009 i 2010.
Artykuł 86e z proponowanego regulaminu sportowego na rok 2008 mówi: "Tylko silniki, które będą miały homologację FIA w zgodzie z Aneksem 6, będą mogły być użyte w sezonach 2008-2010". Według Aneksu 6, potencjalni uczestnicy mistrzostw muszą przedstawić swoje projekty na ostateczny silnik do 1 czerwca tego roku.
Skoro prezydent FIA, Max Mosley, domaga się, aby zespoły powiązane z koncernami należącymi do GPMA zadeklarowały chęć wystartowania w sezonie 2008 do końca 31 marca, to dla zespołów, które tego nie uczynią oznacza to tyle, iż nie wezmą one udziału w dalszej dyskusji nad tym i innymi punktami regulaminu. Ma to oczywiście skłonić członków GPMA do jak najszybszego przystania na warunki FIA.
Aneks 6
1. Silnik dopuszczony do użytku jest identyczny z następującym silnikiem:
(i) dostarczonym FIA przed 1 czerwca 2006 r.
lub
(ii) dostarczonym FIA po 1 czerwca 2006 r. lub zmodyfikowanym i ponownie dostarczonym FIA po 1 czerwca 2006r., jeśli Federacja po przeprowadzonych w absolutnej dyskrecji pełnych konsultacjach z innymi dostawcami silników uzna, że może on rywalizować z innymi silnikami posiadającymi homologację na równych i sprawiedliwych zasadach.
Wszystkie takie silniki powinny być dostarczone w stanie umożliwiającym zaplombowanie ich zgodnie z Artykułem 85 (d). Silniki będą przetrzymywane przez FIA w trakcie całego okresu homologacyjnego.
2. Dostawcy homologowanych silników i/lub zespoły używające tychże jednostek napędowych muszą podjąć i/lub ułatwić podjęcie takich kroków przez FIA, by w pełnej dyskrecji w każdej chwili można było ustalić, czy silniki używane w wyścigach faktycznie są identyczne z tymi dostarczonymi FIA jako wzorce.
3. FIA, w konsultacji z Techniczną Grupą Roboczą (TWG) i dostawcami silników, będzie od czasu do czasu wypuszczać informacje na temat testów lub procedur inspekcyjnych, jakie będą stosowane.
W liście do zespołów biorących udział w rywalizacji w sezonie 2006, a zainteresowanych startami w 2008 roku, Max Mosley powtórzył, że nowe przepisy na sezon 2008 mają umożliwić osiągnięcie trzech głównych celów:
- zredukować koszty rywalizacji
- polepszyć sportową rywalizację
- podtrzymać i gdzie jest to możliwe, ulepszyć aktualne standardy bezpieczeństwa
Wydaje się, że chociaż Honda i Toyota są członkami GPMA (Grand Prix Manufacturers` Association), to jednak z racji dostarczania swoich silników zespołom Super Aguri i Midland, będą miały coś do powiedzenia w dyskusji nad nowymi przepisami. Jednakże Renault, Mercedes i BMW, dopóki nie zadeklarują startów w sezonie 2008 do końca marca, raczej nie mają na to co liczyć. Przyjmowanie zgłoszeń rozpoczyna się pojutrze, 24 marca.
Źródło: pitpass.com
KOMENTARZE