Mosley proponuje "zamrożenie" rozwoju silników

Nad tą prowokującą propozycją dyskutowała dzisiaj Światowa Rada Sportów Motorowych FIA
22.03.0614:39
Pussik & Maraz
1137wyświetlenia

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zebrała się dzisiaj w Paryżu, by omówić kilka spraw dotyczących przyszłości Formuły 1. Jednym z tematów była kolejna prowokująca propozycja odnośnie "zamrożenia" rozwoju silników na sezony 2008, 2009 i 2010.

Artykuł 86e z proponowanego regulaminu sportowego na rok 2008 mówi: "Tylko silniki, które będą miały homologację FIA w zgodzie z Aneksem 6, będą mogły być użyte w sezonach 2008-2010". Według Aneksu 6, potencjalni uczestnicy mistrzostw muszą przedstawić swoje projekty na ostateczny silnik do 1 czerwca tego roku.

Skoro prezydent FIA, Max Mosley, domaga się, aby zespoły powiązane z koncernami należącymi do GPMA zadeklarowały chęć wystartowania w sezonie 2008 do końca 31 marca, to dla zespołów, które tego nie uczynią oznacza to tyle, iż nie wezmą one udziału w dalszej dyskusji nad tym i innymi punktami regulaminu. Ma to oczywiście skłonić członków GPMA do jak najszybszego przystania na warunki FIA.


Aneks 6

1. Silnik dopuszczony do użytku jest identyczny z następującym silnikiem:

(i) dostarczonym FIA przed 1 czerwca 2006 r.

lub

(ii) dostarczonym FIA po 1 czerwca 2006 r. lub zmodyfikowanym i ponownie dostarczonym FIA po 1 czerwca 2006r., jeśli Federacja po przeprowadzonych w absolutnej dyskrecji pełnych konsultacjach z innymi dostawcami silników uzna, że może on rywalizować z innymi silnikami posiadającymi homologację na równych i sprawiedliwych zasadach.

Wszystkie takie silniki powinny być dostarczone w stanie umożliwiającym zaplombowanie ich zgodnie z Artykułem 85 (d). Silniki będą przetrzymywane przez FIA w trakcie całego okresu homologacyjnego.

2. Dostawcy homologowanych silników i/lub zespoły używające tychże jednostek napędowych muszą podjąć i/lub ułatwić podjęcie takich kroków przez FIA, by w pełnej dyskrecji w każdej chwili można było ustalić, czy silniki używane w wyścigach faktycznie są identyczne z tymi dostarczonymi FIA jako wzorce.

3. FIA, w konsultacji z Techniczną Grupą Roboczą (TWG) i dostawcami silników, będzie od czasu do czasu wypuszczać informacje na temat testów lub procedur inspekcyjnych, jakie będą stosowane.


W liście do zespołów biorących udział w rywalizacji w sezonie 2006, a zainteresowanych startami w 2008 roku, Max Mosley powtórzył, że nowe przepisy na sezon 2008 mają umożliwić osiągnięcie trzech głównych celów:

- zredukować koszty rywalizacji
- polepszyć sportową rywalizację
- podtrzymać i gdzie jest to możliwe, ulepszyć aktualne standardy bezpieczeństwa

Wydaje się, że chociaż Honda i Toyota są członkami GPMA (Grand Prix Manufacturers` Association), to jednak z racji dostarczania swoich silników zespołom Super Aguri i Midland, będą miały coś do powiedzenia w dyskusji nad nowymi przepisami. Jednakże Renault, Mercedes i BMW, dopóki nie zadeklarują startów w sezonie 2008 do końca marca, raczej nie mają na to co liczyć. Przyjmowanie zgłoszeń rozpoczyna się pojutrze, 24 marca.

Źródło: pitpass.com

KOMENTARZE

24
Metalpablo
23.03.2006 10:01
NO chyba ich coś boli.Oni gadją głupsze głupoty niż nasi politycy wszyscy razem wzięci.Koszmar
meren
23.03.2006 04:27
no tak cóż to za pomysł !!! Żeby jeszcze można było dać silnik do końca września i wykorzystywać go w następnym sezonie ( lub maksymalnie przez dwa ) to jeszcze o takim czymś można rozmawiać. W zesonie skupiałoby się na ustawieniach a silnik konstruowałoby się co zeson , albo nowy co dwa ( a po sezonie pokusić się o modernizację )) ! Ale żeby już teraz zatwierdzać silnik , z ktorego będzie się korzystać za dwa lata i to przez trzy następne !?!?!?!?!?? Przecież to paranoja !! Zamrożenie rozwoju na 5 lat !!! To już na rynku cywilnym pojawiają się nowe modele co 3-4 lata, także ich silniki są modernizowane na bieżąco a znaczne zmiany lub nowe co kilka lat !! A w F1 , ktora jest szczytem techniki ma to byc co 5 lat !!! A pomiędzy nawet modernizacji ??? Głupi pomysł. Myślę, że najlepszym kompromisem byłoby : nowy silnik co dwa sezony, po zesonie dopuszczona jedynie modernizacja ( z czego na pewno chętnie by wszyscy skorzystali ),a wciągu zesony żadnych zmian. Trochę wolniejszy rozwoj ale jednak szybszy niż w cywilu i ciągle szczytowa technika.
MMM
23.03.2006 03:33
:/ hahahahahaa, ten news to powinien byc 1 kwietnia, bo ja nawet nie chce w to uwierzyć że mogło by tak być :/ padaka:/
Koni.9
23.03.2006 11:38
NIeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... Kto tego gościa wymyślił??? F1 od zawsze kojarzyła się (przynajmniej mi...) z czymś lepszym,nowszym i bardziej rozwiniętym niż w innych sportach motorowych... A jak teraz będzie trzeba oddać silnik do homologacji to w 2010 roku lepsze silniki będą miały samochody osobowe jeżdżące po drogach... wg. mnie ...:::M*A*S*A*K*R*A:::... Aha... koszta można ciąć, ale nie bez końca bo w końcu wyścigi F1 będą przypominały wyścigi Indy albo WTCC (world turing car championship) z troche przeklepaną blacharą... i co wtedy??? WTEDY BĘDZIE KONIEC!!!
dawo
23.03.2006 10:44
temu sie ladnie w glowie ***alo,co to za cwel jest z niego,przeciez to czysta paranoja,proponuje zrzutke na platnego morderce...dosc juz tego!!
PIPI
23.03.2006 08:44
RMF FMmmmmmmmmm
kuba_new
22.03.2006 10:24
ja pier...... to jest trzeci blizniak kaczynskich?
marcin760
22.03.2006 09:39
Halo Max !!! Przestań palić zioło. Już czas.
odiss
22.03.2006 09:05
Jesuss...takie cos nawet w polsce by nie przeszlo... Ten facet jest zdrowo pomoheretowany....
Piter
22.03.2006 06:42
Tu mówi Mosley ze swojego jachtu na morzu śródziemnym. U mnie piękna pogoda i pełen banan na mojej twarzy bo dostałem następne pare milionów zielonych za wprowadzenie zamieszania na radzie FIA a pare milionów fanów f1 mam w d.... HAHA..co to za płatwa?...O k...a! rekin łaaa!łaaa! ...hrumm! hrumm! hrumm! - bleee!
McLuke
22.03.2006 05:55
czy ten człowiek nie ma dosyc?? on jest jakiś nienormalny delikatnie mówiąc!! Zwolnic go!!
deeze
22.03.2006 05:08
Dyktator niczym Łukaszenka...popieram rafaello - zamrozić Mosleya! Rozumiem zmiany ograniczające pojemność itd. silników, żeby było bezpieczniej itd....ale to już przesada - brak jakiegokolwiek postępu w ciągu 3 lat!! Kto to widział??
adams
22.03.2006 03:55
Stary ***ziel.Może powinniśmy tez wrócić do telefonów na korbkę
rafaello85
22.03.2006 03:52
Ja mam inną propozycję - zamrozić Mosleya!!!
Bucu
22.03.2006 03:26
to jest jakies chore:/ dajmy kierowcom joya i niech na pleayu sie scigaja jak wszystko maja miec takie same:/:P idiota (Mosley) moglby sie fanow wpierw zapytac czy chce wiecej slabych zespolow:P o takich samych bolidach
melex
22.03.2006 03:08
myślę, jak Brat2005: to może przyczynić się do powstania nowej serii, w której koncerny będą okreslały warunki. I kto będzie konstruował silniki dla pozostałych w F1 - Cosworth?
melex
22.03.2006 03:02
oj, to mi przypomina nasze rodzime polityczne bagienko... :(
Bart2005
22.03.2006 02:59
Swietny pomysł wprost fantastyczny. To przyspieszy powstanie konkurencyjnej serii wyścigowej. Ten Mosley jest zdrowo zamotany. Proponuje jeszcze zatrzymać rozwój techniki pod względem bezpieczeństwa i będzie git.
Jacenty_F1
22.03.2006 02:49
Do lekarza Mosley do lekarza i to z nogami bo na głowę już za późno.
W
22.03.2006 02:32
HAHAHAHAHA............! Puchar za suchar.
andy
22.03.2006 02:24
ja mysle ze za niedługo Mosley wymysli że każdy zespół musi się systematycznie cofać w rozwoju aż do osiągnięcia dna bo w innym przypadku zostanie wykluczony z mistrzostw. Czy ktos w końcu tego idiotę wywali z tego interesu?
mateusz
22.03.2006 02:14
Jeżeli ktoś zgłosi słaby silnik będzie na niego skazany przez 3 sezony? Genialny pomysł... :/
[FiZoL]
22.03.2006 02:13
a ja proponuje zamrozic Mosleya i reztrzaskać go na kawalki, bo jescze wymyśli jeden silnik na te 3 lata od jednego dostawcy....ŻAAAAAAAAAAAAAALL
dzumen
22.03.2006 01:58
to moze w ogole zrobic jednego dostawce silnikow? ;/