FIA: Przepisy dotyczące paliwa są jasne

Federacja twierdzi również, że poprawnie działający czujnik zawsze zapewnia dokładne dane
28.03.1416:05
Paweł Zając
1740wyświetlenia

Charlie Whiting, dyrektor wyścigów F1, nie ma wątpliwości, że regulamin jest przejrzysty w kwestii dotyczących limitu przepływu paliwa.

Red Bull argumentuje swoją apelację od dyskwalifikacji Daniela Ricciardo tym, że w regulaminie nie ma zapisu wymagającego pomiaru przepływu paliwa czujnikiem FIA.

Ta kwestia została wyjaśniona w dyrektywie technicznej opublikowanej pierwszego marca, jednak zdaniem Mistrzów Świata jest ona tylko opinią Whitinga i nie jest ona regulaminowo obowiązująca. Red Bull jest pewien, że jeśli udowodni, iż Daniel Ricciardo nie przekraczał limitu to uda się odzyskać drugie miejsce z GP Australii.

FIA jest jednak innego zdania twierdząc, że inny z zapisów regulaminu określa sposób pomiaru. Moim zdaniem Artykuł 5.10 dość jasno określa, że jedynym sposobem mierzenia przepływu paliwa jest homologowany czujnik - powiedział Whiting. Jak wiecie, Gill jest jedynym czujnikiem homologowanym przed FIA. Dla mnie to jest całkowicie jasne.

Brytyjczyk odwoływał się konkretnie do artykułu 5.10.3, który stanowi: Homologowany czujnik musi zostać umieszczony tak, aby bezpośrednio mierzyć ciśnienie, temperaturę oraz przepływ paliwa dostarczonego do wtryskiwaczy. Te sygnały muszą zostać przekazane do systemu danych FIA.

Red Bull twierdzi również, że czujniki dostarczone przez FIA nie są dość precyzyjne i błąd pomiaru wynosi nawet dwa procent, co ma przekładać się na 0,3s różnicy w czasach okrążeń. Ciało zarządzające sporem twierdzi jednak, iż jest pewne, że czujniki zapewniają 99,5% dokładności.

Akceptujemy błąd w granicach około 0,5% - powiedział Fabrice Lom, szef działu napędów F1. Większość pomiarów jest na znacznie lepszym poziomie. Krok po kroku dochodzimy do celu, którym jest 0,25%.

FIA uważa również, że czujnik może pracować 100 godzin bez dodatkowej kalibracji, co oznacza, że odczyty zawsze są poprawne. Podczas pierwszego użycia czujnika od razu wiesz, czy coś jest nie tak. Przyczyna to inna kwestia. Nie było jednak problemu z dokładnością. Jeśli pracuje odpowiednio to zawsze jest dokładny. Tak było dotychczas. Czasem nie wiadomo czemu się psują, ale taka informacja pojawia się od razu i jest oczywista.

KOMENTARZE

13
Aeromis
28.03.2014 10:01
@DBR [quote]A Ty to niby co robisz ? Także piszesz z absolutną pewnością, że to RBR ma rację i że nie przekroczył limitu[/quote]Bzdura do potęgi, cały czas mówię wyłącznie jedynie o takiej możliwości i nic więcej. Twoje emocje przeinaczają sposobność prawidłowego rozumienia moich wypowiedzi, sam podkreślałem to wielokrotnie dopisując także- o ile RBR ma rację itp. Zrozum ja nie przesądziłem o niczym w żadnym momencie całej tej sprawy, ja nie stoją po stronie RBR, a z zaciekawieniem (i obawą) sie przyglądam rozwojowi wypadków. [quote]Do tego nie rozumiesz prostej zależności : - "problemy" Riccardo z przepływomierzem i metoda a'la RBR = 2 miejsce - brak takowych problemów i bolid zgodny z regulaminem Vettela = wielka kicha - taczka nie bolid i pas.[/quote] Komentarz nr 23 [quote]Ktoś postanowił zdjąć ten uśmiech z australijskiej twarzy. Szkoda, RIC dobrze wystartował i pojechał ładny wyścig. Teraz przy formie RBR jest znak zapytania - co by było, jakby RIC limitów nie przekraczał?[/quote] Widzisz - znów wmawiasz sobie coś czego nie ma, ba więcej, było i jest zupełnie odwrotnie! [quote]Inne zespoły jak twierdzi RBR również miały problemy to jednak jakos działały w ramach ustalonych ograniczeń i korzystały z przepływomierzy FIA.[/quote]To w żadnym wypadku o niczym nie decyduje, bo to była ich decyzja. [quote]Zastanawiające jest też , że tylko u RBR a zwłaszcza u Riccardo są non stop problemy z przepływomierzami - ktoś napisał o psuciu ich młotkiem by wykazać wine FIA - oczywiście to żart, ale czy aby taki nieprawdopodobny - za to głowy bym nie dał.[/quote]Nie chce mi sie szukać znów swojej wypowiedzi mówiącej o grzebaniu się przy sensorach w podobnym choć mniej dosłownym tonie i co to może znaczyć dla F1 (stąd wyżej wspomniane obawy). Człowieku, opamiętaj się albo po prostu wyśpij wreszcie.
DBR
28.03.2014 09:31
@Aeromis [quote]Jedyny problem polega na tym, że masz pewność o swojej racji, podczas gdy nie masz na ten temat żadnych informacji, bo nie wiesz czy Ricciardo przekraczał limity czy tylko dane były nierzetelne[/quote] A Ty to niby co robisz ? Także piszesz z absolutną pewnością, że to RBR ma rację i że nie przekroczył limitu, co więcej pisząc tak sugerujesz, że masz więcej informacji ode mnie co jest nieprawdą - wiec to Ty raczej kłamiesz. Do tego nie rozumiesz prostej zależności : - "problemy" Riccardo z przepływomierzem i metoda a'la RBR = 2 miejsce - brak takowych problemów i bolid zgodny z regulaminem Vettela = wielka kicha - taczka nie bolid i pas. Inne zespoły jak twierdzi RBR również miały problemy to jednak jakos działały w ramach ustalonych ograniczeń i korzystały z przepływomierzy FIA. Zastanawiające jest też , że tylko u RBR a zwłaszcza u Riccardo są non stop problemy z przepływomierzami - ktoś napisał o psuciu ich młotkiem by wykazać wine FIA - oczywiście to żart, ale czy aby taki nieprawdopodobny - za to głowy bym nie dał. A.K.
Aeromis
28.03.2014 09:18
[quote] Jak rozumiem Ty oczywiście Masz na ten temat wszystkie informacje - co zakrawa na kpinę [/quote]Nie musisz przeinaczać znów, tym razem tego co ja napisałem, bo wyraźnie zaznaczyłem że tak nie jest. Przeinaczasz też sprawę pomiarów/metody liczenia, bo wyraźnie było mówione o niezgodności u Ricciardo (a nie u Vettela), oraz że inne zespoły tez miały problemy a nawet w ogóle system nie działał w ogóle. Chcesz rozmawiać, to nie kłam bo po raz drugi bawisz się w monolog+ wmawianie tego kto co powiedział oraz jakie były fakty, odpuść sobie ta propagandę bo to zupełnie nic nie wnosi do sprawy :/ Nie widzę sensu podążania śladami FIA, oni chcą zamieść sprawę pod dywan a ty to łykasz bez pomyślunku.
DBR
28.03.2014 08:22
@Aeromis Cóż ja swoje twierdzenia opieram o decyzję FIA opartą O WYNIKI HOMOLOGOWANEGO i przepisowego sprzętu oraz wynikającą z nich oficjalną dyskwalifikację, Ty w oparciu o opinię zespołu, oparta o jakąś enigmatyczną i nieuznawaną przez Regulamin metodę, ktorej stosowanie samo w sobie jest złamaniem Regulaminu wystarczającym do orzeczenia wykluczenia z wyścigu - mając to na względzie zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest, że prawda leży po stronie FIA. A.K. Ps. Jak rozumiem Ty oczywiście Masz na ten temat wszystkie informacje - co zakrawa na kpinę bo obaj możemy opierać się jedynie na informacjach wyczytanych w mediach - róznica jest taka, że dla mnie RBR to zespół mówiąc oględnie "specyficznie uczciwy" dla Ciebie bez małą Bóg bez skazy. I wszystko.
Aeromis
28.03.2014 07:53
@DBR Jedyny problem polega na tym, że masz pewność o swojej racji, podczas gdy nie masz na ten temat żadnych informacji, bo nie wiesz czy Ricciardo przekraczał limity czy tylko dane były nierzetelne. "Wszyscy pozostali" aka "mam kumpli co ci wtłuczą" to nieistotne argumenty. Ja nie przesądzam o racji a jedynie uświadamiam że być może "nie płacz kotku, to nie tak jak myślisz" faktycznie jest możliwe oraz co, a zarazem jak wiele z tego wynika.
paymey852
28.03.2014 07:48
@DBR FIA jest pewna 99,5 % a RB stwierdza(nie ja) że nawet 98%, czy to jest normalna i oczywista dla was sytuacja. [quote="DBR"]Wszyscy pozostali jakoś korzystali z przepływomierzy FIA i nie płakali - no chyba, ze twierdzisz, że jedynie u RBR na złość zamontowano przepływomierze o błędzie 2% podczas gdy u wszystkich innych 0,25%. A.K.[/quote] No właśnie tego nie wiem, dlatego sprawa nie jest dla mnie oczywista. Słyszałeś żeby Mercedes mówił że miał 2% błędu ale ich to nie rusza. Jak będzie potwierdzone że każdy ma taki sam procent błędu wtedy będzie wszystko jasne do tego czasu staram się być obiektywny.
iceneon
28.03.2014 07:33
Ten artykuł rozwiał wszelkie wątpliwości, więc RBR nie odzyska swoich nieuczciwie zdobytych punktów i kropka.
DBR
28.03.2014 07:32
@paymey852 Nie Masz racji - dla mnie równe szanse to spełnianie wymogów równego dla wszystkich regulaminu czy się podoba czy nie . Wszyscy pozostali jakoś korzystali z przepływomierzy FIA i nie płakali - no chyba, ze twierdzisz, że jedynie u RBR na złość zamontowano przepływomierze o błędzie 2% podczas gdy u wszystkich innych 0,25%. A.K.
paymey852
28.03.2014 06:42
@windulek @DBR @Karol24 Dla was 2%=0,25%, jak tak to Red Bull złodziej a regulamin taki sam dla wszystkich a o czujnikach nie wspominajmy no bo wszystko jasne. Niech będzie 10% byle u puszek.
Karol24
28.03.2014 05:56
10 zespołów nie narzeka i dostosowuje się do wymagań FIA. Tylko jeden uważa, że jest mądrzejszy i ma lepsze rozwiązanie.
DBR
28.03.2014 05:00
I wszystko na temat. A.K.
Kamikadze2000
28.03.2014 04:17
Nie jestem do tego przekonany, ale wycofanie z tego będzie głupim pomysłem. Trza w to brnąć, rozwijać. Karty zostały rozdane, przepisy zostały ustalone - zmieniać je w czasie gry jest dobre dla jednej, ale już dla drugiej strony niekoniecznie. W 2015 lub 2016 roku nikt już narzekać nie będzie. Trzeba przetrwać testowy rok - nikt poważny nie oczekiwał chyba, że przejdzie gładko i schludnie... ;)
windulek
28.03.2014 03:09
Amen.