FIA potwierdza nowe procedury restartu wyścigów od sezonu 2015

Podczas spotkania w Monachium uchwalono sporo zmian przed przyszłorocznymi mistrzostwami
26.06.1419:19
Mateusz Szymkiewicz
5334wyświetlenia

FIA potwierdziła, że od sezonu 2015 restarty wyścigów po zakończeniu okresu neutralizacji będą odbywały się z pól startowych.

Dotychczas po zjeździe samochodu bezpieczeństwa, kierowcy ustawiali się w jednym szyku i ponownie przystępowali do rywalizacji w sposób lotny. Dziś jednak podczas spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych w Monachium uchwalono, iż od sezonu 2015 restart będzie odbywał się na polach startowych.

Oprócz tego, zmiany objęły przepisy dotyczące jednostek napędowych. Od przyszłego roku na każdego kierowcę będą przypadały cztery silniki, aczkolwiek jeżeli liczba wyścigów będzie wynosić więcej jak dwadzieścia, to wówczas limit zostanie zwiększony o jedną jednostkę. Ponadto w przypadku, gdy w bolidzie danego zawodnika zostaną wymienione wszystkie elementy składające się na jednostkę napędową, to wtedy karnie wystartuje z końca stawki, a nie jak to jest obecnie, z alei serwisowej.

Federacja postanowiła w ramach cięcia kosztów ograniczyć czas pracy zespołów w tunelach aerodynamicznych oraz przy komputerowej mechanice płynów. Od przyszłego roku czas pracy w tunelu zostanie ograniczony z 80 na 65 godzin w tygodniu i w dodatku każda ekipa będzie mogła korzystać tylko z jednej placówki w ciągu roku.

Odnośnie testów ustalono, iż przed sezonem 2015 zostaną rozegrane trzy sesje w Europie po cztery dni, natomiast w 2016 roku ekipy będą czekały tylko dwie tury testów. Ograniczenia spotkały także testy w trakcie sezonu. Od przyszłych mistrzostw zostaną zorganizowane tylko dwie sesje liczące łącznie cztery dni i połowa z nich ma zostać przeznaczona młodym kierowcom.

Światowa Rada Sportów Motorowych ustaliła, że od następnego roku przepisy odnośnie parku zamkniętego będą już obowiązywać przed rozpoczęciem trzeciego treningu, plany porzucenia koców grzewczych zostały odroczone, a obowiązkowa przerwa dla mechaników pomiędzy piątkowymi, a sobotnimi zajęciami, została wydłużona z sześciu do siedmiu godzin, natomiast od 2016 roku do ośmiu.

Poza tym zatwierdzono nowe przepisy, mające wyeliminować powszechne w tym sezonie wystające elementy z nosów bolidów, a także zezwolono na montowanie tytanowych płyt do podłóg, których zadaniem będzie wytwarzanie snopów iskier w celu poprawienia widowiska. Poza tym nowe regulacje nakazują, by od sezonu 2015 tarcze hamulcowe obracały się z tą samą prędkością co koła, a mocowania felg były podwójne.

KOMENTARZE

36
idylla
28.06.2014 04:16
Wie ktoś może jak to będzie funkcjonować w praktyce? Wypadek-czerwona flaga-dojazd na pola startowe czy wypadek- sc-żółta flaga- start z pól bez ekipy i koców( czyli krążymy za sc podczas neutralizacji, a potem on zjeźdźa a kierowcy na pola startowe)? W pierwszym przypadku Bert traci pracę i trzeba wydłuzyć czas trwania wyścigu.
General
28.06.2014 12:21
W niektórych wyścigach najbardziej emocjonujący jest start, więc nie dziwię się tej decyzji. Będzie więcej emocji, oczywiście nie dla tego kto podas drugiego czy trzeciego restartu zostanie staranowany np. przez Grosjeana czy Kobayashiego:)
Sar trek
27.06.2014 09:41
Przeszedł zatrzymany restart? Nie, no to nie do wiary. Nie, to być nie może. Kibiców przed telewizorami tysiące. I o to im płacą. Jakby ktoś dał im w mordę
rocque
27.06.2014 11:43
Bezsens, po prostu bezsens. Ciekawe kiedy ta ciągle pompowana bańka sztuczności pęknie. Zamiast wyprzedzania - klikanie DRS. Zmiany, które zamiast coś wnosić przypominają rozpaczliwą próbę ratowania tego, co nosi jeszcze póki co nazwę ' F1 '. Zmiana formatu kwalifikacji w tym roku się im udała, ale to chyba jedyna zmiana na plus. A reszta? ...
rno2
27.06.2014 09:48
@Linus Bo to są tylko powierzchowne zmiany. To tak jakbyś człowiekowi dźgniętemu nożem nie zaszywał rany, tylko zaszył koszulkę, żeby z wierzchu niczego nie było widać. Zobacz - kilka zespołów stoi na krawędzi upadku, albo niebezpiecznie się do niej zbliża. A wszechmądre FIA zamiast zarządzić poważne koszta w cięciach, zmniejsza ilość dni testowych o całe 2 dni, albo daje mechanikom godzinkę wolnego, a fanów próbuje na siłę uszczęśliwić kolorowymi iskierkami i kilkoma startami w trakcie jednego wyścigu (w końcu każdy kolejny start to potencjalna szansa na jakiś spektakularny wypadek)... Co do zmian w samym widowisku: na temat startu po sc już się wypowiedziałem w innym temacie - jest to moim zdaniem głupota, bo już samo pojawienie się sc na torze potrafi zrobić zamieszanie w stawce, a ruszanie z miejsca jeszcze bardziej będzie mieszać... Natomiast tytanowe płytki są dozwolone, a nie nakazane (tak wynika z treści artykułu), więc mam nadzieję, że nikt nie będzie z tego korzystał i temat umrze śmiercią naturalną...
Linus
27.06.2014 09:25
Przepraszam, ale strasznie marudzicie... Co nie zrobią jest źle. Prawda jest taka, że wyścigi są w ostatnich sezonach dużo ciekawsze niż jeszcze kilka lat temu, gdy jakiekolwiek wyprzedzanie było w zasadzie świętem. Rozumiem, że można się z pewnymi rzeczami nie zgadzać, sam pewnych przepisów bym nie ruszał, ale krytykowanie absolutnie wszystkich zmian wprowadzanych przez FIA, podczas gdy sport jest ewidentnie bardziej widowiskowy niż kiedyś, jest całkowitą ignorancją faktów. Na tej samej zasadzie krytykowane były przez Was zmiany silników, które, taka jest prawda, były konieczne, aby utrzymać w sporcie wielu producentów i sprawić, że zainteresują się nim nowi. Jeśli można, sugeruję więc zanim się coś skrytykuje, co przychodzi bardzo łatwo, zerknąć na temat z szerszej, globalnej perspektywy i popatrzeć na wszystkie aspekty tematu.
krisow
27.06.2014 08:24
Restart wyścigu zamiast za SC lotny z miejsc startowych to dla mnie paranoja. Prowadzę powiedzmy z 5 sekund i SC. Już straciłem całą przewagę (nie ze swojej winy), a za chwilę muszę się bronić na ponownym starcie?! W Monaco powiedzmy 2 czy 3 SC i 4 starty będą? Ani to logiczne, ani bezpieczne wg. mnie.
rno2
27.06.2014 07:46
Najśmieszniejsze jest to, że te wszystkie ograniczenia to mały ułamek budżetów zespołów...
vermaden
27.06.2014 05:06
... zapomnieli o zraszaczach jakby deszcz jednak nie padal danego weekendu. Przydaloby sie tez losowanie mieszanki opon (jednej z 4) na jakiej kierowca ma wystartowac w wyscigu, w sumie losowanie bolidow przed startem tez mozna zrobic ... i kierowcow tez, z kibicow najlepiej ...
marvin
26.06.2014 11:26
Aż ciśnie się na usta, czemu panowie z FIA nie wezmą sobie do serca i nie uczynią swojego motta zawodowego tej słynnej sentencji od lekarzy: "Przede wszystkim - nie szkodzić". Poprzez wprowadzanie coraz większych limitów, ograniczeń niszczy się ten sport, innowacyjność i konkurencyjność bolidów. Coraz większą rolę w Formule 1 gra kasa, kiedyś to może było mniej zauważalne, teraz to podstawa. Dziwię się, że prywatne zespoły chcą się jeszcze dołączyć do tego motosportu wydając setki milionów $$$ i nie osiągnąć żadnego sukcesu. Ograniczenie korzystania z komputerowej mechaniki płynów - a niby jak zamierzają to kontrolować? Delegat FIA będzie wyłączał serwery w fabryce? Podsumujmy fakty: Zamrożenie rozwoju jednostek napędowych w trakcie sezonu Ograniczenie dozwolonych zmian w 2015 i więcej w 2016 Limit 4 jednostek (ew. 5) Ograniczenie liczby dni testowych Ograniczenie dostępu do samochodu w trakcie weekendu Ograniczenie dostępu do tuneli aerodynamicznych Sztuczne pozwolenie na montaż tytanowych elementów podłóg (czego i tak nikt nie zrobi bo tytan swoje waży) Dołóżmy jeszcze restart z pól startowych - nie chcę nawet wiedzieć, co się będzie działo na torach pokroju Monako czy Singapur. Jak widać, Formuła 1 to bardzo ograniczony i sztuczny twór, w negatywnym sensie tych słów. Chyba jednak przerzucę się w przyszłym sezonie do V8 Supercars, przynajmniej silniki brzmią poprawnie:)
idylla
26.06.2014 11:21
Prościej byłoby w ramach cięcia kosztów ograniczyc odgórnie budżet do powiedzmy 120$ na sezon i "twoja wola" co w zakresie tej kwoty robisz. FIA goni w piętkę, raz dorzucają sesje testowe , raz je ograniczają. SNopy iskier po prostu miodzio:-)( mam wrażenie że komuś kto to wymyślił zamontowano o jedną za dużo tytanową płytkę, ale w głowie). Restart to ma sie odbywać z zachowaniem całego cyrku z ekipami na polach startowych czy "na surowo" czyli zatrzymają się i ruszą ?
ZR-1
26.06.2014 10:26
Witam Odnosnie hamulcow-aktualnie tarcze i kola maja zgodne predkosci obrotowe.Dziala to podobnie jak w prawie kazdym samochodzie.W celu uzyskania efektu aerodynamicznego,niektore pomyslowe Dobromily rozpoczely prace nad zmiana tego.I wlasnie stad ta regulacja. Pozdrawiam.
enstone
26.06.2014 10:25
Jeżeli FIA tak ogranicza te budżety, wprowadza technologie, które mają trafić do samochodów to ja im proponuje wprowadzenia tylko jednego silnika na sezon, bo ja w swoim samochodzie mam tylko jeden silnik i nie mogę sobie pozwolić na 3 pozostałe, nowe, czekające na palecie w garażu ;) ;)
dejacek
26.06.2014 08:47
Wszystko totalnie bez sensu. Masa bzdurnych ograniczeń spowodowanych niby oszczędnością a de facto powodujących konieczność kosmicznych inwestycji corocznie w budowę nowego bolidu. Obejrzyjcie choć 1 wyścig motogp. Na jednym okrążeniu zdarza się kilka wyprzedzań tej samej pary zawodników. To jest sport a nie szachy jak w F1. Gdybym musiał płacić za oglądanie F1 to wolałbym dać 5 razy tyle za motocykle
kibic sribic
26.06.2014 08:38
@botorf1 Nie ma potrzeby kolejnego okrążenia rozgrzewkowego - po zdjęciu kocy grzewczych mogą od razu zejść z toru do pit lane, długo im to nie zajmie.
LeVi_
26.06.2014 08:26
Ja znalazłem informację: "The current parc ferme restrictions (...) will now begin after final practice instead of qualifying" czyli do końca trzeciego treningu będzie można wprowadzać zmiany. Chociaż de facto trzeci trening będzie sesją warm-up przed kwalifikacjami, bo dużych zmian nie zdążą wprowadzić jeśli najdzie ich taka myśl np. pod koniec treningu.
FelipeF1.
26.06.2014 08:02
To jakaś paranoja, po co te płytki? Według mnie w bolidzie powinny być tylko elementy które są niezbędne i mogą dać jakąś przewagę nad resztą, a nie jakieś cuda na pokaz. Drugą sprawą jest restart po SC. FIA chyba myśli że po starcie dojdzie do kolizji i poprawi to znacząco widowisko, żenada. Również dołączam się do tego co napisał @Anderis. Po co w ogóle fp3 :) Ciekaw jestem kiedy FIA się opamięta i zobaczy że źle się dzieje w F1.
Aeromis
26.06.2014 08:02
@jpslotus72 Dzięki za ów dodatkowe informacje, bo zazwyczaj interesują m,nie przede wszystkim opinie kierowców właśnie. To co mnie zaszokowało to niezwykła szybkość zatwierdzenia tej propozycji po jej opublikowaniu w mediach (może coś przegapiłem). Jeśli niczego nie przegapiłem, to jest to na prawdę dziwne. Jestem mocno przeciwny tej zmianie i tak było od samego początku, jakie jednak mogą być pozytywy? 1. Więcej emocji (z poczuciem niesprawiedliwości włącznie, a może nawet przede wszystkim). 2. Większa losowość rezultatów wyścigu, choć teoretycznie ów losowość fajna nie jest, to sprawia ona że sezon jako całość jest ciekawszy, dodatkowo stwarza to (dzięki kolizjom) większe szanse na zdobycie punktów przez "cieniasów". 3. Więcej kontaktów/wypadków, czyli tym czym często się "żyje" jeszcze długo po wyścigu. F1 staje się synonimem przerostu formy nad treścią, czy mój osobisty limit wytrzymałości nie zagląda w oczy? Jeszcze nie wiem, zobaczymy... Póki co zostaję jak zawsze optymistą i nim zostanę jeśli nic zbytnio nie zacznie mi nawalać po oczach :)
Maly-boy
26.06.2014 07:59
Coraz bardziej oddalam się od F1... i nie tylko ja patrząc na wyniki oglądalności.
Carolius
26.06.2014 07:59
Kolejne nie zrozumiałe i niszczące F1 decyzję :) Bardziej widowiskowa już robi się IndyCar, która chyba przejmie pałeczkę jako królowa sportów motorowych. Niestety F1 staje się coraz mniej atrakcyjną serią...
botorf1
26.06.2014 07:53
@hejter A no różnica jest taka, że od przyszłego roku, czas pracy mechanika skróci się o godzinę (a za dwa lata o dwie), podczas gdy ilość pracy do wykonania pozostanie taka sama. [quote="corey_taylor"]W takim razie po cholerę SC? Przerywamy wyścig, kierowcy ustawiają się na polach i mamy kolejny start, na jedno wyjdzie. Zero logiki. [/quote] Z jednej strony masz rację, bo ubywa nam wtedy okrążeni do mety podczas jazdy za SC i ekipy porządkujące mogłyby czuć się bezpieczniej. Z drugiej zaś strony zespoły musiałyby udać się na pola startowe z kocami grzewczymi, aby utrzymać odpowiednią temperaturę opon. Wydaje mi się też, że ekipa od koców potrzebowałaby czasu, by bezpiecznie opuścić pola startowe (tak jak w przypadku "normalnego" startu potrzebne mogło by być okrążenie rozgrzewkowe).
TommyYse
26.06.2014 07:51
Ja nie ogarniam po co te zmiany. Niby są skierowane do kibiców, żeby lepiej się bawili oglądając ale wszyscy kibice są niezadowoleni i jadą po FIA jak się da. Sztuczność, idiotyczne...
jpslotus72
26.06.2014 07:49
Z czeskiego źródła - w temacie restartu z pól startowych:[quote]Button i Rosberg przypuszczają wprawdzie, że start jest bardzo atrakcyjną częścią wyścigu dla kibiców, na tym jednak pozytywy się kończą. Button między innymi obawia się o start z pól startowych na starych oponach. "Pewne rzeczy idą za daleko. Podoba mi się czyste ściganie, tak jak to było przez ostatnich 50 lat. Ja naprawdę nie chce widzieć tak wielkiej zmiany, by robić ponowny start. To jest dziwne. Moja opinia w tej chwili jest taka, ze powinno to zostać tak, jak jest teraz" - powiedział Rosberg. Jego kolega z zespołu, Lewis Hamilton, dziwi się z kolei, że nikt nie zapytał o zdanie kierowców. Chociaż zmiana jest robiona zmyślą o kibicach, według większości komentarzy nowy pomysł również im się nie podoba.[/quote] FIA pracuje, aż się iskry sypią... Sztuczne ognie.
kusza
26.06.2014 07:45
Jak jest przekladnia na osi, i tarcza obraca sie szybciej w stosunku do kola, to do zatrzymania kola jest potrzebna mniejsza sila. Co z powierzchnia klockow dobrze jak by sie jakis fachura wypowiedzial.
Anderis
26.06.2014 07:39
Ja tylko się zastanawiam po co FP3, skoro parc ferme będzie od początku FP3. :D
marrcus
26.06.2014 07:30
haha czytam i niedowierzam
vvv
26.06.2014 07:29
nie no jestem rozczarowany - zapomnieli o neonach pod bolidem aby wyścigi nocne nieco urozmaicić :)
corey_taylor
26.06.2014 07:12
W takim razie po cholerę SC? Przerywamy wyścig, kierowcy ustawiają się na polach i mamy kolejny start, na jedno wyjdzie. Zero logiki. Jak nisko musi F1 upaść żeby ćwoki z FIA obrali inny kierunek zmian? Czy za parę lat kierowcy będą przejeżdżać wyścig na symulatorze, a my będziemy oglądać animację 3d z super podrasowanym dźwiękiem silników i snopami iskier? Ręce opadają, jak tak dalej pójdzie to odechce mi się oglądania tego cyrku, a myślałem że nie dadzą rady takich bzdur wymyślić żeby mnie zniechęcić..
oxiplegatz
26.06.2014 07:10
Ale paranoja, z tego już się zrobił cyrk, a nie sport.
Falarek
26.06.2014 06:55
Czyli tytanowe płyty będą nie obowiązkowe więc jeśli zespół nie będzie miał z tego korzyści to tego nie zastosuje. No chyba że dla idei iskier :)
Grekyy
26.06.2014 06:48
... i te sztucznie wywoływane snopy iskier... to są jakieś żarty. Dodać tylko podrasowany dźwięk silnika z głośników i efekt rozmycia w TV żeby samochody wyglądały na szybsze. Jeśli FIA chce snopów iskier, to niech obniżą bolidy... przywrócą efekt uziemienia. Kibice mają to kupić?
hejter
26.06.2014 06:13
Ciągle coś ograniczają. [quote]a obowiązkowa przerwa dla mechaników pomiędzy piątkowymi, a sobotnimi zajęciami, została wydłużona z sześciu do siedmiu godzin, natomiast od 2016 roku do ośmiu.[/quote] Rozumiem, że chodzi o cięcie kosztów? Tylko co to za różnica czy ten mechanik będzie gmerał przy bolidzie czy sączył kawę w hotelu - na torze musi być i tak i tak, a dniówka należy mu się taka sama.
jarof1
26.06.2014 06:11
Czyli cofamy się w rozwoju, ale ze snopami iskier spod bolidów. Mówię o cięciach kosztów oczywiście... Jeszcze trochę i kierowcy zaczną traktować F1 jako przystanek przed innymi SZYBSZYMI seriami...
artur_fan_f1
26.06.2014 06:04
[quote](...)od sezonu 2015 tarcze hamulcowe obracały się z tą samą prędkością co koła.[/quote] LOL, to w tym sezonie nie kręcą się z tą samą prędkością?!
LeVi_
26.06.2014 06:03
Czy to oznacza, że obecnie stosowane są skręcające tarcze hamulcowe?
Masio
26.06.2014 05:55
Ostatnio FIA ciągle zmienia jakieś zasady. Kiedy ostatnio i czy w ogóle była taka sytuacja, gdzie zasady na następny sezon nie zostały w ogóle zmienione?