Zrozumieć Formułę 1: Służby ratunkowe

Podczas wyścigów Formuły 1 na torze obecnych jest zawsze klika załóg ratunkowych
05.04.0617:28
Grzegorz Więcek
5452wyświetlenia
Bezpieczeństwo w Formule 1 od dobrych kilku lat jest na bardzo wysokim poziomie, ale nadal zdarzają się wypadki, przy których niezbędna jest pomoc medyczna. Dlatego też służby ratunkowe muszą być zawsze obecne na torach i to właśnie im poświęcony jest ten odcinek cyklu "Zrozumieć Formułę 1".


Żaden inny aspekt wyścigów Formuły 1 nie zmienił się tak bardzo przez lata jak pomoc medyczna. Jeszcze we wczesnych latach 80. ubiegłego stulecia pomoc medyczna podczas wielu imprez Grand Prix była na szokująco niskim poziomie w porównaniu z dzisiejszymi standardami. Teraz jest to jeden z głównych priorytetów podczas każdego wyścigu.

Poważna natura niektórych kontuzji doznawanych w sportach motorowych oznacza, że szybkość reakcji służb medycznych jest absolutnie kluczowa w kwestii ratowania życia. Z tego powodu podczas wyścigów Formuły 1 na torze obecnych jest klika załóg ratunkowych, które w razie potrzeby mogą być bardzo szybko wzmocnione.


Tory posiadają sanitariuszy i lekarzy ulokowanych w różnych miejscach wokół całej trasy przejazdu, mających zapewnić pierwszą pomoc kontuzjowanym kierowcom lub ludziom z obsługi toru i w razie czego podjąć decyzję, czy potrzebna jest dodatkowa pomoc medyczna. Specjalne ekipy medyczne są umiejscowione w kluczowych punktach w bardzo szybkich samochodach, które mogą w krótkim czasie dojechać do każdego większego wypadku.

Są także pomocnicze ekipy medyczne, które posiadają sprzęt niezbędny do szybkiego wydobycia rannego kierowcy uwięzionego w bolidzie. Ponadto do dyspozycji jest wiele karetek pogotowia oraz helikopter MedEvac. Podczas wszystkich wyścigów obecny jest także główny delegat medyczny FIA, doktor Gary Hartstein (następca słynnego prof. Sida Watkinsa), który zawsze czeka w Medycznym Samochodzie Pościgowym, gotowy do wyruszenia na miejsce poważnego wypadku.


Każdy tor musi mieć także w pełni wyposażone centrum medyczne, w którego skład wchodzi pełny sprzęt do reanimacji i w pełni wyposażona sala operacyjna. Lokalne szpitale także są podniesione w stan gotowości w trakcie wyścigu - osoby z bardziej poważnymi urazami mogą być do nich przetransportowane helikopterem bądź ambulansem, jeśli jest to bardziej wskazane. Obsługa medyczna posiada również na ogół swoją własną sieć radiową, umożliwiającą porozumiewanie się z kontrolą wyścigu.

Formuła 1 jest o wiele bardziej bezpieczna niż kiedyś, a obsługa medyczna jest wręcz o niebo lepsza. Jednakże ciągle nie ma miejsca na rozluźnienie i pewne jest, że zakres działania i wielkość służb medycznych będzie nadal najbardziej rozwijanym aspektem tego sportu w nadchodzących latach.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)

KOMENTARZE

6
Maraz
08.04.2006 10:29
Mimo wszystko zmieścili się w dopuszczalnym przez FIA czasie, choć oczywiście mogli uczynić to trochę szybciej.
kuba_new
06.04.2006 04:28
hm? troche malo wiedzy a za duzo ogolow ale teks ok patrzacw wstecz i przypominajac sobie jak kiepsko byl zorganizowany pod tym katem wyscig w stanach kiedy maly szumi wpadl na sciane i kamery pokazywaly go przez wiele wiele sekund kiedy to nikt sie nawet nie pojawil nie mowie o poscigowym doktorze nikt!!!
Maraz
06.04.2006 12:19
Błąd był też inny (powinno być "we wczesnych latach" zamiast "we wczesnych lat"), ale tak czy inaczej dzięki za zwrócenie uwagi :)
melex
06.04.2006 11:19
to ja w sprawie korekty: zamiast "lat 80-tych" (błąd) "lat 80." pzdr.
Maraz
05.04.2006 03:44
Nie jest źle :) Taki temat akurat się trafił, ale jest to w końcu ważna rzecz w F1 i warto było przetłumaczyć.
gregoff
05.04.2006 03:32
Kurczę, czytam i czytam... i dalej mi się nie podoba:/ Następnym razem będzie lepiej;D