Newey chciał odejść z Formuły 1 w 2003 roku
Brytyjczyk nie chciał zgodzić się na użycie bolidu McLaren MP4-19A na początku sezonu 2004
15.04.0618:44
842wyświetlenia
Pracujący obecnie w Red Bull Racing spec od aerodynamiki, Adrian Newey, w wywiadzie udzielonym ostatnio magazynowi F1 Racing przyznał, że pod koniec 2003 roku był bliski wycofania się z Formuły 1, po tym jak nie mógł dojść do porozumienia z zespołem McLaren.
Brytyjczyk stwierdził, że gdyby zespół posłuchał jego rady i nie zdecydował się na użycie nieznacznie poprawionej wersji nieudanego bolidu MP4-18A na początku sezonu 2004, to wówczas Michael Schumacher nie zdobyłby tak łatwo swojego siódmego tytułu mistrzowskiego.
Przez cały sezon 2003 McLaren musiał korzystać z poprawionej wersji bolidu z 2002 roku, MP4-17D, bowiem ukończony w połowie 2003 roku MP4-18A okazał się niezbyt udaną konstrukcją i nie został ani razu użyty w wyścigu. Pomimo zdecydowanych protestów Neweya, władze stajni z Woking postanowiły jednak oprzeć na "osiemnastce" bolid na sezon 2004.
"Jeśli chodzi o odejście z F1, to tak naprawdę rozważałem taką możliwość tylko raz, pod koniec 2003 roku, podczas ostrej sprzeczki wewnątrz McLarena na temat kierunku, jaki zespół powinien obrać z bolidem na sezon 2004", powiedział Newey. "Byłem trochę rozczarowany tą całą sytuację. Wszystko sprowadzało się do tego, że MP4-19A był w zasadzie 18A w nowym opakowaniu, a wydawało mi się, że 18A miał dziedziczne wady".
W istocie MP4-19A okazał się jednym z najbardziej nieudanych bolidów McLarena i miał nawet problemy ze zdobywaniem punktów, a o stanięciu na podium David Coulthard i Kimi Raikkonen mogli tylko marzyć. Dopiero wprowadzony na Grand Prix Francji MP4-19B okazał się samochodem zdolnym do walki o zwycięstwa, ale wówczas Schumacher miał już w zasadzie zapewnione mistrzostwo.
"Mogliśmy i jestem przekonany, że powinniśmy od razu zbudować 19B. Gdybyśmy mieli 19B już na początku 2004 roku, to wówczas byłby to zupełnie inny sezon", powiedział Newey. "Wątpię, abyśmy byli w stanie zdobyć mistrzostwo, ale z pewnością wygralibyśmy więcej wyścigów niż tylko jeden (Grand Prix Belgii)".
Newey pozostał dyrektorem technicznym w McLarenie do końca 2005 roku, po czym dosyć niespodziewanie przeniósł się do Red Bull Racing.
Źródło: ITV-F1.com
KOMENTARZE