Grand Prix Hiszpanii - zapowiedź - BMW Sauber
W najbliższą niedzielę, 14 maja 2006 r., kierowcy F1 wystartują na torze Circuit de Catalunya
10.05.0614:12
1412wyświetlenia
Grand Prix Hiszpanii, Barcelona
12-14 maja 2006 r.
Szósta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
W najbliższą niedzielę, 14 maja 2006 r., kierowcy Formuły 1 wystartują na torze Circuit de Catalunya w kolejnym wyścigu tegorocznych mistrzostw świata - szóstym spośród osiemnastu. Przy tak krótkim okresie pomiędzy wyścigami, zespoły musiały spakować się i rozpakować w rekordowym tempie. Po drodze z Nurburgringu do Barcelony ciężarówki ze sprzętem pokonają dystans 1300 kilometrów. Nie będzie czasu na oddech, a co dopiero na przeprowadzenie testów.
Nick Heidfeld:
"Każdy kierowca dobrze zna tor pod Barceloną, bo jeździmy tam bardzo dużo testów. Przede wszystkim dlatego, że Circuit de Catalunya jest bardzo wymagający pod względem aerodynamicznym. Krótko podsumowując: to szybki tor z łukami przejeżdżanymi z dużymi prędkościami, co sprawia, że aerodynamika musi tu dobrze pracować. Poza tym to także specjalny wyścig dla kibiców, ze względu na ostatnie sukcesy Fernando Alonso. Podczas ostatnich testów zauważyłem, że wybudowano nową trybunę. Podobno wszystkie bilety zostały już dawno wyprzedane. Grand Prix Hiszpanii zapowiada się naprawdę dobrze".
Jacques Villeneuve:
"Circuit de Catalunya to bardzo dobry tor. Odnosiłem na nim w przeszłości sukcesy - wygrałem tu trzy wyścigi Grand Prix. Oczywiście ze względu na dużą liczbę testów wszyscy świetnie znamy ten obiekt. Jest tu kilka fajnych, szybkich łuków, ale nie ma za bardzo gdzie wyprzedzać. Trzeba sobie dobrze radzić z podsterownością. Poza torem, Barcelona to wspaniałe miasto! Dzieje się tu mnóstwo rzeczy, ludzie uwielbiają spędzać czas poza domem i atmosfera jest naprawdę świetna. Kocham styl życia tego miasta. Trudno czasem zrozumieć kataloński, ale gdy zna się trochę hiszpański, można sobie jakoś poradzić".
Robert Kubica:
"To specyficzny wyścig, bo na tym torze odbywa się większość testów. Dla mnie interesujące będzie porównanie mojej postawy na torach, które znam, i na nowych obiektach. Lubię Barcelonę i jej długie, szybkie łuki. Według mnie to jeden z najlepszych torów Formuły 1 - wymagający i dostarczający sporej frajdy z prowadzenia bolidu F1. Nie mogę doczekać się weekendu. Jeszcze nigdy nie ścigałem się w Barcelonie, a tor poznałem podczas mojego debiutu w Formule 1 w grudniu zeszłego roku. Od tamtej pory spędziłem jednak osiem czy dziewięć dni testowych na tym torze".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"W poprzednich latach na wyścig w Hiszpanii przychodziło niewielu kibiców. W 2005 r. organizatorzy mieli jednak komplet. Tak samo będzie w tym sezonie. Euforia wywołana przez Fernando Alonso jest całkiem zrozumiała. Hiszpania to także rynek o rosnącym znaczeniu dla BMW, stąd też cieszymy się z wzrostu zainteresowania Formułą 1.
Kierowcy oraz inżynierowie dobrze znają tor pod Barceloną. Na żadnym innym torze nie odbywa się tyle testów, stąd też wszyscy zgromadzili już ogromna ilość danych do podstawowego ustawienia samochodu. Mimo tego weekend może nieść ze sobą kilka niespodzianek. Warunki na torze mogą zmieniać się z godziny na godzinę. Naszym celem jest doprowadzenie obu samochodów do trzeciej fazy kwalifikacji i zdobycie kilku punktów w wyścigu.
Po udanej inauguracji BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park, park tematyczny zostanie udostępniony kibicom również w Barcelonie. Nie zostanie jednak umieszczony przy torze, a w samej Barcelonie - w porcie przy końcu słynnego bulwaru Las Ramblas".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Tor pod Barceloną jest znany z długich i szybkich łuków, jak na przykład Zakręt 3 albo dwa prawe przed prostą startową, gdzie szczególnemu obciążeniu poddawana jest lewa przednia opona. Dlatego efektywność aerodynamiczna i dobra praca opon są tu szczególnie pożądane. Kiedyś tor był bardzo nieprzyjazny dla opon, ale po zmianie nawierzchni pod koniec 2004 r. to się zmieniło i w zeszłym sezonie można było używać tu bardziej miękkiego ogumienia. Nawierzchnia jest bardzo czuła na wahania temperatury, co może się wiązać z częstymi zmianami przyczepności, a co za tym idzie z różnymi czasami okrążeń. Przez to trzeba ciągle dokonywać drobnych poprawek. Nie można także zapominać o odpowiednim poziomie trakcji - zwłaszcza, że lewy zakręt po długiej prostej w środku toru został zacieśniony".
Fakty i liczby
&,../tory/catalunya.jpg,,
Po pięciu rundach tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów z jedenastoma punktami na koncie.
BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park
Po udanej inauguracji na Nürburgringu, Pit Lane Park po raz drugi pojawi się w Barcelonie. Tym razem park tematyczny nie zostanie zlokalizowany przy torze wyścigowym, a w tętniącym życiem centrum miasta: w porcie w Barcelonie, na końcu słynnego bulwaru Las Ramblas. Atrakcje parku to m.in.:
- starty bolidów Formuły 1 i Formuły BMW z Dirkiem Müllerem i Sebastianem Vettelem w kokpitach
- samochody demonstracyjne ustawione w boksach
- możliwość sfotografowania się w kombinezonie
- pokazy techniczne
- udział w interaktywnym quizie o F1
- udział w drużynowym konkursie zmiany kół w samochodzie F1
- przejażdżki w symulatorze
- możliwość zakupu pamiątek BMW Sauber F1 Team
- możliwość zadania pytań kierowcom BMW Sauber F1 Team kilka razy w ciągu weekendu
- Bezpłatny wstęp od piątku do niedzieli wieczorem, w zależności od ilości zwiedzających.
- Przepustka prasowa lub VIP będzie wymagana w sobotę wieczorem, kiedy to w parku odbędzie się pokaz mody i koncert grupy Marlango z wokalistką Leonor Watling.
- Pit Lane Park ma być obecny także na wyścigach w Silverstone, Montrealu, Monzy i Szanghaju.
Historia państwa i toru
Od początku rozgrywania mistrzostw świata Formuły 1, czyli od 1950 r., rozegrano 35 wyścigów o Grand Prix Hiszpanii. Pierwsze dwa odbyły się w Pedralbes, a kolejne na torach Jarama (9), Monjuich (4) i Jerez (5). Od 1991 r. Formuła 1 regularnie gości na torze Circuit de Catalunya, położonym pół godziny jazdy na północ od Barcelony. W sezonie 2006 Grand Prix Hiszpanii odbędzie się tu po raz 16.
W zeszłym sezonie tłum 115 900 widzów przewinął się przez tor w samą niedzielę (około 300 000 osób w ciągu całego weekendu Grand Prix). Od tamtej pory przeprowadzono na torze liczne prace modernizacyjne. Zbudowano nowe toalety i budki z biletami, rozbudowano sieć chodników i kładek nad torem, powiększono parkingi. Trybunę N przeprojektowano i wyposażono w nowe siedzenia, a Trybuny P i V zbudowano od nowa.
Licząca około 1,8 miliona mieszkańców Barcelona, śródziemnomorski port, leży na północnym wschodzie Hiszpanii. To ekonomiczna i kulturalna stolica Katalonii. Mieści się tutaj kilka uniwersytetów i szkół wyższych, a także liczne muzea i pomniki. Tutaj tworzył słynny architekt Antonio Gaudí (1852-1926), autor m.in. słynnej, wciąż nie dokończonej katedry Sagrada Familia (Święta Rodzina).
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
12-14 maja 2006 r.
Szósta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
W najbliższą niedzielę, 14 maja 2006 r., kierowcy Formuły 1 wystartują na torze Circuit de Catalunya w kolejnym wyścigu tegorocznych mistrzostw świata - szóstym spośród osiemnastu. Przy tak krótkim okresie pomiędzy wyścigami, zespoły musiały spakować się i rozpakować w rekordowym tempie. Po drodze z Nurburgringu do Barcelony ciężarówki ze sprzętem pokonają dystans 1300 kilometrów. Nie będzie czasu na oddech, a co dopiero na przeprowadzenie testów.
Nick Heidfeld:
"Każdy kierowca dobrze zna tor pod Barceloną, bo jeździmy tam bardzo dużo testów. Przede wszystkim dlatego, że Circuit de Catalunya jest bardzo wymagający pod względem aerodynamicznym. Krótko podsumowując: to szybki tor z łukami przejeżdżanymi z dużymi prędkościami, co sprawia, że aerodynamika musi tu dobrze pracować. Poza tym to także specjalny wyścig dla kibiców, ze względu na ostatnie sukcesy Fernando Alonso. Podczas ostatnich testów zauważyłem, że wybudowano nową trybunę. Podobno wszystkie bilety zostały już dawno wyprzedane. Grand Prix Hiszpanii zapowiada się naprawdę dobrze".
Jacques Villeneuve:
"Circuit de Catalunya to bardzo dobry tor. Odnosiłem na nim w przeszłości sukcesy - wygrałem tu trzy wyścigi Grand Prix. Oczywiście ze względu na dużą liczbę testów wszyscy świetnie znamy ten obiekt. Jest tu kilka fajnych, szybkich łuków, ale nie ma za bardzo gdzie wyprzedzać. Trzeba sobie dobrze radzić z podsterownością. Poza torem, Barcelona to wspaniałe miasto! Dzieje się tu mnóstwo rzeczy, ludzie uwielbiają spędzać czas poza domem i atmosfera jest naprawdę świetna. Kocham styl życia tego miasta. Trudno czasem zrozumieć kataloński, ale gdy zna się trochę hiszpański, można sobie jakoś poradzić".
Robert Kubica:
"To specyficzny wyścig, bo na tym torze odbywa się większość testów. Dla mnie interesujące będzie porównanie mojej postawy na torach, które znam, i na nowych obiektach. Lubię Barcelonę i jej długie, szybkie łuki. Według mnie to jeden z najlepszych torów Formuły 1 - wymagający i dostarczający sporej frajdy z prowadzenia bolidu F1. Nie mogę doczekać się weekendu. Jeszcze nigdy nie ścigałem się w Barcelonie, a tor poznałem podczas mojego debiutu w Formule 1 w grudniu zeszłego roku. Od tamtej pory spędziłem jednak osiem czy dziewięć dni testowych na tym torze".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"W poprzednich latach na wyścig w Hiszpanii przychodziło niewielu kibiców. W 2005 r. organizatorzy mieli jednak komplet. Tak samo będzie w tym sezonie. Euforia wywołana przez Fernando Alonso jest całkiem zrozumiała. Hiszpania to także rynek o rosnącym znaczeniu dla BMW, stąd też cieszymy się z wzrostu zainteresowania Formułą 1.
Kierowcy oraz inżynierowie dobrze znają tor pod Barceloną. Na żadnym innym torze nie odbywa się tyle testów, stąd też wszyscy zgromadzili już ogromna ilość danych do podstawowego ustawienia samochodu. Mimo tego weekend może nieść ze sobą kilka niespodzianek. Warunki na torze mogą zmieniać się z godziny na godzinę. Naszym celem jest doprowadzenie obu samochodów do trzeciej fazy kwalifikacji i zdobycie kilku punktów w wyścigu.
Po udanej inauguracji BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park, park tematyczny zostanie udostępniony kibicom również w Barcelonie. Nie zostanie jednak umieszczony przy torze, a w samej Barcelonie - w porcie przy końcu słynnego bulwaru Las Ramblas".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Tor pod Barceloną jest znany z długich i szybkich łuków, jak na przykład Zakręt 3 albo dwa prawe przed prostą startową, gdzie szczególnemu obciążeniu poddawana jest lewa przednia opona. Dlatego efektywność aerodynamiczna i dobra praca opon są tu szczególnie pożądane. Kiedyś tor był bardzo nieprzyjazny dla opon, ale po zmianie nawierzchni pod koniec 2004 r. to się zmieniło i w zeszłym sezonie można było używać tu bardziej miękkiego ogumienia. Nawierzchnia jest bardzo czuła na wahania temperatury, co może się wiązać z częstymi zmianami przyczepności, a co za tym idzie z różnymi czasami okrążeń. Przez to trzeba ciągle dokonywać drobnych poprawek. Nie można także zapominać o odpowiednim poziomie trakcji - zwłaszcza, że lewy zakręt po długiej prostej w środku toru został zacieśniony".
Fakty i liczby
Tor/Data | Circuit de Catalunya / 14 maja 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00/12:00 |
Okrążenie/Długość wyścigu | 4,627 km / 305,256 km (66 okr.) |
Zwycięzca 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:27.16,830 |
Pole position 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 2:31,421 (łączny czas z 1. i 2. sesji kwalifikacyjnej) |
Najszybsze okrążenie 2005 | Giancarlo Fisichella (Mild Seven Renault F1 Team), 1:15,641 na 66 okr. |
Rekord toru | Giancarlo Fisichella (Mild Seven Renault F1 Team), 1:15,641 na 66 okr. (2005 r.) |
&,../tory/catalunya.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Kawaler | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | - |
Starty w GP | 103 | 157 | - |
Udział w GP | 105 | 158 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | 1997 mistrz świata (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 61 | 234 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 5 | 6 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5. | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
Po pięciu rundach tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów z jedenastoma punktami na koncie.
BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park
Po udanej inauguracji na Nürburgringu, Pit Lane Park po raz drugi pojawi się w Barcelonie. Tym razem park tematyczny nie zostanie zlokalizowany przy torze wyścigowym, a w tętniącym życiem centrum miasta: w porcie w Barcelonie, na końcu słynnego bulwaru Las Ramblas. Atrakcje parku to m.in.:
- starty bolidów Formuły 1 i Formuły BMW z Dirkiem Müllerem i Sebastianem Vettelem w kokpitach
- samochody demonstracyjne ustawione w boksach
- możliwość sfotografowania się w kombinezonie
- pokazy techniczne
- udział w interaktywnym quizie o F1
- udział w drużynowym konkursie zmiany kół w samochodzie F1
- przejażdżki w symulatorze
- możliwość zakupu pamiątek BMW Sauber F1 Team
- możliwość zadania pytań kierowcom BMW Sauber F1 Team kilka razy w ciągu weekendu
- Bezpłatny wstęp od piątku do niedzieli wieczorem, w zależności od ilości zwiedzających.
- Przepustka prasowa lub VIP będzie wymagana w sobotę wieczorem, kiedy to w parku odbędzie się pokaz mody i koncert grupy Marlango z wokalistką Leonor Watling.
- Pit Lane Park ma być obecny także na wyścigach w Silverstone, Montrealu, Monzy i Szanghaju.
Historia państwa i toru
Od początku rozgrywania mistrzostw świata Formuły 1, czyli od 1950 r., rozegrano 35 wyścigów o Grand Prix Hiszpanii. Pierwsze dwa odbyły się w Pedralbes, a kolejne na torach Jarama (9), Monjuich (4) i Jerez (5). Od 1991 r. Formuła 1 regularnie gości na torze Circuit de Catalunya, położonym pół godziny jazdy na północ od Barcelony. W sezonie 2006 Grand Prix Hiszpanii odbędzie się tu po raz 16.
W zeszłym sezonie tłum 115 900 widzów przewinął się przez tor w samą niedzielę (około 300 000 osób w ciągu całego weekendu Grand Prix). Od tamtej pory przeprowadzono na torze liczne prace modernizacyjne. Zbudowano nowe toalety i budki z biletami, rozbudowano sieć chodników i kładek nad torem, powiększono parkingi. Trybunę N przeprojektowano i wyposażono w nowe siedzenia, a Trybuny P i V zbudowano od nowa.
Licząca około 1,8 miliona mieszkańców Barcelona, śródziemnomorski port, leży na północnym wschodzie Hiszpanii. To ekonomiczna i kulturalna stolica Katalonii. Mieści się tutaj kilka uniwersytetów i szkół wyższych, a także liczne muzea i pomniki. Tutaj tworzył słynny architekt Antonio Gaudí (1852-1926), autor m.in. słynnej, wciąż nie dokończonej katedry Sagrada Familia (Święta Rodzina).
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
KOMENTARZE