FIA wyeliminowała luki w przepisach o testach aerodynamicznych
Współpraca Haasa i Ferrari nie została jednak uznana jako niezgodna z regulacjami.
29.11.1516:51
1551wyświetlenia
FIA wyeliminowała luki w przepisach regulujących przeprowadzanie testów w tunelu aerodynamicznym oraz badań za pomocą obliczeniowej mechaniki płynów.
W sobotę Mercedes wystosował pismo do sędziów Grand Prix Abu Zabi, z prośbą o wyjaśnienie nieścisłości w załączniku szóstym i ósmym Regulaminu Sportowego Formuły na sezon 2015, odnoszącym się do indeksu części jakie każdy zespół musi wyprodukować samodzielnie aby zostać zakwalifikowanym do udziału w mistrzostwach jako konstruktor oraz testów aero.
Za bazę Mercedes przyjął kontrowersyjną sytuację z początku sezonu, dotyczącą współpracy Ferrari i Haasa. Stajnia z Brackley zażądała of FIA wyjaśnień w kwestii między innymi: systemu kwotowego odnoszącego się do testów w tunelu aerodynamicznym, transferu wiedzy pomiędzy działami projektowymi, wymiany informacji i danych, oraz dokładne sprecyzowania tego kiedy zespół dysponujący licencją pozwalającą na dołączenie do stawki F1 staje się oficjalnie uczestnikiem mistrzostw.
W wydanym przed wyścigiem o GP Abu Zabi dokumencie Międzynarodowa Federacja Samochodowa zaznaczyła jednak, że zarówno Ferrari jak i Haas - który nie będąc członkiem mistrzostw nie był objęty restrykcjami w przepisach - nie złamały Regulaminu Sportowego. Zespół Sędziów zarekomendował jednak organowi zarządzającemu,
aby w przyszłości, potencjalny uczestnik mistrzostw (w przeciwieństwie do oficjalnego uczestnika mistrzostw), który aplikuje o stanie się uczestnikiem mistrzostw świata Formuły 1, a jego aplikacja zostaje zaakceptowana, był zobowiązany do przestrzegania załączników numer 6 i 9 (a w tej kwestii także innych zapisów Regulaminu Sportowego i Technicznego F1).
Wyjaśnienia FIA mówią o tym, iż:
1) Żaden pracownik lub konsultant uczestnika mistrzostw zaangażowany w prace na stanowisku związanym z rozwojem aerodynamicznym, nie może przekazywać żadnych informacji wchodzących w skład ATR (restrykcji dotyczących testów aero) pracownikowi lub konsultantowi innego uczestnika mistrzostw.
2) Żaden pracownik zaangażowany w pracę na stanowisku związanym z rozwojem aerodynamicznym, nie może po opuszczeniu swojego zespołu objąć podobnej posady w konkurencyjnej ekipie, aż do czasu zakończenia obowiązkowego okresu urlopowego (izolacji).
3) Żaden pracownik zaangażowany w prace na stanowisku związanym z rozwojem aerodynamicznym, nie może powrócić do swojej poprzedniej ekipy aż do czasu zakończenia obowiązkowego okresu urlopowego (izolacji).
4) Żaden pracownik zaangażowany w prace na stanowisku związanym z rozwojem aerodynamicznym, który opuszcza zespół, nie może przekazywać informacji wchodzących w skład kwot ART byłego pracodawcy, swemu kolejnemu pracodawcy lub konsultantowi innego uczestnika mistrzostw, aż do czasu zakończenia obowiązkowego okresu urlopowego (izolacji).
5) Żaden pracownik zewnętrznego podmiotu, który jest zaangażowany w proces rozwoju aerodynamicznego w zespole F1, nie może być zatrudniony przez innego uczestnika mistrzostw na umowie stałej lub czasowych, aż do czasu zakończenia obowiązkowego okresu urlopowego (izolacji).
6) Żaden z pracowników uczestnika mistrzostw, który jest zaangażowany w rozwój aerodynamiczny, nie może być oddelegowany bądź też tymczasowo zatrudniany przez innego uczestnika mistrzostw, chyba że takie oddelegowanie bądź zatrudnienie jest związane wyłącznie z długoterminowym porozumieniem dotyczącym świadczeniu innemu uczestnikowi mistrzostw ekspertyzy technicznej. Każdy oddelegowany pracownik nie może powrócić do swego pierwotnego miejsca zatrudnienia, aż do czasu upłynięcia obowiązkowego okresu urlopowego (izolacji). Jako długoterminowe porozumienie powinno być traktowane takie, trwające co najmniej trzy miesiące.
7) Żaden uczestnik mistrzostw nie może pozyskiwać powierzchni do badań aerodynamicznych od podmiotu zewnętrznego (nawet jeśli podmiot ten utrzymuje, że zaprojektował je do swoich własnych celów), jeśli zasoby wykorzystywane do rozwoju tej tych powierzchni wchodzą w skład kwot ATR danego uczestnika mistrzostw.
8) Zespoły współużytkujące tunel aerodynamiczny (lub każde inne zasoby wykorzystywane do testów aerodynamicznych ujęte w załączniku numer 8, w tym klaster obliczeniowej mechaniki płynów) muszą stosować się do odpowiednich procedur w celu uniknięcia naruszenia poufności lub też ogólnych restrykcji mających swoje źródło w załącznikach numer 6 i 8.