Pierwszy dzień testów na torze Catalunya
Felipe Massa najszybszy podczas pierwszego dnia testów w tym tygodniu
31.05.0618:10
2726wyświetlenia
Dziś rozpoczęły się trzydniowe testy na hiszpańskim torze Catalunya, w których udział zgłosiło 9 z 11 zespołów Formuły 1 startujących w tegorocznych mistrzostwach. Pierwotnie testy w tym tygodniu miały rozpocząć się już wczoraj i trwać przez cztery dni, jednak ostatecznie zespoły zdecydowały się na rozpoczęcie jazd próbnych dopiero w środę. Podczas pierwszego dnia testów, którego przebieg przed południem zakłóciły opady deszczu, najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał kierowca Ferrari, Felipe Massa. Brazylijczyk skoncentrował się na programie rozwojowym opon Bridgestone - zarówno deszczowych, jak i zwykłych rowkowanych. Ponadto włoską stajnię reprezentował dzisiaj jeden z jej kierowców testowych, Luca Badoer (P8, +0.9s). Włoch na torze pojawił się dopiero po południu, sprawdzając nowe komponenty do bolidu 248 F1. Jutro Massę zastąpi jego partner, Michael Schumacher.
Kolejno na drugiej i trzeciej pozycji uplasowali się reprezentanci Renault, Giancarlo Fisichella i kierowca testowy Heikki Kovalainen, mieszcząc się poniżej pół sekundy straty do Massy. Przed południem, kiedy tor był jeszcze mokry, aktywność obydwu kierowców ograniczyła się do okrążeń zapoznawczych, a następnie krótkich testów deszczowych opon Michelin oraz sprawdzenia ustawień bolidu R26. W końcu gdy w okolicy lunchu tor stał się już suchy, Kovalainen przystąpił do testowania opon przeznaczonych na najbliższy wyścig na torze Silverstone, a tymczasem Fisichella skupił się na gromadzeniu danych telemetrycznych w ramach programu rozwojowego tegorocznego auta. Obaj kierowcy łącznie przejechali ponad 150 okrążeń.
Czwarty czas uzyskał kierowca testowy Toyoty, Olivier Panis, który okazał się najbardziej aktywnym uczestnikiem dzisiejszych testów, łącznie przejeżdżając ponad 120 okrążeń. Minimalnie wolniejszy od Francuza (+0.007s) okazał się drugi kierowca testowy japońskiej stajni, Ricardo Zonta (strata obydwu kierowców do Massy wyniosła niewiele ponad pół sekundy). Panis skupił się na testach opon Bridgestone i sprawdzaniu różnych ustawień za kierownicą pierwotnej wersji bolidu TF106, natomiast Zonta zasiadł za kierownicą TF106B i przy okazji testowania opon kontynuował zbieranie danych na temat zachowania nowego auta.
Kierowców testowych Toyoty rozdzielił Jenson Button, który od Panisa okazał się wolniejszy o zaledwie 0.001 sekundy. W dzisiejszych testach uczestniczył także drugi kierowca Hondy, Rubens Barrichello. Brazylijczyk uplasował się na dziewiątej pozycji, mając już blisko sekundę straty do Massy. Obaj kierowcy w sumie przejechali ponad 210 okrążeń.
Odpowiednio na 7 i 15 pozycji uplasowali się kierowcy testowi zespołu McLaren, Pedro de la Rosa (+0.9s) i Gary Paffett (+2.5s). Obaj kierowcy ze względu na mokry do południa tor skupili się najpierw na testach deszczowym opon Michelin. Po wyschnięciu toru zespół przystąpił do realizacji programu zaplanowanego na ten tydzień, na który złożyła się praca nad przednim i tylnym zawieszeniem bolidu MP4-21, a także testy aerodynamiczne. Łączny dorobek stajni z Woking wyniósł w środę 140 okrążeń, czyli blisko 650 kilometrów. Jutro Paffetta zastąpi jeden z głównych kierowców McLarena, Juan Pablo Montoya.
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy zespołu BMW Sauber, Robert Kubica, mając ponad półtorej sekundy straty do Massy. Tuż za Polakiem znalazł się jeden z głównych kierowców stajni z Hinwil, Jacques Villeneuve, który musiał odłożyć na pewien czas swój "miodowy miesiąc" po poniedziałkowym ślubie z narzeczoną Johanną Martinez i udać się na testy do Barcelony. Kanadyjczyk okazał się nieznacznie wolniejszy od Kubicy - obaj kierowcy łącznie przejechali 170 okrążeń. Środowy program testów BMW obejmował pracę nad ustawieniami auta i testy opon Michelin, czym zajął się Robert, a także testy aerodynamiczne, co z kolei należało do obowiązków mistrza świata z 1997 roku. Jutro do Kanadyjczyka dołączy Nick Heidfeld, natomiast Kubica powróci za kierownicę bolidu F1.06 w piątek.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów były zespoły Scuderia Toro Rosso i Red Bull Racing. Ten pierwszy reprezentował w środę tylko Scott Speed, który uplasował się na 12 pozycji ze stratą ponad dwóch sekund do Massy. Amerykanin okazał się nieznacznie szybszy od jednego z pechowców ostatniego wyścigu w Monako, Christiana Kliena - to właśnie Austriak stanąłby najprawdopodobniej na podium, gdyby na 20 okrążeń przed metą nie wysiadła skrzynia biegów w jego bolidzie. Tuż za Klienem na 14 pozycji uplasował się kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos. Wszyscy trzej kierowcy łącznie przejechali 240 okrążeń.
Na koniec warto wspomnieć o minucie ciszy, jaką wszyscy uczestnicy dzisiejszych testów uczcili pamięć tragicznie zmarłego w ostatni piątek w wypadku na łodzi prezesa firmy Michelin, Edouarda Michelina. Cała aktywność na torze została wstrzymana o godzinie 14:30, czyli w momencie rozpoczęcia ceremonii pogrzebowej w Clermont-Ferrand. Wszyscy kierowcy, personel zespołów, a także pracownicy obsługi toru zebrali się na pit-lane, aby zaoferować swoje kondolencje rodzinie Michelina.
Pogoda
Temperatura powietrza: dochodząca do 12-20°C
Temperatura toru: dochodząca do 15-30°C
Deszcz rano, częściowe zachmurzenie po południu
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Circuit de Catalunya, Ferrari.com, McLaren.com, RenaultF1.com
Kolejno na drugiej i trzeciej pozycji uplasowali się reprezentanci Renault, Giancarlo Fisichella i kierowca testowy Heikki Kovalainen, mieszcząc się poniżej pół sekundy straty do Massy. Przed południem, kiedy tor był jeszcze mokry, aktywność obydwu kierowców ograniczyła się do okrążeń zapoznawczych, a następnie krótkich testów deszczowych opon Michelin oraz sprawdzenia ustawień bolidu R26. W końcu gdy w okolicy lunchu tor stał się już suchy, Kovalainen przystąpił do testowania opon przeznaczonych na najbliższy wyścig na torze Silverstone, a tymczasem Fisichella skupił się na gromadzeniu danych telemetrycznych w ramach programu rozwojowego tegorocznego auta. Obaj kierowcy łącznie przejechali ponad 150 okrążeń.
Czwarty czas uzyskał kierowca testowy Toyoty, Olivier Panis, który okazał się najbardziej aktywnym uczestnikiem dzisiejszych testów, łącznie przejeżdżając ponad 120 okrążeń. Minimalnie wolniejszy od Francuza (+0.007s) okazał się drugi kierowca testowy japońskiej stajni, Ricardo Zonta (strata obydwu kierowców do Massy wyniosła niewiele ponad pół sekundy). Panis skupił się na testach opon Bridgestone i sprawdzaniu różnych ustawień za kierownicą pierwotnej wersji bolidu TF106, natomiast Zonta zasiadł za kierownicą TF106B i przy okazji testowania opon kontynuował zbieranie danych na temat zachowania nowego auta.
Kierowców testowych Toyoty rozdzielił Jenson Button, który od Panisa okazał się wolniejszy o zaledwie 0.001 sekundy. W dzisiejszych testach uczestniczył także drugi kierowca Hondy, Rubens Barrichello. Brazylijczyk uplasował się na dziewiątej pozycji, mając już blisko sekundę straty do Massy. Obaj kierowcy w sumie przejechali ponad 210 okrążeń.
Odpowiednio na 7 i 15 pozycji uplasowali się kierowcy testowi zespołu McLaren, Pedro de la Rosa (+0.9s) i Gary Paffett (+2.5s). Obaj kierowcy ze względu na mokry do południa tor skupili się najpierw na testach deszczowym opon Michelin. Po wyschnięciu toru zespół przystąpił do realizacji programu zaplanowanego na ten tydzień, na który złożyła się praca nad przednim i tylnym zawieszeniem bolidu MP4-21, a także testy aerodynamiczne. Łączny dorobek stajni z Woking wyniósł w środę 140 okrążeń, czyli blisko 650 kilometrów. Jutro Paffetta zastąpi jeden z głównych kierowców McLarena, Juan Pablo Montoya.
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy zespołu BMW Sauber, Robert Kubica, mając ponad półtorej sekundy straty do Massy. Tuż za Polakiem znalazł się jeden z głównych kierowców stajni z Hinwil, Jacques Villeneuve, który musiał odłożyć na pewien czas swój "miodowy miesiąc" po poniedziałkowym ślubie z narzeczoną Johanną Martinez i udać się na testy do Barcelony. Kanadyjczyk okazał się nieznacznie wolniejszy od Kubicy - obaj kierowcy łącznie przejechali 170 okrążeń. Środowy program testów BMW obejmował pracę nad ustawieniami auta i testy opon Michelin, czym zajął się Robert, a także testy aerodynamiczne, co z kolei należało do obowiązków mistrza świata z 1997 roku. Jutro do Kanadyjczyka dołączy Nick Heidfeld, natomiast Kubica powróci za kierownicę bolidu F1.06 w piątek.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów były zespoły Scuderia Toro Rosso i Red Bull Racing. Ten pierwszy reprezentował w środę tylko Scott Speed, który uplasował się na 12 pozycji ze stratą ponad dwóch sekund do Massy. Amerykanin okazał się nieznacznie szybszy od jednego z pechowców ostatniego wyścigu w Monako, Christiana Kliena - to właśnie Austriak stanąłby najprawdopodobniej na podium, gdyby na 20 okrążeń przed metą nie wysiadła skrzynia biegów w jego bolidzie. Tuż za Klienem na 14 pozycji uplasował się kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos. Wszyscy trzej kierowcy łącznie przejechali 240 okrążeń.
Na koniec warto wspomnieć o minucie ciszy, jaką wszyscy uczestnicy dzisiejszych testów uczcili pamięć tragicznie zmarłego w ostatni piątek w wypadku na łodzi prezesa firmy Michelin, Edouarda Michelina. Cała aktywność na torze została wstrzymana o godzinie 14:30, czyli w momencie rozpoczęcia ceremonii pogrzebowej w Clermont-Ferrand. Wszyscy kierowcy, personel zespołów, a także pracownicy obsługi toru zebrali się na pit-lane, aby zaoferować swoje kondolencje rodzinie Michelina.
Pogoda
Temperatura powietrza: dochodząca do 12-20°C
Temperatura toru: dochodząca do 15-30°C
Deszcz rano, częściowe zachmurzenie po południu
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya (4,627 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:14.924 | 99 |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 V8 | mic | 1:15.053 | 66 |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 V8 | mic | 1:15.264 | 90 |
1 | Olivier Panis | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:15.534 | 123 |
1 | Jenson Button | Honda | RA106 V8 | mic | 1:15.535 | 102 |
1 | Ricardo Zonta | Toyota | TF106B V8 | bri | 1:15.541 | 91 |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:15.826 | 70 |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:15.876 | 40 |
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 V8 | mic | 1:16.190 | 111 |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:16.520 | 95 |
1 | Jacques Villeneuve | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:16.627 | 75 |
1 | Scott Speed | STR Cosworth | STR01 V10 | mic | 1:17.282 | 87 |
1 | Christian Klien | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:17.291 | 68 |
1 | Robert Doornbos | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:17.345 | 85 |
1 | Gary Paffett | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:17.478 | 70 |
KOMENTARZE