Pierwszy dzień testów na torze Catalunya

Felipe Massa najszybszy podczas pierwszego dnia testów w tym tygodniu
31.05.0618:10
Marek Roczniak
2726wyświetlenia
Dziś rozpoczęły się trzydniowe testy na hiszpańskim torze Catalunya, w których udział zgłosiło 9 z 11 zespołów Formuły 1 startujących w tegorocznych mistrzostwach. Pierwotnie testy w tym tygodniu miały rozpocząć się już wczoraj i trwać przez cztery dni, jednak ostatecznie zespoły zdecydowały się na rozpoczęcie jazd próbnych dopiero w środę. Podczas pierwszego dnia testów, którego przebieg przed południem zakłóciły opady deszczu, najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał kierowca Ferrari, Felipe Massa. Brazylijczyk skoncentrował się na programie rozwojowym opon Bridgestone - zarówno deszczowych, jak i zwykłych rowkowanych. Ponadto włoską stajnię reprezentował dzisiaj jeden z jej kierowców testowych, Luca Badoer (P8, +0.9s). Włoch na torze pojawił się dopiero po południu, sprawdzając nowe komponenty do bolidu 248 F1. Jutro Massę zastąpi jego partner, Michael Schumacher.

Kolejno na drugiej i trzeciej pozycji uplasowali się reprezentanci Renault, Giancarlo Fisichella i kierowca testowy Heikki Kovalainen, mieszcząc się poniżej pół sekundy straty do Massy. Przed południem, kiedy tor był jeszcze mokry, aktywność obydwu kierowców ograniczyła się do okrążeń zapoznawczych, a następnie krótkich testów deszczowych opon Michelin oraz sprawdzenia ustawień bolidu R26. W końcu gdy w okolicy lunchu tor stał się już suchy, Kovalainen przystąpił do testowania opon przeznaczonych na najbliższy wyścig na torze Silverstone, a tymczasem Fisichella skupił się na gromadzeniu danych telemetrycznych w ramach programu rozwojowego tegorocznego auta. Obaj kierowcy łącznie przejechali ponad 150 okrążeń.

Czwarty czas uzyskał kierowca testowy Toyoty, Olivier Panis, który okazał się najbardziej aktywnym uczestnikiem dzisiejszych testów, łącznie przejeżdżając ponad 120 okrążeń. Minimalnie wolniejszy od Francuza (+0.007s) okazał się drugi kierowca testowy japońskiej stajni, Ricardo Zonta (strata obydwu kierowców do Massy wyniosła niewiele ponad pół sekundy). Panis skupił się na testach opon Bridgestone i sprawdzaniu różnych ustawień za kierownicą pierwotnej wersji bolidu TF106, natomiast Zonta zasiadł za kierownicą TF106B i przy okazji testowania opon kontynuował zbieranie danych na temat zachowania nowego auta.

Kierowców testowych Toyoty rozdzielił Jenson Button, który od Panisa okazał się wolniejszy o zaledwie 0.001 sekundy. W dzisiejszych testach uczestniczył także drugi kierowca Hondy, Rubens Barrichello. Brazylijczyk uplasował się na dziewiątej pozycji, mając już blisko sekundę straty do Massy. Obaj kierowcy w sumie przejechali ponad 210 okrążeń.

Odpowiednio na 7 i 15 pozycji uplasowali się kierowcy testowi zespołu McLaren, Pedro de la Rosa (+0.9s) i Gary Paffett (+2.5s). Obaj kierowcy ze względu na mokry do południa tor skupili się najpierw na testach deszczowym opon Michelin. Po wyschnięciu toru zespół przystąpił do realizacji programu zaplanowanego na ten tydzień, na który złożyła się praca nad przednim i tylnym zawieszeniem bolidu MP4-21, a także testy aerodynamiczne. Łączny dorobek stajni z Woking wyniósł w środę 140 okrążeń, czyli blisko 650 kilometrów. Jutro Paffetta zastąpi jeden z głównych kierowców McLarena, Juan Pablo Montoya.

Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy zespołu BMW Sauber, Robert Kubica, mając ponad półtorej sekundy straty do Massy. Tuż za Polakiem znalazł się jeden z głównych kierowców stajni z Hinwil, Jacques Villeneuve, który musiał odłożyć na pewien czas swój "miodowy miesiąc" po poniedziałkowym ślubie z narzeczoną Johanną Martinez i udać się na testy do Barcelony. Kanadyjczyk okazał się nieznacznie wolniejszy od Kubicy - obaj kierowcy łącznie przejechali 170 okrążeń. Środowy program testów BMW obejmował pracę nad ustawieniami auta i testy opon Michelin, czym zajął się Robert, a także testy aerodynamiczne, co z kolei należało do obowiązków mistrza świata z 1997 roku. Jutro do Kanadyjczyka dołączy Nick Heidfeld, natomiast Kubica powróci za kierownicę bolidu F1.06 w piątek.

Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów były zespoły Scuderia Toro Rosso i Red Bull Racing. Ten pierwszy reprezentował w środę tylko Scott Speed, który uplasował się na 12 pozycji ze stratą ponad dwóch sekund do Massy. Amerykanin okazał się nieznacznie szybszy od jednego z pechowców ostatniego wyścigu w Monako, Christiana Kliena - to właśnie Austriak stanąłby najprawdopodobniej na podium, gdyby na 20 okrążeń przed metą nie wysiadła skrzynia biegów w jego bolidzie. Tuż za Klienem na 14 pozycji uplasował się kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos. Wszyscy trzej kierowcy łącznie przejechali 240 okrążeń.

Na koniec warto wspomnieć o minucie ciszy, jaką wszyscy uczestnicy dzisiejszych testów uczcili pamięć tragicznie zmarłego w ostatni piątek w wypadku na łodzi prezesa firmy Michelin, Edouarda Michelina. Cała aktywność na torze została wstrzymana o godzinie 14:30, czyli w momencie rozpoczęcia ceremonii pogrzebowej w Clermont-Ferrand. Wszyscy kierowcy, personel zespołów, a także pracownicy obsługi toru zebrali się na pit-lane, aby zaoferować swoje kondolencje rodzinie Michelina.

Pogoda
Temperatura powietrza: dochodząca do 12-20°C
Temperatura toru: dochodząca do 15-30°C
Deszcz rano, częściowe zachmurzenie po południu

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya (4,627 km)
KierowcaKonstruktorBolidOp.Czas okr.Okr.
1Felipe MassaFerrari248 F1 V8bri1:14.92499
1Giancarlo FisichellaRenaultR26 V8mic1:15.05366
1Heikki KovalainenRenaultR26 V8mic1:15.26490
1Olivier PanisToyotaTF106 V8bri1:15.534123
1Jenson ButtonHondaRA106 V8mic1:15.535102
1Ricardo ZontaToyotaTF106B V8bri1:15.54191
1Pedro de la RosaMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:15.82670
1Luca BadoerFerrari248 F1 V8bri1:15.87640
1Rubens BarrichelloHondaRA106 V8mic1:16.190111
1Robert KubicaBMW SauberF1.06 V8mic1:16.52095
1Jacques VilleneuveBMW SauberF1.06 V8mic1:16.62775
1Scott SpeedSTR CosworthSTR01 V10mic1:17.28287
1Christian KlienRBR FerrariRB2 V8mic1:17.29168
1Robert DoornbosRBR FerrariRB2 V8mic1:17.34585
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:17.47870
Źródło: Circuit de Catalunya, Ferrari.com, McLaren.com, RenaultF1.com

KOMENTARZE

18
oligator
01.06.2006 02:20
przestancie oceniac czasy, przecierz renault mialo program rozwojowy opon, a nie szukali super czasow... a co do mojego imiennika Panisa, to fajnie, ze ma nadal forme. problem testerow zawsze jest taki, ze to ze auto im pasuje nie musi odzwiercidlac tego jak pasuje di stylu jazdy kierowcow wyscigowych...
MMM
01.06.2006 08:25
lubie tą strone ale osattnio coraz cześciej widze tu jakies zaczątki kłutni itp, wogóle to psuje klimat wiecie? :/ pozdro!
axel83
01.06.2006 08:25
Na innnych forach za cos takiego jest BAN:) wiec panie moderatorze prosze interweniowac . Zdr.
Pustelnik
01.06.2006 06:55
He ciwne jakies zwyczaje tutaj panuja. Tak wcoraj dolaczylem dzisiaj pisze. Moj adres IP jest adresem SLAWKASZ. Powrot potwora alex83 pisze tak jak on bo jestem nim. hehehe Co za dziwni ludzie Jutro usiade na 10 innych komputerow i co tez bede Slaweksz? A moze ja jestem Prorokiem f1 hehe pozdro fani Komuny FERRARI JEST SKONCZONE MOI DRODZY SKONCZONE I TYLE _____ Konto zablokowane
axel83
01.06.2006 06:51
Pustelnik ty czasem nie jestes SLAWKSZ? Bo piszesz bardzo podobnie no i akurat wczoraj dolaczyles do forumm;) Niech jakis mod sprawdzi adres Ip. Pozdrawiam
Pustelnik
01.06.2006 06:45
Pamietam kolege SLAWKASZ. Napewno facet kiedy zobaczyl test i Masse na 1 pozycji to wpadl w smiech. Ja zreszta podobnie to odbieram. Massa juz pokazal w Monaco co potrafi i jak wspaniale wchodzi w zakrety. Ferrari ma dosc cieza sytuacje bo ciagle jest pod sciana. Nie moga dogonic Alonso. Oni powoli na punkcie Alonso chyba wpadaja w kompleksy. Sadze ze to kwaestia czasu kiedy Schumacher tak jak w urywkach przed wyscigiem zyci niedlugo kaskiem swoim o sciane. Alonso czekam na twoje dni testowe zebys nadal chlopie czarowal samochodem na ulicach. Pozdrawiam wszystkich szczegolnie pozdrawiam SLAWKASZ. W moich oczach facet zyskal uznanie. Co powiedzial zazwyczaj sie sprawdzalo. Pozdro
GTC
31.05.2006 10:30
Troni nie mam nic przeciwko aby MS (wreszcie) w deszczu powtórzył np: GP Hiszpanii 96
Till
31.05.2006 09:11
Ferrari bravo oby tak na wyscigach :)Oby Alonso juz nigdy niestanał na podium :)
Metalpablo
31.05.2006 08:52
ta tabela bardzo dobrze pokazuje wszystkim jak wielkie są różnice miedzy testami i prawdziwym wyścigiem oraz tym,żę testy w 100% nie odzwierciedlaja formy zespołów.Fajnie widziec 40 letniego Oliviera nadal jeżdzącego bolidem F1:D.Podziwiam gościa,naprwde czapki z głów.Oczywiście trzeba pochwalic Kubka za kolejne km:) oraz drugiego kierowce Toyotki-Ricardo.Panis najwiecej okrazen wyjezdził az 123,prawie dwa wyścigi !!Wielki szacunek dla tego pana:)
troni
31.05.2006 08:19
jak bedzie padac w angli to zwyciezce juz znam heheheheheh Msc nawet na intermedite z 2002 roku wygra GTC
MadKaras...psycho fan MS
31.05.2006 07:53
jezeli Massa jest slaby a Reno ma mocniejszy niby samochod to tytul Alonso moze byc zagrozony w tym roku. Bravo Ferrari
Mariusz
31.05.2006 07:44
STR przed RBR, niesamowite! ;-)
GTC
31.05.2006 06:44
Kid - w Anglii może padać i wtedy się przekonamy kto ma lepsze deszczówki na ten sezon :)
Kid
31.05.2006 05:07
troni, mam nadzieje ze bridgestone 'y beda mocne, ale monaco to specyficzny wyscig i w Anglii nie musi byc tak samo
axel83
31.05.2006 05:01
Toyota jak na testowych kierowcow bardzo dobre czasy:) Widac wyraznie ze Bridgestony sie poprawiaja. Na poprzednich testach na tym torze to francuskie opony dominowaly
troni
31.05.2006 04:58
massa na 1 miejscu...czy moze to oznaczac ze ferrari zaczyna uciekac renault?jezeli brigstone bedzie tak mocne w anglii jak w monaco to ferrari moze byc nie do pokonania.
bambaryła
31.05.2006 04:46
Jupi wreszcie nie Renault na 1 miejscu.
deeze
31.05.2006 04:16
No proszę, Kubek znowu szaleje...choć teraz ciut słabiej :D