Koniec z elastycznymi skrzydłami?

Temat elastycznych skrzydeł w Formule 1 ciągnie się od początku tego sezonu
16.06.0617:15
Marek Roczniak
820wyświetlenia

Temat elastycznych skrzydeł w Formule 1 ciągnie się od początku tego sezonu i choć problem ten miał być definitywnie załatwiony po Grand Prix Malezji, to jednak niektóre zespoły nadal próbowały uzyskać ten efekt w inny sposób. Wygląda jednak na to, że FIA postanowiła w końcu podjąć odpowiednie kroki, aby nie było już mowy o wyginających się w czasie jazdy płatach tylnego skrzydła.

Jak wynika z nieoficjalnych doniesień, od tej pory pomiędzy płatami tylnego skrzydła mają być umieszczane odpowiednie wsporniki, uniemożliwiające im zbliżanie się do siebie przy dużej prędkości, co pozwalało na uzyskiwanie większych prędkości na prostych.

Powody, dla których nie wszystkie zespoły decydowały się na korzystanie z elastycznych skrzydeł, mogły być różne. Jedne zespoły mogły mieć trudności z efektywnym wykorzystaniem tego rozwiązania, inne mogły obawiać się o zgodność z przepisami, jako że według regulaminu elementy aerodynamiczne bolidu F1 nie mogą się poruszać w czasie jazdy.

Przednie i tylne skrzydło to oczywiście nie jedyne elementy aerodynamiczne bolidu, który dzięki elastyczności mogą w odpowiednich okolicznościach zapewniać lepsze osiągi. Zespoły mogą np. eksperymentować z opuszczającymi się deflektorami (bargeboards) umieszczonymi tuż za przednimi kołami, ale pozostaje mieć nadzieję, że zdecydowane działania FIA odwiodą je od tego pomysłu.

Źródło: GrandPrix.com

KOMENTARZE

13
dejacek
17.06.2006 04:23
lusterka mają spory wpływ na aerodynamikę panie "W". Wczasie testów motocykla Hayabusha prędkość maksymalna wzrosła o 6 kmh po zdemontowaniu lusterek
NF1
17.06.2006 01:18
Jak ktoś znalazł nowe rozwiązanie to trzeba go zaraz zakazać. Żałosne...
Falarek
17.06.2006 09:15
Jeszce jakby te elastyczne skrzydła dawały jakąś mega przewagę
Mariusz
17.06.2006 06:30
Kierownica się porusza podczas jazdy... Ale to chyba nie jest element aerodynamiczny, prawda? ;-)
lubek888
16.06.2006 08:12
nie wiem o co ten szum ja uważam ze ferrari to mistrz w szukaniu nowych rozwiązań i jak znalazło coś to inni mowią ze oszukują
Till
16.06.2006 07:20
Zakazywanie nowych rozwiązań w formule to obłęd myśle ze elastyczne skrzydłą to pomysłowy wynalazek ale skoro już są z tym problemy to po co wymyslac co kolwiek
W
16.06.2006 06:36
Lusterko jest elementem aerodynamicznym...? Ciekawa koncepcja. To jak kierowca rusza głową, to też jest elementem aerodynamicznym...? Lusterka nie wywołują, a jeśli to w znikomy sposób, takich efektów jak skrzydła.
Kid
16.06.2006 03:44
A propos lusterek. Widzieliscie jak ruszaja sie lusterka w McLarenach?! Przestacie wreszcie mowic o faworyzowaniu Ferrari przez FIA, Jakby tak było to Michael nie zostalby odsuniety na koniec stawki w Monte Carlo.
Witek
16.06.2006 03:39
Wystarczy, że mają superelastyczne lusterka! :-)
Maraz
16.06.2006 03:36
Może Renault zrobiło lepsze skrzydła elastyczne ;)
Zombie
16.06.2006 03:34
To Ferrari zgodziło się wreszcie zrezygnować z elastycznych skrzydeł?
Arczyn
16.06.2006 03:29
A jakby nie zakazali też byłoby źle, bo Ferrari ma już gotowe i tym samym zyskuje nieuczciwą przewagę :D :D :D
andy
16.06.2006 03:28
no tak! jak inne zespoły zaczęły nad tym pracować skoro ferrari moglo stosować, to teraz FIA chce tego zakazać.