FIA ujawnia szczegóły planów zwiększenia czytelności oznaczeń kierowców

Minimalną wysokość numeru startowego umieszczonego na bolidzie ustalono na 23 centymetry.
27.04.1712:17
Nataniel Piórkowski
2262wyświetlenia


Międzynarodowa Federacja Samochodowa ujawniła szczegóły planów związanych z zapewnieniem większej widoczności numerów i nazwisk kierowców na bolidach.

Chociaż odpowiednie przepisy mówiące o zapewnieniu czytelności oznaczeń kierowców na bolidach znajdują się w Regulaminie Sportowym F1, jak dotąd nie były one rygorystycznie egzekwowane.

Temat ten został poruszony podczas wtorkowych obrad Grupy Strategicznej oraz Komisji F1, które badały możliwości poprawy wrażeń fanów śledzących rywalizację na trybunach oraz przed telewizorami.

W notatce dyrektora wyścigów z ramienia FIA - Charliego Whitinga, możemy przeczytać, że od GP Hiszpanii znajdujący się na karoserii numer kierowcy ma mieć wysokość co najmniej 23 centymetrów, podczas gdy nazwisko kierowcy - 15 centymetrów. Zespoły mają możliwość zastosowania skrótów obowiązujących w transmisjach telewizyjnych, jak np. HAM (Hamilton) czy VET (Vettel).

Wymagamy, aby każdy numer bolidu był łatwo widoczny patrząc na przód bolidu. Uważamy, że łatwo widoczny numer powinien mieć nie mniej niż 23 centymetry wysokości, a linia tworząca kształt cyfry/cyfr powinna mieć minimalną szerokość 4 centymetrów i kontrastować z kolorem tła.

Nazwisko kierowcy (lub jego trzyliterowy skrót), powinien być łatwo widoczny na zewnętrznej części nadwozia. Uważamy, że w celu zapewnienia czytelności zapis nazwiska powinien mieć wysokość nie mniejszą niż 15 centymetrów, a linia tworząca kształt liter powinna mieć minimalną szerokość 3 centymetrów i kontrastować z kolorem tła - możemy przeczytać w informacji organu zarządzającego.

Whiting podkreślił, że w przypadku niespełnienia nowych wymogów, bolid może nie zostać dopuszczony do udziału w Grand Prix. W celu zapewnienia pełnej zgodności bolidów z Regulaminem Sportowym Formuły 1, oczekujemy, że wszystkie bolidy będą w Barcelonie wyposażone w nowe, dużo czytelniejsze oznaczenia identyfikujące kierowców. Sędziom zostanie przekazane zgłoszenie dotyczące każdego bolidu, który nie spełnia powyższych minimalnych wymogów.

KOMENTARZE

14
FM WMR
29.04.2017 07:05
@marios76 dlatego,że jeden VER już był,a teraz go już nie ma ,więc dostał gifta od FIA na VES. I nie wiem dlaczego wyśmiewansz się z młodzieży,w końcu to przyszłość narodu.Z resztą wszystkim o to chodzi ,żeby F1 interesowały się wszystkie grupy wiekowe,a nie tylko przemądrzałe starostwo.
marios76
28.04.2017 09:55
@rno2 :D Mogło się też okazać, że odcień farby był ok, ale struktura powierzchni była zbyt błyszcząca i powodowało to brak możliwości odczytu... Ja się pytam FIA : Dlaczego HAM to Hamilton, RAI to Raikkonen, PER to Perez itd. , a VES ma jakieś specjalne względy? Vestappen czy Verstappen w końcu? Śmieszy mnie to. W obecnej chwili, czy w zeszłym sezonie szopka. @Titheon Gimbusy tez oglądająF1 , masz przykłady na forum, więc się nie dziw, że federacja wychodzi naprzeciw potrzebom niektórych odbiorców ;)
bartoszcze
28.04.2017 01:33
Najłatwiej będzie z Kimim - powinien jeździć z wielkim napisem Rai-Ban ;)
FM WMR
28.04.2017 04:13
Jak wprowadzą tarczę to kierowcy wzorem TIR-owców wsadzą przed szybę tablicę rejestracyjną z imieniem lub ksywką i gra.;)
MairJ23
28.04.2017 12:16
Ale wy placzecie. Gorzej niz baby. Masakrycznie marudzicie.
bartoszcze
27.04.2017 09:12
@Satch No przyszedł taki nowy i myśli że jak będzie pisał dużo to będzie to miało sens.
Satch
27.04.2017 09:10
[quote="Titheon"] Prestiżu, który odbierają serii zawodnicy tacy jak Ocon[/quote] Widziałeś wyniki Ocona w seriach juniorskich? Mistrz F3 (Verstappen był trzeci w generalce w tym sezonie) i GP3, oba tytuły zdobyte w debiutanckich sezonach. Porównanie do Palmera (tytuł GP2 dopiero w czwartym sezonie startów) i Karthikeyana (typowy paydriver jakich było wiele) kompletnie niezrozumiałe.
Slawregas
27.04.2017 08:45
Brednie z tymi numerami, przeciez najszybciej sie identyfikuje przez kask, ewentualnie kiedys kolor T-cama. Whiting kończ pan już, daj miejsce komuś ze świerzą i szybką głową
Titheon
27.04.2017 08:28
Niech oni w końcu sobie te oznaczenia w tyłek wsadzą... Jak ktoś jest niedzielnym kibicem to nawet mając pełne nazwisko na bolidzie, nie będzie wiedział kto jedzie i jak w ogóle ten kierowca wygląda... Numery? Trzy litery od nazwiska? Przecież to jest dramat. Może w ogóle przyczepmy do tylnych skrzydeł takie duże flagi zawierające wszystkie informacje do kierowcy - numer, nazwisko, flagę kraju z którego pochodzi i punkty zdobyte w mistrzostwach. Cyrk na kółkach. Próbują być jak MotoGP i myślą, że jak wprowadzą takie zasady to nagle ludzie będą wielce zainteresowani tym, co się dzieje na torze. Nie wiem - czy 20-30 lat temu były potrzebne jakieś specjalne oznaczenia kierowców? Tej serii potrzeba charakterystycznych kierowców - DOBRYCH kierowców, niczego więcej. Prestiżu, który odbierają serii zawodnicy tacy jak Ocon, Palmer, czy inny Karthikeyan, którzy biorą się "znikąd" i nie mają nic wspólnego z określeniem "najlepsi kierowcy świata".
enstone
27.04.2017 07:56
Pogonić to towarzystwo tych starych dziadów z FIA .....
Yurek
27.04.2017 06:11
@rno2 rozwalił system
mich909090
27.04.2017 04:38
Ich już chyba wali na mózg :D
rno2
27.04.2017 10:50
Po wygranej Vettela w GP Hiszpanii: ,,Sędziowie FIA badają legalność samochodu Nr 5 pod kątem prawidłowości użytej czcionki do nazwiska kierowcy, umieszczonego na zewnętrznej części nadwozia. Jak się okazuje, pomimo zgodności z minimalnymi wymiarami napisów, zastosowana przez zespół czcionka [Blackadder ITC] nie pozwoliła kibicom na torze oraz przed telewizorami na identyfikację kierowcy prowadzącego bolid. 4-krotnemu mistrzowi świata grozi utrata zwycięstwa w Grand Prix Hiszpanii oraz przesunięcie o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu o Grand Prix Monako. Szefostwo Ferrari obecnie prowadzi konsultacje z działem prawnym i zapowiada wniesienie odwołania w przypadku nałożenia kary przez FIA na kierowcę ich zespołu. Ostateczne wyniki GP Hiszpanii poznamy prawdopodobnie podczas listopadowego GP Abu Zabi".
Gzehoo92
27.04.2017 10:33
Dać numery po bokach bolidu jak np. HRT miało w 2011, albo aktualnie Sauber.