System Halo ma wejść do użytku w F1 od sezonu 2018

Pomimo wyraźnego sprzeciwu zespołów, FIA użyła argumentu poprawy bezpieczeństwa.
19.07.1720:07
Nataniel Piórkowski
5877wyświetlenia


Po środowych obradach Grupy Strategicznej wszystko wskazuje na to, że w sezonie 2018 w Formule 1 zacznie być wykorzystywany system Halo, mający zwiększyć bezpieczeństwo w obszarze kokpitu.

Wiosną FIA wskazała dwie opcje systemu ochrony kokpitu: Halo bądź tarczę, stanowczo podkreślając, że jedno z nich wejdzie do użytku od kolejnego sezonu. Podczas gdy pierwsza z koncepcji została poddana zakrojonemu na szeroką skalę programowi testów, tarcza pojawiła się na torze tylko raz, podczas krótkiego przejazdu Sebastiana Vettela w trakcie pierwszego treningu na Silverstone.

Sprawa tego, który z systemów ma wejść do powszechnego użytku w Formule 1 została poddana pod dyskusję podczas środowego posiedzenia Grupy Strategicznej.

W przypadku tarczy zgodnie potwierdzono, iż wymaga ona dalszych prac rozwojowych. Źródła magazynu Autosport donoszą, że dziewięć z dziesięciu zespołów zagłosowało przeciwko wprowadzeniu Halo, jednak FIA zaznaczyła, że wymusi jego używanie w sezonie 2018 argumentując to względami bezpieczeństwa.

Decyzja wciąż wymaga formalnej ratyfikacji przez Światową Radę Sportu Motorowego FIA, jednak warunek ten może zostać spełniony poprzez głosowanie elektroniczne.

Jak dotąd tylko sześć z dziesięciu zespołów Grand Prix wchodziło w skład Grupy Strategicznej (Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren i Force India). Podczas ostatniego posiedzenia, dyrektor zarządzający do spraw sportowych Formuły 1 - Ross Brawn, zaproponował zapraszanie na spotkania Grupy w charakterze obserwatorów przedstawicieli ekip, które formalnie nie wchodzą w jej skład. W środę po raz pierwszy zdecydowano się na takie posunięcie.

Reprezentanci czterech ekip nie brali udziału w formalnych głosowaniach, ale byli konsultowani w dyskusji nad różnymi istotnymi tematami, włączając w to kwestię wprowadzenia halo. Według nieoficjalnych doniesień oprócz debaty na temat systemu ochrony kokpitu, większość obrad dotyczyła określenia kierunków gwarantujących poprawę widowiska w serii Grand Prix.

KOMENTARZE

26
FlyeThemoon
27.07.2017 11:32
Aż mi się skojarzyło z tym czymś :P http://planetadelmotor.com/wp-content/uploads/2015/11/a22_doblealeron.jpg
gnt3c
20.07.2017 03:07
Bez sensu ... Jazda motocyklem jest 100 razy niebezpieczniejsza a jednak dozwolona i jakos sie ścigają
ergie
20.07.2017 09:23
Widok z kabiny nasunął mi kilka kwestii na plus dla tego rozwiązania: - widok takich stringów oglądany przez cały wyścig może być stymulujący dla nieco ospałych kierowców (Kimi ;) ) - Kwiat i jemu podobni będą mieli teraz ułatwione celowanie do bolidów które mają zamiar skasować - spora powierzchnia pionowego słupka u góry pozwala zamontować lusterko, a to ułatwi przyciągnięcie do stawki kobiet kierowców PS. Mnie halo przypomina "balkonik" taki do chodzenia... i myślę, że może to ma być ten element, który ma łączyć dzieciaków wsadzanych za kierownicę samochodów F1 i starców zarządzających FIA
Linus
20.07.2017 08:58
Eh, trochę obiektywizmu. Na każde rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo znajdziemy przykłady, w których się ono nie sprawdzi. Niemniej jednak nie trzeba być fizykiem, aby rozumieć, że Halo zmniejsza ryzyko obrażeń kierowcy w wielu przypadkach - latających opon, części zawieszenia, skrzydeł, uderzenia w bandę, podbicia samochodu innego kierowcy itd. Halo, nawet łamiąc się, przejmie część siły uderzenia, którą normalnie przejął by od razu kask kierowcy. Pasy bezpieczeństwa też kiedyś były uznawane za rzecz nie do przyjęcia, ponieważ podczas wypadku kierowca mógłby zostać zmiażdżony przez konstrukcję samochodu. Czy ktoś teraz poddaje w wątpliwość ich przydatność? Rozumiem, że Halo może się nie podobać wizualnie, ale trochę rozsądku w dyskusji...
jarof1
20.07.2017 03:53
Powyżej już wszystko powiedziane a mi przyszło do głowy coś jeszcze. Może się zdarzyć, że stojąc na starcie, kierowca będzie musiał się unosić lub schylać w kokpicie żeby widzieć światła startowe. Kąty tak by mi pasowały. Generalnie - ograniczanie pola widzenia kierowcy to ma być podnoszenie bezpieczeństwa? Żenada.
rocque
19.07.2017 10:16
[quote="Kara Nocny Cień"]Czemu nie zrobią zamkniętego kokpitu? Zerwali już z tyloma tradycjami, że nie zrobi różnicy. Testy wykazał, że wytrzyma uderzenie koła bolidu.[/quote] O ile lepiej mógłby wyglądać... Niestety lepiej zrobić na [s]odpier[/s] odpitol - ładne to ani trochę, a w kwestii bezpieczeństwa takie sobie połowiczne rozwiązanie.
enstone
19.07.2017 09:51
[quote]FIA zaznaczyła, że wymusi jego używanie w sezonie 2018 argumentując to względami bezpieczeństwa.[/quote] Jakimi względami bezpieczeństwa, skoro kierowca ma przed nosem/oczami rurę która ogranicza widoczność.?, to są kwestie bezpieczeństwa.?!!! Co w przypadku takiego dzwona jak miał Alonso w Australii, czy Magnussen w Belgi, albo sytuacja Alonso Raikkonen w Austrii - gdyby "halo" roztrzaskało się i wbiło w ciało kierowcy powodując ogromne obrażenia bądź śmierć.?!! - dostalibyśmy oświadczenie w postaci liściku od FIA, że ubolewają nad wypadkiem i że nie przewidzieli tego i dodatkowo taka jest Formuła 1 ...... Liczę, że zespoły oraz nowi właściciele F1 skutecznie postawią się tym leśnym starym dziadom z FIA i Todt'em na czele.
Kara Nocny Cień
19.07.2017 09:39
Dziwne te bezpieczeństwo, przecież ten system częściowo zasłania widok z przodu... Co oni tam palą? Czemu nie zrobią zamkniętego kokpitu? Zerwali już z tyloma tradycjami, że nie zrobi różnicy. Testy wykazał, że wytrzyma uderzenie koła bolidu.
dxx91
19.07.2017 08:45
Świetna wiadomość!
tcx
19.07.2017 08:31
Tragedia.
Falarek
19.07.2017 07:41
Czyli na 2018 powinny zostać płetwy rekina bo to brzydactwo przyćmi wszytko
mr_bean2000
19.07.2017 07:40
[quote="BGP001"]o Halo może i ochroni przed odłamkami lecącymi z przodu bolidu (np. sprężyna Massy)[/quote] No właśnie przed odłamkami nie bardzo.
TommyYse
19.07.2017 07:31
Nie wierzę w to. I nie uwierzę dopóki nie zobaczę w lutym na testach.
bartoszcze
19.07.2017 07:22
[quote="MartiniRacing"]Nie mogę się doszukać w internecie z czego ten palak jest zrobiony?[/quote] Z tytanu, o ile pamiętam. I wytrzymuje dużo.
WrobelGP
19.07.2017 07:11
Wyżej już wszystko powiedziane, dlatego ode mnie tylko tyle: Bernie już na emeryturce, teraz czas na pana Todta.
ICEman
19.07.2017 07:04
Przystając na F1 godzimy się na niebezpieczeństwa z tym związane, Halo zaburza całe DNA F1, odkryte kokpity i koła taka ma być F1, szybka i nie do konca bezpieczna
BGP001
19.07.2017 07:03
To Halo może i ochroni przed odłamkami lecącymi z przodu bolidu (np. sprężyna Massy) ale jak koło lub jakiś element zawieszenia będzie leciał prostopadle do ziemi to nie ma zmiłuj. Poza tym to jest jakaś dyktatura, jeżeli zespoły się nie zgadzają to się nie zgadzają. To jest komedia że tylko raz przetestowano tarcze i koniec - nie ma tematu.
MartiniRacing
19.07.2017 06:44
Nie mogę się doszukać w internecie z czego ten palak jest zrobiony? Czy FIA jest normalna? Czy oni wzięli pod uwagę co stanie się z halo podczas uderzenia w ścianę opon, takie uderzenie jak Sainz w Rosji 2015. Halo pęknie i odłamki wpadną to kopkitu i wbija się w ciało kierowcy. Po za tym wygląda to okropnie. Co do tarczy to podobna sytuacja. Ciężko się wychodzi z bolidu. Pole widzenia ulega załamaniu co może być niebezpieczne. Jeśli chcą zrobić zabezpieczenia kokpitu to muszą zmienić kompletnie wygląd bolidu, a nie lifting. Bo to jest lifting a nie duże zmiany jak chcą nam wmówić.
Pavlos Le Paul
19.07.2017 06:40
Ehh, smutek. jakoś spróbuję to przeżyć, ale łatwo nie będzie.
macko93
19.07.2017 06:40
Poziom logiki w FIA sięgnął dna, którego co gorsza nie widać... :(
mich909090
19.07.2017 06:34
Bolid może być najładniejszy z najładniejszych ale jak będzie wyposażony w Halo to i tak będzie wyglądał jak kupa.
Magnuson_22
19.07.2017 06:30
pletwy wydupcaja to wdupiaja jeszcze wieksze badziewie
ergie
19.07.2017 06:28
Strach się bać... czy taki pałąk na 100% jest bezpieczny... mam co do tego spore wątpliwości
MMMotorsport
19.07.2017 06:17
[quote]Pomimo wyraźnego sprzeciwu zespołów, FIA użyła argumentu bezpieczeństwa.[/quote] To po co w ogóle głosowanie było?
Masio
19.07.2017 06:16
Tam gdzie zaczyna się FIA, tam kończy się logika...
marvin
19.07.2017 06:11
-system Halo -poprawa widowiska wybierz jedno