Sąd apelacyjny anulował decyzję stewardów

Tym samym wydany przez FIA zakaz stosowania amortyzatorów z masą został podtrzymany
23.08.0616:59
Marek Roczniak
1011wyświetlenia

Wczoraj w Paryżu zebrał się Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA w celu rozpatrzenia odwołania Międzynarodowej Federacji Samochodowej od decyzji podjętej przez Stewardów w dniu 28 lipca na torze Hockenheim, dotyczącej zapasowego bolidu zespołu Mild Seven Renault F1.

Po wysłuchaniu wyjaśnień zainteresowanych stron i przeanalizowaniu różnych dokumentów i innych dowodów, sąd anulował decyzję Stewardów z toru Hockenheim i orzekł, że urządzenia znane jako "regulowany amortyzator z masą" (ang. Tuned Mass Damper) jest niezgodne z Artykułem 3.15 Regulaminu Technicznego Formuły Jeden.

Tym samym zespół Renault nie będzie mógł zamontować z powrotem w swoich bolidach amortyzatorów z masą, które są zakwalifikowane jako ruchome urządzenia mające wpływ na aerodynamikę, choć według francuskiej stajni montowany w nosie bolidu amortyzator przede wszystkim poprawiał przyczepność mechaniczną, pochłaniając niechciane wibracje.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

15
MadKaras...psycho fan MS
24.08.2006 02:40
myslicie o tych przepisach a zycie toczy sie dalej...mnie decyzje FIA nie ruszaja w ogole. To normalne ze zmiany byly, sa i beda zawsze. JAk czytam niektorych to wyobrazam sobie jakie musza miec cisnienie tetnicze jak czytaja decyzje FIA. Zrobcie sobie po kolei herbatke na uspokojenie i usiadzcie wygodnie w fotelach lub na trybunach torow. Nie ma co plakac i lamentowac bo to sie wszystko dzieje i to jest FAKT. I tak ma byc i tak bedzie:)) pozdrawiam
Bablo
23.08.2006 10:40
no tak jak reno nie moze jakiejś częśći urzywac do odrazu atak. a jak ferrari nie może korzystac z jakiejś nowinki to jest wszystko wporządku no ludzie idźcie po rozum do głowy albo takie głupoty piszcze gdzie indziej
Sanchez
23.08.2006 10:34
Mass dampery były również montowane przez Renault w tylnej części, tuz nad sprzęgłem ... Poza tym, urządzenie było wykorzystywane przez 7 zespołów, więc nie jest to tak, że tylko Renault dostanie po tyłku, choć niewątpliwie oni najbardziej.
lucha
23.08.2006 09:17
ciekawe że jakoś FIA nie zajęła się tak gorliwie elastycznymi skrzydłami Ferrari
Sławek56
23.08.2006 07:01
Panowie! Elastyczne skrzydła stosowały również inne zespoły a mianowicie: Mc Laren i Renault. W Ferrari tylne skrzydło odkształcało się lepiej - korzystniej niż u konkurencji. I stąd cały raban. A Renault plącząc się samo przyznało, że ten ich wynalazek może (czyli czytaj poprawia) aaerodynamikę a to jest zabronione (ruchoma część aero). Wszystkich serdecznie pozdrawiam
loczeq1
23.08.2006 06:03
do rafaello85. Oczywiscie masz racje, żę żaden z zespołów nie powinien używać niedozwolonych w regulaminie elementów w bolidach. Problem polega na tym iż zespół Renault od początku sezonu i świadomie uzywał "regulowanych amortyzatorów z masą" i ów rozwiązanie było rozwijane. Władza FIA i komisarze od początku sezonu akceptowali to rozwiązanie jako zgodne z regulaminem. A teraz nagle gdy walka o tytuł nabrała rumieńców okazało sie, że ów rozwiązanie nie jest prawidłowe ;-). Natomiast w przypadku elastycznych skrzydeł Ferrari sytacja wygladała inaczej, ponieważ jak tylko zdemaskowano zjawisko nielegalnego odkształcania spojlerów zakazano jego stosowania. Więc zgadzam sie jak najbardziej ze słowami Briatore, że postępowanie władz FIA jest manipulowaniem przebiegiem mistrzostw F1. Pozdrawiam
rafaello85
23.08.2006 05:37
andy... Moje uzasadnienie przedstawilem wyżej, ale powtórzę jeszcze raz: dlaczego jeden zespół miałby używać niedozwolonych elementów w bolidach ( Renault - "regulowany amortyzator z masą" ), a drugi zespół nie ( Ferrari - "odkształcające spojlery" ). Ferrari przez kilka GP używało tych skrzydeł, ale od dawna tego nie robi! Na tejże stronie internetowej pojawiła się kiedyś informacja, że skrzydła miały zostać wyposażone w elementy usztywniające, które zapobiegłyby ich nadmiernemu odkształcaniu. Tak więc ten problem został rozwiązany. Dobrze, że FIA wzięło się za inny - Renault! Teraz jest sprawiedliwie - nikt nie może używać żadnych ruchomych elementów w bolidzie, więc walka będzie czysta. Nikt nikomu nie zarzuci, że wygrał bo miał jakieś elementy bolidu, które dały mu przewagę nad konkurencją! Teraz moje pytanie do Ciebie andy - jak mam rozumieć Twoje stwierdzenie: "ferrari jest taka że oni są"??
andy
23.08.2006 05:08
rafaello85 wina ferrari jest taka że oni są. Dlaczego uważasz że decyzja FIA jest słuszna. Uzasadnij to. A co do spojlerów Ferrari z początku sezonu to FIA wcale im nie zakazała stosowania tego cuda tylko pod wpływem nacisków innych teamów zasugerowała Ferrari by jeśli może nie montowała ruchomych spojlerów. Co zrobiło Ferrari? W kolejnym wyścigu i tak jechało z odkształcającymi się spojlerami. FIA powiedziało nawet że bolidy ferrari są zgodne z wymogami technicznymi a "szczur" Todt powiedział że jak się inne teamy od nich się nie odczepią to też zaczną wskazywać FIA że inne teamy łamią regulamin w jakichś tam kwestiach. Czekam na twoje uzasadnienie dziesiejszej decyzji Sądu Apelacyjnego FIA
rafaello85
23.08.2006 03:58
Skarpeta... Po pierwsze w regulaminie pod spodem napisane jest, że nie wolno pisać dużymi literami! Po drugie wytlumacz mi jaka w tym wszystkim jest wina Ferrari? Wyjaśnij mi jaka jest ta polityka w FIA? Pewnie nie śledzisz na bieżąco wydarzeń w F1, bo gdyby tak było to byś wiedział, że Ferrari na początku sezonu używało spojlerów, które wzbudzały kontrowersje! Włoskiej ekipie również tego zakazano. Dlaczego więc jeden zespół miałby używać niedozwolonych elementów w bolidach, a drugi nie? Moim zdaniem decyzja FIA jest jak najbardziej słuszna.
tweedy
23.08.2006 03:53
Nie no panowie, o co wam chodzi? czy którykolwiek z was zna szczegóły tej sprawy? czy to, że Renault mówi, że te amortyztory są zgodne z regulaminem oznacza, że są zgodne? wydajacie osądy tylko na podstawie informacji prasowych, nie mając w ogóle merytorycznej wiedzy na ten temat, dlaczego? poza tym jak już czytacie to, robcie to ze zrozumieniem :) cytuję: "według francuskiej stajni montowany w nosie bolidu amortyzator przede wszystkim poprawiał przyczepność mechaniczną" - to jednak nie wyklucza możliwości zakwalifikowania tej części "jako ruchomego urządzenia mającego wpływ na aerodynamikę" i od razu odpisuje na ewentualne pytanie - nie jestem fanem ani kibicem Ferrari czy któregokolwiek z zawodników tego team'u
Thunder Bolt
23.08.2006 03:49
Kuba new i Skarpeta ekipa Ferrari również używała takich amortyzatorów więc mówienie że to wszystko tylko po to by faworyzować Ferrari jest głupie
Skarpeta
23.08.2006 03:37
GDYBY TO WYMYŚLIŁA EKIPA FERARRI TO OCZYWIŚCIE BY SIĘ NIC NIE STAŁO I BY POZWOLONO UŻYWAĆ TEGO URZĄDZENIA TERAZ WYCHODZI JAKA POLITYKA JEST W FIA _____ Ale na przyszłość pisz małymi literami, bo nam bębenki w uszach popękają... ;-) // Maraz
Kamil
23.08.2006 03:35
To co się dzieje już dawno przestało być zabawne FIA zabija ten sport, jak tak dalej pójdzie to zespoły zamiast kreatywnych inżynierów będą zatrudniać stado prawników do interpretowania przepisów, żałosne...
kuba_new
23.08.2006 03:35
no coz nie znamy dokladnie calosi a wynika z tego ze sad sadem a sprawiedliwosc musi byc po stronie ferrarri :)
Szakall
23.08.2006 03:14
mimo ze nie lubie RENAULT i Alfonsa to sądze że chyba mieli racje..