Kaski niektórych kierowców wciąż nie mają homologacji FIA
Od tego sezonu w F1 wprowadzono obowiązek wykorzystania kasków w nowym standardzie.
13.02.1909:52
2021wyświetlenia
Kaski kilku kierowców Formuły 1 wciąż nie mają homologacji FIA w standardzie 2019.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wprowadziła od tego roku nowy standard, który zapewnia skuteczniejszą ochronę głowy kierowcy. W pracach badawczo-rozwojowych brali udział wszyscy obecni dostawcy kasków: Stilo, Bell Racing, Schuberth oraz Arai.
Produkt ostatniej z wymienionych firm na pewno nie otrzyma homologacji przed startem zimowych testów. Przeszedł on jedynie część testów FIA, a złożony proces analizy wyników nie pozwala na przyspieszenie procedury, tak aby zakończyć ją w ciągu kilku najbliższych dni. Arai ma w tym sezonie dostarczać kaski dla Sebastiana Vettela, Maxa Verstappena i Pierre'a Gasly'ego oraz Daniela Ricciardo.
Japoński producent oczekuje, że homologacja kasku w nowym standardzie będzie możliwa przed pierwszym wyścigiem nowego sezonu, który odbędzie się 17 marca w Melbourne.
Ze wszystkich firm jedynie Stilo, które ubiegłego lata jako pierwsze wyprodukowało wersję umożliwiającą wykorzystanie w wyścigu, otrzymało homologację kasku ST5 we wszystkich rozmiarach.
Według listy opublikowanej przez FIA Schuberth dysponuje homologacją kasków w średnim rozmiarze. Bell homologował kaski do rozmiaru 56+, przy czym w ofercie dysponuje większymi, do 61+.
W przypadku zimowych testów może to skomplikować przygotowania kierowców, którzy używają rozmiarów, jakie nie znajdują się w wykazie przekazanym przez organ zarządzający.
Wymagania względem kasków na zimowe testy są szarą strefą regulaminów. Formalnie kierowcy i zespoły muszą jedynie dostosować się do wymagań zawartych w przepisach sportowych i technicznych, które nie odnoszą się do kasków. Nie wiadomo więc, czy zawodnicy, którzy nie dysponują kaskami w standardzie 2019 będą musieli używać w Barcelonie specyfikacji z ubiegłego roku, homologowanego kasku innego producenta, czy kasku swojego dostawcy w standardzie 2019 bez homologacji.
W przypadku użycia kasku bez homologacji pojawia się jednak ryzyko konsekwencji ewentualnego incydentu, w którym kierowca mógłby odnieść poważniejsze obrażenia.
_
Obecnie statusy homologacji kasków poszczególnych producentów przedstawiają się następująco:
Stilo otrzymało homologację kasku we wszystkich rozmiarach. W sezonie 2018 z usług producenta korzystali: Bottas i Stroll.
Bell otrzymał homologację rozmiarów 54,55,56,56+. W sezonie 2018 z usług producenta korzystali: Raikkonen, Leclerc, Magnussen, Hamilton, Grosjean, Albon, Russell, Norris, Giovinazzi i Kubica.
Schuberth otrzymał homologację kasku w średnich rozmiarach. W sezonie 2018 z usług producenta korzystali: Hulkenberg, Sainz, Perez i Kwiat.
Arai nie otrzymało homologacji. W sezonie 2018 z usług producenta korzystali: Vettel, Verstappen, Gasly i Ricciardo.
KOMENTARZE