Dennis poprosił Brawn GP o poufne dane na temat bolidu z 2009 roku

Nick Fry spełnił prośbę, ale zaznacza, że nie przekazał projektu lub specyfikacji konstrukcji.
04.10.1910:28
Nataniel Piórkowski
3350wyświetlenia
Embed from Getty Images

Były szef McLarena - Ron Dennis prosił ekipę Brawn GP o przekazanie poufnych danych dotyczących osiągów bolidu z sezonu 2009.

Dennis miał zwrócić się do Brawna z prośbą o przysługę, po absolutnie rozczarowującym starcie sezonu 2009. Informacje w tej sprawie przekazuje w swojej najnowszej książce dawny dyrektor generalny Brawn GP - Nick Fry. Brytyjczyk przyznaje, że prośba McLarena została spełniona.

Według Fry'a Dennis powiedział mu, że bolid MP4-24 jest - jak zauważyliście - absolutnie niekonkurencyjny. Moi inżynierowie twierdzą jednak, że nasz pakiet aerodynamiczny jest dobry. Chodzi o to, że po prostu im nie wierzę.

Dennis chciał wiedzieć, jak dobry jest nasz pakiet aerodynamiczny i jakie konkretnie liczby otrzymujemy z testów w tunelu aerodynamicznym. Fry nazwał te dane ściśle chronionymi klejnotami koronnymi wyścigów Formuły 1.

Dwa lata wcześniej McLaren został ukarany grzywną w wysokości 100 milionów dolarów za aferę Spygate. Dochodzenie FIA wykazało wtedy, iż stajnia z Woking korzystała z poufnych informacji Ferrari. Fry zaznaczył jednak, że prośba Dennisa dotyczyła wyłącznie osiągów bolid, a nie projektu lub konkretnych specyfikacji konstrukcji.

Fry zwrócił także uwagę na pomoc, którą zimą jego ekipa otrzymała od Mercedesa i Dennisa po wycofaniu się Hondy z F1. Ron odegrał kluczową rolę w wyrażeniu zgody na to, byśmy mogli korzystać z silników Mercedesa. Zgodził się na to i zrezygnował z weta, chociaż jako główny klient McLaren miał pełne prawo powstrzymać Mercedesa przed wiązaniem się z jakimkolwiek innym zespołem.

Fry przyznał, że choć prośba o dane z tunelu aerodynamicznego nie jest pytaniem, które normalnie zadaje się konkurentowi, to postanowił udostępnić te informacje Dennisowi. Ten miał zareagować na nie oszałamiającą ciszą.

Na drugą połowę sezonu 2009 McLaren przygotował znacznie zmodyfikowany bolid MP4-24, który wywalczył dwa zwycięstwa i zdobył cztery pole positions.

Brawn triumfował w mistrzostwach konstruktorów, a Jenson Button wywalczył tytuł najlepszego kierowcy sezonu 2009. Pod koniec roku Brytyjczyk podpisał umowę z McLarenem a Ross Brawn sprzedał swoją stajnię Mercedesowi.

Książka Nicka Frya nosi tytuł "Survive. Drive. Win.: The Inside Story of Brawn GP and Jenson Button's Incredible F1 Championship Win". Ukazała się 3 października. Można ją zakupić tutaj.