Rezultat dzisiejszych obrad Komisji Formuły 1
28.10.0200:00
1015wyświetlenia
Podczas dzisiejszych obrad Komisji Formuły Jeden ustalono zmiany, które zostaną wprowadzone do przyszłorocznych Mistrzostw Świata Formuły Jeden. W skład komisji wchodzą szefowie wszystkich jedenastu zespołów: Ferrari (Jean Todt), Williams (Frank Williams), McLaren (Ron Dennis), Renault (Flavio Briatore), Sauber (Peter Sauber), Jordan (Eddie Jordan), Jaguar (Niki Lauda), BAR (David Richards), Minardi (Paul Stoddart), Toyota (Ove Andersson) i Arrows (Tom Walkinshaw); promotorzy niektórych wyścigów Grand Prix: Monako, Wielkiej Brytanii, Włoch, Niemiec, Kanady, Japonii, Australii i Brazylii; przedstawiciele sponsorów: John Hogan (Philip Morris) i Eric Leyman (ExxonMobil); przedstawiciel dostawców silników - Martin Whitaker (Ford); przedstawiciel dostawców opon - Hiroshi Yasukawa (Bridgestone); a także prezydent Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) - Max Mosley i szef Formula One Management (FOM) - Bernie Ecclestone. Pod dyskusję poddanych było wiele możliwych rozwiązań, z których dwa najbardziej radykalne - dodawanie balastu bolidom za każdy zdobyty punkt i rotacja kierowców pomiędzy zespołami zostały oczywiście odrzucone. Tym niemniej uchwalono kilka dosyć istotnych zmian, które powinny chociaż w pewnym stopniu urozmaicić wyścigi Formuły Jeden:
Ostatnia z podjętych dzisiaj decyzji z pewnością nie ucieszy wielu fanów, jak i większości kierowców Formuły Jeden, gdyż oznacza usunięcie z przyszłorocznego kalendarza wyścigów Grand Prix Belgii. Jest to następstwem wprowadzenia przez belgijski parlament zakazu reklamy wyrobów tytoniowych, a ponieważ większość zespołów nie wyraziła zgody na rezygnację z umieszczania tychże reklam na swoich bolidach, dlatego też zaplanowany pierwotnie na 31 sierpnia wyścig na słynnym torze Spa-Francorchamps został anulowany. Zaktualizowany kalendarz wyścigów znajduje się na stronie głównej sezonu 2003.
- Kwalifikacje zostaną ponownie podzielone na dwie godzinne sesje, odbywające się w piątek i w sobotę (tak jak to było do 1995 roku), jednak zasadniczej zmianie ulegnie sposób, w jaki będą one przebiegały. Każdy kierowca w danej sesji będzie miał do przejechania jedno okrążenie pomiarowe na pustym torze (bez obecności na nim pozostałych kierowców). Podczas piątkowej sesji kwalifikacyjnej kolejność kierowców wyjeżdżających na tor będzie ustalona według klasyfikacji generalnej kierowców, czyli jako pierwszy okrążenie pomiarowe zaliczy kierowca posiadający największą ilość punktów, przy czym w pierwszym wyścigu sezonu pod uwagę będzie brana końcowa klasyfikacja z poprzedniego sezonu. Natomiast podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej kierowcy będą zaliczać okrążenia pomiarowe w odwrotnej kolejności w stosunku do czasów uzyskanych pierwszego dnia, czyli najszybszy kierowca z piątku na tor wyjedzie jako ostatni. Tylko na podstawie czasów uzyskanych w sobotę zostanie ustalona ostateczna kolejność startowa do wyścigu. Ze względu na fakt, iż jedna z piątkowych sesji treningowych zostanie zamieniona na kwalifikacyjną, planowane jest wprowadzenie dodatkowej sesji treningowej pomiędzy godziną 9:00 i 11:00, w której mogliby nawet brać udział kierowcy testowi, jednak aby było to możliwe, zespoły muszą wyrazić zgodę na ograniczenie testów przeprowadzanych w trakcie sezonu poza weekendami Grand Prix do 10 dni.
- Zmieniony zostanie system punktacji w celu przedłużenia walki o tytuł mistrzowski do jak najpóźniejszego momentu w sezonie. Od tej pory nagradzanych punktami będzie aż osiem miejsc, przy czym zwycięzca nadal będzie otrzymywał 10 punktów, natomiast za zajęcie kolejnych pozycji kierowcy i zespoły będą otrzymywać odpowiednio osiem, sześć, pięć, cztery, trzy, dwa i jeden punkt za ósme miejsce.
- Każdy zespół będzie mógł otrzymać do swojej dyspozycji dwa różne rodzaje opon do jazdy po suchej nawierzchni toru na każdy wyścig (wcześniej każdy producent mógł przygotować dwa typy opon, jednak musiały być one takie same dla wszystkich zespołów). W ten sposób np. zespoły Williams i McLaren będą mogły otrzymać dwa różne rodzaje opon Michelin, ale dostosowane do swoich bolidów.
- Polecenia wydawane przez zespoły swoim kierowcom (tzw. team orders) wpływające na ostateczny rezultat wyścigu będą od tej pory zabronione. Przepis ten jest jednak bardzo nieprecyzyjny i dlatego najprawdopodobniej będzie stosowany tylko w sytuacjach jawnego użycia takich poleceń, tak jak to miało np. miejsce podczas tegorocznego wyścigu w Austrii.
Ostatnia z podjętych dzisiaj decyzji z pewnością nie ucieszy wielu fanów, jak i większości kierowców Formuły Jeden, gdyż oznacza usunięcie z przyszłorocznego kalendarza wyścigów Grand Prix Belgii. Jest to następstwem wprowadzenia przez belgijski parlament zakazu reklamy wyrobów tytoniowych, a ponieważ większość zespołów nie wyraziła zgody na rezygnację z umieszczania tychże reklam na swoich bolidach, dlatego też zaplanowany pierwotnie na 31 sierpnia wyścig na słynnym torze Spa-Francorchamps został anulowany. Zaktualizowany kalendarz wyścigów znajduje się na stronie głównej sezonu 2003.