Theissen: Sprzedawanie bolidów zrujnuje F1

"Nie wydaje mi się, aby dobrym pomysłem było sprzedawanie bolidu drugiemu zespołowi"
02.01.0713:19
Marek Roczniak
1029wyświetlenia

Szef BMW Motorsport Mario Theissen skrytykował plany związane z umożliwieniem sprzedaży bolidów w Formule 1 począwszy od 2008 roku, stwierdzając w wywiadzie udzielonym serwisowi autosport.com, że jest to zupełnie zły kierunek dla tego sportu.

Ostatnio najwięcej szumu jest wokół zespołów Super Aguri i Scuderia Toro Rosso, które już w przyszłym roku mogą użyć zmodyfikowanych wersji bolidów innych zespołów startujących obecnie w F1, jednak według Theissena znacznie poważniejszym problemem jest to, że od 2008 roku tylko sześć zespołów może produkować bolidy, co pozbawi sport różnorodności.

Toczą się dyskusje na temat sezonu 2007, jednak według mnie generalny pogląd na tę sprawę jest bardziej istotny. - powiedział szef BMW Motorsport. Nie wydaje mi się, aby dobrym pomysłem było sprzedawanie bolidu drugiemu zespołowi.

Pierwotnie chodziło o to, aby pomóc mniejszym zespołom stać się bardziej konkurencyjnymi w F1. To dobre podejście i z pewnością pomogłoby im, gdyby mogli kupić bolid zamiast zatrudniać 300 osób do zaprojektowania i zbudowania go we własnym zakresie. Jednakże z drugiej strony jak tylko zacznie obowiązywać przepis umożliwiający to, myślę że podejście niezależnych zespołów ulegnie zmianie.

Dzisiaj mamy niezależne zespoły, które chcą stać się konkurencyjne i które postrzegają siebie jako jeden z 12 zespołów na starcie walczących o swój własny sukces. Myślę, że w przypadku możliwości sprzedaży bolidów wkrótce możemy doczekać się sześciu zespołów projektujących bolidy i ich partnerskich zespołów. Będą to tzw. niezależne zespoły oferujące swoje usługi dużym zespołom w zamian za możliwość otrzymania za darmo bolidu.

Theissen obawia się, że sprzedaż bolidów może doprowadzić do sytuacji, w której jeden zespół będzie kontrolował cztery samochody w wyścigu, przy czym tylko jeden z nich będzie walczył o wygraną, a pozostałe trzy będą go wspierały. Według mnie czterech czy pięciu dużych graczy kontrolujących niemal całą stawkę spowoduje, że to nie będzie już F1.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

15
adams
03.01.2007 04:45
Koncern mógłby wygrać po zsumowaniu punktów ze wszystkich ekip używających podzespoły danego producenta. Nie ucierpiałby również rozwój techniki - każdy chciałby kupić coś najlepszego..A jak będą kupcy to i rozwój będzie..
RENO
03.01.2007 01:10
po 1)bedzie mozliwość odkupowania bolidów po 2) kto powiedział że dany koncern będzie chciał sprzedać swój bolid po 3)raczej żaden koncern nie sprzeda aktulanego bolidu po 4) nawet jak bedą sprzedawać zeszłosezonowe bolidy to napewno bez wsparacia czyli kupisz to i rozwiaja to sobie sam jak chcesz bez naszej pomocy
SQUZ
02.01.2007 08:01
naleze do osob ktorym pomysl z sprzedaza boliów niee przypadł do gustu.....jest wiele przesłanek ja podam tylko 3:D formula 1 jak sama nazwa wskazuje istnieje po to by byc pierwsza najlepsza to z niej maja pochodzic wszelkie nowinki techniczne(przynajmiej w załozeniach FIA) wprowadzajac mozliwosc odkupywania bolidow od innych zespołow FIA w znacznym stopniu zmiejsza innowacyjnosc bolidow(zamiast 11-12 konstuktorow bedzie 5-6 wiadomo im mniej konstrulktorow tym miejsza rywaliacja w konsekencji powstaje lipa (np; nowe opony:D gorsze z miejsza przyczepnascia i utudniajace prowadzenie itp)) bolidy pozostałych staji stana sie łudzaco do siebie podobne.... po 2 wszyscy pamietamy jak wygladała współpraca saubera z ferrari(silniki ferrari w bolidach saubera dla niewtajemniczonych) historia zna wiele przypadków gdy rywale ferrari dziwnym trafem byli "przypadkowo i nieumyslnie" spowalniani czytaj blokowani przez bolidy saubera ktore były juz dublowane:D kwestia 3 FIA wprowadzajac ten przepis chce ułatwic małym zespołom wygrywanie twierdzac ze sa one za biedne i niee sa wstanie walczyc z najlepszymi........ heh przeciesz F1 to sport dla milionerow tu nie ma miejsca dla biednych!! a jak tacy sa to niech sie przeniosa do nizych serii np word series by renault, gp2 CCWS gdzie bedzie ich stac na stwozenie SWOJEGO bolidu i ustapia innym miejsca ktozy sa wstanie wyłozyc wielkie pieniadze by sie bawic w F1:D a jak juz FIA chce pomagac zespołom małym moze zbudowac bolid i dac go wszystkim (beda takie same no prawie nie liczac silników chociaz to niee problem i tak słapsze zespoly kupuja je u mocniejszych:D) reasumujac mam nadziej ze FIA wie co robi bo jakos niee usniecha mi sie w 2015 ogladanie F1 z 22 takimi samymi bolidami napedzanymi silnkami diesel-a 4 producentow:D
bambaryła
02.01.2007 07:55
Ciagnac dalej peradosky Ferrari sprzedaj bolid Red Bullowei i Torro i mamy 6 podobnych bolidow w stawce 4 maja ten sam silnik 2 silnik renówek Byłoby fajowo
GroM
02.01.2007 07:41
Pytanie tylko po co dawac takie same bolidy w F1, jezeli sa inne juz serie w ktorych tak jest ? Po co tworzyc z F1 kolejna serie podobna do tamtych ? Ja jestem za takimi samymi oponami, takimi samymi silnikami, ale reszta powinna podlega rywalizacji i dzialaniu inzynierow. Takie same bolidy to porazka. F1 to nie walka tylko kierowcow ale mechaniki (nie firm oponiarskich), tak wiec to powinno pozozstac, ze kazdy bolid moze sobie sam zbudowac. Kupowanie bolidu np od Ferrari czy kogos innego to blad. Takie dzialania prowadzic beda do tego w zaleznosci kto kupi lepszy bolid i szybciej, od poprzedniego mistrza. Fakt ze na nowy sezon bedzie on juz wolniejszy, ale stawka powyzej 8 pozycji bedzie bardzo sie zmieniala co sezon, przez co nie bedzie mozna podziwiac np zespolu STR w tym jakie robia postepy.
sasza82
02.01.2007 07:39
Rywalizacja może i będzie ciekawsza ale jak się to ma do klasyfikacji konstruktorów...w takim razie zespół idący na łatwiznę i kupujący gotowe nadwozie powinien być pozbawiony możliwości zdobywania punktów do mistrzostw konstruktorów-według mnie logiczne bo przecież to kupione nadwozie a nie własna konstrukcja...zespoły powinny mieć do wyboru, który scenariusz jest dla nich lepszy i co im się bardziej opłaca...
bambaryła
02.01.2007 07:10
wiec po co krzyki nad ujednolicaniem bolidow zmiejszaniem aero i innymi ingerencjami FIA w rozwoj ? dajmy wszystkim jeden bolid
boSS
02.01.2007 06:03
no wreszcie niektórzy kierowcy będą mogli na co ich stać, a nie tak jak teraz nie mają żadnych szans w słabszych zespołach
Barth
02.01.2007 05:56
OK niech sprzedają bolidy, może i się wyrówna (choć nie do końca wydaje mi się, że o to chodzi w F1 - są inne serie wyścigów gdzie takie "wyrównanie" istnieje, no i zawsze będą równiejsi), ale pytam co w takim wypadku z punktami w klasyfikacji konstruktorów
adams
02.01.2007 02:47
I bardzo dobrze,że inne ekipy mogą kupować bolidy.Nareszcie wyrówna się rywalizacja kierowców.
stanson1980
02.01.2007 02:05
A co jest złego w wygrywaniu wyścigów przez Toro Rosso? Przynajmniej wreszcie coś ciekawego by się zaczęło dziać w F1. W CCWS mają takie same bolidy i walka dzięki temu jest ciekawsza. Ja na to patrzę z punktu widzenia kibica, mnie interesy i te wszystkie miliony dolarów szefostwa nie interesują, liczy się interesująca walka na torze. Im bardziej wyrównają się szanse zespołów tym ciekawsza stanie się F1.
Pussik
02.01.2007 02:01
Słuszne uwagi ma Theissen. Toro Rosso kupi sobie Ferrari czy Renault i nagle bedzie wygrywać wyścigi.
Falarek
02.01.2007 01:53
rafaello85-------ta sprzedaż tyczyć się będzie raczej zeszłorocznych bolidów bo raczej żadna z czołowych ekip nie pozwoliłaby sobie na sprzedaż najnowszego modelu i zawartej w nim najnowszej technologii, pomysłów itp.
Adriannn
02.01.2007 01:07
Mnie tylko ciekawi Mario Theissen. Co by zrobił jakby dostał za odsprzedanie swoich bolidów 100 milionów dolarów.
rafaello85
02.01.2007 01:02
Ja od samego początku byłem przeciwnikiem sprzedawania gotowych bolidów. Każdy zespół powinien sam projektować swoje pojazdy, a nie odkupować gotowych. Toro Rosso korzystało z dawnych bolidów Red Bulla, a Super Aquri z bolidów Arrowsa - to były w zasadzie nowe zespoły i mogę zrozumieć takie rozwiązanie przynajmniej na początku. Ale teraz już zaistniały i niech tworzą własne bolidy wyścigowe! Co to za F1 w której zobaczymy 12 zespołów, przy czym: dwa zespoły będą korzystać z identycznych bolidów McLarena, kolejne dwa z identycznych bolidów Hondy i następne dwa z identycznyh bolidów Red Bulla. Bez sensu.