Spyker przedstawił w Silverstone nowy bolid F8-VII

Według dyrektora zarządzającego Colina Kollesa ma to być przejściowy rok dla holenderskiej stajni
05.02.0716:26
Marek Roczniak
2572wyświetlenia

Zespół Spyker F1 na położonym blisko swojej głównej siedziby torze Silverstone w Northamptonshire zaprezentował dzisiaj nowy bolid F8-VII i skład kierowców wyścigowych na sezon 2007 - Christijana Albersa oraz Adriana Sutila.

Według dyrektora zarządzającego Colina Kollesa, ma to być przejściowy rok dla holenderskiej stajni, która na początku zamierza skupić się na niezawodności i osiągach, przed planowanym na drugą połowę roku wprowadzeniem znacznie ulepszonej wersji B nowego auta.

Wiemy, że pierwsza połowa sezonu może stanowić spore wyzwanie dla zespołu, ale dzięki równowadze, jaką ze swoim nadejściem wprowadził Spyker, mamy jasno określony kierunek, na którym możemy się skupić. - powiedział Kolles. Wiemy, że Spyker chce uczynić ten projekt dobrze funkcjonującym i już zaczęliśmy wprowadzać zmiany, aby odmienić losy zespołu. Jednym z pierwszych kroków było sprowadzenie Mike'a Gascoyne'a, aby pokierował ekipą techniczną i pomógł nam obrać odpowiedni kierunek.


Mike Gascoyne dodał: Od mojego przybycia do Spykera trzy miesiące temu, nadzorowałem w departamencie technicznym rozdział personelu, procedur i zasobów, aby zapewnić zespołowi odpowiednią strukturę. Podwoiliśmy już nasze zasoby aerodynamiczne poprzez drugi tunel aerodynamiczny i dedykowaną ekipę we Włoszech.

Jako zespół chcemy planować naszą przyszłość poprzez bardziej złożone podejście do wyznaczania priorytetów dla kluczowych aspektów, która dadzą nam wyraźną poprawę zamiast małych, stopniowych kroków. Liczę na zobaczenie rezultatów dokonanych zmian w drugiej połowie sezonu, kiedy wprowadzimy poprawioną wersję B pakietu.


Nowy bolid otrzymał oznaczenie F8-VII, które podobnie jak w przypadku samochodów drogowych Spykera nawiązuje do nazewnictwa, jakie holenderski producent stosował w odniesieniu do swoich samolotów. Pierwsza litera to oznaczenie serii (F jak Formuła 1), arabska cyfra to liczba cylindrów silnika (V8), a rzymska liczba - rok wypuszczenia modelu (2007).

Kiedy wypuściliśmy pierwszą linię współczesnych Spykerów, którą zapoczątkował C8 Spyder, nazwaliśmy ją C w zgodności z oryginalnym nazewnictwem. - powiedział dyrektor wykonawczy Spykera Victor Muller. Linia E zostanie wypuszczona w niedalekiej przyszłości, a więc uznaliśmy za sensowne, aby nasz samochód Formuły 1, nasz najnowszy model, był z linii F.


F8-VII został stworzony z myślą o stworzeniu solidnej podstawy, którą będzie można rozwijać w trakcie sezonu z myślą o przyszłości. Wyznaczyliśmy plan poprawiania obszarów, które wiedzieliśmy, że wymagają poprawy w M16. - wyjaśnia dyrektor techniczny James Key. Staraliśmy się także przewidzieć, w takim stopniu na ile to było tylko możliwe, jak będą zachowywały się opony na sezon 2007 i mocno pracowaliśmy na aerodynamiką, która jest zawsze fundamentalną rzeczą. W ten sposób mogliśmy skoncentrować wszystkie nasze wysiłki na odpowiednich obszarach.

Od strony mechanicznej systemy, które pracowały poprawnie - jak choćby układ kierowniczy - pozostaliśmy w mniejszym lub większym stopniu bez zmian. Utrzymaliśmy bardzo wysokie nadwozie, ponieważ uznaliśmy, że oferuje to spore pole do manewru jeśli chodzi o elementy aero w tym obszarze. Mieliśmy wcześniej konfigurację przedniego zawieszenia twin keel i chcieliśmy ją poprawić, aby była schludniejsza i sztywniejsza. Teraz mamy małe 'guzki' (do których przymocowane są dolne wahacze), a więc w praktyce mamy już w zasadzie konfigurację zero keel.


Podobnie jak w przypadku M16, zespół starał się zachować tę samą filozofią upakowania elementów jak najbardziej z przodu auta, aby mieć większą swobodę w tyle. Skrzynia biegów uległa wydłużeniu, a układ wydechowy i chłodnice zostały posunięte w kierunku przodu. Sporo uwagi poświęcono także silnikowi Ferrari, który jest zupełnie inny od stosowanej dotąd jednostki napędowej przez stajnię z Silverstone. Teraz zespół sam musi zadbać o układ hydrauliczny, natomiast Toyota dostarczała swój wraz z silnikiem.

Tył nadwozia różni się znacząco, podobnie jak i konstrukcja samej skrzyni biegów, a układ paliwowy ma inne wymagania. Ogólnie rzecz biorąc jest to zupełnie inna konfiguracja w porównaniu z dwoma poprzednimi dostawcami silników dla tego zespołu. Gascoyne zapewnia, że w wersji B bolidu F8-VII pojawi się znacznie poprawione tylne zawieszenie i zmianie ulegnie wiele innych rzeczy. Na początku nie należy się więc spodziewać specjalnej poprawy formy zespołu - powinna ona nastąpić dopiero w drugiej połowie sezonu.

Tymczasem władze Spykera zapowiedziały, że z czterech kierowców testowych zatrudnionych w ostatni piątek (Giedo van der Garde, Adrian Valles, Markus Winkelhock i Fairuz Fauzy), dwóch będzie zawsze jeździło podczas piątkowych treningów w weekendy Grand Prix. Zespół rozpocznie jutro testy swojego nowego bolidu na torze Silverstone.

Zobacz także:


Źródło: SpykerF1.com

KOMENTARZE

18
pyciek
06.02.2007 07:37
Zna ktoś może czas Albersa na torze Silverstone z testów dzisiejszych tj. 6.02.2007
rafaello85
06.02.2007 05:02
Holendrzy mają bzika na punkcie koloru pomarańczowego;)
GroM
05.02.2007 10:10
To jest wlasnie bezsensu pisza ze oni maja drugi tunel aero i dobrze, tylko ze oni wpakowali w to pare milionow tak jak inni, a taki STR albo Super Aguri kupi bolid i Spykera przeskoczy w tabeli. Porazka z tym kupowanie bolidow, niedlugo w F1 beda startowac ludziska ktorzy kupia sobie bolida za 10 mln $ i beda smigac nabija punktow zareklamuja swoja firme a za rok dwa odejda z F1. Bolid Ciekawy pytanie czy szybszy bedzie od STR i Super Aguri albo od innych.
bolekse
05.02.2007 07:05
mysle ze koniec stawki na początek, kupili zespół niedawno nie ma co oczekiwać cudów....
Fireball
05.02.2007 07:02
Piękny samochód, jak na niego patrzę to widzę Arrowsa. Prawdę mówiąc tak jak wcześniej Midland tak teraz Spyker jest moim ulubionym teamem więc życzę im powodzenia :)
lubek888
05.02.2007 05:56
jest ładny to fakt ale martwi mnie to że dopiero specyfikacja B pokaże prawdziwie nową twarz zespołu. Jeżeli oni sami mówią żeby nie spodziewać sie za dużo po tym projekcie to już widze ten zespół daleko w tyle. Kiedy ujżałem bolid M16 też mi sie podobał i myślałem że będzie sie lepiej prezentował na torze ale niestety jego maksimum to była końcówka stawki i myśle że w tym roku będzie podobnie
Matthew
05.02.2007 05:54
a ja nie moge sie do niego przezwyczaic :( dla mnie to ciągle taki MIDLAND bez wyrazu, bolid ładny ciekawe jak szybki ;]
Paweł
05.02.2007 05:33
naprawde ładny, a poza tym to lubie ten zespoł :)
deeze
05.02.2007 04:43
andrzej45, poważne, ale trzeba też spojrzeć jakiego typu są to tunele... Samochód F1 w skali 1:1 tam się po porstu nie mieści - testują na skalowanych modelach.
Falarek
05.02.2007 04:41
Świetne kolorki i bolid tez niczego sobie. Mam nadzieję ze będą wyżej niż Torro Roso i Super Aguri którzy sami nie potrafią nic zbudować.
RENO
05.02.2007 04:39
wkoncu za coś płacą ci testerzy i pewnie będą jezdzili co piątki przez pierwsze 90 min w dwóch parach, każda para co d 2 GP tak mi się coś zdaje. W sumie nawet dobre by to było rozwiązanie.
McMarcin
05.02.2007 04:08
Jakoś przypomina mi bolid Midlanda z 2006 r. - może się mylę? Nie wiem co o nich sądzić, bo gdy Midland przejmował Jordana, zapowiedzi też były szumne a wyszło jak wyszło.
andrzej45
05.02.2007 04:01
..........."Podwoiliśmy już nasze zasoby aerodynamiczne poprzez drugi tunel aerodynamiczny i dedykowaną ekipę we Włoszech”. Bardzo powazne podejscie do tematu, moze sprawia jakas niespodzianke??
Maraz
05.02.2007 03:55
kamiss - myślę, że główni dostaną po półtorej godziny i testowi także.
sadektom
05.02.2007 03:50
Pierwsze wrazenie, podoba mi sie :) tj Mariuszowi i mi przypomina sie malowanie Maka.
kamiss
05.02.2007 03:47
czy to ze w piatki beda jezdzili tylko testerzy jest aby dobrym rozwiazaniem? :/
Neron
05.02.2007 03:41
ładniutki Pomarańczowy :) podoba mi się :) Nos jak z Arrowsa :D
Mariusz
05.02.2007 03:40
Oranie w F1. ;-) Przypomina McLarena z 1997 roku w tym pomarańczowym kolorku.