FIA opublikowała oświadczenie w sprawie GP Kataru
Federacja chce upewnić się, że zdrowie kierowców nie będzie narażone na szwank.
10.10.2310:18
1557wyświetlenia
Embed from Getty Images
FIA zapowiedziała podjęcie działań po ekstremalnym dla kierowców Grand Prix Kataru.
Podczas ostatniego weekendu wyścigowego na torze Losail wielu kierowców dotarło do granic swojej wytrzymałości. Powodem takiego stanu rzeczy było połączenie ekstremalnych warunków atmosferycznych z niezwykle dużą intensywnością samych zawodów.
Z powodu złego samopoczucia z wyścigu wycofał się Logan Sargeant, który później, z podejrzeniem udaru cieplnego, trafił na obserwację do centrum medycznego. Innymi kierowcami, którzy zgłaszali zespołowi problemy ze zdrowiem byli m. in. Alex Albon, Esteban Ocon, Lance Stroll czy George Russell.
Po wyścigu swoje obawy co do rozgrywania Grand Prix w takich warunkach wyrazili wspomniany Russell, a także Lando Norris czy Max Verstappen. W oficjalnym oświadczeniu FIA zapowiedziała wszczęcie wewnętrznego dochodzenia w sprawie okoliczności towarzyszących GP Kataru, podkreślając przy tym, iż nie należy oczekiwać od kierowców, że ci będą rywalizować w tak wymagających warunkach.
FIA zapowiedziała również, że sprawdzi, czy istnieją możliwe do zastosowania w wyścigach bolidów jednomiejscowych środki z innych kategorii, takich jak rajdy pustynne.
FIA zapowiedziała podjęcie działań po ekstremalnym dla kierowców Grand Prix Kataru.
Podczas ostatniego weekendu wyścigowego na torze Losail wielu kierowców dotarło do granic swojej wytrzymałości. Powodem takiego stanu rzeczy było połączenie ekstremalnych warunków atmosferycznych z niezwykle dużą intensywnością samych zawodów.
Z powodu złego samopoczucia z wyścigu wycofał się Logan Sargeant, który później, z podejrzeniem udaru cieplnego, trafił na obserwację do centrum medycznego. Innymi kierowcami, którzy zgłaszali zespołowi problemy ze zdrowiem byli m. in. Alex Albon, Esteban Ocon, Lance Stroll czy George Russell.
Po wyścigu swoje obawy co do rozgrywania Grand Prix w takich warunkach wyrazili wspomniany Russell, a także Lando Norris czy Max Verstappen. W oficjalnym oświadczeniu FIA zapowiedziała wszczęcie wewnętrznego dochodzenia w sprawie okoliczności towarzyszących GP Kataru, podkreślając przy tym, iż nie należy oczekiwać od kierowców, że ci będą rywalizować w tak wymagających warunkach.
FIA z zaniepokojeniem zaobserwowała, iż ekstremalna temperatura i wilgotność panujące podczas Grand Prix Kataru 2023 miały wpływ na samopoczucie kierowców. Choć są oni elitarnymi sportowcami, nie powinno się oczekiać od nich, że będą rywalizować w warunkach mogących zagrozić ich zdrowiu lub bezpieczeństwu.
Za bezpieczne użytkowanie samochodów przez cały czas odpowiadają zawodnicy, jednakże - tak jak ma to miejsce w przypadku innych kwestii odnoszących się do bezpieczeństwa, jak infrastruktura toru czy wymagania bezpieczeństwa - FIA podejmie wszelkie uzasadnione kroki w celu ustalenia i przekazania akceptowalnych parametrów, w jakich zawody mogą być rozgrywane.
FIA rozpoczęła analizę sytuacji w Katarze, by zapewnić rekomendacje na mogące wystąpić w przyszłości przypadki ekstremalnych warunków pogodowych. Należy podkreślić, iż przyszłoroczna edycja Grand Prix Kataru odbędzie się w późniejszej porze roku, kiedy spodziewane są niższe temperatury. FIA zamierza podjąć działania już teraz, aby uniknąć powtórki tegorocznego scenariusza.
Na zbliżającym się posiedzeniu komisji medycznej w Paryżu omówione zostaną liczne rozwiązania. Środki te mogą obejmować wytyczne dla zawodników, badania nad modyfikacjami zapewniającymi bardziej efektywny przepływ powietrza w kokpitach i rekomendacje zmian w kalendarzu, w celu dostosowania go do akceptowalnych warunków klimatycznych.
FIA zapowiedziała również, że sprawdzi, czy istnieją możliwe do zastosowania w wyścigach bolidów jednomiejscowych środki z innych kategorii, takich jak rajdy pustynne.
Badania z innych serii, takich jak zawody typu cross-country odbywające się w ekstremalnych warunkach, zostaną przestudiowane w celu znalezienia potencjalnych zastosowań dla wyścigów na torach.
Cały ten proces ułatwi zaangażowanie FIA w celu bliższej kooperacji pomiędzy wydziałami technicznym, bezpieczeństwa i medycznym, pod przywództwem prezydenta FIA.