GP2: Nowy bolid na lata 2008-2010 zadebiutował we Francji

Aktualny wicemistrz GP2 - Nelson Piquet Jr przejechał 60 okrążeń za kierowncą GP2 / 08
26.06.0715:33
Marek Roczniak
3528wyświetlenia

Nowy bolid serii GP2 na lata 2008-2010 ma już za sobą pierwsze testy. GP2 / 08 zadebiutował na torze Paul Ricard we Francji w rękach kierowcy testowego ING Renault F1 Team i zarazem aktualnego wicemistrza GP2 - Nelsona Piqueta Jr. Brazylijczyk przejechał 60 okrążeń nie trafiając na większe problemy, a więc pierwsze testy okazały się pełnym sukcesem.

Nowe auto ponownie zostało zaprojektowane przez włoską Dallarę i jest kulminacją doświadczeń zebranych w trzech pierwszych latach istnienia serii przez jej techniczny i inżynieryjny pion, a także dotychczasowych partnerów technicznych. Dzięki przedłużonej umowie z Renault samochody GP2 nadal napędzane będą przygotowywanymi przez Mecachrome 4-litrowymi silnikami Renault V8. Dostawcą opon typu slick na kolejne trzy lata pozostanie Bridgestone.



GP2 / 08 już na pierwszy rzut oka różni się od swojego poprzednika. Przód samochodu charakteryzuje się nowym, agresywnie niskim nosem, zawieszeniem opartym na układzie pojedynczego kila (single keel) i bardzo wyprofilowanym podobnie jak w obecnych bolidach F1 przednim skrzydłem. W samym monocoque także zaszły duże zmiany, zwłaszcza jeśli chodzi o przeprojektowane boczne wloty powietrza, co jest konsekwencją zastosowania nowego układu chłodzenia. Ponadto zmianie uległy deflektory za przednimi kołami, który także wpłynęły na poprawę aerodynamicznej wydajności auta.

Tył GP2 / 08 jest zupełnie nowy zarówno pod względem pomysłu jak i projektu. Kontury pokrywy silnika - podobnie jak w obecnych bolidach F1 - znacznie ciaśniej przyoblekają jednostkę napędową budowaną przez Mecachrome. Pojawiły się także zupełnie nowe kominy w tylnej części boków samochodu oraz "skrzela rekina", które przez krótki okres stosowane były już w 2006 roku. Układ wydechowy jest znacznie schludniejszy niż w dotychczasowym modelu. Tylne skrzydło również uległo wyraźnej zmianie.


Nelson Piquet Jr, kierowca rozwojowy GP2 Series: Pierwsze wrażenie jest takie, że samochód ma mnóstwo usprawnień, zwłaszcza jeśli chodzi o aerodynamikę i duże podcięcia bocznych wlotów powietrza. GP2 / 08 ma także nową podłogę i skrzynię biegów. Od razu wydał się szybszy, zwłaszcza w szybkich zakrętach i jestem dosyć pewny, że na większości torów będzie od razu o sekundę szybszy od obecnego samochodu. Usprawnienia powinny go także uczynić bardzo niezawodnym, nie pozbawiając jednocześnie szybkości, co jest dosyć ważne.

Kolejne testy nowego auta planowane są w lipcu.

Źródło: GP2Series.com

KOMENTARZE

11
jędruś
28.06.2007 06:50
Kiedyś słyszałem że gdyby w F1 stosowano slicki to czasy były bo 2sekundy lepsze na okrążeniu.... Jak myślicie czy to prawda???
TobaccoBoy
27.06.2007 11:37
W CCWS dzięki silnikowi 2,65 L V8 Turbo przyspieszenia są też porażające (mniejsze niż w F1, ale niewiele mniejsze ), o wiele większe niż w Gp2, które nie dość, ze maja o wiele słabsze silniki, to jeszcze wolnossące i moment w tych 4 L to (na oko) jakieś 500-570 Nm.... No i wo wiele mniej wydajne aero i docisk (w Panozach 60% docisku generuje sie pod podłogą), co daje przewagę CCWS. Z tego co kiedyś czytałem, jeden z inżynierów STR (wcześniej w Newman/Haas) powiedział, ze GP2 w żaden sposób nie można przyrównywać do CCWS i F1. W CCWS jeszcze do 2008-9 roku będą ograniczniki obrotów do 13 k rpm, potem ma być to zwiększone (o braku nie ma mowy, wszyscy pamiętają jak to wyglądało przed 2003), wiec moc ma wzrosnąć z obecnych 750 KM do 800-850 KM bez p-t-p. Do tego Gp2 ma robić za młodzieżówkę do f1, nie pełnoprawną konkurencję, wiec gdy inżynierowie spróbują pójść za daleko, Flavio i Bernie interweniują. Bezpieczeństwo... Na koniec przytoczył zdanie, które wielu zapomniało (od czasów Roberta prze F1) - Najblizej GP2 do WSbR. I tak to nalezy rozpatrywać.
stanson1980
27.06.2007 06:30
TobaccoBoy, miałem na myśli "najszybszą", czyli czasy okrążeń F1 - żadna seria ich nie przebije pod tym względem. Mimo wszystko, jak się tak zastanowię - to nie ma szybszych samochodów od F1. Z bolidu CCWS pewnie dałoby się wycisnąć większą prędkość maksymalną, jednak jeśli chodzi o przyspieszenie również ustępują F1. Ciekawe też jaki czas okrążenia miałby bolid GP2 np. na trasie Gilles Villeneuve w Montrealu. CCWS sa tam około 5 sekund wolniejsze od F1. Interesuje mnie porównanie czasów okrążeń GP2 vs CCWS. Pomoże ktoś?
Fireball
26.06.2007 05:54
Ten bolid jest piękny: prawdziwe slicki, brak szapecących elementów aerodynamicznych, agresywna linia. Mam nadzieję że bolidy F1 od 2008 roku będą wyglądały bardzo podobnie jak już teamy wrócą do stosowania slicków, to nie będe musiał się przestawiać na oglądanie CCWS czy właśnie GP 2.
[Sebek]F1
26.06.2007 05:28
Pod jednym względem seria GP2 może prześcignąć F1.A mianowicie pod względem wiowiska , ale ja i tak zawsze będe wolał F1 : )
ICEman
26.06.2007 05:26
4 litowe V8 to brzmi imponująco , myślę że nowe GP2 będa bardzo blisko słabych zespołów F1 zapowiada się ciekawie
TobaccoBoy
26.06.2007 05:18
stanson1980, F1 nigdy nie była najszybszą serią wyścigową świata ;p Jest najbardziej prestiżową, najbogatszą i zaawansowana technologicznie. Najszybszymi są jedynie w zakretach... Obecne GP2 jest na poziomie F1 z 2002 roku, pomimo, iż wtedy bez ograniczeń na silniki bolidy miały ponad 900 KM mocy i duży docisk aero (większy niż obecnie) Bedą szybkie, ale to będzie poziom zawsze pod F1, nie nad. Jesli po zmianach ktos miałby prześcignąć f1 to tylko CCWS, ale prześcignięcie F1 jest mało prawdopodobne... Nie przesadzajcie....
Pieczar
26.06.2007 03:39
Z przodu wygląda jak tegoroczny bolid Hondy (albo Mclarena z 2004 roku) :)
stanson1980
26.06.2007 02:35
Hmm, jeśli będzie o sekundę szybszy od tegorocznych bolidów to mniej więcej będzie dorównywał Spykerowi z tego roku :) Formuła 1 ma przejść sporo zmian do 2010 roku; czy to możliwe, aby bolidy GP2 stały się wtedy najszybszą serią wyścigową świata?
[Sebek]F1
26.06.2007 02:35
Pewnie w jakiś sposób sobie poradzili.I tak będzie dużo manewrów wyprzedzania , ponieważ w stopniu aerodynamicznym bolid GP2 jest w owiele mniejszym stopniu mniej zaawansowany niż bolid F1.Seria GP2 jest widowiskowa i jej popularność rośnie , pewnie dlatego , że nie jest tak skomplikowana jak F1.
TobaccoBoy
26.06.2007 02:00
Bardziej wyrafinowany.... czyli jakoś muszą zrekompensować zmniejszą przyczepność w jeździe za poprzedzającym bolidem, bo jeśli stosuje sie takie rozwiązania aerodynamiczne to się płci za nie wysoka cenę jeśli chodzi o widowisko.... Jak chłopaki z Dallary rozwiązali ten problem - nie wiem. Ogólnie prezentuje się jak bolid F1 sprzed kilka lat, który ma pod maską 580 KM. Czyli nie tak źle...