Interlagos - statystyki, fakty, ciekawostki...

Na torze Interlagos odbyło się pierwsze w historii Grand Prix Brazylii
19.10.0712:41
deZZember
2547wyświetlenia
  • Na torze Interlagos odbyło się pierwsze w historii Grand Prix Brazylii. Było to w 1973 roku, a tor liczył wtedy prawie osiem kilometrów długości. Na Interlagos rozegrano siedem z ośmiu pierwszych Grand Prix tego kraju. Od 1981 roku wyścigi w Brazylii przez wiele następnych lat organizowane były na torze Jacarepaqua w okolicach Rio De Janeiro.

  • Kiedy tor powrócił do kalendarza w roku 1990, został zmodernizowany i skrócony do długości 4,32 kilometra.


&,artykuly/tory/interlagos_new_orig.gif,Obecny układ toru Interlagos na tle pierwotnego.,

  • Tor ten położony jest w okolicach Sao Paulo - największego miasta w Południowej Ameryce, liczącego około 19 milionów mieszkańców (dla porównania Londyn ma 8 milionów, a Warszawa zaledwie 1,7).

  • Pierwsze trzy wyścigi rozegrane na tym torze wygrali brazylijscy kierowcy. Byli to: Emerson Fittipaldi w sezonach '73 i '74, oraz Carlos Pace w '75.

  • Przy okazji warto wspomnieć, że Brazylijscy kierowcy łącznie w historii F1 zdobyli 8 tytułów Mistrza Świata, co stawia Brazylię na drugim miejscu w klasyfikacji najbardziej utytułowanych narodów w Formule 1. Byli to: Fittipaldi, Nelson Piquet i oczywiście Ayrton Senna.

  • Tytuł "najbardziej aktywnej rodziny w F1" także przypadł Brazylijczykom. Jest nią rodzina Fittipaldich - bracia Emerson i Wilson, którzy jeździli w latach siedemdziesiątych, oraz syn Wilsona - Christian, który ścigał się w zespołach Minardi i Footwork/Arrows wczesnych latach dziewięćdziesiątych.

  • Rodzina Fittipaldich była także właścicielem jedynej brazylijskiej stajni Formuły 1: Emerson i Wilson założyli zespół Copersucar w 1975 roku. W 1980 został on przemianowany na Fittipaldi, a w 1982 roku jego bolidy po raz ostatni wyjechały na tor.

  • GP Brazylii posiada historię kontrowersyjnych dyskwalifikacji: Nelsonowi Piquet i Keke Rosbergowi odebrano w 1982 roku pierwsze i drugie miejsce za niedowagę bolidów, Rosberga ponownie zdyskwalifikowano rok później za uruchomienie silnika na "popych" (był wtedy drugi). Michael Schumacher i David Coulthard stracili w sezonie '95 wywalczone punkty w klasyfikacji konstruktorów za użycie nielegalnego paliwa. Szkot stracił także drugie miejsce w roku 2000 za nielegalne przednie skrzydło.

  • Jedyni Brazylijczycy, którzy wystartują w tegorocznym wyścigu, to Felipe Massa i Rubens Barrichello.

  • Jednakże dla Rubensa jego domowe wyścigi nie były za szczęśliwe: na 14 startów do mety udało mu się dojechać tylko 4 razy. Niesamowite, że wyścigu nie ukończył aż dziewięć razy z rzędu ('95-'03). Najgorszy był rok 2003, kiedy to w jego Ferrari zabrakło paliwa, gdy znajdował się na pierwszej pozycji.

  • Najwięcej razy na tym torze zwyciężał Alain Prost, który wygrał 6 GP pomiędzy rokiem 1982 a 1990. Michael Schumacher zwyciężał 4 razy, a na trzecim miejscu jest Senna z dorobkiem 2 wygranych.

  • W ostatnich 10. z 16. wyścigów rozegranych na Interlagos zwycięzca był jednocześnie Mistrzem Świata w danym sezonie. Byli to: Ayrton Senna w '91, Nigel Mansell w '92, Michael Schumacher w '94 i '95, Damon Hill w '96, Jacques Villeneuve w '97, Mika Hakkinen w '98 i '99, oraz ponownie Schumacher w 2000 i '02.

  • W 2003 swoje pierwsze zwycięstwo w historii odniósł właśnie na tym torze Giancarlo Fisichella. Jednak poprzez pomyłkę sędziów (wyścig wstrzymano po groźnym wypadku Fernando Alonso, a zwycięzcą został kierowca, który był pierwszy na okrążeniu poprzedzającym wywieszenie czerwonej flagi) początkowo trofeum wręczono Kimiemu Raikkonenowi. Fin przed następnym GP przekazał trofeum Rzymianinowi.

  • Wyścig w roku 2004 był "wyścigiem zakończeń". Podczas tego GP po raz ostatni jechały bolidy zespołu Jaguar Racing (sprzedanego Red Bullowi), a Juan Pablo Montoya na pożegnanie z zespołem odniósł ostatnie (jak dotychczas) zwycięstwo dla Williamsa.

  • Grand Prix Brazylii 2005 było wyścigiem, po którym Fernando Alonso został najmłodszym w historii Mistrzem Świata Formuły 1. Finiszował wtedy na trzecim miejscu za kierowcami McLarena.

  • Powtórzył swój sukces w następnym roku, kiedy to ukończył wyścig na drugim miejscu i wygrał walkę o tytuł z Michaelem Schumacherem.

  • W tymże GP zwycięstwo odniósł pierwszy Brazylijczyk od ostatniego triumfu Senny w 1993roku - Felipe Massa.

  • Także ten sam wyścig był 248. i zarazem ostatnim dla Michaela Schumachera (ukończył go na 4 miejscu). Niemiec dał niezły pokaz (choć warto pamiętać, że miał podkręcony silnik), przebijając się po starcie z 10. pozycji (miał problemy w ostatnim bloku kwalifikacji) do czołówki, po czym z powodu przebicia opony spadł na koniec stawki.

  • W 15. wyścigach na Interlagos, w których Schumacher brał udział, punktował we wszystkich poza jednym - w sezonie 2003, kiedy to wpadł w poślizg podczas deszczu. Wygrywał tu 4 razy, był 10 razy na podium i tylko raz startował z pole possition - w 2001.

  • Właścicielem rekordu okrążenia na Interlagos jest Juan Pablo Montoya: ustanowił go w 2001 roku, a wynosi on 1:11,473.

  • Tegoroczne GP Brazylii będzie dziewiątym przypadkiem w całej historii Mistrzostw Świata, kiedy to walka o tytuł rozstrzygnie się w ostatnim wyścigu sezonu pomiędzy trzema kierowcami.

  • Tylko trzy razy w całej historii zdarzyło się, by walka o MŚ w ostatnim wyścigu pomiędzy trzema zawodnikami rozegrała się pomyślnie dla lidera klasyfikacji.


Źródło: ITV-F1.com

KOMENTARZE

10
mutu
19.10.2007 05:48
Dużo tych iformacji. Inteligencja mnie poraża.
marrcus
19.10.2007 02:42
1:10:313 to jest czas najszybszego okrązenia na Interlagos (2005 chyba) !!!!!!!!!!!! __________ Nie, nie masz racji. Tobie chodzi o kwalifikacje, nie wyścig //deZZ
Pieczar
19.10.2007 02:04
Ok, dzięki Maraz. Nie zauważyłem tego wcześniej :)
villy
19.10.2007 12:08
Ci Fitipaldi chyba są na 1. miejscu z Villeneuve: Gilles, a także jego brat Jacques i syn też Jacques. A tak w ogóle niektórzy twierdzą że wtedy fuksnęło się Fisichelli to zwycięstwo, myślę że trochę napewno miał szczęścia, ale trzeba kilka rzeczy pamiętać: 1. Pokonał Raikkonena w bezpośredniej walce, 2. Na początku wiścigu był 19! Potem rozpoczął odrabianie strat i tylko 2 razy został wyprzedzony w bezpośredniej walce. 3. Startował wtedy w 9. zespole tamtego sezonu, a mimo to potrafił odrabiać straty i z przedostatniej pozycji wysunął się na prowadzenie a to sztuka. To oznacza, że gdyby miał konkurencyjne auto to by z zamkniętymi oczami zwyciężył.
Uszaty22
19.10.2007 12:00
Fajna dłuuuuuga prosta (ta z czasów 8 kilosów) I mam nadzieję ze w przed ostatnim pkt trzeba będzie poprawić po wyśigu do 10, a ostatni niech zostanie tak jak jest :)
Maraz
19.10.2007 11:57
Pieczar - patrz punkt wyżej.
DarkArt
19.10.2007 11:57
Wyjazd z boksow rewelacyjny :D Mi sie podoba (z nazwy) zakret Laranjinha czyli pomarańczka (zdr. od pomarańcza) :)
Pieczar
19.10.2007 11:56
"Tylko trzy razy w całej historii zdarzyło się, by walka o MŚ w ostatnim wyścigu pomiędzy trzema zawodnikami rozegrała się pomyślnie dla lidera klasyfikacji." A ile był w ogóle takich przypadków (walki między trzema kierowcami o MŚ w ostatnim wyścigu) ?
nickolas
19.10.2007 11:38
Widać że ktoś się kiedyś zafascynował kawałkiem makowca, do tego stopnia że z przekroju zrobił coś takiego... :-$
LowR
19.10.2007 11:17
Mi najbardziej podoba się Curva 1 oraz ostatnia ciekawostka.