Analiza techniczna McLarena MP4-23

Zmiany zaszły głównie na zewnątrz: w detalach pakietu aerodynamicznego i konstrukcji
11.01.0811:50
deZZember
3204wyświetlenia

Zapraszamy do zapoznania się z analizą techniczną samochodu McLaren MP4-23 przeprowadzoną przez Craiga Scarborougha z magazynu Autosport.

Poprzedni sezon był dla McLarena lepszy, niż wskazywałby na to oficjalne wyniki. MP4-22 był w stosunku do poprzednika był dużym krokiem wprzód. Największym wyzwaniem dla zespołu jest dalszy postęp i pokonanie Ferrari. Tak jak w przypadku Ferrari, zrozumienie słabości poprzedniego modelu i uwzględnienie nowych przepisów na sezon 2008 było najważniejszą rzeczą.

Zmiany zaszły głównie na zewnątrz: w detalach pakietu aerodynamicznego i konstrukcji. Szef działu inżynierii Paddy Lowe zmiany te tłumaczył uzyskaniem lepszego rozkładu ciężaru, co spowodowało wydłużenie, oraz wycięcie w okolicy tylnej osi. Ta zmiana konstrukcyjna była dosyć łatwa do przewidzenia, ponieważ zeszłoroczne opony Bridgestone wymagały przesunięcia ciężaru bardziej do przodu.


Bardziej widoczne zmiany zaszły w okolicach górnej części karoserii. Obudowa silnika wyraźnie "wyszczuplała" i zaczyna się dużo dalej, niż od pałąka ochronnego, przez co jest on dość głęboko podcięty i wymaga dodatkowych wsporników.

Tylna, bardziej pionowa części osłony jest bardzo cienka i zakończona w tylnej części bardzo wyraźnymi płetwami (dodanymi, aby spełniony zostały wymogi regulaminowe), jeszcze wyraźniejszymi niż w Ferrari F2008. Osłona silnika wraz z obudową skrzyni biegów są węższe w celu poprawy strumienia powietrza, które przepływa nad dyfuzorem. Interpretacja przepisów dotyczących stref wokół kokpitu jest całkiem podobna do tej, jakiej dokonało Ferrari, aczkolwiek prostsza.

Przednia część bolidu także uległa poważnym zmianom. McLaren odszedł od charakterystycznego niskiego nosa na rzecz bardziej konwencjonalnej linii. To spowodowało zaprojektowanie całkowicie nowych deflektorów. Obecne, prostsze, nie są już przedłużeniem kila, jak te używane od 2002 roku, ale po prostu są przymocowane do rozpórki odstającej od karoserii poniżej mocowań przedniego zawieszenia.


Z tyłu skrzydełka pomiędzy osłonami chłodnic a tylnymi oponami (flip-ups) są bardziej wkomponowane w całość. Przednia część osłon chłodnic także wydaje się bardziej zintegrowana z całością - boczne płaty formują się przechodząc zgrabnie z linii dolnej ścianki wlotów powietrza i rozdzielając się na dwa oddzielne skrzydła. Wydech i wyloty systemu chłodzenia są podobne do tych z MP4-22, jednakże wydech jest przesunięty ku środkowi bolidu i jest węższy.

W dziedzinie mechaniki na pewno warto zauważyć zastosowanie nowej konstrukcyjnie skrzyni biegów, choć jest to tylko nowa wersja użytego już wcześniej pomysłu. Zmodyfikowano elementy w celu podniesienia wytrzymałości skrzyni do czterech Grand Prix. Obudowa skrzyni jest wydłużoną wersją stosowanej wcześniej zbudowanej z włókna węglowego. Tylne zawieszenie zostało trochę zmodyfikowane, jednakże zachowano dotychczasowy układ górnych wahaczy.

Jako że ECU będzie produkowane przez McLaren Electronics Systems (MES), wiele ludzi sugeruje, że zespół ten będzie miał nieznaczną przewagę na początku sezonu. Jednakże w rzeczywistości jest to oddzielna firma, a zeszłoroczne ECU i obecne różnią się znacznie.

Zobacz także:


Źródło: Autosport.com