BMW Sauber F1.08 już jest

Filozofią przyświecającą nowemu samochodowi na sezon 2008 jest "radykalna ewolucja"
14.01.0813:53
BMW Sauber
13363wyświetlenia

W BMW Welt w Monachium BMW Sauber F1 Team oficjalnie zaprezentował dziś swój nowy bolid: BMW Sauber F1.08.

Dla dyrektora technicznego Willy'ego Rampfa filozofią przyświecającą nowemu samochodowi na sezon 2008 jest "radykalna ewolucja". Innymi słowy, już zeszłoroczne auto zapewniło inżynierom dobrą podstawę dla BMW Sauber F1.08, dzięki czemu nie musieli naprawiać niedoskonałości. Zamiast tego mogli wykorzystać zdobytą w czasie sezonu 2007 wiedzę i poświęcić całą energię na dalszy rozwój swoich pomysłów.

Inżynierowie skoncentrowali się na osiągnięciu jak największej wydajności aerodynamicznej i stabilnego balansu aerodynamicznego: im mniejsza strata docisku podczas skręcania, tym szybciej auto może jechać i daje kierowcy większą pewność. Poza tym sporo pracy poświęcono poprawieniu przyczepności mechanicznej - tak, by jak najlepiej wykorzystać standardowe opony - oraz zmniejszeniu masy różnych elementów, aby balast miał jak największy wpływ na rozkład masy.

Podczas gdy przepisy dotyczące aerodynamiki pozostają w 2008 roku bez mian, spore konsekwencje przyniosły dwie inne nowinki: wprowadzenie standardowej elektroniki (SECU) oraz wydłużenie żywotności skrzyni biegów do czterech weekendów Grand Prix. Ponieważ SECU nie pozwala na stosowanie kontroli trakcji, przyczepność mechaniczna i czułość przy przyspieszaniu zyskują na znaczeniu.

Najbardziej rzucającym się w oczy elementem F1.08 jest potężne przednie skrzydło. W związku z tym obniżeniu uległ nos samochodu, podobnie zresztą jak tył - który dodatkowo zwężono. Przeprojektowano osłonę silnika, wprowadzając nowe elementy aerodynamiczne. Kolejną zauważalną nowością są osłony felg.


BMW Sauber F1 Team zakończył już swoją fazę rozwojową. Motywacja jest silna, a cele ambitne: zespół celuje w swoje pierwsze zwycięstwo w trzecim sezonie startów w Formule 1. Mierzymy wysoko. - przyznaje szef BMW Motorsport Mario Theissen.

Aby tego dokonać musimy poprawić się we wszystkich dziedzinach. Ostatnie dwa lata sprawiły jednak, że jesteśmy spokojni. Zarówno w 2006, jak i w 2007 roku osiągnęliśmy zakładane cele, zmierzamy w dobrym kierunku, a wszyscy w Monachium i Hinwil są skoncentrowani na wykonywanej pracy. Jeśli nasz postęp będzie trwał nadal, to i w sezonie 2008 zrealizujemy nasze plany.

Zespół podejmie to wyzwanie z tymi samymi kierowcami, co w 2007 roku - Niemiec Nick Heidfeld i jego polski kolega Robert Kubica zasiądą w bolidach BMW Sauber F1.08 w 18 wyścigach GP składających się na tegoroczny kalendarz Mistrzostw Świata Formuły 1.

Dosyć trudno jest określić cele i prognozować, ale mam nadzieję, że nasze plany wypalą i w 2008 roku będziemy w stanie wygrać pierwszy wyścig. - mówi Heidfeld, który w 2007 roku zdobył większość punktów zespołu, dwukrotnie stając na podium. Myślę, że powinniśmy posunąć się naprzód we wszystkich aspektach - zwłaszcza pod względem niezawodności - i będziemy wyciągać wnioski z popełnionych błędów. Rozwój jest kluczem do tego, co chcemy osiągnąć.



Kubica dodaje: Będę również chciał osiągnąć większą regularność w moim drugim pełnym sezonie w Formule 1. Nieukończone wyścigi i wypadek w Kanadzie - przez który nie mogłem wystartować w USA - kosztowały mnie sporo punktów w 2007 roku. W sezonie 2008 wszyscy musimy zrobić krok naprzód i wykorzystać każdą nadarzającą się okazję.

Theissen wysoko ceni obu kierowców: Mając Nicka i Roberta mamy silny i wyjątkowo zgrany duet. Dla naszego młodego zespołu, który w 2006 i w 2007 roku poza walką w Mistrzostwach Świata musiał przeprowadzać zmiany strukturalne i personalne, regularność jest ważnym aspektem. Wiemy, że ci dwaj kierowcy najlepiej wykorzystają to, co im damy. F1.07 był dobrym samochodem, ale biorąc pod uwagę nowe, dostępne dla nas środki, F1.08 powinien być jeszcze lepszy.

Zobacz także:


Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

30
vero
14.01.2008 11:31
wolf sie popisałeś... ;p przeciez każdy bolid ma indywidualne ustawienia względem kierowcy
wolf
14.01.2008 09:11
ciekawe czy maja przesuwany fotel kierowcy i regulowana pozycje kierownicy bo faktycznie wzrostem sie ''roznia'' :)
pawelgkm
14.01.2008 06:40
http://www.f1wm.home.pl/galeria/albums/bmw_f108/18.jpg Kubica na siedząco mierzy prawie tyle co Nick normalnie :P
Stash
14.01.2008 06:26
jest piękny.. cudo techniki ... chłopaki nie tylko zadbali o osiągi ale i o wygląd :D
jędruś
14.01.2008 06:06
Adrian miał ten garb i do przecież od bardzo dawna .
Szu
14.01.2008 05:31
Na zdjęciach z galerii f1wm.pl (ostatnie i 3 od końca) widać że F1.08 zgubił osłonę felgi
AdrianAdrian
14.01.2008 05:17
Czy F1.07 miało pod koniec sezonu tego garbia, czy jest on dopiero na prezentacji F1.08 ?
Krajan
14.01.2008 04:58
@Freeze - niby tak - ale jesli rzeczywiscie Rampf powiedzial ze im sie ciagle sypie skrzynia biegow to porazka. Caly rok mieli na to zeby ja zrobic. Mercedesowi jednak nie posypala sie ani razu w poprzednim sezonie.
Freeze
14.01.2008 04:25
http://www.dziennik.pl/sport/article108434/Nowy_bolid_Roberta_Kubicy_to_bubel.html Odpadlo czy nie? Nie ogladalem prezentacji. Swoja droga to normalne ze cos moze byc nie tak - jak zwykle polskie media szukaja taniej sensacji...;/
gregoff
14.01.2008 04:22
No tak wysoko ustawione aby sponsorów było widać:) Pamiętajcie, że główny pakiet aero ujrzymy dopiero na pierwsze GP więc pewnie się pozmienia kilka rzeczy.
rmn
14.01.2008 04:16
to skrzydlo jest tylko na prezentacje moim zdaniem
Metalpablo
14.01.2008 03:48
Budowa przedniego skrzydła przypomina mi McLarena MP4-20.Też składało się z 3 płatów,które tworzyło przedni spojler,a sam kształt wyglada jak w MP4-23:P.Bolid może być.Zmieniło się to samo co u konkurencji,więc te prezentacje już nie są tak ekscytujące(według mnie).BMW mnie zawiodło,bo myslałem,że dziś ogłoszą swojego nowego testera,a tu NIE:(.
michal5
14.01.2008 03:32
to jest Link do fotki jak wygląda BMW F1 07 a BMW F1 08 http://i12.tinypic.com/7ysbu3l.jpg
SpeedyGonzales
14.01.2008 03:18
Bolid Extra:D:D:D Powinien walczyć o mistrzostwo
kumien
14.01.2008 02:56
Ten bolid jest piękny. Widać, że BMW i Ferrari poszło w masywne przednie skrzydła. Jak spełnią pokładane w nich nadzieję to zapowiada nam się ciekawy sezon. Świetnie wyglądają te skrzydełka nad pokrywą silnika i tył stał sie bardziej smuklejszy :D Czekam już na pierwsze testy :)
upanabogazapiecem
14.01.2008 02:55
no troche zmian jest ale najważniejsze jest żeby dobże jezdził
ART
14.01.2008 02:48
no ja nie moge z osób co patrzą na wygląd i mówią :"ale sie nic nie zmienił" . Co malowanie mają całkiem zmieniać ?? Ważne co jest pod blachą :D!!!
Czechoslowak
14.01.2008 02:46
wydaje mi się że tak jak w McLarenie i Toyocie, tak i w BMW wkrótce zobaczymy osławioną "belkę" przechodzącą ponad nosem
kLc!
14.01.2008 02:22
FlyeThemoon chciałem zauważyć, że masz problemy ze wzrokiem. W minutę można wyłapać całkiem sporo różnic.
robertb
14.01.2008 01:59
przeczytajcie to http://www.tvn24.pl/0,1535283,0,1,wiadomosc.html co za gość ten Gutowski
...:::GodFather:::...
14.01.2008 01:50
@Amalio trzeba było ;) Tylko że jak jest się gapa i ma się skleroze to niestety :/ dopiero o 12:45 mi się przypomniało i niestety było już po ptokach ;( Ale tak czy siak jestem pod wielkim wrażeniem nowej BMki, szczególnie wyszczóplonego, wydłużonego i obniżonego nosa z niebotycznym skrzydłem ;p Może troche mnie poniosło ale co tam :) czekam teraz na testy :D
Amalio
14.01.2008 01:43
@GodFather@Krajan - w trakcie prezentacji powiedzieli, że dojdzie jeszcze sporo nowych elementów przed pierwszym GP :) Trza było oglądać live :P
trak711
14.01.2008 01:32
Kolejna konstrukcja BMW, o której można powiedzieć wszystko, tylko nie to, że jest ładna. Jakby wyciosany z jednego pniaka. Wstrętny, ale miejmy nadzieję, że naprawdę szybki :)
Krajan
14.01.2008 01:29
No i chyba jako jeden z niewielu teamow BMka nie wprowadzila Total Wing nad przednim skrzydlem - chyba ze wprowadza pozniej. Generalnie auto wyglada pieknie - nowe skrzydlo faktycznie mocno zmienione - a i dziób mniej płaski a bardziej szpicowaty.
GrEger
14.01.2008 01:25
Fakt, kołpaki wyglądają dosyć zabawnie, byleby spełniały dobrze swoją funkcję ; ] Cztery prezentacje za nami ;) Cóż, pozostaje czekać na testy :>
cubaa
14.01.2008 01:23
Zamarłem jak zobaczyłem to przednie skrzydło. Strasznie duże i sporo wystaje przed nos bolidu. Bardzo odważny projekt, oby spełnił założone wymagania. Aż się boję co będzie...
FlyeThemoon
14.01.2008 01:21
Wyglad prawie taki sam jak rok temu , przy okazji jeszcze jakie zespoły nie pokazały swych bolidów?
...:::GodFather:::...
14.01.2008 01:20
Nawet nie ciekawie lecz bardzo intrygująco :D Ogólnie sporo nowinek w F1.08, choć pewnie i tak nie wszystkie zostały zaprezentowane i do GP w Melburne jeszcze sporo się zmieni. Już się nie mogę doczekać pierwszych testów z wszystkimi temami ;)
Anderis
14.01.2008 01:10
Ciekawie wygląda nowe przednie skrzydło :D
Lukas
14.01.2008 01:03
Kolejny team zasłania felgi... moda na jakieś tandetne kołpaki :P