Najważniejsze zmiany w BMW Sauber F1.08
Przedstawiamy przegląd najwyraźniejszych zmian w nowym samochodzie zespołu BMW Sauber
14.01.0815:52
9501wyświetlenia
Prezentacja nowego samochodu to jeden z najbardziej ekscytujących momentów dla każdego zespołu Formuły 1. Teraz tajemnice zostały wyjawione. Oto przegląd najwyraźniejszych zmian w nowym samochodzie Nicka Heidfelda i Roberta Kubicy.
Potężne przednie skrzydło, wąski nos
Wystarczy rzut oka na BMW Sauber F1.08 by stwierdzić, że jego przednie skrzydło jest imponujące. Zupełnie nowe, składa się teraz z trzech elementów. Zespół aerodynamików BMW Sauber F1 Team poświęcił na jego zaprojektowanie wyjątkowo dużo czasu; to przednie skrzydło wpływa na aerodynamikę całego bolidu. Tylko jeśli ten element będzie generował wyjątkowo dużą siłę docisku, samochód będzie idealnie zbalansowany.
Nos bolidu, który jest w tym roku zdecydowanie węższy od poprzedników, musi harmonijnie współpracować z przednim skrzydłem, co potwierdza dyrektor techniczny Willy Rampf:
Sekcje boczne jeszcze bardziej "cool", bezpieczniejszy kokpit
Sekcje boczne przeszły niewielkie zmiany kształtu i wielkości w celu dalszego polepszenia chłodzenia. Ponieważ sposób rozwiązania chłodzenia w F1.07 okazał się wyjątkowo efektywny, inżynierowie zdecydowali się podążać dalej obraną drogą przy konstruowaniu F1.08, optymalizując wymiary elementów. To pozwoliło na jeszcze większe podcięcie w tylnej części sekcji bocznych, umożliwiając wyjątkowo wydajny przepływ powietrza do tylnego skrzydła i dyfuzora.
Zmiany w wyglądzie kokpitu to efekt nowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Mające za zadanie chronić głowę kierowcy ścianki wokół kokpitu musiały zostać podwyższone, aby poprawić bezpieczeństwo zawodnika w przypadku uderzenia przez bolid, który zostanie oderwany od podłoża.
Ultrawąski tył
Zmniejszenie wymiarów pokrywy silnika poprawia wydajność tylnej części bolidu. Wywietrzniki chłodzącego powietrza oraz "kominy" zostały zoptymalizowane w celu zniwelowania wszelkich zaburzeń osiągów w ekstremalnych warunkach wyścigu GP. Umiejscowienie systemu wydechowego wyjątkowo blisko silnika było kluczem do zbudowania wyjątkowo wąskiego tyłu. Dodatkowe skrzydło na pokrywie silnika oraz połączone z nim skrzydełka przed tylnymi kołami to nowe elementy samochodu na sezon 2008. Generują one nie tylko docisk, ale też poprawiają przepływ powietrza do tylnego skrzydła, które jest z kolei rozwinięciem zeszłorocznej wersji.
Osłony felg
Aerodynamika samochodu została ulepszona dzięki osłonom felg - zamontowanych na stałe w przednich kołach i ruchomych na tylnych. Ich zadanie jest takie samo - poprawić chłodzenie hamulców i usprawnić przepływ powietrza wokół opon.
Zobacz także:
Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
Potężne przednie skrzydło, wąski nos
Wystarczy rzut oka na BMW Sauber F1.08 by stwierdzić, że jego przednie skrzydło jest imponujące. Zupełnie nowe, składa się teraz z trzech elementów. Zespół aerodynamików BMW Sauber F1 Team poświęcił na jego zaprojektowanie wyjątkowo dużo czasu; to przednie skrzydło wpływa na aerodynamikę całego bolidu. Tylko jeśli ten element będzie generował wyjątkowo dużą siłę docisku, samochód będzie idealnie zbalansowany.
Nos bolidu, który jest w tym roku zdecydowanie węższy od poprzedników, musi harmonijnie współpracować z przednim skrzydłem, co potwierdza dyrektor techniczny Willy Rampf:
Nie można traktować każdego z elementów osobno. Koniec końców najważniejsze jest, żeby wspólnie działały w optymalny sposób.
Sekcje boczne jeszcze bardziej "cool", bezpieczniejszy kokpit
Sekcje boczne przeszły niewielkie zmiany kształtu i wielkości w celu dalszego polepszenia chłodzenia. Ponieważ sposób rozwiązania chłodzenia w F1.07 okazał się wyjątkowo efektywny, inżynierowie zdecydowali się podążać dalej obraną drogą przy konstruowaniu F1.08, optymalizując wymiary elementów. To pozwoliło na jeszcze większe podcięcie w tylnej części sekcji bocznych, umożliwiając wyjątkowo wydajny przepływ powietrza do tylnego skrzydła i dyfuzora.
Zmiany w wyglądzie kokpitu to efekt nowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Mające za zadanie chronić głowę kierowcy ścianki wokół kokpitu musiały zostać podwyższone, aby poprawić bezpieczeństwo zawodnika w przypadku uderzenia przez bolid, który zostanie oderwany od podłoża.
Ultrawąski tył
Zmniejszenie wymiarów pokrywy silnika poprawia wydajność tylnej części bolidu. Wywietrzniki chłodzącego powietrza oraz "kominy" zostały zoptymalizowane w celu zniwelowania wszelkich zaburzeń osiągów w ekstremalnych warunkach wyścigu GP. Umiejscowienie systemu wydechowego wyjątkowo blisko silnika było kluczem do zbudowania wyjątkowo wąskiego tyłu. Dodatkowe skrzydło na pokrywie silnika oraz połączone z nim skrzydełka przed tylnymi kołami to nowe elementy samochodu na sezon 2008. Generują one nie tylko docisk, ale też poprawiają przepływ powietrza do tylnego skrzydła, które jest z kolei rozwinięciem zeszłorocznej wersji.
Osłony felg
Aerodynamika samochodu została ulepszona dzięki osłonom felg - zamontowanych na stałe w przednich kołach i ruchomych na tylnych. Ich zadanie jest takie samo - poprawić chłodzenie hamulców i usprawnić przepływ powietrza wokół opon.
Zobacz także:
- Prezentacja BMW Sauber F1.08
- Dane techniczne BMW Sauber F1.08
- Dane techniczne silnika BMW P86/8 2.4 V8
- Zdjęcia z prezentacji BMW Sauber F1.08 (nasza galeria)
- Zdjęcia z prezentacji BMW Sauber F1.08 (GPUpdate.net)
- Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2008
Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE