Przypomnienie zmian w przepisach na sezon 2008
FIA wprowadziła kilka zmian w regulaminach sportowym i technicznym Formuły 1 na ten rok
10.03.0817:08
5005wyświetlenia
FIA wprowadziła kilka zmian w regulaminach sportowym i technicznym Formuły Jeden na sezon 2008. Przypominamy w skrócie najważniejsze z nich.
Kontrola trakcji i startu
System, który zapobiega uślizgowi tylnych kół, jeśli kierowca doda za dużo gazu jest już niedozwolony. Podkreśli to umiejętności kierowców i powinno doprowadzić do większej liczby manewrów wyprzedzania, ponieważ kierowcy będą popełniać więcej błędów. Podobnie system, który pomaga kierowcy utrzymać sprzęgło w odpowiednim położeniu, aby uzyskać jak najszybszy start w wyścigu, został zabroniony.
Elektronika (ECU)
Od 2008 roku wszystkie zespoły są zobowiązane do używania jednolitego, zatwierdzonego przez FIA systemu ECU, kontrolującego elektronikę bolidów. Obok wyrównania stawki w tej dziedzinie rozwoju, nowe ECU - które musi wykorzystywać oprogramowanie zatwierdzone przez FIA - pozwoli FIA na bardziej dokładne monitorowanie osiągów bolidów.
Zmiany dotyczące silników
Podobnie jak w 2007 roku, kierowcy muszą używać tego samego silnika przez dwa weekendy wyścigowe z rzędu (pomijając pierwszy dzień treningów). Jeśli silnik zawiedzie w trzeciej sesji treningowej lub podczas kwalifikacji, kierowca otrzyma karę obniżenia pozycji startowej: o 10 miejsc, jeśli wymiana nastąpi przed kwalifikacjami, lub zostanie przesunięty na koniec stawki, jeśli wymiana nastąpi po kwalifikacjach.
Jednakże w poprawkach do regulaminu na sezon 2008 zostało zapisane, że każdy kierowca ma możliwość dokonania jednej bezkarnej wymiany silnika w trakcie sezonu, o ile nie nastąpi ona w ostatniej rundzie mistrzostw. Mówiąc inaczej, nie poniesie kary za pierwszą awarię silnika w sezonie, o ile nie stanie się to w ostatnim weekendzie wyścigowym sezonu.
Skrzynie biegów
Dążąc do zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia kosztów, FIA wprowadziła przepis, że skrzynie biegów muszą wytrzymać teraz co najmniej cztery kolejne weekendy Grand Prix. Każda zmiana skrzyni w trakcie tego cyklu będzie karana obniżeniem pozycji startowej do danego GP o 5 miejsc. Jeśli kierowca nie dojedzie do mety w wyścigu, będzie mógł bezkarnie wymienić skrzynię biegów przed następnym GP.
Kwalifikacje
W formacie kwalifikacji nastąpiły tylko dwie małe zmiany: czas trwania Q1 został zwiększony z 15 do 20 minut, podczas gdy czas trwania Q3 został skrócony z 15 do 10 minut. Q2 nadal będzie trwało 15 minut. Dodatkowo, bolidy przystępujące do Q3 nie będą mogły po kwalifikacjach uzupełnić paliwa użytego w tej części - muszą wystartować do wyścigu z ilością paliwa, która została w baku samochodu pod koniec kwalifikacji. Wyeliminuje to niesławne 'wypalanie paliwa' podczas początkowej fazy Q3.
Bezpieczeństwo kokpitu
Jedną z bardziej rzucających się w oczy zmian w wyglądzie bolidów na ten sezon jest zwiększenie wysokości "zagłówków" chroniących głowę kierowcy - po obydwu stronach kasku kierowcy. Zmiana ta zapewni dodatkową ochronę głowy kierowcy w przypadku zderzenia.
Biopaliwo
W związku z posunięciami mającymi uczynić Formułę Jeden bardziej przyjazną środowisku, FIA wprowadziła nową regułę dotyczącą paliwa. Od 2008 roku paliwo musi zawierać co najmniej 5,75% biokomponentów. Oznacza to, że wszystkie bolidy muszą być przystosowane do jazdy na biopaliwie.
Źródło: Formula1.com
KOMENTARZE