Więcej szczegółów na temat nowych zasad dotyczących SC

Każdy kierowca będzie miał wyświetlony na desce rozdzielczej minimalny czas okrążenia
14.06.0815:41
Marek Roczniak
3570wyświetlenia

Menedżer sportowy zespołu Renault - Steve Nielsen ujawnił kilka szczegółów na temat nowego oprogramowania w standardowej elektronice bolidów (ECU), które ma umożliwić zmianę przepisów związanych z wyjazdem na tor samochodu bezpieczeństwa (SC) podczas wyścigu.

Według obecnych, dość kontrowersyjnych zasad na początku każdej neutralizacji wyścigu boksy są automatycznie zamykane aż do momentu, gdy wszystkie bolidy znajdą się blisko siebie za SC. Jeśli komuś kończy się paliwo i musi zjechać na tankowanie w momencie, gdy boksy są jeszcze zamknięte, czeka go później kara 10-sekundowego postoju w boksach.

Zamykanie boksów zostało wprowadzone po to, aby wyeliminować swoisty wyścig do boksów tuż po wyjeździe SC, kiedy na torze jest niebezpieczna sytuacja. Nowe oprogramowanie, które jest sprawdzane na testach w Barcelonie w tym tygodniu, ma umożliwić kontrolowanie szybkości bolidów tuż po wyjeździe na tor SC bez konieczności zamykania boksów. W ten sposób kierowcy, którym kończy się akurat paliwo nie będą już karani, a poziom bezpieczeństwa nie ulegnie pogorszeniu.

O nowym systemie Nielsen powiedział: Kierowca będzie miał wyświetlony na desce rozdzielczej czas okrążenia, od którego nie może pojechać szybciej. Potem będzie miał pięć sekund na wciśnięcie guzika i potwierdzenie, że widział komunikat i od tego momentu będzie podlegał minimalnemu czasowi okrążenia. To pozwoli mieć pewność, że samochody będą jechały z relatywnie wolną prędkością. - powiedział Nielsen oficjalnej stronie zespołu Renault.

Nowy system ma być także wypróbowany podczas treningów w Grand Prix Francji, jednak Nielsen ostrzega, że będzie to tylko zwykły eksperyment, mający na celu pokazanie kierowcom, jak to działa, a z wprowadzeniem go w życie zespoły nie powinny się zbytnio spieszyć. Jeśli eksperyment okaże się sukcesem, to wtedy wprowadzimy to do regulaminu jako odpowiedni zapis. Jednakże jeśli mam być szczery, to jest to coś, co według mnie powinno zostać wprowadzone dopiero na sezon 2009. - dodał Nielsen.

Źródło: F1-Live.com

KOMENTARZE

15
Bartix
16.06.2008 04:13
A więc jest to troska o wygodę dla obsługi toru?
Bart2005
16.06.2008 10:45
rafaello85 dobrze prawi :) To nie jest uwielbienie dla SC czy dodatkowa atrakcja podczas wyścigu. SC powoduje "zbicie" bolidów w kolumnę aby porządkowi uporali się szybko z bałaganem na torze i wiedzieli, że bolidy (a przynajmniej większość) jadą za SC i gdzie mniej więcej są.
rafaello85
15.06.2008 11:40
Kierowcom i obsłudze toru:)
Bartix
15.06.2008 08:52
Pytanie tylko komu ten SC jest potrzebny, kierowcom, fanom, czy tylko obsłudze toru?
rafaello85
14.06.2008 07:22
Bartix---> neutralizacja ma m.in na celu sprawienie by pojazdy poruszały się w miarę zwartej kolumnie. Dlaczego? Bo wtedy porządkowi mają łatwiej sprzątać tor, kolumna aut jest w konkretnym miejscu i porusza sięz ustaloną szybkością. Gdyby FIA zrobiła tak, jak mówicie to sytuacja wygladałaby następująco: nie zrobiłaby się kolumna bolidów, tylko każdy pojazd byłby w innym miejscu na torze! A dlaczego? Dlatego, że wszystkie bolidy jechałyby z tą samą szybkością, nie byłoby możliwości nadrobienia strat. Zapewne mielibyśmy na torze kilka róznych grupek samochodów, nie byłoby jednego zwartego szyku. Nie chodzi o przywiązanie do SC, ale on jest potrzebny.
Bartix
14.06.2008 07:05
Ad rafaello85 Jazdę po torze na którym jest mnóstwo różnych odłamków i nie ma SC wyobrażam sobie tak samo jak jazdę po torze na którym jest mnóstwo różnych odłamków i jest SC. Ogranicznik może narzucić takie samo tempo jakie obecnie narzuca SC, lub dowolne inne, zależnie od sytuacji z 10 km/h w razie konieczności włącznie. Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem takie przywiązanie niektórych do SC. Czy to aż taka rewolucja? Naprawdę uważam, że takie rozwiązanie byłoby o wiele prostsze i bardziej przejrzyste. A zarazem nie ingerowałoby w sytuację na torze tj. przewagę i straty poszczególnych zawodników. Bo np. wyobraźmy sobie co by się stało gdyby podczas ostatniego GP w Montrealu Fernando Alonso nie zdołał samodzielnie zjechać z toru. Przecież to ma wpływ na wynik rywalizacji !!!
rafaello85
14.06.2008 06:43
GroM i Bartix---> a jak Wy sobie wyobrażacie jazdę po torze ma którym jest mnóstwo różnych odłamków i nie ma SC? Nie może tak być. Samo ograniczenie prędkości nie załatwi sprawy, jak jest SC to kierowcy jadą za nim, on w zasadzie narzuca tempo, bolidy są ustawione w szeregu itp. Bez SC byłoby jeszcze więcej dziadostwa. Co do przepiów - faktycznie za bardzo kombinują. Ja nie rozumiem dlaczego nie mnożna wrócić do tego co mieliśmy przed sezonem 2007? Niby kierowcy zjeżdżali wtedy masowo do boksów, ale co z tego? Nie było nigdy żadnych karamboli ani stluczek w boksach.
Bartix
14.06.2008 05:28
W pełni zgadzam się z GroMem. Niestety my nie mamy na to wpływu. Ale za to jest wielu chętnych by się wykazać i jak widzimy coraz to wymyślniejsze pomysły przychodzą im do głów. Pomysł jednoczesnego włączenia i wyłączenia ogranicznika prędkości jest najuczciwszy i chyba najmniej udziwniony. Ale chyba nie może być zbyt prosto (uczciwie? :-) W dodatku ulubiony kierowca pana Borowczyka straciłby pracę. :-)
madry86
14.06.2008 04:49
Bez Safety cara to już by nie było to samo, on dodaje swoje do widowiska i ja jednak wolę żeby pozostał safety car tylko bez tego wydziwiania, a poza tym Bernd Maylander stałby się bezrobotny:D
GroM
14.06.2008 04:25
Co za wymyślanie, a nie lepiej zlikwidować kompletnie safetycar i wprowadzić odgórny ogranicznik, że ktoś z FIA wciska przycisk i wszystkie bolidy jadą max 120 km/h przykładowo ? Wymyślają a przez takie coś F1 traci tylko na swej wartości.
rteger
14.06.2008 03:21
Ojojoj w takim razie zapowiada się ciężki sezon 2009 dla Lewisa, bo po tym co pokazał na Interlagos rok temu czy w Bahrajnie tego roku, wszyscy wiemy jak radzi sobie z tymi guziczkami na kierownicy :)
rafaello85
14.06.2008 02:18
Pewnie, że kombnują jednak to co zostało teraz zaproponowane jest dużo lepsze niż obecne przepisy.
madry86
14.06.2008 02:05
według mnie za dużo wydziwiania z tymi przepisami:/
Krauza
14.06.2008 01:55
To ma mały problem...
Anderis
14.06.2008 01:49
A co się stanie, gdy kierowca nie zwróci uwagi na komunikat o minimalnym czasie okrążenia?