Testy na torze Monza dzień 1: Massa najszybszy

Brazylijczyk pokonał Heikkiego Kovalainena i Nico Rosberga o mniej niż 0,05 sekundy
27.08.0818:32
Marek Roczniak
7286wyświetlenia

Dziś na torze Monza rozpoczęły się pierwsze wspólne testy zespołów Formuły 1 po letniej przerwie. Na włoskim obiekcie zjawiły się wszystkie obecne zespoły, aby przygotować się głównie do jednego z najszybszych wyścigów w kalendarzu - Grand Prix Włoch. W środę najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał zwycięzca inauguracyjnego wyścigu F1 w Walencji - Felipe Massa.

Brazylijczyk pokonał Heikkiego Kovalainena z McLarena oraz Nico Rosberga z Williamsa o mniej niż 0,05 sekundy i był jednym z najbardziej pracowitych kierowców, przejeżdżając ponad 100 okrążeń. Ekipa Ferrari na Monzy pojawiła się już wczoraj, kiedy to za kierownicą F2008 zasiadł kierowca testowy włoskiej marki Andrea Bertolini. Szczegółów na temat wtorkowych jazd nie ujawniono, natomiast dzisiaj Massa pracował nad pakietem aerodynamicznym zapewniającym minimalny docisk i doskonaleniem ustawień bolidu, na czym zresztą skupiło się większość zespołów. Ważnym elementem tych testów jest także praca nad hamulcami.

Rosberg był najszybszym kierowcą w porannej sesji, kiedy to właśnie wykręcił swój najlepszy czas dnia 1:23,461, pokonując Kovalainena o 0,069 sekundy. Po południu Niemiec nie zdołał jednak poprawić czasu i musiał zadowolić się trzecim miejscem, będąc w dodatku kierowcą z najmniejszą liczbą przejechanych okrążeń na swoim koncie (60). Bardziej produktywny dzień miał zespół Toro Rosso, który reprezentował dzisiaj Sebastian Vettel. Uzyskał on czas gorszy od Massy tylko o 0,263 sekundy i był szybszy od Marka Webbera z siostrzanej ekipy Red Bull Racing o ponad 0,3 sekundy. Obydwu kierowców rozdzielił Rubens Barrichello (Honda), plasując się na piątej pozycji.

Siódmy czas uzyskał Nick Heidfeld, który wraz z zespołem BMW Sauber przygotowywał się nie tylko do Grand Prix Włoch (14 września), ale także i do najbliższego wyścigu na torze Spa-Francorchamps (7 września). Niemiecki zespół zameldował, że wykonał dobre postępy, testując różne rozwiązanie na najbliższe szybkie wyścigi wymagające małego docisku aerodynamicznego. Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do najszybszego kierowcy zmieścił się Vitantonio Liuzzi (Force India), a na ostatnich dwóch pozycjach znaleźli się Jarno Trulli (Toyota) i Nelson Piquet Jr (Renault). Trulli miał rano kilka problemów mechanicznych, ale ostatecznie przejechał 92 okrążenia. Tymczasem Piquet po uzyskaniu najgorszego czasu na pocieszenie pokonał dzisiaj największy dystans ze wszystkich kierowców - 677,781 km.

Pogoda
Temperatura powietrza: 23-30°C
Temperatura toru: 28-44°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w środę na torze Monza (5,793 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Felipe MassaFerrariF20081:23.428101
1Heikki KovalainenMcLaren MercedesMP4-231:23.43978
1Nico RosbergWilliams ToyotaFW301:23.46160
1Sebastian VettelSTR FerrariSTR31:23.69199
1Rubens BarrichelloHondaRA1081:23.82785
1Mark WebberRed Bull RenaultRB41:24.00596
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.081:24.07577
1Vitantonio LiuzziForce India FerrariVJM011:24.23999
1Jarno TrulliToyotaTF1081:24.51092
1Nelson Piquet JrRenaultR281:24.540117
Źródło: my.ing-renaultf1.com, F1Technical.net

KOMENTARZE

14
mikolajpoznan
28.08.2008 10:40
Panowie-widzicie jakieś znaczne modyfikacje w BMW?
mbg
28.08.2008 07:04
impr>> Z racji, że tor Monza jest najszybszy w kalendarzu, zespoły stosują tam elementy zmniejszające docisk (np. mniejsze skrzydła).
kumien
27.08.2008 07:37
Nick, aż 2x na zdjęciach. Minka sugeruje: "Gdzie będę mógł jeździć, bo to BMW coś ze mną kontraktu nie chce podpisać" :D
Aquos
27.08.2008 07:24
Zdaje się, że BMW jeździło z mocno zmienionym pakietem aero - szkoda, że wyniki Heidfelda nie pokazują, żeby była to rewelacyjna modyfikacja
tomekzzar
27.08.2008 07:21
miałem na myśli nie to że massa nie umie jeździć w deszczu (uważam że jeździ jak każdy inny)tylko przypadkowośc w klasyfikacji końcowej takiego wyścigu
byczek_1988
27.08.2008 07:01
tomekzzar- Nie wiem, czy do końca słuszna jest ocena, ze Felipe nie potrafi jeździć w deszczu. W Monaco pokazał dobre tempo mimo najlepszych warunków, a na Silverstone podobno byly problemy z tyłem bolidu (cisnienie w oponach?) jak dobrze pamiętam.. miło byłoby oglądać jeszcze jedno GP w deszczu i Massa mógłby tę kwestię wyjaśnić :) A co do samych testów, to różnice nie są zbyt duże...
tomekzzar
27.08.2008 06:22
jak silnik wytrzyma i nie bedzie zbyt mokro to massa powygrywa wszystko do końca sezonu....
nikifor
27.08.2008 05:50
panie impr czy pan ogląda od wczoraj f1? aero na monzę jest mocno ograniczone...
Szakall
27.08.2008 05:39
oby się nie powtórzyła sytuacji z przed roku kiedy to na testach Ferrari rzadziło, a na wyścigu wszystko szło na opak :((
impr
27.08.2008 05:36
Widać, że wszyscy planują duże zmiany na Monzę... Te tylne skrzydla wyglądają jak prototypy na 2009 rok ;)
Adam1970
27.08.2008 05:19
Heidfeld znów nie rozgrzał opon?
Pokwa
27.08.2008 05:05
Widać, że BMW już mało testuje tym bolidem.
Mati93
27.08.2008 04:54
Właśnie błąd Piquet jest szybszy od Trullego A wszystko innne w normie HAI siódmy Maki i Ferrari na początku Czas Jarno był podany zły na blogu Renault, błąd poprawiony.
Koper
27.08.2008 04:41
Chyba jest błąd bo z tabeli wynika ze Piqet ma lepszy czas od Trullego a jest na ostatnim miejscu