Decyzje podjęte przez Światową Radę Sportów Motorowych

16.10.0300:00
Marek Roczniak
1007wyświetlenia
Wczoraj w Paryżu obradowała Światowa Rada Sportów Motorowych. Celem tego spotkania było między innymi zatwierdzenie zmian, zaproponowanych podczas spotkania z szefami zespołów Formuły Jeden, które odbyło się 2 października.

Harmonogram weekendu Grand Prix - pierwszy dzień

Zgodnie z tym, co było już wcześniej powiedziane, w pierwszy dzień weekendu Grand Prix (na większości torów piątek, natomiast w Monako czwartek) odbywać się będą dwie godzinne sesje treningowe - pierwsza od godz. 11:00 do 12:00, a druga od godz. 14:00 do 15:00. W obydwu sesjach zespoły, które poprzedni sezon w klasyfikacji generalnej konstruktorów zakończyły poniżej czwartego miejsca, będą mogły wystawić trzeci bolid, ale kierowca tego bolidu będzie musiał spełnić następujące wymogi:

  • nie może być kierowcą wyznaczonym do udziału w danym wyścigu,
  • posiada superlicencję FIA,
  • nie uczestniczył w więcej niż sześciu wyścigach w poprzednich dwóch sezonach.

(Tak rygorystyczne wymogi w zdecydowany sposób ograniczają możliwość wyboru trzeciego kierowcy i w tej sytuacji wynikające z użycia trzeciego bolidu korzyści dla słabszych zespołów będą znacznie mniejsze.)

Jeśli któryś z głównych kierowców, nominowanych do udziału w wyścigu z jakichś powodów nie będzie mógł uczestniczyć w kolejnych sesjach (w tym w wyścigu) i stewardzi wyrażą zgodę na zmianę kierowcy, to wówczas kierowca trzeciego bolidu z pierwszego dnia będzie mógł zastąpić niedysponowanego kierowcę w dalszej części weekendu Grand Prix. Wygląd trzeciego bolidu podczas pierwszego dnia nie musi spełniać wymogów artykułu 60, czyli może być inny od pozostałych bolidów danego zespołu. Dopiero jeśli trzeci bolid w dalszej części imprezy będzie służył jako zapasowy, jego wygląd będzie musiał być zgodny z tym artykułem.

Sobota

W drugi dzień imprezy odbywać się będą dwie 45-minutowe sesje treningowe, ale przesunięte o godzinę do przodu w stosunku do dotychczasowej pory, czyli pierwsza rozpocznie się o godz. 10:00 i potrwa do 10:45, natomiast druga będzie trwała od godz. 11:15 do 12:00. Piętnastominutowa rozgrzewka, poprzedzająca sesję kwalifikacyjną została usunięta, a same kwalifikacje, które rozpoczną się o godz. 14:00, będą miały następujący przebieg:

  • sesja kwalifikacyjna będzie podzielona na dwie części, oddzielone od siebie dwuminutową przerwą;
  • podczas pierwszej części każdy kierowca będzie miał do przejechania jedno okrążenie pomiarowe, przy czym kolejność wyjeżdżania na tor będzie dokładnie taka sama jak rezultat końcowy poprzedniego wyścigu, czyli jako pierwszy pojedzie zwycięzca. W pierwszym wyścigu sezonu pod uwagę wzięta zostanie klasyfikacja generalna kierowców z poprzedniego sezonu, natomiast w obydwu przypadkach kolejność nowych kierowców będzie ustalona na podstawie numerów bolidów;
  • każdy samochód, który zatrzyma się na torze podczas pierwszej części kwalifikacji, nie zostanie dopuszczony do udziału w drugiej. Jeśli zostanie przetransportowany do boksów, to do zakończenia kwalifikacji będzie musiał pozostać w parc ferme;
  • w pierwszej części tankowanie paliwa będzie dozwolone, jeśli wszyscy będą nosili odpowiednie stroje, a fotoreporterzy będą przebywali tylko w wyznaczonej strefie (tak jak podczas wyścigu);
  • kolejność wyjeżdżania na tor do drugiej części będzie ustalona na podstawie czasów uzyskanych podczas pierwszej części, ale w odwrotnej kolejności, czyli jako pierwszy pojedzie najwolniejszy kierowca;
  • w drugiej części bolidy okrążenia pomiarowe będą zaliczać z taką samą ilością paliwa i w takiej samej konfiguracji, z jaką rozpoczną niedzielny wyścigu;
  • w obydwu częściach kolejne bolidy będą wypuszczane na tor w momencie, gdy poprzedni przekroczy linię start/meta i rozpocznie okrążenie pomiarowe;
  • w obydwu częściach szósty, jedenasty i szesnasty kierowca na tor zostanie wypuszczony dwie minuty po tym, jak poprzedni kierowca zakończy okrążenie pomiarowe.

Niedziela

W niedzielę nadal odbywał się będzie tylko sam wyścig, który rozpocznie się o godz. 14:00 czasu lokalnego (lub o innej porze w zależności od harmonogramu poszczególnych wyścigów).

Opony

Podczas każdej imprezy na jednego kierowcę przypada 40 opon na suchą nawierzchnię toru (20 przednich i 20 tylnych). Pierwszego dnia każdy kierowca będzie mógł użyć maksymalnie trzy zestawy opon na suchą nawierzchnię (zwykłe rowkowane), ale nie będzie już mógł z nich korzystać w pozostałe dni weekendu Grand Prix. Wyboru typu zwykłych opon (twarde, miękkie itp.) na kwalifikacje należy dokonać do godz. 9:00 w sobotę, chyba, że piątkowe treningi zostały zadeklarowane jako mokre. Wówczas wyboru należy dokonać najpóźniej do godz. 13:00. Podczas sobotnich treningów kierowcy mogą korzystać z dowolnego typu opon na suchą nawierzchnię z pozostałych, nie użytych pierwszego dnia siedmiu zestawów. Liczba opon do jazdy po mokrej nawierzchni toru przypadających na jednego kierowcę wynosi 28 (14 przednich i 14 tylnych). Użycie opon do ekstremalnych warunków pogodowych nadal będzie dozwolone, ale tylko po otrzymaniu autoryzacji.

Parc ferme

Przepisy dotyczące bolidów przechowywanych w parc ferme po zakończeniu kwalifikacji będą takie same jak w tym sezonie, przy czym zabronione będzie wykorzystywanie obiegu paliwa do chłodzenia.

Liczba kierowców przypadających na bolid

W trakcie całego sezonu każdy zespół będzie mógł korzystać z czterech kierowców, nie wliczając w to kierowców trzeciego bolidu podczas piątkowych treningów.

Limit prędkości w boksach

W przyszłym sezonie limit prędkości obowiązujący w strefie boksów podczas kwalifikacji i wyścigu zostanie podniesiony do 100 km/h, przy czym na torach z dosyć wąską drogą w boksami limit ten może zostać obniżony.

Źródło: FIA.com