DTM: Paul di Resta odniósł drugie zwycięsto w karierze
WTCC: Yvan Muller triumfuje w pierwszym wyścigu na Imoli, a James Thompson w drugim
21.09.0818:06
4158wyświetlenia
Paul di Resta (Mercedes) zachował szanse na tytuł, pokonując w dzisiejszym wyścigu serii DTM na torze Catalunya lidera mistrzostw - Timo Scheidera (Audi). Było to drugie zwycięstwo Szkota w tym sezonie i zarazem w karierze.
Obaj kierowcy wyprzedzili na starcie zdobywcę pole position - Bernda Schneidera (Mercedes) i w pierwszej fazie wyścigu jechali blisko siebie. Początkowo liderem był Scheider, jednak di Resta zdołał w pewnym momencie zbliżyć się do niego na tyle blisko, że mógł pokusić się o atak na końcu drugiej pod względem długości prostej i wyprzedził kierowcę Audi.
Od tego momentu Szkot kontrolował już przebieg wyścigu, wygrywając z przewagą ponad czterech sekund, by zmniejszyć swoją stratę w mistrzostwach do Scheidera do siedmiu punktów na dwa wyścigi przed końcem sezonu. Tymczasem Schneider musiał jeszcze martwić się o naciskającego go przez niemal cały wyścig Martina Tomczyka (Audi), ale nie ugiął się pod presją i stanął na najniższym stopniu podium.
Piąte miejsce zajął pierwotnie Mattias Ekstrom (Audi), jednak sędziowie doliczyli mu 50 sekund kary za kolizję z Jamie Greenem (Mercedes) na ostatnim okrążeniu. Szwed wprawił najpierw w poślizg rywala w pierwszym zakręcie, a gdy ten dogonił go ponownie w dalszej części okrążenia, obaj zderzyli się kilka razy, a na koniec Ekstrom zmusił Greena do wjechania w żwir, przez co ten stracił dwa miejsca. Po uwzględnieniu kary Ekstrom został sklasyfikowany na 9 pozycji, a przed nim na miejscach 5-8 uplasowali się Mike Rockenfeller, Alexandre Premat (obaj w zeszłorocznych Audi), Green i Ralf Schumacher (Mercedes), dla którego była to druga zdobycz punktowa w tym sezonie.
Aktualizacja: Ekstrom został ostatecznie całkowicie wykluczony z klasyfikacji wyścig za wszystkie incydenty na ostatnim okrążeniu, natomiast Green otrzymał karę 30 sekund za kolizję w szykanie i zajął ósme miejsce. Sędziowie orzekli, że zachowanie obydwu kierowców było szkodliwe dla wizerunku DTM.
• Rezultat wyścigu DTM na torze Catalunya
• Klasyfikacje generalne DTM
_
Pierwszy z dwóch dzisiejszych wyścigów serii WTCC na torze Imola ułożył się po myśli lidera mistrzostw Yvana Mullera, który tuż po starcie zdołał pokonać zdobywcę pole position, prowadzącego także Seata Leona TDI - Rickarda Rydella. Szwed pełnił później rolę swoistej tarczy dla zespołowego kolegi, odpierając skutecznie ataki innych kierowców.
Na trzeciej pozycji ze stratą mniej niż sekundy do Mullera finiszował James Thompson w swojej Honda Accord Euro R, zapewniając zespołowi N.Technology pierwsze podium w tym sezonie. Thompson był zaangażowany w kolizję z Alainem Menu (Chevrolet) w Tamburello podczas walki o czwarte miejsce, która dla Szwajcara zakończyła się odpadnięciem z wyścigu, a całą sytuację musieli przeanalizować sędziowie, ale obyło się bez kary.
Thompson wyprzedził później jeszcze Roberta Huffa (Chevrolet), zapewniając sobie najniższy stopień podium, a na miejscach 5-8 finiszowali Gabriele Tarquini (Seat), Nicola Larini (Chevrolet), Augusto Farfus i Jorg Muller (obaj w BMW). Koncern z Monachium miał więc zapewniony pierwszy rząd startowy do drugiego wyścigu, a tymczasem Yvan Muller powiększył swoją przewagę w mistrzostwach nad Tarquinim do 8 punktów, podczas gdy jeden z jego innych rywali w walce o tytuł - Andy Priaulx (BMW) nie zdobył ani jednego punktu.
_
Drugi wyścig okazał się jeszcze bardziej udany dla Thompsona, który po starcie z piątej pozycji zdołał zapewnić Hondzie pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata samochodów turystycznych. Brytyjczyk przeżył jednak chwile grozy, gdy w stojącym przed nim na starcie Seacie Tarquiniego zgasł silnik.
Thompson zdołał w ostatnim momencie ominąć samochód Tarquiniego, ale mniej szczęścia miał Felix Porteiro (BMW), który uderzył w tył Seata, eliminując siebie i Tarquiniego z wyścigu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a tuż po restarcie Thompson, który zajmował w tym momencie czwarte miejsce, wyprzedził dwa Chevrolety prowadzone przez Huffa i Lariniego, by ruszyć w pogoń za jadącym od startu na prowadzeniu Jorgiem Mullerem.
Decydujący moment wyścigu nastąpił na siódmym okrążeniu, kiedy Thompson zdołał wyprzedzić Mullera. Od tego momentu Brytyjczyk jechał już niezagrożony, wygrywając z sekundową przewagą nad kierowcą BMW. Podium uzupełnił Huff, wyprzedzając w końcówce wyścigu zespołowego kolegę - Lariniego. Na pozycjach 3 i 4 finiszowali zdobywcy czołowych miejsc w pierwszym wyścigu - Yvan Muller i Rydell, a punktowaną ósemkę zamknęli Priaulx i Farfus, zamieniając się miejscami na ostatnim okrążeniu w Acque Minerali.
Na sześć wyścigów przed końcem sezonu Yvan Muller prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców z 12 punktami przewagi nad Tarquinim. Rydell awansował na trzecie miejsce, a więc całą pierwszą trójkę okupują w tym momencie kierowcy Seata.
• Klasyfikacje generalne WTCC
Źródło: Autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | James Thompson (15) | Honda Accord Euro R | 13 | 0h30m20,607 | 10 | |
2 | Jörg Müller (2) | BMW 320si | 13 | +0:01,120 | 8 | |
3 | Robert Huff (7) | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:01,858 | 6 | |
4 | Nicola Larini (6) | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:03,353 | 5 | |
5 | Yvan Muller (12) | Seat Leon TDI | 13 | +0:04,034 | 4 | |
6 | Rickard Rydell (10) | Seat Leon TDI | 13 | +0:04,378 | 3 | |
7 | Andy Priaulx (1) | BMW 320si | 13 | +0:05,142 | 2 | |
8 | Augusto Farfus (3) | BMW 320si | 13 | +0:06,029 | 1 | |
9 | Alessandro Zanardi (4) | BMW 320si | 13 | +0:06,179 | ||
10 | Sergio Hernandez (31) | BMW 320si | 13 | +0:06,349 | ||
11 | Tiago Monteiro (18) | Seat Leon TDI | 0 | +13 okr. | ||
12 | Alain Menu (8) | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:11,521 | ||
13 | Pierre-Yves Corthals (23) | Seat Leon TFSI | 13 | +0:12,393 | ||
14 | Franz Engstler (42) | BMW 320si | 13 | +0:13,757 | ||
15 | Tom Coronel (20) | Seat Leon TFSI | 13 | +0:14,437 | ||
16 | Stefano D'Aste (26) | BMW 320si | 13 | +0:14,850 | ||
17 | Jordi Gene (9) | Seat Leon TDI | 13 | +0:20,103 | ||
18 | Jaap van Lagen (29) | Lada 110 | 13 | +0:20,504 | ||
19 | George Tanev (45) | BMW 320si | 13 | +0:31,190 | ||
20 | Andrej Romanow (43) | BMW 320si | 13 | +0:33,742 | ||
21 | Ibrahim Okyay (13) | BMW 320si | 13 | +0:34,731 | ||
22 | Kirył Ładygin (27) | Lada 110 | 13 | +0:40,905 | ||
Niesklasyfikowani | ||||||
23 | Felix Porteiro (5) | BMW 320si | 0 | |||
24 | Gabriele Tarquini (11) | Seat Leon TDI | 0 | |||
Nie wystartowali | ||||||
25 | Wiktor Szapowałow (28) | Lada 110 | 0 |
Najszybsze okrażenie: Sergio Hernandez - 1:55,905 na 9 okrążeniu
KOMENTARZE