DTM: Paul di Resta odniósł drugie zwycięsto w karierze

WTCC: Yvan Muller triumfuje w pierwszym wyścigu na Imoli, a James Thompson w drugim
21.09.0818:06
Marek Roczniak
4158wyświetlenia

Paul di Resta (Mercedes) zachował szanse na tytuł, pokonując w dzisiejszym wyścigu serii DTM na torze Catalunya lidera mistrzostw - Timo Scheidera (Audi). Było to drugie zwycięstwo Szkota w tym sezonie i zarazem w karierze.

Obaj kierowcy wyprzedzili na starcie zdobywcę pole position - Bernda Schneidera (Mercedes) i w pierwszej fazie wyścigu jechali blisko siebie. Początkowo liderem był Scheider, jednak di Resta zdołał w pewnym momencie zbliżyć się do niego na tyle blisko, że mógł pokusić się o atak na końcu drugiej pod względem długości prostej i wyprzedził kierowcę Audi.

Od tego momentu Szkot kontrolował już przebieg wyścigu, wygrywając z przewagą ponad czterech sekund, by zmniejszyć swoją stratę w mistrzostwach do Scheidera do siedmiu punktów na dwa wyścigi przed końcem sezonu. Tymczasem Schneider musiał jeszcze martwić się o naciskającego go przez niemal cały wyścig Martina Tomczyka (Audi), ale nie ugiął się pod presją i stanął na najniższym stopniu podium.

Piąte miejsce zajął pierwotnie Mattias Ekstrom (Audi), jednak sędziowie doliczyli mu 50 sekund kary za kolizję z Jamie Greenem (Mercedes) na ostatnim okrążeniu. Szwed wprawił najpierw w poślizg rywala w pierwszym zakręcie, a gdy ten dogonił go ponownie w dalszej części okrążenia, obaj zderzyli się kilka razy, a na koniec Ekstrom zmusił Greena do wjechania w żwir, przez co ten stracił dwa miejsca. Po uwzględnieniu kary Ekstrom został sklasyfikowany na 9 pozycji, a przed nim na miejscach 5-8 uplasowali się Mike Rockenfeller, Alexandre Premat (obaj w zeszłorocznych Audi), Green i Ralf Schumacher (Mercedes), dla którego była to druga zdobycz punktowa w tym sezonie.

Aktualizacja: Ekstrom został ostatecznie całkowicie wykluczony z klasyfikacji wyścig za wszystkie incydenty na ostatnim okrążeniu, natomiast Green otrzymał karę 30 sekund za kolizję w szykanie i zajął ósme miejsce. Sędziowie orzekli, że zachowanie obydwu kierowców było szkodliwe dla wizerunku DTM.

•  Rezultat wyścigu DTM na torze Catalunya
•  Klasyfikacje generalne DTM
_

Pierwszy z dwóch dzisiejszych wyścigów serii WTCC na torze Imola ułożył się po myśli lidera mistrzostw Yvana Mullera, który tuż po starcie zdołał pokonać zdobywcę pole position, prowadzącego także Seata Leona TDI - Rickarda Rydella. Szwed pełnił później rolę swoistej tarczy dla zespołowego kolegi, odpierając skutecznie ataki innych kierowców.

Na trzeciej pozycji ze stratą mniej niż sekundy do Mullera finiszował James Thompson w swojej Honda Accord Euro R, zapewniając zespołowi N.Technology pierwsze podium w tym sezonie. Thompson był zaangażowany w kolizję z Alainem Menu (Chevrolet) w Tamburello podczas walki o czwarte miejsce, która dla Szwajcara zakończyła się odpadnięciem z wyścigu, a całą sytuację musieli przeanalizować sędziowie, ale obyło się bez kary.

Thompson wyprzedził później jeszcze Roberta Huffa (Chevrolet), zapewniając sobie najniższy stopień podium, a na miejscach 5-8 finiszowali Gabriele Tarquini (Seat), Nicola Larini (Chevrolet), Augusto Farfus i Jorg Muller (obaj w BMW). Koncern z Monachium miał więc zapewniony pierwszy rząd startowy do drugiego wyścigu, a tymczasem Yvan Muller powiększył swoją przewagę w mistrzostwach nad Tarquinim do 8 punktów, podczas gdy jeden z jego innych rywali w walce o tytuł - Andy Priaulx (BMW) nie zdobył ani jednego punktu.

_

Drugi wyścig okazał się jeszcze bardziej udany dla Thompsona, który po starcie z piątej pozycji zdołał zapewnić Hondzie pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata samochodów turystycznych. Brytyjczyk przeżył jednak chwile grozy, gdy w stojącym przed nim na starcie Seacie Tarquiniego zgasł silnik.

Thompson zdołał w ostatnim momencie ominąć samochód Tarquiniego, ale mniej szczęścia miał Felix Porteiro (BMW), który uderzył w tył Seata, eliminując siebie i Tarquiniego z wyścigu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a tuż po restarcie Thompson, który zajmował w tym momencie czwarte miejsce, wyprzedził dwa Chevrolety prowadzone przez Huffa i Lariniego, by ruszyć w pogoń za jadącym od startu na prowadzeniu Jorgiem Mullerem.

Decydujący moment wyścigu nastąpił na siódmym okrążeniu, kiedy Thompson zdołał wyprzedzić Mullera. Od tego momentu Brytyjczyk jechał już niezagrożony, wygrywając z sekundową przewagą nad kierowcą BMW. Podium uzupełnił Huff, wyprzedzając w końcówce wyścigu zespołowego kolegę - Lariniego. Na pozycjach 3 i 4 finiszowali zdobywcy czołowych miejsc w pierwszym wyścigu - Yvan Muller i Rydell, a punktowaną ósemkę zamknęli Priaulx i Farfus, zamieniając się miejscami na ostatnim okrążeniu w Acque Minerali.

Na sześć wyścigów przed końcem sezonu Yvan Muller prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców z 12 punktami przewagi nad Tarquinim. Rydell awansował na trzecie miejsce, a więc całą pierwszą trójkę okupują w tym momencie kierowcy Seata.

•  Klasyfikacje generalne WTCC

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1James Thompson (15)Honda Accord Euro R130h30m20,60710
2Jörg Müller (2)BMW 320si13+0:01,1208
3Robert Huff (7)Chevrolet Lacetti13+0:01,8586
4Nicola Larini (6)Chevrolet Lacetti13+0:03,3535
5Yvan Muller (12)Seat Leon TDI13+0:04,0344
6Rickard Rydell (10)Seat Leon TDI13+0:04,3783
7Andy Priaulx (1)BMW 320si13+0:05,1422
8Augusto Farfus (3)BMW 320si13+0:06,0291
9Alessandro Zanardi (4)BMW 320si13+0:06,179
10Sergio Hernandez (31)BMW 320si13+0:06,349
11Tiago Monteiro (18)Seat Leon TDI0+13 okr.
12Alain Menu (8)Chevrolet Lacetti13+0:11,521
13Pierre-Yves Corthals (23)Seat Leon TFSI13+0:12,393
14Franz Engstler (42)BMW 320si13+0:13,757
15Tom Coronel (20)Seat Leon TFSI13+0:14,437
16Stefano D'Aste (26)BMW 320si13+0:14,850
17Jordi Gene (9)Seat Leon TDI13+0:20,103
18Jaap van Lagen (29)Lada 11013+0:20,504
19George Tanev (45)BMW 320si13+0:31,190
20Andrej Romanow (43)BMW 320si13+0:33,742
21Ibrahim Okyay (13)BMW 320si13+0:34,731
22Kirył Ładygin (27)Lada 11013+0:40,905
Niesklasyfikowani
23Felix Porteiro (5)BMW 320si0
24Gabriele Tarquini (11)Seat Leon TDI0
Nie wystartowali
25Wiktor Szapowałow (28)Lada 1100
Najszybsze okrażenie: Sergio Hernandez - 1:55,905 na 9 okrążeniu

KOMENTARZE

8
Maly-boy
22.09.2008 05:59
tylko ze jakos jak mial wczesniej lekkie auto to nie mogl nawiazac walki z innymi zreszta jest sporo zawodników który ma mały balast a jakoś nie świecą? ,pomyśl troche
gnt3c
21.09.2008 09:54
haha_xd - brawo thompson...z czego tu brawo jak sie ma 67kg lżejsze auto od najlepszych?
barteks2
21.09.2008 06:45
Trzymam kciuki za di Restę. Może wreszcie ktoś go zauważy i powróci do single-seaterów....
Maraz
21.09.2008 04:58
Ekstroma całkiem wykluczyli w końcu z klasyfikacji wyścigu, ale Green też podpadł sędziom i dostał 30 sekund kary.
mmach1988
21.09.2008 04:48
Bardzo ladny wyscig w wykonaniu di Resty. Zaatakowac takiego kierowce jak Schaider to trzeba umiec. Mam nadzieje, ze to wlasnie on siegnie po tytul. Co do WTCC to wielkie brawa dla Thompsona. Fajnie bylo zobaczyc kogos innego na 1 miejscu niz tylko jezdzcow BMW, SEATa i Chevroleta.
Maraz
21.09.2008 04:25
Ulala, jak ja to 22 policzyłem? :-o Już poprawiam...
alfistamariusz
21.09.2008 04:23
Również brawa dla Thompsona-jechał naprawdę bojowo. A już myślałem, że ta jego Honda do niczego się nie nadaje;-)) Z drugiej strony miał jedno z najlżejszych aut w stawce no i startował na domowym dla Ntechnology torze. BTW Yvan Muller ma 12 pkt przewagi a nie 22.
haha_xd
21.09.2008 04:18
Brawo Thompson!!!!