Webber: KERS utrudni życie cięższym kierowcom

"To z pewnością nie będzie ułatwieniem"
08.11.0821:29
Marek Roczniak
3162wyświetlenia

Mark Webber obawia się, że jedną z konsekwencji wprowadzenia do Formuły 1 systemu odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) począwszy od przyszłego sezonu będzie to, że w gorszej sytuacji znajdą się ciężsi kierowcy.

Szacuje się, że KERS będzie ważył w porywach do 60 kg, co oznacza, że w bolidach będzie prawdopodobniej mniej balastu, dzięki któremu łatwiej jest uzyskać lepsze rozłożenie ciężaru. W dodatku sytuację mogą skomplikować opony slick, które prawdopodobnie wymuszą przesunięcie środka ciężkości w kierunku przodu, a tymczasem dla KERS najlepszym miejscem wydaje się być tył bolidu.

Webber jest przekonany, że takie okoliczności utrudnią cięższym kierowcom uzyskanie optymalnego środka ciężkości w ich bolidach na większości torów. To z pewnością nie będzie ułatwieniem. - powiedział kierowca Red Bull Racing o sytuacji cięższych kierowców serwisowi autosport.com. Nie można mnie raczej nazwać grubasem, ale niestety wygląda na to, że ciężsi kierowcy mogą znaleźć się w trudniejszej sytuacji.

Będzie to zależało od takich rzeczy, jak wybór opon, ale jeśli jesteś lżejszy, to możesz mieć więcej opcji. Faceci ważący około 75 kg mogą być w trudniejszej sytuacji od tych ważących około 65 kg. Nie powinno to być jednak używane jako wymówka. Rozłożenie ciężaru może okazać się doskonałe, kiedy samochód zostanie zaprojektowany. Chodzi tylko o to, że ciężsi kierowcy będą mieli mniejsze pole manewru (jeśli zajdzie potrzeba przesunięcia środka ciężkości).

Australijczyk przewiduje, że może to być pierwszy przypadek od dwóch dekad, kiedy waga kierowcy będzie miała wpływ na czasy okrążeń. To niezwykła sytuacja. - dodaje Webber. Nie byłem w niekorzystnej sytuacji z powodu wagi od czasów kartingu, ale w przyszłym roku może być to pierwszy raz od lat 80. ubiegłego wieku, kiedy ciężsi kierowcy będą stratni z tego powodu.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

16
klip150
24.11.2008 11:08
żaden zawodnik nie powinien mieć mniejszych szans z powodu wagi. Przepisy dotyczące ciężaru bolidu powinny być tak zmienione by zminimalizować wpływ wagi kierowcy. Talent nie zależy od wzrostu itp.!
rannt
10.11.2008 12:14
niech założą z góry, że kierowca waży 80 kg i dokładają ciężarki tym co brakuje - jak w WTCC. Najlepiej umieścić je na stalowej podpórce metr nad bolidem!
Huckleberry
09.11.2008 07:43
Gerlach rozumiem, że żartujesz z tą siatką ;) To jest dyskusja nie na temat ale jeśli chodzi o siatkówkę to przepisy zmieniają się bez przerwy. Można chociażby odbić piłkę nogą co w tym sporcie było postawieniem przepisów "na głowie". Argumentacja jest ta sama co w F1 - żeby było bardziej widowiskowo. :)
Gerlach
09.11.2008 07:28
@Huckleberry moment, ale wysokość siatki w siatkówce od wielu wielu lat się nie zmieniła i od juniorów niscy i wysocy zawodnicy ćwiczyli na tej samej wysokości .... Wracając do tematu to myślę że nie będzie tak źle. BMW robi KERS z elektrycznym magazynowaniem energii i możliwe ze 30 albo i więcej kilogramów z tych 60-ciu da się rozłożyć na przodzie bolidu w postaci akumulatorów (balastu). BMW zapowiada walkę o mistrzostwo (mistrzostwo to dla nich przede wszystkim kategoria konstruktorów), a żeby walczyć, muszą zbudować dwa bolidy dopasowane idealnie do każdego z kierowców i na pewno nie odpuszczą Roberta, chyba że mistrzostwo konstruktorów zdobędą w połowie sezonu to się zaczną przygotowywać do 2010 roku :-).
Huckleberry
09.11.2008 06:25
Jędruś - w żadnym sporcie nie ma równych szans. W F1 też. Większe szanse mają osoby z silną psychiką, lepiej znoszące upał, z lepszym refleksem, lepszym wzrokiem itp. Wzrost to małe piwo. Tak jakbyś powiedział, że trzeba obniżyć siatkę w siatkówce bo niscy zawodnicy mają mniejsze szanse. Albo dociążać konie lżejszych dżokejów. ;) W F1 nigdy nie będzie równych szans. A może Pudzianowski chciałby wystartować? Czyli budujemy szerokie bolidy? ;)
Jędruś
09.11.2008 05:59
Tak być nie powinno. W F1 powinny być równe szanse. No i BMW z pewnością bolid będzie budowała znów po leciutkiego Heidfelda a nie pod Kubicę. Robert znów będzie miał spore kłopty.
wookasch
09.11.2008 10:29
tak zmieniając temat nie wie ktoś czy przepisy zabraniają zabudowania KERS na przedniej osi? :P wiem że tam jest ciasno i pewnie się nie zmieści ale to by dopiero było F1 4x4 :D a tak na serio to tylko chodzi mi o to czy przepisy to jasno prezcyzują
bicampeon
09.11.2008 10:11
Z tymi nogami przynajmniej łatwiej będzie Robertowi walczyć o pozycje, jak będzie ciasno w jakimś zakręcie :)
rmn
09.11.2008 09:11
taktak BMW zrobi specjalnie na zlosc taki mały samochód, ze Kubica będzie musial trzymać nogi na zewnatrz..
bicampeon
09.11.2008 08:21
No sam Robert powiedział, że przyszły sezon może się okazać stracony dla niego. Tym bardziej szkoda jego 3 pozycji w tym roku. Heidfeld leciutki chłopaszek, ma zamiar walczyć w przyszłym roku o mistrzostwo, a KERS może mu w tym pomóc. Ja i tak wierzę, że Robert da radę :) Po pierwszym wyścigu zapomni się o całej sprawie.
Huckleberry
09.11.2008 07:53
Już od dawna mówię o tym, że się możemy bardzo zdziwić jak Robert sobie nie będzie dawał rady w przyszłym roku, a Nick będzie gwiazdą. Myślę, że BMW wie co robi dając szansę Nickowi - w przyszłym roku znów dużo elektroniki, a jak pamiętamy to Nick sobie swietnie radził rok temu kiedy była TC. No i dochodzi temat wagi kierowcy co również nie jest korzystne dla Roberta...
Dale65
08.11.2008 11:58
Robert stracił przed Malezją 7 kilo i ważył potem podobno około 70kg, po wyścigu kiedy Robert wysiadł z bolidu ociekał potem... jeszcze 10kg w dół? Możliwe, ale efekt może być odwrotny do zamierzonego, RK może nie być w stanie wytrzymać całego wyścigu... Z resztą po co on ma się męczyć, Heidfeld ma spore pole do popisu, BMW dodatkowo w tym sezonie poznało co robić z samochodem, żeby dostosować go do jego stylu jazdy. Podsumowując całą sytuację można powiedzieć że RK czekają ciężkie lata...
dmaot malach
08.11.2008 10:37
Robert schudł kilka kilo przed 2008, pogada z Mario to i wagę Nicka osiągnie...
barteks2
08.11.2008 10:02
Mexi: BMW nie będzie miało przynajmniej problemu, kto będzie walczyć o WDC...
Ulver
08.11.2008 09:23
Heidfeld 59kg. Ma bonus na wejsciu. RBR bedzie miało problem - Roznica miedzy Weberem a Vettelem to ok 20kg. Vettel najlzejszy w stawce;) A najciezszy Rosberg, wg danych z tego portalu.
Mexi
08.11.2008 09:18
To może tylko jeszcze bardziej zastanawiać JAK BMW zbuduje dobre auto dla obu kierowców.