Zespoły wymyśliły jeszcze bardziej niekonwencjonalny aktywator KERS

Jego istotą jest wciśnięcie pedału gazu mocniej, niż wymaga tego pełne otwarcie przepustnicy
27.04.1112:27
Grzegorz Filiks
4265wyświetlenia

Kierowcy w tym sezonie nierzadko narzekają na natłok pracy w bolidzie przez wdrożenie do F1 wymagających ręcznej obsługi nowinek technicznych. Inżynierowie nieustannie starają się więc ułatwić im prowadzenie pojazdu, a cztery zespoły podobno postanowiły wykorzystać do tej pory mało znany i dosyć niekonwencjonalny sposób aktywacji KERS.

Od dawna mówi się, że w fabrykach stajni Ferrari oraz Mercedesa intensywnie rozmyślano nad usunięciem z kierownicy przycisków włączających DRS oraz system odzyskiwania energii kinetycznej. Wspomnianymi urządzeniami trzeba jednak w jakiś sposób operować, dlatego też projektanci z Maranello postanowili ponoć dołożyć do kierownicy dwie dodatkowe łopatki pod tymi do zmiany biegów, zaś ci z Brackley zamontowali trzeci dodatkowy pedał umieszczony po lewej stronie od hamulca.

Niemiecki magazyn Auto Motor und Sport donosi, że cztery ekipy posunęły się jeszcze dalej i opracowały do tej pory mało znaną metodę aktywacji KERS, w angielskim języku nazywaną 'kickdown', której istotą jest mocniejsze niż zwykle wciśnięcie pedału gazu. Oznacza to, iż zawodnik wykorzystujący w danym momencie pełną moc swego silnika, chcąc użyć nagromadzonej energii kinetycznej musi zrobić nic innego, jak jeszcze bardziej przycisnąć prawy pedał.

Tożsamość wspomnianych czterech zespołów niestety nie została ujawniona, ale bez trudu można się domyśleć, że jednym z nich jest Lotus Renault GP, albowiem reprezentant tej stajni Nick Heidfeld wyznał, że już podczas przedsezonowych testów zasugerował inżynierom ekipy wykorzystanie opisanego wyżej niekonwencjonalnego sposobu aktywacji KERS. Wymyśliłem użycie kickdown, gdy mieliśmy jeszcze kontrolę trakcji - powiedział Niemiec. Robiliśmy tak w BMW.

Warto dodać, że w samochodach drogowych mechanizm 'kickdown' jest wykorzystywany przy automatycznej skrzyni biegów do uzyskania maksymalnego przyspieszenia. Gwałtowne wciśnięcie pedału gazu do podłogi powoduje przełączenie biegu na najniższy możliwy przy danej prędkości.

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

23
si_vy
27.04.2011 10:39
po co używać kersu w wolnych zakrętach? bolid F1 ma wystarczająco dużo mocy aby jechać w nich z dokładnie taką prędkością, aby osiągnąć granicę przyczepności. Kersu tak czy inaczej używa się tylko tam, gdzie można otworzyć przepustnicę na maksa. Ludzie, pomyślcie trochę zanim coś napiszecie. @patgaw: Po prostu przejedź się automatem ;)
patgaw
27.04.2011 10:37
[quote="SirKamil"] A wystarczy pomyśleć. Nigdzie nie jest powiedziane, że skrajne położenie pedały gazu musi pokrywać się z maksymalnym otwarciem przepustnicy. [/quote] skrajne to musi, jezeli mowimy o skrajnie wcisnietym pedale do konca. ale miales na mysli ze 95% wcisniecia pedalu moze byc w 100% otwarta przepustinica.
ICEman
27.04.2011 09:20
Genialne w swojej prostocie
chocolatestarfish
27.04.2011 07:32
Taka prosta sprawa, niemal jak włączenie światła, a niektórzy, widzę, mają niesamowite problemy. Odniosę się tylko do @Sothisek: Byłoby skrajnie nieefektywnie wykorzystywać KERS na zakrętach - musiałbyś wtedy odpuszczać gaz i miałbyś marne możliwości zarządzania mocą i właściwą przyczepnością. Najpierw gaz do podłogi, a dopiero potem, po pewnym czasie - tak, aby nie stracić przyczepności - KERS.
Agila
27.04.2011 06:05
w lagunie mam cos takiego że jak wciskam gaz to do pewnego momentu idzie lekko [jakieś 90%] a potem trafiam na opór i jeszcze kawałek może sie wcisnąc [z wyczuwalnie większym oporem] może tu też jest cos takiego, czyżby wymyślili to na wzór overboost w niektórych fordach i peugeotach? [zwiekszenie monentu obrotowego na okreśłony czas] co prawda jest to w dieslach ;) Ważne ze dobrze kombinuja bo z tymi kierownicami to już niezła guzikologia jest
Sanki
27.04.2011 03:02
W sumie to szukając jak się ma położenie pedału gazu do aktywacji KERS to wyszło, że Massa jest niezłym leszczem :D http://www.vimeo.com/22133383 gazu do końca nie dobił a już KERS aktywuje :D Traci tylko tą energię. @Sothisek Nie wiem jak w innych bolidach ale tutaj jest tak http://www.youtube.com/watch?v=5RXCOFWaGgI
THC-303
27.04.2011 02:38
Taka 'technologia' jest stosowana w głupich pipetach automatycznych (wciskasz do oporu - wylewasz substancję, pokonujesz opór - usuwasz końcówkę) więc czemu nie miałaby być stosowana w F1 ;) @Huckleberry Nie wywołuj wilka z lasu :P
Aquos
27.04.2011 02:22
SkC -> żartowałeś, prawda? Bo jeśli nie, to moglibyśmy usłyszeć ciekawe rozmowy przez radio: kierowca: "System, który mam na myśli, nie działa właściwie" inżynier: "Chodzi Ci o KERS?" kierowca: "Musiałeś to wymówić!?! I to akurat na zakręcie!!!"
MairJ23
27.04.2011 02:19
od 10 lat jezdze samochodem z automatyczna skrzynia biegow i nie widze problemu z wykorzystaniem tej metody - w moim przypadku zdaje to egzamin. Kierowca szybko sie do tego przyzwyczai i nauczy sie kiedy KERS sie aktywuje i o zadnym 95% mocy po odjeciu lekko nogi z gazu nie ma mowy jak tu ktos wczesniej napisal.
SkC
27.04.2011 02:14
@Averon A jak dynamiczniej wcisnąć gaz jak się już jedzie na prostej z nogą w podłodze? Bo np. kierowca nie ma całego Kersu i chce użyć w połowie prostej a nie na wyjściu z zakrętu. Ma puścić gaz i przy grzmocić jeszcze raz?
Averon
27.04.2011 02:10
Tak czytam i czytam i się zastanawiam ilu z was kiedykolwiek siedziało za kierownicą (taką prawdziwą a nie tą podłączoną do kompa). Pewnie najwyżej połowa, a jeszcze mniej prowadziło samochód z automatyczną skrzynią. Istota nie polega na tym, że kierowca depnie pedał głębiej tak że mu noga przez podłogę przejdzie a to, iż naciśnie go dynamiczniej. Stąd 'KICKdown'.
Sothisek
27.04.2011 01:31
Nie wiem jak jest skonstruowany pedał w bolidzie F1 ale w tym pomyśle może to byc tak że Kers aktywuje się piętą poprzez dociśnięcie dołu akceleratora, a górna część stopy dalej naciska w celu przyśpieszenia. Oglądając transmisje widać ze kierowcy ( bez walki o pozycje ) używają Kersu w danych punktach toru, ale jak kierowca walczy z innym o utrzymanie pozycji to taki "kickdown" wydaje się być co najmniej dziwnym rozwązaniem..chodzi mi o walkę na zakrętach.. Na prostych, pomysł wydaje się być raczej słuszny, jednak raczej nie poznamy dokładnych szczegółów w/w pomysłu i będziemy mogli tylko snuć domysły ;)
astonmartin
27.04.2011 01:22
Każdy kto jeździł samochodem z automatyczną skrzynią będzie wiedział o co chodzi. Dla pozostałych małe wyjaśnienie: wciskasz pedał do oporu (otwarcie przepustnicy w 100%), dociskasz bardziej pokonując opór (załączenie Kers, lub dla automatu redukcja biegu). Kierowca nie ma żadnego problemu w kontrolowaniu otwarcia przepustnicy, nie ma mowy też o przypadkowym załączeniu Kers.
Huckleberry
27.04.2011 12:23
Zaraz się zacznie dyskusja ile procent wkładu jest Roberta a ile Nicka ;)
SirKamil
27.04.2011 11:52
[quote="patgaw"]i co a jak nie chce juz uzywac kers to odpuszcza pedal na 95% i tym samym traci czas? bezsensowna metoda moim zdaniem.[/quote] A wystarczy pomyśleć. Nigdzie nie jest powiedziane, że skrajne położenie pedały gazu musi pokrywać się z maksymalnym otwarciem przepustnicy.
KryS
27.04.2011 11:40
@m3nel23 myślę, że dokładnie tak to teraz działa więc... @patgaw ...więc nie powinno być problemów z wykorzystaniem 100% mocy silnika ;p
m3nel23
27.04.2011 11:23
Hmmm. Fajnie bylo gdyby pedal by sie wciskalo do konca i tam byla by taka blokada, ktora mozna mocniejszym naciskiem nogi na pedal zdjac i KERS dziala.
Nirnroot
27.04.2011 11:17
http://www.youtube.com/watch?v=dNhj72Hyk6Q#t=4m03s tak to powinno wyglądać :D
kabans
27.04.2011 11:13
taka była reklama ibu....u czy czegoś na ból. Koleś ściga się w dragu, nie może prześcignąć typa przed nim bo jego inżynierkę wyścigową boli głowa. Ta bierze ib....., przestaje ją boleć głowa, a koleś wciska gaz do dechy i wygrywa. Zawsze myślałem, że to kretyńska reklama ale w tym momencie wiem (po przeczytaniu powyższego materiału), że to chodziło o awarię kersu, którą dało się wyeliminować zdalnie z boksu.
Shaitan
27.04.2011 10:47
Zawsze chciałem mieć taką akcję rodem z filmów, gdzie kierowca jadąc na prostej najszybciej jak może znajduje w sobie mobilizację, by bardziej przyspieszyć i wciska pedał jeszcze mocniej przez co jedzie jeszcze szybciej ;).
Maraz
27.04.2011 10:40
[quote="patgaw"]i co a jak nie chce juz uzywac kers to odpuszcza pedal na 95% i tym samym traci czas?[/quote] Można np. zaprogramować, że jedno wciśnięcie daje dodatkową moc na 2-3 sekundy - wtedy masz zasadę jak to w lotnictwie wojskowym ładnie nazywają "fire & forget" :) Jest wiele sposobów na poradzenie sobie z wykorzystaniem tego w efektywny sposób. Mnie się podoba taki pomysł.
SkC
27.04.2011 10:35
Najlepiej żeby zrobić aktywację głosową. Jedzie sobie kierowca i mówi KERS, ten się włącza itd.
patgaw
27.04.2011 10:32
i co a jak nie chce juz uzywac kers to odpuszcza pedal na 95% i tym samym traci czas? bezsensowna metoda moim zdaniem.