Testy w Barcelonie dzień 2: RBR i STR na czele

Sebastian Vettel jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 20 sekund
18.11.0817:18
Marek Roczniak
9824wyświetlenia

Niewiele zabrakło, a we wtorek najszybszym kierowcą podczas testów na torze Catalunya ponownie okazałby się Takuma Sato (Toro Rosso). Japończyk jeździł jednak tylko do przerwy na lunch, kiedy panowały chłodniejsze warunki, a po południu jego czas 1:20,017 zdołał poprawić o ponad ćwierć sekundy Sebastian Vettel (Red Bull).

Tym niemniej Sato ponownie pokazał się z jak najlepszej strony i zarówno jeżdżący po południu jego bolidem Sebastien Bourdais (P3), jak i testujący przez cały dzień w drugim STR3 Sebastien Buemi (P4) nie zdołali go pokonać. Jutro Bourdais będzie jeździł przez cały dzień, ale tak czy inaczej wygląda na to, że zespół Toro Rosso będzie miał twardy orzech do zgryzienia, jeśli chodzi o wybór kierowców na przyszły sezon.

Piąty czas uzyskał Gary Paffett, który pod nieobecność Pedro de la Rosy w garażach McLarena (Hiszpan testował dzisiaj z Force India) jeździł we wtorek dwoma różnymi bolidami - MP4-23K z systemem KERS (właśnie w nim uzyskał swój najlepszy czas 1:21,340, przejeżdżając 31 okrążeń) i bardziej standardowym MP4-23A (P9, 1:21,835, 46 okrążeń). W sumie Brytyjczyk przejechał dzisiaj 77 okrążeń.

Na szóstej pozycji swój drugi i zarazem ostatni dzień testów w tym tygodniu ukończył Robert Kubica, tracąc z bolidzie F1.08B ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009 niewiele ponad półtorej sekundy do Vettela. Oczywiście straciliśmy sporo docisku w porównaniu do samochodu z sezonu 2008. - tłumaczył Polak wpływ nowych przepisów dotyczących aerodynamiki. Jednakże z powodu przejścia z opon rowkowanych na slicki zyskaliśmy znacznie lepszą przyczepność w wolnych zakrętach. Myślę więc, że dzięki dalszym pracom rozwojowym nie będzie zbyt wielkiej różnicy pomiędzy samochodami na sezon 2009 i 2008.

Nick Heidfeld przejął dzisiaj od Christiana Kliena drugi bolid BMW Sauber F1.08B, w którym został zamontowany KERS i kontynuował zapoczątkowane przez Austriaka testy systemu odzyskiwania energii kinetycznej. Niemiec uplasował się na 15 pozycji, przejeżdżając o pięć okrążeń więcej od Kubicy. Poza Paffettem i Heidfeldem z KERS jeździli dzisiaj także Nico Rosberg (Williams - P7) i Luca Badoer (Ferrari - P13). Rosberg jeździł ponadto z nowym tylnym skrzydłem, a Jenson Button (Honda - P8) z nowym przednim skrzydłem.

Lucas di Grassi swój pełny dzień testów za kierownicą bardziej standardowej Hondy RA108 ukończył tuż za Adrianem Sutilem (Force India) na 11 pozycji, łącznie przejeżdżając 110 okrążeń. Strata Brazylijczyka do Vettela wyniosła dwie i pół sekundy. Jutro kolej na Bruno Sennę, który jest drugim kandydatem do zastąpienia Rubensa Barrichello w Hondzie w sezonie 2009. Pozostali uczestnicy dzisiejszych testów: Nelson Piquet Jr (Renault), Marc Gene (Ferrari), Giedo van der Garde (Renault) i de la Rosa uplasowali się odpowiednio na miejscach 12, 14, 16 i 17, przy czym tylko Piquet zmieścił się poniżej trzech sekund straty do Vettela.

Wtorkowe testy były przerywane dwukrotnie. Czerwona flaga pojawiała się jednak tylko w pierwszej godzinie jazd - pierwszy raz po awarii w bolidzie Heidfelda, który zatrzymał się w zakręcie nr 1, a drugi raz po poślizgu Buemiego w tym samym zakręcie. Ponadto problemy miał rano Vettel, w którego bolidzie zapaliły się najprawdopodobniej tylne hamulce. Całe zdarzenie miało miejsce w alei serwisowej, a więc nie spowodowało przerwy w testach.

Czasy uzyskane we wtorek na torze Catalunya (4,655 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidAKCzas okr.Okr.
1Sebastian VettelRed Bull RenaultRB41:19.75170
1Takuma SatoSTR FerrariSTR31:20.01779
1Sebastien BourdaisSTR FerrariSTR31:20.03448
1Sebastien BuemiSTR FerrariSTR31:20.22399
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-23K+1:21.34031
1Robert KubicaBMW SauberF1.08B+1:21.52176
1Nico RosbergWilliams ToyotaFW30B++1:21.525113
1Jenson ButtonHondaRA108(B)+1:21.770110
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-23A1:21.83546
1Adrian SutilForce India FerrariVJM011:22.07358
1Lucas di GrassiHondaRA1081:22.283110
1Nelson Piquet JrRenaultR281:22.34885
1Luca BadoerFerrariF2008K+1:22.425127
1Marc GeneFerrariF20081:22.77231
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.08B++1:22.94581
1Giedo van der GardeRenaultR281:23.25037
1Pedro de la RosaForce India FerrariVJM011:23.49986
PogodaTemperatura powietrza: 7-14°C
Temperatura toru: 8-15°C
Pochmurno przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: TSL-Timing.com (czasy), F1Today.nl, Autosport.com, McLaren.com

KOMENTARZE

29
NEO86
21.11.2008 04:44
Vettel pojechał dzisiaj bardzo dobrze a Sato znów jest w czołówce. Pedro de la Rosa zmienił bolid i już jest ostatni.
hide
18.11.2008 11:25
Nie wiem czy ktos z was zauwazyl podobienstwo ale ja w bolidzie BMW widze Williamsa FW26 tylko bez klow morsa. Nos wyciosany z grubego bala;] Natomiast tylny spojler ludzaco przypomina mi sie z McLarenem z 89 roku w, ktorym smigal Ayrton i Alain. Jest to w przeciwienstwie do nosa, ktory mam nadzieje, ze jest tylko przejsciowym elementem w nadwoziu BMW jeden z najladniejszych elementow nowego bolidu. Dodam jeszcze tyle, ze widac w tej chwili plynna linie w bolidach bez gownianych skrzydelek, ktore robily z tego samochodu nie bolid ale kosmiczny pojazd i mysle ze to wyjdzie F1 na dobre bo to poprostu jest ladniejsze i bardziej naturalne.
A.S.
18.11.2008 10:52
Niech już zaczną testować wszyscy w nowych specyfikacjach, wtedy osiągane rezultaty cokolwiek będą mówiły. Trzeba przyznać, że bolidy w nowej wersji są paskudne. Oj długo trzeba się będzie do ich wyglądu przyzwyczajać.
ksAnderson
18.11.2008 10:27
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=115833&catID=3663 http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=115827&catID=3663 Jeśli Ferrari miałoby stosować dysk to po co gumowe rękawice i napis "high voltage"? W tym garbie mieści się jakaś porządna bateryjka, skoro wymaga takiej przybudóweczki. Na jednym ze zdjęć widać tylne skrzydło Williamsa z boku, jakoś tak wygląda, jakby się mogło urwać pod naporem powietrza przy większych prędkościach... Chociaż może teraz jeśli taki Nakajima spróbowałby jeszcze raz zrobić to co było w Valencji z Alonso to może nie da rady nosem dojechać do samej góry i urwać skrzydła. Ale kto tam wie do czego on jest zdolny...
paolo
18.11.2008 09:28
Po dzisiejszych testach Pedro "widżeja01" Haug zaleci chyba Dennisowi, żeby dać FI cały bolid bo nie będzie chciał brukać dobrego imienia Mercedesa :) A może to testy silnika Ferrari nie bolidu FI? mielony noofaq rmn : Przeglądałem właśnie zdjęcia i wychodzi na to, że Ferrari ma elektryczny KERS a nie "latające kółko".
kmk
18.11.2008 09:07
z tym ze Rosberg miał tylko nowe tylnie skrzydło a przednie miał stare wiec ten jego czas nie jest jeszcze taki do porównywania z innymi w tym artykule to jest napisane "Rosberg jeździł ponadto z nowym tylnym skrzydłem"
rmn
18.11.2008 09:06
jeżeli zamontują je odpowiednie to ustabilizują samochód, to chyba zaleta KERS mechanicznego ( vide tocząca się moneta, która się nie przewraca). Ale taki KERS jest chyba najsłabszy?
noofaq
18.11.2008 08:45
mielony: możliwe że pomyślą nad możliwościami zmiany kąta położenia osi wirującego elementu w stosunku do osi pojazdu w zależności od konfiguracji toru.. będzie ciekawa możliwość dodatkowego wpływu na zachowanie bolidu :)
mielony
18.11.2008 08:38
-> alhan - podzielam twoje obawy co do BMW np. w porównaniu z Wiliamsem. Ale to dopiero początki i jeszcze nia na docelowych bolidzach. -> McLuke, Kubecks jeżeli Ferari zdecyduje się na KERS mechaniczny (szybko obracające się kolo/walec) to jeżeli zamontują oś obrotu w poprzek bolidu to mogą mieć problemy np. z podsterownością bo takie rozpędzone kolo może utudniać skręcanie (słynne doświadczenie z przenoszeniem walizki w której jest rozpędzone koło). Ale jeżeli zamontują niesymetrycznie to bedzie jeszcze weselej. :) Może więc już trenują taką ewentualność?
Jędruś
18.11.2008 08:03
No to Sato jest w naprawdę dobrej formie , myślę , że w lepszej niż Bourdais i Buemi. Więc jest ciekawie . Ta sytuacja jest gorsza dla Bourdaisa , bo Buemi jest nadal bardzo szybki , a pozatym on dopiero zbiera szlify i przystosowuje się do bolidu STR, a pozatym jest faworytem Red Bulla i szefostwa STR , a więc posadę ma niemal zapewnioną. Primo - fakt , że Bourdais i Sato dzielili się jednym bolidem już wiele nam wskazuje ... Martwią troche te awarie BMW , bo w sezonie mieli ich bardzo mało , co może wskazywać, że testują sporo części mechanicznych. Czas Roberta jednak ponownie najlepszy spośród kierowców testujących pełne aero na 2009. di Grassi się już dziś znacznie poprawił. Przebił nawet Nelsinho mimo dużo gorszego samochodu. Oj nie wiem czy Renault nie boli dziś głowa ... de la Rosa czas słabiutki dlatego , że dawno nie jeździł maszyną pokroju jaką dysponuje STR. W dodatku przecież testuje na silniku ... Ferrari !!! I być może dzisiejszy test też jest dlatego ... Być może to celowa zagrywa Mclarena i Mercedesa ...
hide
18.11.2008 07:30
No Maraz powiem ci, ze ten spojlerek Hondy nie wyglada wcale na taki plug w porownaniu do BMW. Tak na marginesie ile ma wazyc kers, z glowy mi ulecialo?? 30 kg???
noofaq
18.11.2008 07:07
nie widze powodu brania starego Sato jesli młody Buemi jest tylko 0,2s wolniejszy :] poza tym ma na imię Sebastien :)
Huckleberry
18.11.2008 06:45
To osłona kierowcy przeciwko urwanym wężom tankującym ;) A na poważnie to myślę, że mogą testować KERS na razie w miejscu dla niego nie przeznaczonym, bo pewnie w starym bolidzie sie nie mieści tam gdzie ma być w nowym czy coś w tym stylu.
Kubecks
18.11.2008 06:20
Ale ze przez to Ferrari nie znosi na jedna strone? :P xD
McLuke
18.11.2008 06:11
@owca: w galerii na oficjalnej stronie F1, to zdjęcie jest podpisane jako "element KERSu w bolidzie Ferrari" ;) Trochę dziwnie to wygląda, taki "garb" nad prawym wlotem powietrza ;P
Maraz
18.11.2008 05:53
To dość prawdopodobne :) Paffett lepszy czas wykręcił jednak w MP4-23K - opis poprawiony.
owca
18.11.2008 05:40
ciekawe co to za intrygujący wlot powietrza po jednej stronie bolidu Ferrari. podejrzewam ze ma to jakis związek z kersem ;-) http://images.gpupdate.net/large/115826.jpg http://images.gpupdate.net/large/115865.jpg
Maraz
18.11.2008 05:28
Wczoraj też były dwa (a w sumie trzy - bo dwa F1.08B i jeden RA108) "pługi", chociaż Wurz nie jeździł z takim skrzydłem przez cały dzień. Zaznaczyłem to we wczorajszym raporcie z testów.
biela
18.11.2008 05:25
o widzę dwa pługi już zamiast jednego (bmw & honda)
MairJ23
18.11.2008 05:11
no niestety nick z takimy samymi pakietami jak rosberg daleko !!! ciekaw jestem jak bedzie wygladala jazda Kliena lub Kubicy z tymi samymi pakietami, bo kubek narazie tylko z aero - ale kers go docisnie - ciekaw jestem tylko ile mocy mozna dodatkowo wykrzesac z tego Kers - traci sie na wadze ale zzyskuje na mocy jak si ego wykorzysta - jakie to bedzie mialo przelozenie na czasy ? Kazdy z nas widzi RBR i STR na czele ale oni jezdzili ze starymi ustawieniami - ciekawe po co ? przeciez to chyba strata czasu na t etesty - lepiej neich sie ucza kers i aero .
Kara Nocny Cień
18.11.2008 05:07
ahan zauważ, że BMW na testach nigdy nie brylowało a na początku sezony byli bardzo blisko czołówki... Oni po prostu robią swoje jeżdżą z paliwem na wyścig a nie z pustym bakiem. Pierwsze porównania można zacząć wysnuwać dopiero po prezentacji modeli na 2009 teraz to jeden wielki zamęt.
Anderis
18.11.2008 04:54
Pewnie chodziło o to, by pokazać różnicę w czasie z KERS i bez niego. Rosberg jak narazie najszybszy ze wszystkich jeżdżących z KERSem, ciekawe, czy Williams zmajstrował coś fajnego.
Kajek
18.11.2008 04:53
Tak bo jezdził dwoma bolidami.
michu_194
18.11.2008 04:49
2-aj Paffetowie? xD
McLuke
18.11.2008 04:38
WOW, 4 Red Bulle na czele :O Tego jeszcze nie było ;) :P Całkowita dominacja zespołów spod znaku Czerwonego Byka, a zwłaszcza STR (gdyby tak Ventyl był 4-ty... :P) - szkoda, ze tak nie jest w trakcie GP ;) EDIT: No właśnie, czemu 2 razy Paffet? :P I czemu raz MP4-23 a raz MP4-23K?
alhan
18.11.2008 04:38
niby Kubica wykręca najlepsze czasy z nową aerodynamiką i jeśli BMW rzeczywiście jest najdalej posunięte w pracach nad KERS-em to może być dobrze, ale z drugiej strony to co pokazuje Heidfeld z tym systemem nie napawa zbytnim optymizmem.
oligator
18.11.2008 04:29
Oj jak jutro Sebastien nie bedzie szybszy, to sie okaze ze popelnil burde! no a Giedo van der Garde po tym co pokazal Loeb, to chyba na nikim wrazenia nie zrobil
fordern
18.11.2008 04:28
Rosberg z KERSem i nowym aero szybszy od większości bez tych zabawek ^^
Kubecks
18.11.2008 04:22
Na moje to powinni juz dac Robertowi KERS na poklad, zeby jak najszybciej dobrac odpowiednie ustawienia pod parametry Kubicy ;P