Zmiany na sezon 2009 - przewodnik dla początkujących
Krótkie streszczenie najważniejszych zmian, jakie zobaczymy na torach F1 w przyszłym sezonie
29.11.0811:22
10457wyświetlenia
FIA dokonała szeregu zmian w Sportowym i Technicznym Regulaminie Formuły 1 na sezon 2009. Niektóre z nich mogliśmy już obejrzeć podczas zimowych testów.
W przypadku regulacji sportowych, główne cele to zwiększenie niezawodności i redukcja kosztów. Natomiast zmiany techniczne obejmują trzy główne zagadnienia - zmniejszenie roli aerodynamiki w osiągach samochodów, ułatwienie wyprzedzania i utrzymanie czasów okrążeń na dotychczasowym poziomie...
Opony
Po 10 sezonach na rowkowanych oponach, w 2009 roku Formuła 1 powróci na slicki, co ma zwiększyć znaczenie przyczepności mechanicznej w stosunku do aerodynamicznej. Bez rowków, przyczepność wzrośnie o około 20 procent, co niesie za sobą znaczny wzrost wydajności. Jednakże wzrost ten zostanie skompensowany poprzez znacznie ograniczony poziom docisku aerodynamicznego (objaśnienie poniżej). Końcowym efektem powinno być zredukowanie wydajności w szybkich zakrętach. Kierowcy nadal będą mieli do wyboru dwie mieszanki opon na suchą nawierzchnię i ponownie obu będą musieli użyć w trakcie wyścigu.
KERS
Ferrari F2008K
Od sezonu 2009 zespoły będą miały możliwość wykorzystywania systemu odzyskiwania energii kinetycznej (Kinetic Energy Recovery System - KERS), by poprawić osiągi swoich samochodów. Jak sama nazwa wskazuje, KERS odzyskuje (zwykle marnowaną) energię kinetyczną, generowaną podczas hamowania bolidu. Ta energia jest magazynowana przy użyciu mechanicznego koła zamachowego lub baterii elektrycznych i dostępna dla kierowcy na każdym okrążeniu poprzez przycisk "doładowania" na kierownicy. Zgodnie z obecnymi przepisami uzyskiwana moc oscyluje wokół 80 koni mechanicznych, dostępnych przez tylko 7 sekund na okrążeniu. Może to odjąć kilka cennych dziesiątych z czasu okrążenia, jednak wielkość i waga systemu będą miały wpływ na rozmieszczenie masy samochodu - to również trzeba wziąć pod uwagę.
Silniki
Kolejne posunięcia mają na celu zwiększenie niezawodności. Teraz kierowcy muszą używać tego samego silnika przez trzy kolejne wyścigi, w przeciwieństwie do sezonu 2008, gdzie silnik musiał wytrzymać dwa wyścigi. Planowane jest również wyrównanie osiągów silników poszczególnych zespołów, jednak sposób wykonania tego nie został jeszcze uzgodniony.
Aerodynamika
Williams FW30B
Wraz ze slickami jest to największy obszar zmian na sezon 2009. Docisk będzie dramatycznie zredukowany, a i nadwozia bolidów będą znacznie "czystsze". Dzięki nowym przepisom znikną wszystkie owiewki, skrzydełka czy kominy.
Poza ogólną redukcją wydajności aerodynamicznej, zmiany mają na celu zwiększenie liczby wyprzedzeń. Ma to nastąpić dzięki zmniejszeniu podatności bolidów na turbulencje podczas bliskiej jazdy za innym samochodem. Najbardziej oczywiste zmiany dotyczą przedniego i tylnego skrzydła.
Przednie skrzydło będzie niższe (75 mm ze 150 mm), szersze (wcześniej 1400 mm, teraz 1800 mm - czyli tyle samo, co szerokość bolidu) i z ruchomymi płatami. Kierowcy będą mogli dokonać dwóch zmian kąta nachylania płatów na jednym okrążeniu. Dopuszczalne będą korekty w zakresie sześciu stopni.
BMW Sauber F1.08B
Tylne skrzydła staną się wyższe (do 150 mmm by znajdowały się na tym samym poziomie co wierzchołek pokrywy silnika) i węższe (750 mm z 1000 mm).
Także tył samochodu został zmieniony. Dyfuzor został przesunięty do tyłu, jego przednia krawędź znajduje się teraz na równi (zamiast przed) z tylną osią. W dodatku, dyfuzor został wydłużony i zwiększono jego wysokość. Wszystkie te zmiany mają na celu zredukowanie możliwości generowania docisku.
Testy
Limit testów w roku 2008 wynosił 30 tysięcy kilometrów. Oczekuje się zmniejszenia tego limitu do 20 tysięcy kilometrów w związku z redukcją kosztów prac rozwojowych.
Źródło: Formula1.com
W przypadku regulacji sportowych, główne cele to zwiększenie niezawodności i redukcja kosztów. Natomiast zmiany techniczne obejmują trzy główne zagadnienia - zmniejszenie roli aerodynamiki w osiągach samochodów, ułatwienie wyprzedzania i utrzymanie czasów okrążeń na dotychczasowym poziomie...
Opony
Po 10 sezonach na rowkowanych oponach, w 2009 roku Formuła 1 powróci na slicki, co ma zwiększyć znaczenie przyczepności mechanicznej w stosunku do aerodynamicznej. Bez rowków, przyczepność wzrośnie o około 20 procent, co niesie za sobą znaczny wzrost wydajności. Jednakże wzrost ten zostanie skompensowany poprzez znacznie ograniczony poziom docisku aerodynamicznego (objaśnienie poniżej). Końcowym efektem powinno być zredukowanie wydajności w szybkich zakrętach. Kierowcy nadal będą mieli do wyboru dwie mieszanki opon na suchą nawierzchnię i ponownie obu będą musieli użyć w trakcie wyścigu.
KERS
Ferrari F2008K
Od sezonu 2009 zespoły będą miały możliwość wykorzystywania systemu odzyskiwania energii kinetycznej (Kinetic Energy Recovery System - KERS), by poprawić osiągi swoich samochodów. Jak sama nazwa wskazuje, KERS odzyskuje (zwykle marnowaną) energię kinetyczną, generowaną podczas hamowania bolidu. Ta energia jest magazynowana przy użyciu mechanicznego koła zamachowego lub baterii elektrycznych i dostępna dla kierowcy na każdym okrążeniu poprzez przycisk "doładowania" na kierownicy. Zgodnie z obecnymi przepisami uzyskiwana moc oscyluje wokół 80 koni mechanicznych, dostępnych przez tylko 7 sekund na okrążeniu. Może to odjąć kilka cennych dziesiątych z czasu okrążenia, jednak wielkość i waga systemu będą miały wpływ na rozmieszczenie masy samochodu - to również trzeba wziąć pod uwagę.
Silniki
Kolejne posunięcia mają na celu zwiększenie niezawodności. Teraz kierowcy muszą używać tego samego silnika przez trzy kolejne wyścigi, w przeciwieństwie do sezonu 2008, gdzie silnik musiał wytrzymać dwa wyścigi. Planowane jest również wyrównanie osiągów silników poszczególnych zespołów, jednak sposób wykonania tego nie został jeszcze uzgodniony.
Aerodynamika
Williams FW30B
Wraz ze slickami jest to największy obszar zmian na sezon 2009. Docisk będzie dramatycznie zredukowany, a i nadwozia bolidów będą znacznie "czystsze". Dzięki nowym przepisom znikną wszystkie owiewki, skrzydełka czy kominy.
Poza ogólną redukcją wydajności aerodynamicznej, zmiany mają na celu zwiększenie liczby wyprzedzeń. Ma to nastąpić dzięki zmniejszeniu podatności bolidów na turbulencje podczas bliskiej jazdy za innym samochodem. Najbardziej oczywiste zmiany dotyczą przedniego i tylnego skrzydła.
Przednie skrzydło będzie niższe (75 mm ze 150 mm), szersze (wcześniej 1400 mm, teraz 1800 mm - czyli tyle samo, co szerokość bolidu) i z ruchomymi płatami. Kierowcy będą mogli dokonać dwóch zmian kąta nachylania płatów na jednym okrążeniu. Dopuszczalne będą korekty w zakresie sześciu stopni.
BMW Sauber F1.08B
Tylne skrzydła staną się wyższe (do 150 mmm by znajdowały się na tym samym poziomie co wierzchołek pokrywy silnika) i węższe (750 mm z 1000 mm).
Także tył samochodu został zmieniony. Dyfuzor został przesunięty do tyłu, jego przednia krawędź znajduje się teraz na równi (zamiast przed) z tylną osią. W dodatku, dyfuzor został wydłużony i zwiększono jego wysokość. Wszystkie te zmiany mają na celu zredukowanie możliwości generowania docisku.
Testy
Limit testów w roku 2008 wynosił 30 tysięcy kilometrów. Oczekuje się zmniejszenia tego limitu do 20 tysięcy kilometrów w związku z redukcją kosztów prac rozwojowych.
Źródło: Formula1.com
KOMENTARZE