FIA gotowa zezwolić na więcej ruchomych elementów aero

Mosley twierdzi, że potrzebne są jeszcze bardziej radykalne zmiany, aby ułatwić wyprzedzanie
10.01.0919:33
Konrad Házi
2891wyświetlenia

FIA przyznała, że gotowa jest zaakceptować szeroką gamę ruchomych elementów aerodynamicznych w Formule 1 dla poprawienia widowiskowości sportu.

Mimo, że w tym roku wprowadzono wiele nowych regulacji technicznych, to jednak prezydent FIA przyznał, że mogą być potrzebne jeszcze bardziej radykalne zmiany, by doprowadzić wszystko do porządku. Max Mosley zasugerował, że lepsze niż wprowadzenie odwróconej kolejności startowej i systemu medalowego mogą być bardziej rozsądne i szersze zmiany w regulaminie technicznym.

W liście skierowanym do FOTA Mosley napisał: Największą bolączkę kibiców jest brak wyprzedzania oraz walki koło w koło na torze. Od przyszłego sezonu wprowadzone zostaną zmiany w aerodynamice, które zostały zaproponowane przez grupę ekspertów z zespołów. Dowiemy się też, czy w połączeniu z dodatkowymi 80 końmi mechanicznymi z KERS ułatwi to wyprzedzanie na torze.

Pojawiły się także propozycje zmian w regulaminie sportowym, takie jak zupełne lub częściowe odwrócenie kolejności startowej, losowanie czołowych miejsc startowych lub dawanie tytułu mistrzowskiego zawodnikowi, który wygra najwięcej wyścigów w sezonie. Jednakże zapewne żadna z tych prób nie rozwiąże problemu, że gdy szybszy samochód zdoła kogoś wyprzedzić, to zwykle odjeżdża do przodu. Tak więc żadna z tych propozycji nie będzie sprzyjała ściganiu się koło w koło.

Poprosimy FOTA, by pomogła nam rozpatrzyć możliwość wprowadzenia ruchomych elementów aerodynamicznych. Nie ukrywam, że to radykalne rozwiązanie, jednak może dać kierowcy przewagę płynącą z faktu, że jedzie z tyłu za innym bolidem. W pewnym stopniu przypominałoby to nieco sytuację z lat 60. ubiegłego wieku, kiedy samochód jadący z tyłu mógł się 'doczepić' i mając mniejszy opór powietrza jechać szybciej za innym samochodem.

Rezultatem tego były wyścigi z dużą ilością walki koło w koło na tak zwanych torach aerodynamicznych, jak choćby Monza przed wstawieniem szykan. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i ruchomych elementów aerodynamicznych może zapewnić dodatkowy docisk bolidowi jadącemu w strudze powietrza za innym. Pozwoli to na bliską walkę na każdym typie torów. Wymagać to będzie jednak ruchomych (być może zautomatyzowanych) elementów aerodynamicznych.

Jak wiadomo, ruchome elementy aerodynamiczne zakazane są w Formule 1 od wielu lat, jednak interpretacja przepisów niejednokrotnie prowadziła do kontrowersji i oskarżeń ze stron zespołów, że ich rywale wykorzystują elastyczne skrzydła. Zezwolenie na korzystanie z takich elementów pozwoli również FIA zakończyć tak szczegółowe kontrole techniczne, mające na celu upewnienie się, że zespoły postępują zgodnie z regulaminem.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

13
Jędruś
11.01.2009 06:04
Powiem ,że trza się z Maxem zgodzić. Ta propozycja rzeczywiście wypada dużo lepiej i budzi mniej kontrowersji niż system medalowy a i może być dla kibiców dużo ciekawsza. Zostaje nam teraz czekać na odzew FOTA.
Falarek
11.01.2009 01:47
Teraz z tym wielkim przednim skrzydłem walka koło w koło będzie nieść jeszcze większe ryzyko uszkodzeń niż wcześniej więc może dojść do sytuacji ze kierowca sobie odpuści atak aby nie ryzykować urwania skrzydła. Tak swoja droga jeśli w latach 60tcy było tyle wyprzedzeń to może by wprowadzić identyczny regulamin techniczny co wtedy oczywiście przy obecnych standardach bezpieczeństwa :)
impr
11.01.2009 11:10
CamilloS:http://www.formula1.pl/F1_news-293-Aerodynamika_w_Formule_1.html Gdzieś w połowie artukułu znajdziesz opis tego rozwiązania, jest też zdjęcie :)
Lalu
11.01.2009 10:15
Ruchome elementy aero - może by tak śmigła ;)
Huckleberry
10.01.2009 11:17
NIE DA SIĘ zapewnić jazdy koło w koło w inny sposób niż w WTCC - czyli dorzucając ołowiu szybszym samochodom. Ale nie wiem czy tego oczekujemy w F1... :-/ Wiemy przecież, ze wyścig w F1 polega nie tylko na wyprzedzaniu się bolidów ale również na wyścigu technologicznym i taktycznym setek ludzi pracujących w zespołach. Najlepszy pomysł miał Jeremy Clarkson swego czasu. Po milionie [czy coś koło tego] dolarów dla kierowcy za każde wyprzedzenie ;)
marios76
10.01.2009 11:12
Pomyślcie i wy i Berni(jeśli jeszcze może)! Manewry wyprzedzania będą miały sens tylko wtedy, kiedy stawka się wyrówna, przykro to stwierdzić, ale jak mam się utrzymać za bolidem który mi odjeżdza sekundę na okrążeniu? Jeżeli różnice między bolidami będą za duże to mimo możliwości, nie będzie dochodziło do sytuacji! Tak naprawdę F1 to szybkość i taktyka na 300 kilometrach i zarówno kierowcy jak i teamy zrobią wszystko, aby jechgać możliwie najwyższym tempem, byle nie ryzykować przepychanki! Jeszcze jedno, mam nadzieje że ruchome aero będzie tańsze niż kers i jednak wszyscy będą go używać;))) Ogólnie- dajcie na luz.... A można też zamontować harpun na lince, pozwolić się ciągnąć i nie spalać paliwa, albo spowolnić uciekającego? Mam jeszcze parę pomysłów, tanio sprzedam, a widowiskowość zyska jak nigdy!
ICEman
10.01.2009 10:07
100 pomysłów na minute
Adam1970
10.01.2009 09:06
CamilloS Haha, ten wiatrak stosował niejaki pan Bernie Ecclestone:) w Brabhamie ale pierwszy to chyba był Chaparrel... Racja,efekt był piorunujący :)
CamilloS
10.01.2009 08:50
Gdzieś czytałem, że kilkadziesiąt lat temu któryś z zespołów użył w swoim bolidzie wiatraka, który to przysysał bolid do nawierzchni . Efekty tego rozwiązania były tak piorunujące, że zarząd F1 go zabronił. Skoro ruchome areo będzie teraz dozwolone to czemu nie iść z nim na całość :P
tomek_46
10.01.2009 08:15
Ostatnie dwa sezony były ciekawe tylko kiedy się patrzy na tabelkę z punktami. Ja na torze tej ciekawości wiele nie widziałem więc niech kombinują jak mogą, może w końcu będzie prawdziwa walka na torze a nie poza nim.
Crow
10.01.2009 08:05
Mi się już normalnie nie chce ani czytać ani słuchać o tym co się dzieje w F1. A coś czuję, że także już niedługo i oglądać...
O2
10.01.2009 08:03
ostatnie 2 sezony byly ciekawe do samego konca pomimo braku duzej liczby wyprzedzen.
kkacperek
10.01.2009 06:43
Ciekawe.Chciałbym to zobaczyć jak najszybciej w F1.Więcej wyprzedzeń to zawsze lepiej dla nas zagorzałych fanów interesujących wyścigów z mnóstwem wyprzedzania.