Modyfikacje na torze Catalunya

Zmianie uległo między innymi pobocze za zakrętem numer 9, gdzie rozbił się Kovalainen
06.05.0917:16
Patryk Pokwicki
2701wyświetlenia

Circuit de Catalunya przeszedł kilka zmian od ostatniego roku. Obiekt pod Barceloną został zaktualizowany w celu poprawy stanu różnych części toru oraz poprawy bezpieczeństwa. Zmodyfikowane zostały pułapki żwirowe, krawężniki oraz systemy odwadniające.

Naprawione zostały również bariery uszkodzone w wyniku wypadku Heikkiegp Kovalainena, który miał miejsce na 22 okrążeniu ubiegłorocznego GP Hiszpanii. Prowadzony przez Fina McLaren uderzył z dużą prędkością w barierę z opon, która momentalnie wyhamowała go do zera. Przyczyną wypadku była awarii obręczy koła.

Po roku Formuła 1 wraca do Katalonii. Przy niesławnym zakręcie nr 9 pułapka żwirowa została powiększona o 1,5 metra, co ma umożliwić jeszcze większe wytracenie szybkości w przypadku wypadnięcia z toru w tym miejscu, gdzie osiągane są prędkości rzędu 230 km/h. Do bariery z opon dołożono również dodatkowy pas zabezpieczający w środku struktury, a ponadto sztuczna trawa została wydłużona o 10 metrów.

Bariera z opon została również zmodyfikowana przy zakręcie nr 10, a zmianom uległ także pierwszy zakręt (Elf). Dodano kilka spływów odprowadzających wodę, a na zakręcie nr 5 i położono nowe krawężniki lepiej zapobiegające gromadzeniu się wody, co miało miejsce na zakręcie nr 11 oraz na wyjściu z 15 zakrętu. Tor posiada teraz 440 metrów pasów zabezpieczających oraz ponad kilometr kanałów wodnych. Całkowita długość barier z opon wynosi obecnie nieco ponad 4 kilometry, a składają się one z około 19.000 opon samochodowych.

Szybki zakręt nr 3, który w zeszłym roku posiadał pułapkę żwirową, obecnie ma już asfaltowe pobocze, pozwalające lepiej wytracić prędkość i umożliwia bezpieczny powrót na tor.

Źródło: GPUpdate.net

KOMENTARZE

12
marrcus
07.05.2009 01:58
noofaq wolisz żeby już nie wracali na tor (jak A. Sena)
noofaq
07.05.2009 11:37
z jednej strony faktycznie asfalt jest bezpieczniejszy - łatwo wyhamować... inna sprawa, że też jest łatwo wrócić... a przecież gdyby w chinach nie było żwirówki koło boksów to hamilton 2 lata temu zostałby mistrzem ;) załóżmy komitet obrony żwirówek ;)
Falarek
07.05.2009 07:32
Mapka jest jak najbardziej aktualna. Stara konfiguracja toru nadal jest używana m.in. przez Moto GP
rafaello85
07.05.2009 12:00
Dziwne, że wszystkich żwirowych poboczy nie zastąpili poboczami asfaltowymi, bo teraz taka moda:D
Twarzer
06.05.2009 10:10
FFFFFFFFFFF. Za malo asfaltowego pobocza. Najlepiej niech sie scigaja na wylanym asfaltem gigantycznym placu z liniami wyznaczajacymi "tor" (wazne do quala). Spa rok temu pokazalo co nalezy myslec o asfaltowych poboczach - raz Hamilton na busstopie, raz Raikkonen na Pouhonie. Wystarczylo.
astonmartin
06.05.2009 10:03
F1 jeździ w konfiguracji z szykaną by zmniejszyć prędkość, względy bezpieczeństwa. Swoją drogą ciekawe, że MotoGP śmiga bez szykany i nikt się o bezpieczeństwo nie boi a prędkości maksymalne niespecjalnie odbiegają od tych z F1...
Kamikadze2000
06.05.2009 09:36
mikolajbr - bo właśnie o to chodziło. Szczerze powiedziawszy, mi ta szykana w ogóle nie przeszkadza. Przynajmniej bardziej urozmaica ten tor i daje dodatkowe wyzwanie dla kierowców. Jeśli chodzi o poprawki w innych częściach obiektu, wybrali mądrą decyzję.
mikolajbr
06.05.2009 09:02
szkoda, ponieważ ta ostatnia szykana szpeci ostatni sektor i spowalnia zawodników, prędkosc na prostej start/meta mogłaby byc przez to duzo większa. Może to ze względow bezpieczenstwa?
pyciek
06.05.2009 07:36
To jest logo toru Catalunya nie mapka toru i oni takiego czegoś używają cały czas.
w.macko92
06.05.2009 06:15
właśnie, a pro po tej szykany to: rysunek powyżej jest już nieaktualny gdyż nie jest w nim uwzględniona owa szykana :p
Maraz
06.05.2009 05:21
Tak - nikt raczej nie zamierza z niej rezygnować.
mikolajbr
06.05.2009 05:12
Nadal będzie ta okropna szykana na ostatnich zakrętach?