FIA proponuje drastyczne zmiany na sezon 2008
23.04.0400:00
966wyświetlenia
Dziś rano prezydent FIA - Max Mosley przedstawił propozycje zmian, jakie mogłyby zostać wprowadzone w Formule 1 od sezonu 2008. Są to dosyć radykalne zmiany, jednak z pewnością nie wszystkie zostaną wprowadzone w życie. Właśnie w celu omówienia tych propozycji Mosley nie tak dawno zwołał spotkanie z szefami zespołów, przy czym rozpocznie się ono 4 maja o godzinie 11:00, czyli dzień wcześniej w stosunku doniesień z początku tygodnia.
Poprzez proponowane zmiany FIA chce osiągnąć następujące cele:
Ostateczną wersję proponowanych zmian FIA zamierza przedstawić Światowej Radzie Sportów Motorowych podczas zaplanowanego na 30 czerwca spotkania, natomiast zgodnie z klauzulą 8.10 obowiązującego do końca sezonu 2007 porozumienia Concorde nowy regulamin techniczny na sezon 2008 ma być zatwierdzony najpóźniej do 31 grudnia przyszłego roku. A oto najważniejsze z proponowanych zmian:
Silnik
Pojemność silników zostanie zredukowana z 3 do 2.4 litra, natomiast liczba cylindrów w układzie V zostanie zmniejszona z 10 do 8. Jeden silnik będzie musiał wytrzymać dwa weekendy Grand Prix. Opracowana zostanie lista komponentów, które będą musiały być wykonane z narzuconych materiałów. Sposób wyprodukowania ich także będzie ściśle określony. Zabronione będzie stosowanie różnej geometrii zaworów wlotowych i układów wydechowych, wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem. Całość kontrolować będzie standardowa skrzynka elektroniczna ECU, dostarczana przez FIA.
Układ przeniesienia napędu, hamulce i układ kierowniczy
Półautomatyczne skrzynie biegów zostaną zastąpione przez ręczne, ale z systemem elektronicznym chroniącym przed zbyt wysokimi obrotami silnika. Mechanizm różnicowy (dyferencjał) nie będzie mógł być kontrolowany elektronicznie. Stosowanie mechanizmu wspomagania kierownicy będzie zabronione. Opracowane zostaną ujednolicone tarcze hamulcowe, podkładki i szczęki hamulcowe.
Bolid
Maksymalna waga zostanie zmniejszona co najmniej o 50 kilogramów, co pozwoli wyeliminować konieczność stosowaniu balastu i doprowadzi do zmniejszenia energii kinetycznej podczas wypadków. Szerokość przednich kół zostanie zmniejszona, a tylnych zwiększona, co pozwoli na lepsze rozłożenie ciężaru bez balastu i zwiększy siłę pociągową. Przepisy dotyczące opon i aerodynamiki powinny być opublikowane nie później niż 31 grudnia 2004 roku, aby udało się osiągnąć określoną prędkość na zakrętach oraz prostej drodze, przyczepność i wydajność hamulców, z uwzględnieniem zmniejszenia całkowitej wagi pojazdu.
Regulamin sportowy
Stosowanie zapasowych bolidów będzie całkowicie zabronione. Bolidy będą przez całą imprezę przechowywane w warunkach obowiązujących w parc ferme. Opony dostarczał będzie tylko jeden producent. Nastąpi drastyczne ograniczenie testów, limitowane przez przebieg, a nie przez liczbę dni. Dokładna kontrola możliwa będzie dzięki stosowaniu dostarczanych przez FIA standardowych skrzynek kontrolnych ECU. Każdy kierowca będzie miał do dyspozycji dwa identyczne zestawy opon na kwalifikacje i wyścig. Nowy system kwalifikacji zostanie omówiony z nadawcami transmisji telewizyjnych, zespołami i promotorami wyścigów. Podczas wyścigu zmiana opon będzie dozwolona tylko w przypadku złapania gumy, natomiast tankowanie paliwa nadal będzie dozwolone.
Pozostałe zmiany mają na celu umożliwienie konstruktorom sprzedaży lub udostępniania innym zespołom całych bolidów lub ich podzespołów. W ramach tego możliwe byłoby przyznawanie punktów danemu konstruktorowi za wyznaczone przez niego maksymalnie cztery samochody z dwóch różnych zespołów. Ponadto FIA chciałaby, aby zmiany w regulaminie technicznym lub sportowym mogły być wprowadzane w przypadku zgody większości zespołów Formuły Jeden, a nie jak to ma miejsce obecnie tylko w przypadku jednomyślności.
Jak widać proponowane zmiany są rzeczywiście dosyć radykalne, ale mają tylko stanowić wyjściowy punkt do dalszej dykusji i z pewnością ulegną wielu modyfikacjom. Niektórzy obserwatorzy twierdzą jednak, iż tak radykalne podejście do sprawy przez FIA to dobry znak. Tymczasem widząc posunięcia federacji i brak zaangażowania ze strony Administracji Formuły Jeden, skupiająca koncerny samochodowe organizacja GPWC stwierdziła, iż zawarte w grudniu memorandum w sprawie przyszłości tego sportu jest już nieaktualne. Tak więc w najbliższych tygodniach należy się spodziewać dosyć burzliwej dyskusji z kolejnymi groźbami GPWC odnośnie stworzenia alternatywnej serii wyścigowej.
Źródło: FIA.com, Formula1.com, GrandPrix.com
Poprzez proponowane zmiany FIA chce osiągnąć następujące cele:
- poprawić widowiskowość wyścigów bez wprowadzania sztucznych zasad;
- położyć większy nacisk na umiejętności kierowcy poprzez eliminację wspomagających systemów elektronicznych;
- zredukować koszty funkcjonowania czołowych zespołów Formuły Jeden;
- drastycznie zredukować koszty funkcjonowania mniejszych zespołów Formuły Jeden;
- zachęcić nowe zespoły do uczestnictwa w wyścigach Formuły Jeden;
- uzyskać dopuszczalną liczbę 24 kierowców na starcie.
Ostateczną wersję proponowanych zmian FIA zamierza przedstawić Światowej Radzie Sportów Motorowych podczas zaplanowanego na 30 czerwca spotkania, natomiast zgodnie z klauzulą 8.10 obowiązującego do końca sezonu 2007 porozumienia Concorde nowy regulamin techniczny na sezon 2008 ma być zatwierdzony najpóźniej do 31 grudnia przyszłego roku. A oto najważniejsze z proponowanych zmian:
Silnik
Pojemność silników zostanie zredukowana z 3 do 2.4 litra, natomiast liczba cylindrów w układzie V zostanie zmniejszona z 10 do 8. Jeden silnik będzie musiał wytrzymać dwa weekendy Grand Prix. Opracowana zostanie lista komponentów, które będą musiały być wykonane z narzuconych materiałów. Sposób wyprodukowania ich także będzie ściśle określony. Zabronione będzie stosowanie różnej geometrii zaworów wlotowych i układów wydechowych, wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem. Całość kontrolować będzie standardowa skrzynka elektroniczna ECU, dostarczana przez FIA.
Układ przeniesienia napędu, hamulce i układ kierowniczy
Półautomatyczne skrzynie biegów zostaną zastąpione przez ręczne, ale z systemem elektronicznym chroniącym przed zbyt wysokimi obrotami silnika. Mechanizm różnicowy (dyferencjał) nie będzie mógł być kontrolowany elektronicznie. Stosowanie mechanizmu wspomagania kierownicy będzie zabronione. Opracowane zostaną ujednolicone tarcze hamulcowe, podkładki i szczęki hamulcowe.
Bolid
Maksymalna waga zostanie zmniejszona co najmniej o 50 kilogramów, co pozwoli wyeliminować konieczność stosowaniu balastu i doprowadzi do zmniejszenia energii kinetycznej podczas wypadków. Szerokość przednich kół zostanie zmniejszona, a tylnych zwiększona, co pozwoli na lepsze rozłożenie ciężaru bez balastu i zwiększy siłę pociągową. Przepisy dotyczące opon i aerodynamiki powinny być opublikowane nie później niż 31 grudnia 2004 roku, aby udało się osiągnąć określoną prędkość na zakrętach oraz prostej drodze, przyczepność i wydajność hamulców, z uwzględnieniem zmniejszenia całkowitej wagi pojazdu.
Regulamin sportowy
Stosowanie zapasowych bolidów będzie całkowicie zabronione. Bolidy będą przez całą imprezę przechowywane w warunkach obowiązujących w parc ferme. Opony dostarczał będzie tylko jeden producent. Nastąpi drastyczne ograniczenie testów, limitowane przez przebieg, a nie przez liczbę dni. Dokładna kontrola możliwa będzie dzięki stosowaniu dostarczanych przez FIA standardowych skrzynek kontrolnych ECU. Każdy kierowca będzie miał do dyspozycji dwa identyczne zestawy opon na kwalifikacje i wyścig. Nowy system kwalifikacji zostanie omówiony z nadawcami transmisji telewizyjnych, zespołami i promotorami wyścigów. Podczas wyścigu zmiana opon będzie dozwolona tylko w przypadku złapania gumy, natomiast tankowanie paliwa nadal będzie dozwolone.
Pozostałe zmiany mają na celu umożliwienie konstruktorom sprzedaży lub udostępniania innym zespołom całych bolidów lub ich podzespołów. W ramach tego możliwe byłoby przyznawanie punktów danemu konstruktorowi za wyznaczone przez niego maksymalnie cztery samochody z dwóch różnych zespołów. Ponadto FIA chciałaby, aby zmiany w regulaminie technicznym lub sportowym mogły być wprowadzane w przypadku zgody większości zespołów Formuły Jeden, a nie jak to ma miejsce obecnie tylko w przypadku jednomyślności.
Jak widać proponowane zmiany są rzeczywiście dosyć radykalne, ale mają tylko stanowić wyjściowy punkt do dalszej dykusji i z pewnością ulegną wielu modyfikacjom. Niektórzy obserwatorzy twierdzą jednak, iż tak radykalne podejście do sprawy przez FIA to dobry znak. Tymczasem widząc posunięcia federacji i brak zaangażowania ze strony Administracji Formuły Jeden, skupiająca koncerny samochodowe organizacja GPWC stwierdziła, iż zawarte w grudniu memorandum w sprawie przyszłości tego sportu jest już nieaktualne. Tak więc w najbliższych tygodniach należy się spodziewać dosyć burzliwej dyskusji z kolejnymi groźbami GPWC odnośnie stworzenia alternatywnej serii wyścigowej.
Źródło: FIA.com, Formula1.com, GrandPrix.com