Zespoły przygotowują zakaz podwójnych dyfuzorów

Nowe zapisy w regulaminie mają być wprowadzone przed sezonem 2011
07.01.1017:13
Piotr Bogucki
3448wyświetlenia

Zespoły Formuły 1 są blisko zakazania użycia podwójnych dyfuzorów w celu znacznego zmniejszenia docisku i obniżenia prędkości samochodów wraz z rozpoczęciem sezonu 2011 - tak przynajmniej twierdzi serwis AUTOSPORT.

Wprowadzenie podwójnych dyfuzorów do F1 spowodowało wielkie kontrowersje podczas rozpoczęcia ostatniego sezonu, kiedy rywale oprotestowali pomysł, który został użyty z dużym powodzeniem przez zespoły Brawn GP, Williams oraz Toyota w pierwszych wyścigach sezonu.

Sprawa ostatecznie trafiła do Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego FIA, gdzie podwójny dyfuzor został uznany w pełni legalnym i inne zespoły musiały zmienić konstrukcję tylnych sekcji swoich samochodów, by zyskać jak najwięcej docisku z nowego projektu. W ten sposób jednak zwiększył się docisk i prędkości samochodów, a same konstrukcje dyfuzora stały się bardziej skomplikowane - dlatego też, jak mówią źródła serwisu, planuje się całkowity zakaz tego rozwiązania.

W związku z przewidywaniami, że poziom docisku samochodów znacząco wzrośnie ponad ten, którym dysponowały pod koniec 2008 roku, zespoły zdecydowały o podjęciu działań. AUTOSPORT twierdzi, że szefowie techniczni dyskutowali na temat zmniejszenia docisku podczas spotkania Grupy Roboczej ds. Przepisów Technicznych FOTA (TRWG), które odbyło się pod koniec zeszłego roku i zgodzili się, że zasady muszą zostać zmienione, aby zupełnie zabronić podwójnych dyfuzorów. Zespoły chcą stworzyć przepisy, które będą wymagały, aby podłoga była ciągłą sekcją w przekroju wzdłużnym oraz poprzecznym - co spowoduje, że trzeba będzie pozbyć się 'szczelin' w podłodze [w miejscu łączenia się 'deski' z bocznymi sekcjami podłogi, które znajdują się od niej wyżej - przyp. red.], które pozwalały całemu pomysłowi podwójnego dyfuzora na działanie.

Trwają już podobno prace nad odpowiednim ujęciem w słowa zapisów, by upewnić się, że nie pozostawią one żadnych luk, które pozwoliłyby komukolwiek na dalsze używanie podwójnego dyfuzora. Kiedy przepisy zostaną w pełni sformułowane, przekazane zostaną do ORWG (Oficjalna Techniczna Grupa Robocza FIA) w celu zatwierdzenia i wprowadzenia w ruch działań mających na celu wpisanie ich do przepisów na 2011 rok. Ocenia się, że zmniejszenie docisku spowodowane wycofaniem podwójnego dyfuzora skutkować będzie zwiększeniem czasu okrążenia o około jedną sekundę.


Szef techniczny zespołu Lotus - Mike Gascoyne potwierdził, że taki ruch rzeczywiście ma miejsce, i że sam go wspiera. Sądzę, że to w pełni dobra rzecz - stwierdził. Jest to coś, co powinniśmy zrobić i FOTA wraz z FIA pracują już nad tym w celu wprowadzenia na sezon 2011. Sądzę, że jest to bardzo rozsądne i jednocześnie proste - wystarczy zacieśnić przepisy i będzie zrobione.

Gascoyne nie sądzi jednak, żeby zakaz stosowania rozwiązania miał duży wpływ na kwestię wyprzedzania. Spytany o zdanie w kwestii wszechobecnego użycia podwójnych dyfuzorów, mającego negatywny wpływ na możliwość wyprzedzania, Gascoyne stwierdził: Nie sądzę, aby nastąpiła jakaś redukcja w wyprzedzaniu, jednak zmiany mające na celu poprawę wyprzedzania nie pomogły. W gruncie rzeczy, kiedy popatrzy się na statystyki, nigdy nie mogły. Jeśli jednak spojrzeć na to dokładnie, to założenia grupy aero [zespołów F1] zostały osiągnięte i jeśli usuniemy ten dyfuzor, to wykonamy dokładnie to, czego chciała. Niestety, to nigdy nie pomoże ci nikogo wyprzedzić.

Chociaż większość zespołów jest za takim posunięciem, to jednak niektóre z nich są niezadowolone z zakazu stosowania podwójnych dyfuzorów, ponieważ oznaczać to będzie zwiększone wydatki na przeprojektowanie tyłu samochodu na rok 2011, włączając w to skrzynie biegów i tylne zawieszenie.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

13
kaz61
08.01.2010 06:31
Tak w zespołach jak i na forum zdania są podzielone, ja przykładowo jestem przeciwny zniesieniu dyfuzorów.
SirKamil
07.01.2010 10:15
Logiczne i w pełni słuszne posunięcie.
blader
07.01.2010 08:57
@Huunreh -> ja również jestem za CAŁKOWITĄ wolnością technologiczną, ale, aby zapewnić mniejszym zespołom równe szanse - przy ściśle przestrzeganym ograniczeniu budżetów. jakim? nie wiem, bo się nie znam na tyle, aby powiedzieć jakie pieniądze wystarczają na konkretną rywalizację, która jednak nie wytępi małych zespołów. @L00Kass - > i ile się nie mylę Renault właśnie do R30 zaprojektowało taki "potrójny" dyfuzor :)
L00Kass
07.01.2010 08:54
Ciekawe, w jednym z newsów wyczytałem, że któryś zespół planuje rozwój dyfuzora do postaci trójpoziomowej. Z projektem podwójnego dyfuzora wiążą się problemy z kształtowaniem strumienia powietrza co rodzi dodatkowe koszty, więc debata na ten temat nie jest pozbawiona sensu, przy okazji załata się dziury w przepisach i podwoziu, heh, więc jest OK.
Huunreh
07.01.2010 08:36
Nie kumam tych ludzi z F1 :/ F1 powinna być szybka... najlepiej to niech zlikwidują wszystkie przepisy i każdy zbuduje taki bolid na jaki go stać :D to byłoby widowisko
deeze
07.01.2010 06:54
i po co to zmieniać? a no po to, żeby spowolnić samochody, bo są zbyt szybkie w zakrętach, przecież od początku o to chodziło OTWG - zarówno ze względów bezpieczeństwa, ale też tunelu aero/wyprzedzania.
Maly-boy
07.01.2010 06:08
najpierw głupawy kers teraz zmiana dyfuzory ,tym razem zespoły chyba chcą sobie zafundować dodatkowe koszty ,bo w drugiej połowie poprzedniego sezonu już chyba każdy miał taki dyfuzor ,cięcia kosztów nie ma co
Adakar
07.01.2010 06:06
O co chodzi ... kurcze przeciez teraz jest juz jasne ... od samego poczatku sezonu. Podwojny dyfuzor JEST LEGALNY ... i po co to zmieniac ... to kolejne koszty na opracowanie nowych podwozi na sezon 2011 w oparciu o przepisy ktore i tak juz w tym roku ZMIENIĄ bolid ... WTF !!! Sami sobie dodają wydatków i kosztów ... Zreszta to jest sedno Formuły 1 ... szukanie i wykorzystywanie na swoją korzyść luk w przepisach i ich interpretacja ... to sie tyczyło tez dyfuzora wlaśnie. Zreszta przepisy ktore wprowadzono pozytywnie zmieniły F1 ... bardzo zbiły stawkę, zniwelowano zacofanie technologiczne np. w Force India, ich bolid to był stary EJ Jordana z kolejnymi update'ami od Midlanda i Spykera.
wilkxt
07.01.2010 05:59
trochę nie rozumiem, o jakim zmniejszeniu prędkości oni mowią, w tamtym roku były auta z podwójnymi dyfuzorami i bez, różnica w prędkosciach prawie żadna, wiec o co im chodzi
jan5
07.01.2010 05:45
czyli wszystkie zespoły które zaczęły sezon bez podwójnego dyfuzora w 2011 roku odkurzaja stare bolidy i maja problem z głowy, czyli w 2011 bmw i redbull miałoby najszybszy samochochód na początku sezonu
adam998
07.01.2010 05:37
Witam według mnie F1 umarła wraz z końcem sezonu 2007.....
dragoneak
07.01.2010 05:16
To wszystko jest smieszne. F1 to coraz wiekszy kabaret jest. Zwalnia sie rzesze pracownikow z fabryk celem ciecia kosztow a tutaj co chwile sa podejmowane kretynskie decyzje. Dopiero co okazalo sie, ze miliony zostaly wylozone na KERS. A teraz gruba kasa wydana na opracowanie dyfuzorow pojdzie na marne. To bylo do przewidzenia juz na poczatku tego sezonu. Teraz czekac na dalsze rewelacyjne rozwiazania.
noofaq
07.01.2010 05:14
wreszcie.. choć teraz pewnie ktoś wymyśli poczwórne przednie skrzydło ;)