Newey wątpi w sukces bolidu opracowanego tylko z użyciem CFD
"Osobiście sądzę, że obecnie nadal potrzebna jest kombinacja CFD i tunelu"
10.02.1015:06
2989wyświetlenia
Główny projektant Red Bull Racing - Adrian Newey wątpi, by zespół Formuły 1 mógł z powodzeniem zaprojektować bolid bez użycia tunelu aerodynamicznego, nawiązując do 'wirtualnego' bolidu VR-01 ekipy Virgin Racing, który w tym tygodniu po raz pierwszy wyjechał na tor podczas testów w Jerez.
Team Virgin Racing zapoczątkował nową erę, przygotowując pierwszy samochód F1, który nie był nawet w pobliżu tunelu, jako że główny projektant Nick Wirth uważa, iż nowoczesne symulacje komputerowe są wystarczająco dobre, by dostarczyć wszelkich potrzebnych informacji.
Jednakże słynny projektant Newey twierdzi, że CFD (Obliczeniowa Mechanika Płynów) wciąż jest ograniczona i tunele aerodynamiczne pozostają ważnym elementem rozwoju samochodu.
Myślę, że CFD jest bardzo potężnym narzędziem, nie ma wątpliwości co do tego. Jest to kolejny sposób symulowania prawdziwego środowiska- powiedział Newey zapytany o bolid Virgin Racing.
Tunel symuluje prawdziwy świat.
CFD jest elektroniczną symulacją rzeczywistego środowiska, ale nadal obarczone jest problemami - zwłaszcza, że każdy test CFD, by dowiedzieć się o zachowaniu samochodu, czy wielkości prześwitu lub cokolwiek innego, jest pełen ograniczeń. Tymczasem gdy w tunelu aerodynamicznym wykonując coś, co nazywamy normalnym przejazdem, uzyskamy dane z 20 albo i więcej punktów odniesienia. Innymi słowy, jedno uruchomienie tunelu równa się 20 uruchomieniom CFD.
W rzeczywistości ogranicza to wielkość, dlatego że twoja moc obliczeniowa CFD musi być tylekroć większa, by uzyskać tyle danych. Istnieje także kilka obszarów, których CFD fizycznie nie odwzorowuje tak dobrze, jak tunel - chociażby podstawowe właściwości aerodynamiczne. Więc zobaczymy, jak to się sprawdzi. Jest to inna droga i osobiście sądzę, że obecnie nadal potrzebna jest kombinacja CFD i tunelu. Aczkolwiek może ich samochód okaże się bardzo szybki i będę musiał zrewidować moje poglądy.
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE