Szefowie zespołów opowiadają o zaletach GP3

Organizatorzy mistrzostw przeprowadzili wywiady z czołowymi osobami z kilku zespołów
15.03.1012:30
Mariusz Karolak
1944wyświetlenia

Na kilka dni przed rozpoczęciem pierwszych testów GP3 Series organizatorzy mistrzostw przeprowadzili wywiady z czołowymi osobami w poszczególnych zespołach na temat nowej formuły. Pytania dotyczyły zaangażowania w GP3, kierowców i sposobu przygotowywania ich dalszej kariery, a także metod walki o mistrzostwo w tym sezonie.

Pytanie o umiejętność prowadzenia bolidu: Formuła 1 jest sportem ekstremalnie zaawansowanym technicznie, a zatem czy z perspektywy twojego doświadczenia, seria GP3 jest dobrym miejscem dla młodych kierowców do rozwijania umiejętności prowadzenia bolidu?

Ralf Schumacher, szef zespołu RSC Mücke Motorsport: GP3 stanowi doskonałą rzecz dla młodych kierowców, gdyż wiele aspektów technicznych, które znajdują się w samochodach F1, można znaleźć również w samochodach GP3, łącznie z łopatkami do zmiany biegów na kierownicy i dwoma pedałami. Kierowcy będą też musieli więcej uwagi poświęcać oponom, co akurat jest bardzo ważne w F1. Plusem jest też to, że będą ścigali się na torach F1, co też pomoże im przygotować się do kolejnego kroku w rozwoju kariery w drodze do F1.

Pytanie o serie wspierające: Zespół Addax posiada teraz ekipę w GP2 i GP3. Dlaczego było ważnym dla was, by być w GP3, skoro jesteście już teraz maksymalnie zaangażowani w występy w GP2?

Alejandro Agag, szef Addax Team: Od początku było jasne, że GP2 stanowi drogę bezpośrednio do Formuły 1 i jest to generalnie duży sukces. Teraz jesteśmy również zaangażowani w GP3 - nową klasę, która stanowi etap wstępny przed startami w GP2, a to oznacza, że możemy rozpocząć pracę z młodszymi utalentowanymi kierowcami. Podchodzimy do tego rozwoju wewnątrz naszego zespołu Addax Team z dużą dozą motywacji. Jest to także sposób na to, byśmy byli aktywnie zaangażowani w najważniejszych zawodach o najwyższym poziomie na całym świecie w wyścigach samochodowych.

Pytanie o trening kierowcy: Manor ogłosił program treningowy we współpracy z Virgin Racing F1 Team. Jak istotne jest uczestnictwo w młodym wieku w specjalnym programie treningowym dla młodych kierowców? Czy uważasz, że kombinacja treningu mentalnego oraz fizycznego może okazać się kluczem do sukcesu?

Graeme Lowdon, dyrektor generalny Virgin Racing: Manor ma wspaniałe sukcesy w trenowaniu przyszłościowych kierowców z aspiracjami do startów w grand prix. Zamierzamy kontynuować tego rodzaju pracę z nowym zespołem noszącym oficjalną nazwę Manor Racing GP3 Team. Przygotowanie fizyczne i psychologiczne jest kluczowym aspektem w rozwoju kierowcy. Naszemu najwyżej sklasyfikowanemu kierowcy w GP3 zaoferujemy testy w Formule 1, więc właściwe przygotowanie fizyczne musi zacząć się już teraz!

Razem z naszym zespołem startującym w F1 przedstawimy swoim kierowcom w GP3 program podnoszenia ich kwalifikacji do standardu niezbędnego do ścigania się w grand prix. Teraz możemy już pokazać im prostą drogę dotarcia do F1. Lucas di Grassi jeździł z Manor w F3 Euro Series i cieszymy się, że możemy dać mu zasłużoną szansę debiutu w grand prix w naszym zespole Virgin Racing.

Pytanie o eksponowanie GP3 Series: GP3 będzie wspierać Formułę 1 właściwie na wszystkich europejskich rundach w tym roku. Jak ważne jest dla zespołów i kierowców z GP3 znalezienie się w centrum uwagi Formuły 1?

Simon Cayzer, menedżer zespołu Status Grand Prix: Marzeniem każdego zawodnika startującego w GP3 Series jest dostanie się do F1. Istotne jest zatem, by znaleźć się w centrum zainteresowania ludzi, którzy mogą dać im taką szansę. Wyścigi GP3 będą świetnym przedstawieniem ze względu na wyprzedzanie i szybkie tempo akcji. Dlatego też będą bacznie obserwowane, zatem nazwiska kierowców, którzy zabłysną tutaj, będą na ustach najważniejszych osób w Formule 1. Ta seria jest nie tylko kolejną platformą dla kierowców, ale również dla mechaników i inżynierów, którzy pragną pracować w jakimś zespole F1. Z kolei ambitne zespoły, jak chociażby Status GP, mogą uzyskać korzyści wynikające z szans biznesowych pojawiających się dzięki obecności w środowisku F1.

Pytanie o wyścigi: GP3 to nowe mistrzostwa. Jak widzisz początkową rywalizację, biorąc pod uwagę, że każdy zaczyna teoretycznie od tego samego poziomu?

Simon Abadie, szef zespołu Tech 1: Rywalizacja w tej nowej formule będzie bardzo interesująca, ponieważ każdy będzie startować z tego samego poziomu, a więc w swoich początkowych ustawieniach zespoły będą musiały okazać się sprytniejsze i szybsze od pozostałych, by odnieść sukces. Zobaczymy, jak to będzie!

Na koniec warto wspomnieć, że Rio Haryanto został potwierdzony już kierowcą zespołu Manor. Indonezyjczyk od kilku dobrych miesięcy starał się o angaż w którymś z zespołów GP3 Series. Zaczynając od startów w GP3 ma jasno wytyczoną ścieżkę rozwoju kariery do Formuły 1 przez GP2. Zespół ten ma już i tak bezpośredni kontakt z F1 poprzez ekipę Virgin - stwierdził Sinyi Haryanto, ojciec kierowcy.

Młody Haryanto, by zwiększyć swoje doświadczenie wystartuje też w tym roku w brytyjskiej Formule 3 w przynajmniej kilku rundach, prawdopodobnie w zespole Team West-Tec. Tymczasem 22-letni James Jakes pozostaje kandydatem do kokpitu Manor na ten sezon. Anglik ma już całkiem niezłe doświadczenie i osiągnięcia, jako że dwukrotnie stawał na podium w GP2 Asia.

^lista startowa,12,2010
Źródło: gp3.totalh.com