Formuła 2 - Przewodnik po serii w sezonie 2010

W sezonie 2010 do walki w mistrzostwach staje po raz pierwszy polski team CYFRA+ F2 Racing
11.04.1017:28
Inf. prasowa
7198wyświetlenia

W tegorocznych wyścigach Formuły 2, czyli 2010 FIA Formula Two Championship, po raz pierwszy wystąpi Polka - Natalia Kowalska.

TROCHĘ HISTORII

Formuła 2 to klasa wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, z silnikiem o pojemności 1,8 litra. Organizatorem wyścigów jest FIA, czyli Fédération Internationale de l'Automobile (Międzynarodowa Federacja Samochodowa).

Wyścigi Formuły 2 były rozgrywane w latach 1948-1984. Wrócono do nich po ponad 25 latach przerwy w 2009 roku.

W latach 1961-1963 Formułę 2 zastąpiła tzw. klasa Formula Junior, ale nowe rozwiązanie nie sprawdziło się i w roku 1964 został przywrócony cykl Formuły 2. Przez dwa kolejne sezony startowano bolidami z silnikami o pojemności 1 litra. W latach 1967-1971 używane były silniki o pojemności 1,6 litra. W 1972 r. zostały wprowadzone jednostki o pojemności dwóch litrów.

W 1967 roku FIA oficjalnie wprowadziła cykl Mistrzostw Europy Formuły 2. Historycy sportów motorowych uważają, że od tego momentu F2 stała się dla wielu młodych zawodników przepustką do Formuły 1. Przez lata historia Formuły 2 pokazywała, że ten cykl wyścigów był naturalnym zapleczem i kopalnią talentów dla najbardziej prestiżowego cyklu wyścigów na świecie. Tam prawdziwe ściganie zaczynali tacy kierowcy Formuły 1, jak: Nigel Mansell, Alain Prost, czy Martin Brundle.

Na początku lat 80. XX wieku zainteresowanie Formułą 2 osłabło, szczególnie wśród konstruktorów samochodów. W grze pozostały koncerny BMW, Honda i Renault. Wzrosły też koszty uczestnictwa w tej serii wyścigów. To sprawiło, że wraz z końcem 1984 roku FIA zdecydowała się na zastąpienie cyklu F2 przez tańszą wersję - Formułę 3000.

W połowie 2008 r. Federacja niespodziewanie ogłosiła, że od sezonu 2009 wskrzesza wyścigi Formuły 2. Pierwszym zwycięzcą mistrzostw Formuły 2 został w 2009 r. Hiszpan Andy Soucek. W sezonie 2010 do walki w mistrzostwach staje po raz pierwszy polski team CYFRA+ F2 RACING z Natalią Kowalską za kierownicą bolidu.

^lista startowa,4,2010

NATALIA KOWALSKA - PIERWSZY POLSKI KIEROWCA W FORMULE 2


Natalia Kowalska przygodę na torach wyścigowych rozpoczęła w 1998 roku, zdobywając w wieku 10 lat licencję kartingową. Już trzy lata później zdobyła wicemistrzostwo Polski juniorów w kategorii Intercontinental 100 A. W 2002 roku w pokazowym wyścigu zorganizowanym przez Renault siedząc za kierownicą gokarta wygrała z Robertem Kubicą, kierującym Renault Clio. W 2005 roku zdobyła dwukrotne mistrzostwo Polski w jednym sezonie w dwóch najszybszych kategoriach kartingowych w kraju. Jest najszybciej jeżdżącą Polką, pierwszym polskim kierowcą ścigającym się bolidem Formuły 2, od 2010 roku w zespole CYFRA+ F2 RACING.

KOBIETY W BOLIDZIE

W historii Formuły 1 i Formuły 2 pojawiały się już kobiety. Polskie ślady w tych prestiżowych wyścigach jako pierwszy kierowca zostawia właśnie Natalia Kowalska.

Dotąd najlepiej w wyścigach Formuły 1 spisywała się Leila Lombardi, która w 1975 r. zajęła 6. miejsce w GP Hiszpanii. Co ciekawe, zdobyła wówczas... pół punktu do klasyfikacji generalnej, bo wyścig przerwano po 29 okrążeniach i zawodnikom przyznawano po połowie punktów. W sumie Lombardi wystartowała w 12 wyścigach Grand Prix.

Jeszcze dwa lata temu głośno było o Amerykance Danicy Patrick, sensacyjnej zwyciężczyni wyścigu formuły Indy Racing League, która miała przesiąść się do bolidu F1. Zawodniczkę zaproszono do testów teamu Hondy. Sprawa występów Amerykanki w najważniejszych wyścigach świata rozeszła się jednak po kościach. Pamiątką po gorączce tamtych dni i uwielbieniu, jakim Amerykanie obdarzyli Danicę Patrick, są rozkładówki w pismach dla panów.

Rok temu w wyścigach Formuły 2 startowała Szwajcarka Natacha Gachnang. Nie odniosła jednak większych sukcesów.

My trzymamy kciuki za ten i następne sezony wyścigowe Natalii Kowalskiej - i w Formule 2 i, kto wie, może w jednym z teamów Formuły 1.

JAK ŚCIGAJĄ SIĘ BOLIDY F2?

Weekend wyścigowy F2 składa się z dwóch sesji treningowych, dwóch oddzielnych sesji kwalifikacyjnych i dwóch 110-kilometrowych wyścigów. Jeden wyścig trwa 35 minut, a drugi 45 minut. W drugim wyścigu wymagany jest jeden tzw. pit-stop, z angielskiego „postój na kanale”, czyli zatrzymanie się bolidu. W Formule 1 pit-stop oznacza konieczność wymiany opon, a do ubiegłego roku włącznie obejmował także tankowanie paliwa. W Formule 2 jest inaczej. Tu wymagane jest tylko zatrzymanie się na stanowisku serwisowym, bez wymiany opon czy tankowania.

Pierwsza dziesiątka wyścigu F2 na mecie otrzymuje punkty do klasyfikacji generalnej według schematu: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Od 2009 r. mistrz Formuły 2 otrzymuje możliwość przeprowadzenia testów w bolidzie Formuły 1 z zespołem Williams, który jest odpowiedzialny za konstrukcję samochodów nowej serii F2.

W wyścigach F2 nie ma podziału na teamy. Wszyscy zawodnicy występują w bolidach o takich samych parametrach, tego samego konstruktora.

W czasie wyścigu puls kierowcy może dochodzić nawet do 220-230 uderzeń na minutę. Normalny puls zdrowego człowieka mieści się w przedziale 60-100 uderzeń na minutę.

SEZON 2010 F2

W porównaniu z sezonem 2009 mistrzostwa F2 w 2010 r. zostały wydłużone o jeden weekend wyścigowy - z ośmiu do dziewięciu imprez.

^kalendarz,4,2010

WILLIAMS JPH1B, CZYLI NOWY BOLID F2 NA SEZON 2010





Dane techniczne
konstrukcja skorupowakompozyt węglowy spełniający normy bezpieczeństwa FIA F1
skrzydła i nadwoziekompozyt węglowy
rozstaw osi2885 mm
rozstaw kół przód/tył1590 mm/1475 mm
waga570 kg
silnikAudi 4-cylindrowy turbodoładowany, 5 zaworów na cylinder
pojemność skokowa1781 cc
moc425 KM (po użyciu przycisku zwiększającego na krótko moc wzrasta do 480)
skrzynia biegówHewland TMT z 6 biegami do przodu + wsteczny. Sekwencyjna, półautomatyczna
hamulce i sprzęgłaAP Racing
opony przód/tyłAvon 250/570-13 i 300/600-13
Williams JPH1B to samochód zaprojektowany przez zespół Formuły 1 Williams. Spełnia normy bezpieczeństwa zgodne z przepisami obowiązującymi w Formule 1 od 2005 r. Średnio bolid Formuły 1 jest około 10 sekund szybszy na okrążeniu od bolidu Formuły 2. Nowy samochód serii F2, którym w sezonie 2010 pojedzie m.in. Natalia Kowalska - bolid Williams F2 JPH1B - jest na okrążeniu o około 3 sekundy szybszy od swojego poprzednika z roku 2009, czyli modelu JPH1.
W rezultacie zmian poprawiono parametry bolidu. Maksymalny docisk wzrósł o 30%, a wydajność aerodynamiczna wzrosła o 24%. Zmieniony profil skrzydeł ułatwia inżynierom i kierowcom optymalizację auta. Zwiększono rozmiar opon, co ma zapewnić bolidom lepszą przyczepność. Mimo niewielkiej jak na samochody wyścigowe pojemności silnika (niespełna 1,8 litra) bolidy F2 z powodzeniem przekraczają prędkość 300 km/h. Wszystkie samochody serii zawierają standardowo takie same elementy i parametry. Konstrukcyjnie niczym się nie różnią. Indywidualna jest natomiast kwestia ustawienia bolidu np. skrzydeł, czy ciśnienia w oponach. Tu decydują upodobania kierowcy.

KOMENTARZE

8
DOER
12.04.2010 09:31
W latach 1952-53 cykl GP w F1 odbył się wg. regulaminu i zasad F2.
ABS_
11.04.2010 08:43
A ja trzymam kciuki za ziomalkę.
vivon
11.04.2010 06:10
no cóż... powodzenia ogólnie, mam nadzieje że będzie tak samo dobra na torze jak dobrą ma gadkę. swoją drogą wyjdzie to szybko, bo wszyscy mają równe szanse.
Maraz
11.04.2010 05:17
Korekta dokonana :)
w.macko92
11.04.2010 05:07
Poza drobnymi błędami jak: "W Formule 1 pit-stop oznacza konieczność wymiany opon i tankowanie paliwa" czy "W 1972 r. zostały wprowadzone bolidy o pojemności dwóch litrów. Ten limit obowiązuje do dziś." gdzie 2 akapity wyżej podają 1,8 litra xD
luki14
11.04.2010 04:42
Jak to inf. prasowa CYFRY +, to wdg mnie i tak się dobrze spisali ;)
Maraz
11.04.2010 04:38
No ale tak czy inaczej Divina nie jest Polką, tak jak Nico Rosberg nie jest Finem :)
Yurek
11.04.2010 04:19
"W historii Formuły 1 i Formuły 2 pojawiały się już kobiety. Polskie ślady w tych prestiżowych wyścigach jako pierwszy kierowca zostawia właśnie Natalia Kowalska." - obawiam się, że polskie ślady jako pierwsza zostawiła Divina Galica :)