Okrążenie toru w Szanghaju z Robertem Kubicą

Polak zdradza tajniki chińskiego obiektu
13.04.1010:19
Paweł Zając
3545wyświetlenia

Grand Prix Chin jest ostatnim wyścigiem przed przenosinami Formuły 1 do Europy. Już drugi raz Szanghaj tak wcześnie gości rundę mistrzostw świata, co oznacza chłodniejsze warunki pogodowe i większą szansę na deszcz. Czwarty wyścig sezonu będzie kolejnym przystankiem na drodze do udowodnienia (czy też obalenia) tezy o nudnej F1.

Chętnie zobaczymy formę zespołów przed tradycyjnymi poprawkami po powrocie do Europy. Warto też sprawdzić, czy mocne słowa Renault potwierdzą się w praktyce i czy Francuzi zdołają przeskoczyć Mercedesa. Nim to wszystko nastąpi, Robert Kubica opowie, jaki naprawdę jest tor w Szanghaju.

&,tory/shanghai.jpg,,

Okrążenie toru w Szanghaju z Robertem Kubicą

Tor w Szanghaju jest wspaniałym miejscem. Zadziwiająca infrastruktura, wielkie budynki i wiele przestrzeni, jednak podczas jazdy nie jest to coś, na co zwraca się uwagę.

Tor jest dość techniczny, ponieważ samochód musi pracować dobrze zarówno w wolnych, jak i szybkich zakrętach. Dobra prędkość na prostych i stabilność podczas hamowania również jest ważna, dlatego trudno jest znaleźć tutaj idealne ustawienia i w przypadku aerodynamiki trzeba iść na kompromis. Większość samochodów używa większego docisku kosztem prędkości na prostych.

Start okrążenia jest naprawdę techniczny, gdyż jest to praktycznie pełne koło. Pierwszy zakręt jest dość trudny, ponieważ jest długi, zacieśnia się i w dodatku nie widać wierzchołka. Długość tego zakrętu czyni go jednym z tych miejsce, gdzie odrobinę się hamuje i odrobinę dodaje gazu, by utrzymać jak największą prędkość. Dodatkowo może pojawić się podsterowność, przez którą łatwo wyjechać za szeroko i znaleźć się poza optymalną linią jazdy do drugiego zakrętu.

Tor zawiera kilka szybkich zakrętów, takich jak siódmy i ósmy. Te zakręty następują jeden po drugim, więc ważnym jest znalezienie dobrej linii jazdy na wyjściu z siódmego, by dobrze wejść w ósmy. Linia przejazdu przez pierwszy z tych zakrętów może się odrobinę zmieniać zależnie od tego, jak bardzo twój samochód jest podsterowny, jednak większość bolidów pokonuje te zakręty po tej samej linii.

Zakręty 11 i 12 są wolne, jednak wyjście z dwunastego jest bardzo zdradliwe. Trzeba szybko zacząć przyśpieszać, ponieważ zakręt przechodzi w pochylony, bardzo długi nawrót numer 13, który prowadzi na długą prostą. Trzeba unikać nadsterowności w zakręcie 12, jednak kiedy już zaczniesz przyśpieszać, to nie chcesz odpuścić gazu. Jednakże, zazwyczaj w trzynastym zakręcie pojawia się podsterowność, a to mocno odbija się na prędkości pod koniec prostej. Z samochodu prosta wydaje się być niekończąca, więc to dobry moment na dokonanie zmian na kierownicy lub rozmowę przez radio.

Będący nawrotem zakręt numer 14 jest bardzo dobrą okazją do wyprzedzania i największą strefą hamowania na torze. Zawsze staramy się zahamować tak późno, jak tylko się da, jednak trzeba uważać, by nie zablokować zbytnio kół, ponieważ traci się czas. To trudny zakręt i trudno znaleźć punkt hamowania na każdym okrążeniu wyścigu.

Okrążenie kończy się zakrętem 16, który wygląda dość prosto, jednak łatwo jest popełnić błąd i stracić tu czas. Trzeba wcześnie zacząć przyśpieszać, jednak w środku zakrętu jest mały wybój, który czyni go bardzo zdradliwym
.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

13
lerloare
13.04.2010 06:57
Przed GP Malezji również I sesji treningowej miało nie być na żywo na PSE (tak pisało w programie na polsat.pl jeszcze w czwartek wieczorem) lecz gdy z ciekawości nastawiłem budzik i zajrzałem to transmisja była. Nie wiem w co oni się bawią ...
christoff.w
13.04.2010 04:18
otoz wyglada to tak ze na moim dekoderze HD info pokazuje ze w piatek wlasnie bedzie tak ze na PSExtra ma byc o 6:20 a na PSport HD normalnie o 4tej, ale trzeba wziac poprawke bo bodajze z Australli mialo nie byc ktoregos treningu na PSHD co mnie bardzo wkurzylo bo place ciezkie pieniadze za kanaly HD a jest ich bodajze osiem i chcialem sobie ogladac w Formule w "HD" no ale skoro nie bylo zadnej informacji to ustawilem nagrywanie na PSExtra ale obudzilem sie wczesniej rano i okazalo sie ze jednak leci i tu i tu takze nie mozna im ufac i pewnie bedzie na obydwu kanalach choc jak dla mnie to wiadomo ze wole by bylo na HD no ale nie wszyscy maja ten kanal takze oby puscili na obydwu a jak to bedzie okaze sie w piatek o 4:00! ;)
Z3RO
13.04.2010 04:11
czy aby napewno o 6:20 ??? ja chce obejrzec trening 1 bo na 2 nie zdaze
christoff.w
13.04.2010 12:47
wyscig jest rano wiec chyba nie bedzie przeszkadzalo tym bardziej ze juz bedzie po zalobie.Mam nadzieje ze transmisja odbedzie sie normalnie a pozniej na pogrzeb o godzinie 14:00 a nie o 12tej. UWAGA!!! I sesja treningowa na Polsacie Sport Extra o 6:20 a nie o 4:00!!! Na Polsacie Sport HD normalnie o 4tej. II sesja traningowa i tu i tu normalnie o godzinie 8:00.
svt
13.04.2010 11:06
Szczerze mówiąc, też wolę wyścig. Poza tym pogrzeb ma być o 12, a wyścig o 9.
Dornet
13.04.2010 10:21
Ja jeśli mam być szczery wole oglądnąć F1.
yorg
13.04.2010 09:52
Tyle, że pogrzeb będzie pewnie na prawie wszystkich kanałach a F1 na jednym. Ja nie lubię kiedy ktoś decyduje na co JA mam ochotę. Wolę mieć wybór.
sisiorex
13.04.2010 08:58
Mam nadzieję że nie będzie o tych samych porach bo nawet od transmisji jest tez internet, ale normalny szanujący się Polak woli obejrzeć pogrzeb swojego prezydenta.
crush
13.04.2010 08:52
Może puszcza bez komentarza tak jak to robi obecnie c+. to byłaby ulga...
Bart125
13.04.2010 08:52
Wyścig jest normalnie, bez żadnych zakłóceń ;D
Roxana
13.04.2010 08:46
w niedziele mają być uroczystości pogrzebowe, zatem wątpię aby puścili wyścig w otwartym kanale.
mitcom
13.04.2010 08:36
a dlaczego nie?
Daszek
13.04.2010 08:32
Czy obejrzymy wyścig na Polsacie?