FIA ogłasza zmiany mające na celu poprawę bezpieczeństwa

18.09.0400:00
Marek Roczniak
1090wyświetlenia
W ostatni wtorek FIA ogłosiła, iż podczas niedzielnego spotkania na torze Monza Technicznej Grupy Roboczej Formuły Jeden, które odbyło się 12 września, jednogłośnie zatwierdzono przedłożenie Komisji Formuły Jeden i Światowej Radzie Sportów Motorowych trzech zmian w przepisach, mających na celu poprawę bezpieczeństwa od przyszłego sezonu.

Pierwsza zmiana to rezygnacja z materiałów włókiennych na rzecz metalowych do konstrukcji wiązadeł, których zadaniem jest zapobieganie odrywaniu się kół podczas wypadków. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez instytut FIA d/s bezpieczeństwa w sportach motorowych, metalowe materiały zapewniają czterokrotnie większą wytrzymałość od stosowanych obecnie materiałów. Przypomnijmy, że podczas tegorocznego wyścigu w Kanadzie koło oderwane od bolidu Sauber, za którego kierownicą siedział Felipe Massa, przeleciało przez ogrodzenie i wylądowało tuż obok kibiców.

Druga zmiana polega na poszerzeniu bocznych zagłówków z 75 do 100 mm, co według badań przeprowadzonych w ośrodku badawczym transportu w Wielkiej Brytanii powinno zapewnić kierowcom znaczącą poprawę bezpieczeństwa.

Ostatnia zmiana dotyczy zmniejszenia ryzyka pozostawania na torze po wypadkach ostrych odłamków z materiałów kompozytowych, które przyczyniły się do licznych pęknięć opon, głównie w wyścigach o Grand Prix Stanów Zjednoczonych (poważny wypadek Ralfa Schumachera) i Belgii. W tym celu wszystkie skrajne elementy przedniego skrzydła, a także pionowe skrzydełka tuż za przednimi kołami (barge boards) i inne tego typu elementy, zostaną pokryte takimi materiałami jak Kevlar, co powinno zmniejszyć ilość odłamków nawet o 80%.

Źródło: Fédération Internationale de l'Automobile (FIA)