FIA uściśli przepisy dotyczące samochodu bezpieczeństwa

Zmiany w przepisach mają pomóc uniknąć w przyszłości problemu, który wystąpił w GP Monako
20.05.1012:23
Michał Roszczyn
4422wyświetlenia

W następstwie incydentu z udziałem Michaela Schumachera i Fernando Alonso na ostatnim okrążeniu wyścigu o Grand Prix Monako, FIA zadeklarowała podjęcie próby wyjaśnienia przepisów związanych z obecnością samochodu bezpieczeństwa na torze.

Schumacher został ukarany doliczeniem 20 sekund do rezultatu końcowego wyścigu po tym, jak wyprzedził Alonso na ostatnim zakręcie wyścigu, tuż po zjeździe samochodu bezpieczeństwa na pas serwisowy.

Kierowcę Mercedesa ukarano za złamanie artykułu 40.13 regulaminu sportowego, stanowiącego: Jeżeli wyścig kończy się za samochodem bezpieczeństwa, wówczas zjedzie on do alei serwisowej na koniec ostatniego okrążenia i bolidy dojadą do flagi w szachownicę bez wyprzedzania. Jednakże według Mercedesa - który początkowo rozważał złożenie apelacji od decyzji sędziów - wyścig zakończył się normalnie, bez udziału samochodu bezpieczeństwa.

Dzisiaj FIA przyznała o istnieniu niejasności w przepisach i poinformowała, iż Komisja Formuły Jeden przedstawi zmiany w regulaminie w celu zapobiegnięcia powtórzenia się sytuacji w przyszłości. Problemy zidentyfikowane podczas ostatniego okrążenia Grand Prix Monako Mistrzostw Świata Formuły Jeden w sezonie 2010, wykazały brak przejrzystości w stosowaniu przepisu zakazującego wyprzedzania za samochodem bezpieczeństwa.

Poprawki w regulacjach są niezbędne dla wyjaśnienia procedury, której bolidy muszą przestrzegać, gdy wyścig na ostatnim okrążeniu jest kontrolowany przez samochód bezpieczeństwa, upewniając się jednocześnie o większej przejrzystości komunikatów przekazywanych zespołom i kierowcom. Zmiany w przepisach mają pomóc uniknąć w przyszłości problemu, który wystąpił podczas Grand Prix Monako.

Komisja Formuły Jeden, na wniosek Sportowej Grupy Roboczej F1, przedstawi poprawkę przepisów sportowych w celu rozwiązania problemu. Zmiany te zostaną rozpatrzone przez Światową Radę Sportów Motorowych w trakcie najbliższego jej posiedzenia w Genewie, dnia 23 czerwca.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

17
Snake Plissken
24.05.2010 05:46
Tylko jedno słówko do kolegi "janjaw". Hamuj swój jezyk i nie nazywaj nikogo matołem, ponieważ twój post świadczy o tobie.
janjaw
24.05.2010 10:20
wszyscy zrozumieli i właściwie zinterpretowali przepisy tylko "jeden matoł" nie pojął. Przypomnijcie sobie różne przypadki z udziałem Schumachera w poprzednich latach ( jak np. zablokowanie Alonso właśnie w Monte Carlo podczas kwalifkacji) to otrzymacie "takiego cwaniaka" który bardziej kombinuje niż walczy zgodnie z duchem fair play. Z całym szacunkiem dla jego osiągnięć!!
akkim
21.05.2010 01:09
@christoff.w >>> dzięki - to rozpęd, poprawiłem.
Mruk
21.05.2010 12:05
hagi bardzo lanie i zwiezle wykazal ze Mercedes mial prawo do takiej interpretacji przepisow jaka zastosowal na koniec GP Monaco. Nie bylo komunikatu ze wyscig konczy sie za SC tylko "SC in this LAP' na ostatnim okrazeniu. Poparte bylo to zielonymi flagami. Jasny sygnal ze wracamy do normalnego scigania - chociaz tylko na ostatnich kilkuset metrach. Gdyby wysicg mial konczyc sie za SC to po jego zjezdzie (tylko z powodow estetycznych jak rozumiem - zeby finish nie wygladal brzydko) flagi powinny byc nadal zolte (zakaz wyprzedzanmia) i nie powinno byc komunikatu "SC in this lap".
sybi
21.05.2010 11:06
Za dużo jest takich kontrowersji. Przepisy są niepotrzebnie zawikłane, jak wyścig miał się skończyć za samochodem bezpieczeństwa to po kiego zjeżdżał? Oszczędzanie paliwa? Ja też uważam że sytuacja nie była klarowna i zawinił tu przede wszystkim organizator! Ciekawe co by się działo gdyby tak ukarali Alonzo?!;)) Za dużo tych kombinacji; aż czasem nie chce się oglądać tych zawodów.
hagj
21.05.2010 09:44
@marios76 Nie zgodzę się z Twoją opinią. Niektórzy błędnie interpretują wspomniany punkt 40.13 w następujący sposób: - jeśli jest ostatnie okrążenie wyścigu, wyścig kończony jest za samochodem bezpieczeństwa i nie można wyprzedzać Punkt 40.13 nic takiego nie mówi. Mówi jedynie, że jeśli wyścig ma się kończyć za SC to wówczas nie ma wyprzedzania po jego zjeździe. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku Monako SC zjechał na ostatnim okrążeniu i mieliśmy komunikat SC in this lap, zielone flagi i restart wyścigu. Nie było komunikatu, że wyścig zostanie zakończony za samochodem bezpieczeństwa (czyli zjedzie i nie będzie już wyprzedzania), zatem punkt 40.13 w tym wypadku nie obowiązuje. Jeśli ktoś popełnił błąd, to kontrola wyścigu, która nie potrzebnie pokazała zielone flagi.
christoff.w
20.05.2010 08:03
akkim, sorrki, alechyba pomyliles sie piszac: "Uściślenia do przepisów na temat uściśleń może "Dziadki" już pora na trochę przemyśleć" chyba powinno byc tak: "Uściślenia do przepisów na temat uściśleń może "Dziadki" już pora na trochę przemyśleń" Tak tylko pisze aby sie rymowalo. ;) ps. marios76. Brawo.Inteligent z Ciebie.Lepiej tego nie mozna bylo wyjasnic.Pozdrawiam. :)
benethor
20.05.2010 02:54
@vivon: regulamin sportowy powinien byc na stronie PZM, ale technicznego po polsku raczej nie dostaniesz :) @Bart: Otóż to, w Australii w 2009 zostawili żółte i było wszystko jasne :) Gorzej tylko, że zmiany, które teraz chcą uściślać chyba w tym sezonie dopiero wprowadzili;] Wcześniej od linii SC można było wyprzedzić SC, ale walka była chyba dopiero od linii pomiaru czasu.
Bart
20.05.2010 02:00
Mogli chociaż zostawić żółte flagi, wtedy Merc ani nikt inny nie miałby absolutnie żadnych wątpliwości, a Webber nie przekroczyłby mety za SC ;)
marios76
20.05.2010 01:04
Ja pitole... Jeżeli wg jednego punktu mżna wyprzedzać po zjeździe SC to wyprzedzać można!! Ale nie na OSTATNIM kółku-na to jest kolejny punkt! (wspomniany art40.13 regulaminu sportowego) Należy sobie zadać pytanie co tu jest niezrozumiałe? Jeżeli można wyprzedzać po zjeździe SC to niech kierowcy to robią, ale nie na ostatnim okrążeniu, gdy SC zjeżdża tyko po to by zwcięzca na foto, czy oczach kibiców nie przejeżdżał mety za SC czyli 2! Bo co to za wyścig:) Tak to wygląda i tylko po to zostało stworzone. Interpretacja przepisów jest prosta: "Doktor przyjmuje we wszystkie dni tygodnia, poza niedzielą." Pomyślcie jakim debilem trzeba być, by przyjść w niedzielę do niego i się kłócić, że przyjmuje we wszystkie dni? To naprawdę takie trudne i niezrozumiałe?? To, że jeden z punktów regulaminu zezwala na jakieś zachowanie, nie znaczy, że nie ma do tego obostrzeń, bądź punktu traktującego w szczególnych warunkach. To wszystko bo prościej nie można:)
vivon
20.05.2010 12:59
aa to sory. nie wiedzialem ze jest taki punkt. a skad moge pobrac caly regulamin FIA? ps. dodam ze po polsku, bo po angielsku to juz znalazlem na stronie FIA.
benethor
20.05.2010 12:29
@vivon: tylko tutaj cały problem leżał w tym, że FIA i większość zespołów zinterpretowaly tą sytuację jako podpadającą pod punkt 40.13, zaś Mercedes uważał(na podstawie zielonych flag), że należy zastosować tu paragraf 40.7, w świetle którego MSC miał pełne prawo zaatakować Alonso. To jest ta nieścisłość. Dwa punkty możliwe do zastosowania w tej samej sytuacji o zupełnie odmiennych skutkach:)
vivon
20.05.2010 12:17
„Jeżeli wyścig kończy się za samochodem bezpieczeństwa, wówczas zjedzie on do alei serwisowej na koniec ostatniego okrążenia i bolidy dojadą do flagi w szachownicę bez wyprzedzania” jak dla mnie to ten przepis jest wystarczjąco jasny i nie wiem co tu jeszcze mozna uscislic?!
babel9
20.05.2010 11:51
dobrze, że chociaż planują coś z tym zrobić
oligator
20.05.2010 11:15
w 90tych Schumi zdobyl tylko 2 czyli nie 'kilka' :D
radzio_z
20.05.2010 11:02
Innymi słowy obecne przepisy wcale nie zabraniały wyprzedzania w sytuacji która nastąpiła w Monaco. Innymi słowy Schumacher dostał karę wedle przepisów które dopiero będą wprowadzone. Prponuje w takim razie wprowadzić kilka innych fajnych przepisów, uznać ich obowiązywanie wstecz i okaże się że Schumacher straci kilka swoich tytułów wywalczonych w latach 90-tych.
akkim
20.05.2010 10:36
Uściślenia do przepisów na temat uściśleń może "Dziadki" już pora na trochę przemyśleń, zamiast pchać następne punktów wyjaśnienia to za wszelką cenę iść do uproszczenia. Czy jeszcze nie widać, że to komplikacja bo co nowy zapis to interpretacja, powinni Wam kazać nosić w dzień i w nocy te wszystke zapisy - przejrzyjcie na oczy.