Briatore: Hamilton powinien ujrzeć czarną flagę

"Niedopuszczalne było przyznanie kary Hamiltonowi po jakichś 20 okrążeniach"
29.06.1012:59
Marek Roczniak
4688wyświetlenia

Flavio Briatore także postanowił skomentować sytuację, jaka miała miejsce na torze ulicznym w Walencji podczas neutralizacji wyścigu o Grand Prix Europy. Włoch twierdzi, że Lewis Hamilton powinien zostać zdyskwalifikowany za wyprzedzenie samochodu bezpieczeństwa.

Były szef zespołu Renault musiał rozstać się z Formułą 1 w ubiegłym roku z powodu swojego udziału w spisku mającym na celu ustawienie rezultatu wyścigu o Grand Prix Singapuru 2008. Nelson Piquet Jr rozbił wówczas celowo swój bolid, powodując tym samym wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa, co ułatwiło Fernando Alonso odniesienie zwycięstwa.

Pomimo tych doświadczeń, a może właśnie z ich powodu Briatore zgadza się z opinią Ferrari i swojego byłego kierowcy, że przejazd przez aleję serwisową był zbyt łagodną karą dla Hamiltona za wyprzedzenie samochodu bezpieczeństwa, zwłaszcza w świetle tak późnego przyznania tej kary. Przepisy nie są precyzyjne - cytuje jego wypowiedź włoska telewizja Sky Sport 24.

Niedopuszczalne było przyznanie kary Hamiltonowi po jakichś 20 okrążeniach, powinno to nastąpić po dwóch lub trzech. Poza tym wyprzedzenie samochodu bezpieczeństwa to przewinienie bardziej zasługujące na czarną flagę. Hamilton jest szczęściarzem; wszystko co robi zawsze się dobrze kończy - dodał 60-latek. Z kolei na pytanie o obecne poczynania Alonso w Ferrari, które nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty, Briatore odpowiedział: Czego brakuje Ferrari? Szybkości; nie są obecnie na poziomie Red Bulla i McLarena.

Źródło: OneStopStrategy.com

KOMENTARZE

35
Slavomir67
01.07.2010 10:33
Co jak co ale Flavio na przekrętach sie zna ....i tu się z nim zgadzam dla jasności sprawy HAM powinien dostać bana. Natomiast F1 zawsze byli równi i równiejsi gdyby tak zrobił ktoś z poza czołówki pewno nie było by żadnej dyskusji.
jenny_s
30.06.2010 06:11
@plastic - w porządku, nie miałam dostępu do takich screenów. @maciej - to że mówił, nie oznacza że tak faktycznie było. A poza tym cała dyskusja o tym, co zrobił i czy widział, czy nie widział, i co mu przez radio powiedział inżynier jest pod artykułem "Hamilton: Alonso był sfrustrowany słabym wynikiem" - za co przepraszam, że tam się nie wypowiedziałam. http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=17176
BlindWolf
30.06.2010 05:31
Tym razem zgadzam się z się Flavio - jeżeli sędziowie tak długo sprawdzali wyczyn Hamiltona i orzekli tylko przejazd przez boksy to taka kara w tym przypadku zakrawa na kpinę . Samochód bezpieczeństwa był puszczony w środek stawki , aby zabezpieczyć medyków . Więcej ludzi na torze - większe niebezpieczeństwo i wyprzedzenie SC . Powinna być czarna flaga w tym przypadku .
benethor
29.06.2010 09:22
@Maxkapsel: Schumacher stał, ponieważ w czasie przejazdu SC i kolumny samochodów przez prostą startową wyjazd z boksów jest zamknięty. Ma to chronić przed wyjazdami w środku stawki, kombinowaniem, albo nawet wyskokiem z pitlane przed SC. Czerwone miał :)
Nomis
29.06.2010 09:12
Panowie, w rozważaniach na temat regulaminu pominęliście fakt, że nad regulaminem sportowym i technicznym stoi Międzynarodowy Kodeks Sportowy (International Sporting Code), który jest jakby "konstytucją" sportów FIA. Jeśli czegoś nie precyzują regulaminy odpowiednich serii, stosuje się właśnie "the Code" (do którego notabene jest mnóstwo odwołań w regulaminie sportowym F1). Więc, dla dokładniejszej analizy przepisów proponuje poczytanie rozdziału XI owego International Sporting Code.
maciej
29.06.2010 08:24
jenny_s, Hamilton sam się przyznał że zobaczył można by powiedzieć w ostatniej chwili wyjeżdżający SC ale Go wyprzedził bo myślał że tak każdy może :D
paolo90pl
29.06.2010 07:42
całkowicie zgadzam się z AS. Dla takich ludzi jak Briatore nie ma miejsca w F1.
plastic
29.06.2010 07:10
@jenny_s no błagam, nie osłabiaj ludzi takimi argumentami ;) na miliard procent nie ma opcji, żeby Lewis nie widział SC, screeny porobiłem coby nie było wątpliwości: http://img40.imageshack.us/i/hamu.png/ http://img818.imageshack.us/i/ham2.png/
jenny_s
29.06.2010 06:41
A nikomu nie przyszło do głowy, że może HAM nie widział SC jak tenże wyjeżdżał z pitlane? I dlatego go wyprzedził?
A.S.
29.06.2010 04:53
Dobrze, że Briatore ujrzał czarną flagę i wciąż ona dla niego obowiązuje. Szkoda tylko, że nie ma jeszcze czarnej flagi na durnowate wypowiedzi do prasy i mediów.
pasior
29.06.2010 04:28
Można go lubić albo nie (tak jak ja) ale w tym przypadku nie ma racjii! Briatore razem z Alonso powinni dostać dożywotnią dyskwalifikację za aferę w Singapurze!
michael85
29.06.2010 03:55
Można go lubić albo nie (tak jak ja) ale ma 100% racji!
pjcarp
29.06.2010 03:27
Montoya tez dostal czarna flage przy wyprzedeniu i wyjezdzie z pit lane , kiedy byl SC w Kanadzie, to bylo chyba w 2005 lub 04, nie kojarze dokladnie,Schumi mogl olac te czerwone swiatla i duzo wiecej by zyskal niz starcil.Hamilton to farciarz jakich malo
svt
29.06.2010 02:29
@up dokładnie, sam próbowałem przebrnąć przez regulamin techniczny i nt SC było tylko tyle, ile napisałeś. Tak samo sędziowie za każdy incydent mogą nałożyć 3 kary: DT, S&G, obniżenie o dowolną liczbę pozycji na starcie kolejnego wyścigu, natomiast nie ma tam nic sprecyzowanego i wszystko zależy od sędziów. Pełny tekst: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/65EE8F15945D0941C12576C7005308AE/$FILE/1-2010%20SPORTING%20REGULATIONS%2023-06-2010.pdf
MaxKapsel
29.06.2010 02:08
@plastic powiem tak (co może bardzo wielu zdziwić, mnie też zdziwiło): w oficjalnym regulaminie FIA dotyczącym Formuły 1 pojęcie "czarnej flagi" nie występuje... :O Chociaż pojęcie wykluczenia, czy dyskwalifikacji owszem jest, ale głównie w kontekście spraw technicznych typu niedozwolone części czy niedowaga bolidu itp. Jedyne miejsce w regulaminie, w którym wspomina się o wykluczeniu zawodnika w trakcie wyścigu to to o którym wspomniałem, czyli jeśli zignorował już wcześniej otrzymaną karę. Poza tym nie ma żadnych ustaleń, kiedy można komuś nakazać koniec jazdy. Nie ma nawet takiej kary na liście tego co sędziowie mogą "zaaplikować" karanemu delikwentowi. I tak, takie same przepisy były w Kanadzie 2007. Nie, nie wiem na jakiej podstawie Massa i Fisi dostali czarne flagi - wiem za co, ale jak pisałem wcześniej, nie ma taryfikatora, który mówi, że za zignorowanie czerwonego w pitlane jest z marszu DSQ. W ogóle za nic (oprócz olania wcześniejszej kary i spraw technicznych) nie ma DSQ! Nasuwają się tylko 2 pytania: -Ile jeszcze jest takich baboli w regulaminie i kiedy / ile razy w tym sezonie ktoś z nich skorzysta? -Po cholerę ten Schumacher tam stał?...
spokojnie
29.06.2010 01:24
@dominoziom2007: A że kilka pkt wpadnie też dobrze:)
Gangster
29.06.2010 01:24
Edit: Tu był tekst z którego zrezygnowałem.
dominoziom2007
29.06.2010 01:22
@spokojnie: I po to jest Hamilton. Zamiast bolidu testuje regulamin, szukając dziur, które by trzeba załatać.
spokojnie
29.06.2010 01:14
i to jest właśnie bardzo przykre, że przepisy dotyczące SC nie są na tyle jasne, żeby nie wywoływać dyskusji na temat przyznawanch kar. A drugi problem to czy rzeczywiście ten wyjazd był tym razem potrzebny? Przecież webber wyszedł o własnych siłach z bolidu, może wystarczyła by żółta flaga? wypadek wyglądałna dość groźny ale zabezpieczenia spełniły swoją role. Kierowca mógł być w szoku, nieświadomy nawet obrazeń. panowie siedzący w budce sędziowskiej musza to ocenić na odległość, więc na wszelki wypadek wypuszczają SC. I nie widzą w tym problem skoro to uatrakcyjni wyścig. A wypuszczany do byle okazji SC właśnie tworzy takei sytuacje, że kierowcy nie doceniają tej"powagi" . Wyjazd SC to powinna być świętość, a wątpie czy przy panach z obsługi którzy pierwsi dobiegli do Webber był ratownik medyczny, który by ocenił jego stan?? Tyle sie mówi o poprawie bezpieczęństwa w F1, a mi sie wydaje ze panowie nei zwracają uwagi na rzeczy oczywiste> dodam jeszze , ze nie lubie cwaniactwa, nie podoba mi sie wyprzedzdenie SC przez Hamiltona, jego późny przejazd przez boksy. ale skoro pzepisy na to pozwalaja...
MaxKapsel
29.06.2010 01:12
@plastic Nie pamiętam, sprawdzę. Ale nie wykluczam, że a) od tamtej pory coś się zmieniło w przepisach, b) FIA/Whiting/sędziowie są niekonsekwentni i olewają własne ustalenia, albo nawet sami ich nie pamiętają (zdarzały się takie przypadki w historii, oj zdarzały) wreszcie c) zachodziły jakieś dodatkowe okoliczności (to właśnie sprawdzam...)
plastic
29.06.2010 01:03
@MaxKapsel "a jeszcze jedno – czarną flagę można dostać tylko, jeśli zignoruje się wcześniej przyznaną karę (np drive-through). innej możliwości bycia "excluded" przepisy nie przewidują. " Jesteś tego pewien? Bo albo widziałem czarne flagi dla Massy i Fisico za wyjazd z zamkniętych boksów w Kanadzie 07 albo moje oczy zostały oszukane przez jakieś czarnoksięskie zaklęcie :|
MaxKapsel
29.06.2010 12:57
@Gangster Aż tak biegły nie jestem, to nie moje zbiory tylko cytaty ze strony oficjalnej Formula1.com :) co do taryfikatora kar zasada jest jedna - brak zasad :( tzn. nie ma taryfikatora, sędziowie mogą przyznać jedną z 3 kar według ich uznania - drive through, 10 sec stop-go, relegacja 10 miejsc na starcie do następnego wyścigu - powtarzam, według ich uznania. I dodam, że osobiście też uważam, że system ten jest do d... no ale co zrobić, skoro taki jest trzeba go przestrzegać.
Gangster
29.06.2010 12:49
@MaxKapsel Jak jesteś taki biegły w przepisach to może masz gdzieś w swoich zbiorach info o ewentualnej karze za nie stosowanie się do reguł SC. Wydaje mi się, że takie powinny być. Bo jak nie to jaki cel jest wyjeżdżania SC.
MaxKapsel
29.06.2010 12:36
w temacie wyprzedzania SC, przepisy FIA w ogóle nie przewidują tak kretyńskiej akcji, nawet nie ma za to jakiejś ustawowej kary (jak dotąd...). Jest za to co innego, co chyba raczej nie nastąpiło w ostatnim wyścigu : 40.8 When ordered to do so by the clerk of the course the observer in the car will use a green light to signal to any cars between it and the race leader that they should pass. These cars will continue at reduced speed and without overtaking until they reach the line of cars behind the safety car. czyli w momencie nie wjechania SC tuż przed liderem (Vettel), tylko miedzy niego a innych, wszyscy (Hamilton też) grzecznie ustawiają się w kolejkę, a gdy już się ustawią, samochody między SC a liderem (czyli HAM, ALO, MAS i cała reszta) mogą wyprzedzić SC na jego znak i jadąc powoli, bez wyprzedzania ponownie ustawić się za VET. Ale to nie wszystko: 40.9 The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him. Once behind the safety car, the race leader must keep within ten car lengths of it (except under 40.11 below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible. czyli SC powinien jeździć tak długo, i tak długo przepuszczać (na znak!) samochody za nim, dopóki nie znajdzie się za nim lider. I wtedy dopiero SC może myśleć o zjeździe. podsumowując - HAM złamał przepis, ale "ustawowej" kary za to nie ma. Dostał, co dostał i odrobił swoje. Jest czysty. Maylander wyjechał za późno i nie przepuścił ("na znak") ani HAM (który to olał), ani obu Ferek. Mógł i pewnie zrobiłby to potem (po odpowiednim uprzątnięciu toru), gdyby nie fakt, że Ferki w międzyczasie zjechały do pitu. A wtedy było już po ptokach... a jeszcze jedno - czarną flagę można dostać tylko, jeśli zignoruje się wcześniej przyznaną karę (np drive-through). innej możliwości bycia "excluded" przepisy nie przewidują. Ale może Flavio ich nie zna?... ;)
Lukas
29.06.2010 11:51
Kanapowi eksperci :)
Szkot
29.06.2010 11:34
Akurat przepisem najbardziej wymagającym poprawki jest to że karę trzeba odbyć w ciągu 3, następujących po ogłoszeniu kary, okrążeń. Powinno się ją odbyć od razu, uwentualnie JEDNO okr. później
Gangster
29.06.2010 11:31
@A-J-P Na przepisach jak i na prawie się nie znak ale wydaje mi się, że wyprzedzanie SC jest większym przewinieniem niż przekroczenie prędkości na początku Boxów o 0.1km. Nie można traktować obu na jednym poziomie. Poza tym po coś ten SC jest. Nie po to (jak ty sądzisz) aby sobie jeździł i reklamował auta Mercedesa ale do pilnowania kolejności i dyktowania prędkości. Jak ktoś nie umie jechać spokojnie za to DNQ i tyle. Zaraz wszyscy zaczną wyprzedzać SC bo za to jest g***niana kara. Jeżeli sądzisz, że wyprzedzanie SC jest spoko, lub Ham dostał adekwatną kare do przewinienia to spoko nie mam zamiaru z Tobą dyskutować.
Lukas
29.06.2010 11:28
Dopóki ktoś nie wyniucha co mówią przepisy to ta dyskusja na temat tej sprawy jest bezsensowna :)
flow
29.06.2010 11:26
Wg mnie nawet wiekszym niz wyjazd z zamknietych boksow. Przeciez SC jest op to, zeby nie rozjechac ludzi sprzatajacych tor: |
Maraz
29.06.2010 11:24
Np. za wyjazd z zamkniętych boksów jest dyskwalifikacja, a wyprzedzenie SC jest prawdopodobnie równie dużym przewinieniem, ale czy przepisy mówią cokolwiek o tym, jaka kara za to powinna być - tego nie wiem.
MairJ23
29.06.2010 11:19
A-J-P a ty czemu odrazu chlopaka atakujesz ? czy nei mozna tu rozmawiac na jakims poziomie ? kto was tego nauczyl ze odrazu trzeba z pyskiem ? mama ? pani w szkole ? czy moze durne strony internetowe ?
flow
29.06.2010 11:13
Flavio do Ferrari! Przynajmniej ciekawie bedzie
A-J-P
29.06.2010 11:09
A ja właśnie napiszę, że ten Pan to się lepiej niech nie wypowiada. Jest to chyba ostatnia osoba, która może kogokolwiek pouczać jeśli chodzi o przepisy. Gangster - a skoro twierdzisz, że powinien dostać czarną flagę to może mi powiesz gdzie jest zapis w regulaminie, że za wyprzedzenie samochodu bezpieczenstwa (wyjezdzajacego dopiero z boksu) nalezy sie dyskkwalifikacja skoro taki mądry jestes ???
Ralph1537
29.06.2010 11:06
on zawsze przytakuje alonso
Gangster
29.06.2010 11:06
Proszę nie pisać tekstów typu. "Ty lepiej się nie wypowiadaj, bo sam łamałeś przepisy." Sam nie wiem dlaczego nie dostał czarnej flagi (może sędziowie nie mieli?). Flav agrzeszył w swojej kadencji w F1 ale w tym przypadku ma rację.