Renault przybliża silniki w podcaście po GP Korei
Dlaczego silniki F1 wytrzymują zaledwie kilka tysięcy kilometrów? Rémi Taffin wyjaśnia...
26.10.1018:18
4273wyświetlenia
W najnowszym podcaście opublikowanym przez zespół Renault znalazły się między innymi wywiady z Robertem Kubicą i głównym inżynierem wyścigowym stajni z Enstone - Alanem Permane. Nie zabrakło także odpowiedzi na pytania zadane przez jednego z fanów francuskiego zespołu - tym razem na temat silnika.
Grzegorz Wardzyński z Polski chciał dowiedzieć się więcej na temat silników Formuły 1 i jak wyglądają one w porównaniu z silnikami w samochodach drogowych. Oto odpowiedzi udzielone przez głównego inżyniera Renault F1 ds. silników - Rémiego Taffina.
Dlaczego silniki F1 wytrzymują zaledwie kilka tysięcy kilometrów, podczas gdy silnik w samochodzie drogowym może przejechać ponad sto tysięcy kilometrów?
Silnik F1 wytrzymuje tylko dwa lub trzy tysiące kilometrów, ponieważ tyle od niego wymagamy przy obecnych przepisach. Jeśli spojrzymy pięć lub sześć last wstecz, mieliśmy silniki, który wytrzymywały zaledwie 300 km, ponieważ wykorzystywaliśmy jeden silnik dziennie, a wyścig miał dystans jedynie 300 km. Obecnie zwiększyliśmy przebieg dziesięciokrotnie, więc może za pięć lat silnik będzie jeździł przez 30.000 km. Jest to jedynie kwestia tego, co chcemy osiągnąć z silnikiem, a inżynierowie poradzą sobie z tym i dostosują się.
Czasami słyszymy, że silniki wymieniane są na wszelki wypadek. Skąd wiecie, że silnik prawdopodobnie ulegnie awarii?
Otrzymujemy sporo użytecznych informacji badając olej, ponieważ jest on jak krew silnika. Możemy go sprawdzać co około 50 km i możemy wykryć w nim drobiny aluminium, żelaza lub innych metali, co mówi nam o tym, co dzieje się wewnątrz silnika. Jeżeli mamy dobrą tendencję, to jesteśmy zadowoleni, ale czasami mamy trochę nietypowe wyniki i musimy wymienić silnik na wszelki wypadek.
Cały podcast można odsłuchać tutaj.
Źródło: RenaultF1.com
KOMENTARZE