Renault przybliża silniki w podcaście po GP Korei

Dlaczego silniki F1 wytrzymują zaledwie kilka tysięcy kilometrów? Rémi Taffin wyjaśnia...
26.10.1018:18
Inf. prasowa
4273wyświetlenia

W najnowszym podcaście opublikowanym przez zespół Renault znalazły się między innymi wywiady z Robertem Kubicą i głównym inżynierem wyścigowym stajni z Enstone - Alanem Permane. Nie zabrakło także odpowiedzi na pytania zadane przez jednego z fanów francuskiego zespołu - tym razem na temat silnika.

Grzegorz Wardzyński z Polski chciał dowiedzieć się więcej na temat silników Formuły 1 i jak wyglądają one w porównaniu z silnikami w samochodach drogowych. Oto odpowiedzi udzielone przez głównego inżyniera Renault F1 ds. silników - Rémiego Taffina.

Dlaczego silniki F1 wytrzymują zaledwie kilka tysięcy kilometrów, podczas gdy silnik w samochodzie drogowym może przejechać ponad sto tysięcy kilometrów?

Silnik F1 wytrzymuje tylko dwa lub trzy tysiące kilometrów, ponieważ tyle od niego wymagamy przy obecnych przepisach. Jeśli spojrzymy pięć lub sześć last wstecz, mieliśmy silniki, który wytrzymywały zaledwie 300 km, ponieważ wykorzystywaliśmy jeden silnik dziennie, a wyścig miał dystans jedynie 300 km. Obecnie zwiększyliśmy przebieg dziesięciokrotnie, więc może za pięć lat silnik będzie jeździł przez 30.000 km. Jest to jedynie kwestia tego, co chcemy osiągnąć z silnikiem, a inżynierowie poradzą sobie z tym i dostosują się.

Czasami słyszymy, że silniki wymieniane są na wszelki wypadek. Skąd wiecie, że silnik prawdopodobnie ulegnie awarii?

Otrzymujemy sporo użytecznych informacji badając olej, ponieważ jest on jak krew silnika. Możemy go sprawdzać co około 50 km i możemy wykryć w nim drobiny aluminium, żelaza lub innych metali, co mówi nam o tym, co dzieje się wewnątrz silnika. Jeżeli mamy dobrą tendencję, to jesteśmy zadowoleni, ale czasami mamy trochę nietypowe wyniki i musimy wymienić silnik na wszelki wypadek.

Cały podcast można odsłuchać tutaj.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

11
pepsi-opc
27.10.2010 11:58
Silniki same w sobie są bdb ale osprzęt mają tandetny.
BlaugranaFAN
27.10.2010 08:43
Honde się kupuje i nie martwi się że silnik jest na 100 czy 200 tyś km :)
biCampeon
27.10.2010 06:04
Myślę, iż Grzegorz miał na myśli to, że silnik samochodu drogowego może przejechać minimum 100tys. km bez żadnych problemów.
pasior
26.10.2010 07:42
Piotrek15 ale 1,5 mln kilometrów to też jest ponad 100 tys.
Player1
26.10.2010 07:41
Obecny trend w motoryzacji powoduje, że samochody są produkowane na 3 - 5 lat eksploatacji lub 200 tyś. km. Czasy Mercedesa 124 nie wrócą, ponieważ nie opłaca się to koncernom motoryzacyjnym - one zarabiają na sprzedaży samochodów lub części zamiennych. Sytuacja gdy w samochodzie wymieniamy olej i klocki to droga do bankructwa producentów samochodowych. A co do różnicy widać gołym okiem, tzn. obecnie z silnika wolnossącego 2,4l. uzyskuje się w F1 ok. 800 KM ale tylko na ok 3000km, a z "drogowego" 150-200 KM, ale na 200 tyś km. Podejrzewam, że gdyby nie limit silników na sezon miałby one powyżej 1000KM.
pepsi-opc
26.10.2010 07:21
Zależy jak się dba o auto.W rękach kata to i beczka zdechnie po 200tyś.
Falarek
26.10.2010 07:05
Ale pytanie jak od 10 latka.
archibaldi
26.10.2010 05:43
500 tys - 1,5mln km.. to było kiedyś. Dziś robi się auta, żeby pojezdziły 3 lata
lubczyk
26.10.2010 04:54
I to na oleju roślinnym! :D
Piotrek15
26.10.2010 04:49
mnie też te ponad 100tys km zdziwiło. Przecież Mercedesy beczki potrafiły przejeżdżać po 1,5 mln km ;]
vivon
26.10.2010 04:48
Grzesiu, silnik Twojego samochodu jest w stanie przejechać ponad sto tysięcy km? słabo... bardzo słabo. chyba ze w słowie ponad, kryje się np 500tyś