Virgin pracuje nad nowym skrzydłem, by zredukować stratę do Team Lotus

Zdaniem Glocka jego nowy bolid obecnie jest wolniejszy od auta Lotusa o 1 sekundę na okrążeniu
24.02.1118:04
Grzegorz Filiks
2469wyświetlenia

Dyrektor techniczny Virgin Racing - Nick Wirth pracuje nad koncepcją nowego skrzydła, które ma pomóc w zredukowaniu jednosekundowej straty do najbliższego rywala swojej ekipy - Team Lotus.

Taką informację w rozmowie z Auto Motor und Sport ujawnił główny kierowca ostatniego zespołu zeszłorocznych mistrzostw - Timo Glock, przyznając jednocześnie, że istnieje problem z tyłem ich nowego bolidu oznaczonego symbolem MVR-02. To wina aerodynamiki - odparł, spytany o genezę kłopotu. Wierzymy, że już znaleźliśmy przyczynę, teraz musimy się jej pozbyć.

Według Niemca Virgin przez ostatnie 12 miesięcy wykonał wielki krok naprzód w kwestii niezawodności swojej konstrukcji, ale jej konkurencyjność nadal nie zadowala. Strata do Lotusa już jest dosyć duża - stwierdził. W niedzielę (podczas testów w Barcelonie) byli przed nami o sekundę. Wiemy, że mamy problem i musimy go rozwiązać. Wszystko więc sprowadza się do tego, by Nick Wirth zaprojektował kilka nowych skrzydeł i to powinno nam pomóc.

Źródło: motorsport.com

KOMENTARZE

14
akkim
25.02.2011 08:19
Technologia projektów - owszem, także tunel - zysk ogromny, potrzebny tylko szczegół. Pomysł plus inżynier zdolny.
arahja
24.02.2011 10:18
mam nadzieję że Pat Symonds którego zatrudniło Virgin pomoże im przeskoczyć 1Malaysia na koniec sezonu. niech pokażą że w F1 można szybko jeździć dzięki CFD.
jpslotus72
24.02.2011 08:46
Kiedy wczesną zimą wyraziłem swoje wątpliwości co do wartości projektowania w oparciu tylko o CFD, dostałem po uszach (nie pamiętam od kogo i nie będę sprawdzał, bo nie o to chodzi, żeby się "odgrywać") - jednak co tunel to tunel. Nie tylko Team Lotus planuje budowę własnego tunelu, ale i Ferrari zainwestowało ostatnio sporo w modyfikację swojego - a ten zespół jest w F1 nie od wczoraj i wie, co w trawie piszczy. CFD oczywiście jest użyteczne, ale - jak wspomniał Sycior - w połączeniu z tunelem. "Realu" nie da się (przynajmniej na razie) w pełni zastąpić "wirtualem" - F1 to jeszcze nie Matrix.
THC-303
24.02.2011 08:17
asc właśnie debiut giełdowy. Williams nie wszedłby na giełdę gdyby nie potrzeba zysku. A dlaczego zrezygnowali z Hulka w miejsce Maldonado? Odpowiedzcie sobie sami. Williams to poważna firma inżynieryjna, buduje systemy, czasem sprzedaje. Prawda. A teraz pytanie: jaka firmę budującą systemy stać na własny zespół ze znikomym sponsoringiem (wymienić wszystkich sponsorów których stracili). Williams zatrzymał się w rozwoju wtedy gdy pieniądze zaczęły być w F1 najważniejsze, a potem mieli przebłyski tylko za czasów mariażu z BMW. Bardzo kibicuję Williamsowi zwłaszcza że jeździ w nim mój ulubiony kierowca, ale prawda jest taka, że obecnie to FI pnie się w górę, Williams to tendencja spadkowa. Nie mowię że np w tym roku przegrają z FI bo tego nigdy nie wiadomo (vide Brawn), ale generalnie na fali wznoszącej to oni nie są, poniżej pewnego poziomu z uwagi na personel i doświadczenie nie zejdą, ale mogą mieć ciężkie lata przed sobą.
Sycior
24.02.2011 07:00
Ja bym na ich miejscu zmienił te śmieci od Xtraca, i pokusił się jak nie o budowę to o wynajęcie tunelu. Co prawda teraz każdy z CFD korzysta ale w parze z tunelem.
Doug the Head
24.02.2011 06:52
@THC-303, @asc, dokladnie, Williams to jest poważna firma inżynieryjna, która za wyjątkiem silnika, sama buduje wszystkie pozostale systemy i to z powodzeniem (choćby tegoroczna skrzynia biegów i zeszłoroczna sprzedana do HRT, o KERS juz nie wspominając). A czytając niektórych odnoszę wrażenie że klasyfikujecie FI przed Williamsem a co najlepsze teraz juz nawet Lotusa :) Niby skąd takie wnioski ? Wiem że testy są niemiarodajne ale zanim postawicie Williamsa nawet za HRT to najpierw popatrz jeden z drugim co sie dzieje.
lubczyk
24.02.2011 06:45
@asc, Lotus ma skrzynię RBR z 2009 roku.
asc
24.02.2011 06:33
Każdy zespół kupuje system CFD od niezależnych firm, a wszystkie są porównywalne. Brak tunelu to tylko ucinanie kosztów, a będzie się to mścić, aż do czasu wycofania się Virgin z rywalizacji (bo nie sądzę, żeby bez dodatkowych dużych sponsorów zaczęli budować tunel)... Poza tym Team Lotus podpisał umowę o podzespoły Renault i Red Bulla... Dużo prac konstrukcyjnych odchodzi. Taka skrzynia biegów Red Bulla to na pewno cud w porównaniu do tego co ma Virgin, zwłaszcza, że w tym sezonie każdy dba żeby była zminiaturyzowana (ciekawe czy kliencka skrzynia RB jest ze specyfikacji tegorocznej czy zeszłorocznej?). @THC-303: Williams nie ma pieniędzy? Jeśli porównujesz do Ferrari to może się tak wydawać. PDVSA to nie jest mały żuczek + Williams sprzedaje technologię innym firmom (KERS z kołem zamachowym dla Porsche) + debiut giełdowy + są w czołówce zespołów najlepiej dbających o budżet.
SirKamil
24.02.2011 06:08
COMPUTATIONAL Fluid Dynamics Obliczeniowa Dynamika Płynów
THC-303
24.02.2011 06:06
IJTKPZZ7 CFD, nie CFT. Pomysł Wirtha, swoją drogą też dobrego fachowca (szefem zespołu był już w 1994 w Simteku, projektował też Benettony w czasach Alesi-Berger i początkach Fisico-Wurz). Inna sprawa, że wiele nieprzychylnych komentarzy o projektowaniu bez tunelu się słyszy. Jeśli zaś chodzi o to czy Lotus za rok będzie tam gdzie Force i Williams... nie sądzę by byli na poziomie Force jeśli team z Silverstone utrzyma tempo prezentowanego rozwoju. Natomiast Williams nie ma pieniędzy i wiele zależało będzie od pozyskania sponsorów plus tego czy koło zamachowe wypali. Lotus może ich dogonić, nie musi, ale ma też cień szanse nawet na bycie przed ekipą z Groove.
Ferrarif1
24.02.2011 06:02
@IJTKPZZ7 --> CFD COMPUTER FLUID DYNAMICS sekunda to i tak niewiele jak na nich
IJTKPZZ7
24.02.2011 05:49
@corey talor Lotus zrobił kawał dobrej roboty: korzysta z tunelu i rozpoczął budowę własnego, mają świetnego Gascoyna i typuję, że w 2012 będą w środku stawki na poziomie FI i Williams w sezonie 2010. @testauto Z tego co wiem, to Viirgin w pełni opiera się na systemie CFT i jak widać (w porównaniu z Lotusem np) nie jest to dla nich najlepsze.
testauto
24.02.2011 05:32
Swoją drogą jest to ciekawy problem, niby tylko sekunda ale jak ogromnie ważna. Biorąc pod uwagę wszystkie konstrukcje bolidów zastanawiający jest fakt, że tylko czołówka "robi" dobre aero, zestraja napęd itd..... ale przecież w takich teamach jak Virgin czy Lotus też pracują niegłupi ludzie.
corey_taylor
24.02.2011 05:22
kurczę, jesli rzeczywiście są sekundę za Lotusem, to tragedia... no chyba że Lotus wykonał jakiś ogromny krok do przodu.