Pirelli podsumowuje piątkowe treningi na torze Sepang

Opony i zespoły odczuwają malezyjski upał; udane testy nowej twardej mieszanki
08.04.1116:56
Inf. prasowa
1096wyświetlenia

Pirelli i wszystkie zespoły Formuły 1 doświadczyły dziś wyjątkowych przeżyć oferowanych przez wyścigi Grand Prix, przy temperaturze nawierzchni sięgającej 51 stopni Celsjusza i temperaturze otoczenia w wysokości 37 stopni.

Red Bull Racing rozpoczął weekend z takiego samego poziomu, na którym zakończył zawody w Australii. Mark Webber uzyskał podczas porannej sesji rezultat 1.37,651, pokonując o ponad półtorej sekundy najbliższego rywala. Po południu Webber był ponownie najszybszy i z wynikiem 1.36,876 wyprzedził o zaledwie pięć tysięcznych sekundy Jensona Buttona w McLarenie.

Łącznie kierowcy przejechali 1255 okrążeń w dwóch sesjach treningowych, jak zwykle korzystając z dwóch zestawów opon twardych (określanych jako podstawowe) i jednego miękkich (określanych jako opcjonalne). Poza zwyczajowym przydziałem, każdy kierowca otrzymał także dwa zestawy nowej, eksperymentalnej twardej mieszanki, zaprojektowanej w nieco innej filozofii - większej stabilności w oknie optymalnej pracy.

Dwudziestu czterech kierowców, którzy wzięli udział w treningach - trzech z nich nie wystartuje w niedzielnym wyścigu - przekazało wartościowe uwagi o charakterystyce nowej opony. Zostaną one przeanalizowane przez Pirelli w celu przyszłego rozwoju produktu.

Chociaż, podobnie jak miało to miejsce w Australii, w Malezji kwalifikacje i wyścig odbędą się późnym popołudniem, to dzisiejsze dwie sesje treningowe odbyły się w normalnej porze: od 10:00 do 11:30 rano i od 14:00 do 15:30 po południu.

Podczas porannej sesji większość zespołów korzystała z obu rodzajów twardego ogumienia. Najlepszy czas, uzyskany przez Webbera, został ustanowiony na standardowych twardych oponach, oznaczonych srebrnymi symbolami. Pastor Maldonado z Williamsa wykonał najdłuższy przejazd, ustanawiając dający mu piąte miejsce rezultat pod koniec liczącego 19 okrążeń przejazdu.

Druga sesja także odbywała się na suchym torze, w jeszcze cieplejszych warunkach. Webber rozpoczął na twardej mieszance, a po zmianie na miękką uzyskał swój najlepszy czas. Taki sam styl pracy przyjęła większość stawki, próbując wykręcić jak najlepszy wynik na pojedynczym zestawie miękkiego ogumienia przy wykorzystaniu poprawiających się warunków na coraz bardziej nagumowanym torze.

Ogólnie miękkie opony okazują się być szybsze od twardych o około 1,2 sekundy na okrążeniu. Przewidywany dystans do przejechania na jednym komplecie to od ośmiu do 19 okrążeń w wyścigu.

Miękkie opony, przewidziane na Malezję i Chiny, poza charakterystycznym żółtym logo zostały dodatkowo oznakowane, aby ułatwić rozróżnianie. Dookoła obwodu opony umieszczono złoty pasek, dzięki któremu łatwiej będzie dostrzec rodzaj mieszanki. Przed rozgrywaną w maju Grand Prix Turcji, która inauguruje europejską część sezonu Formuły 1, sposób oznaczania zostanie zmieniony. Kolory mają być bardziej widoczne.

Dyrektor Pirelli Motorsport, Paul Hembery, skomentował: Podczas pierwszego dnia jazd w Malezji wszyscy musieli stawić czoła trudnemu wyzwaniu. Na szczęście nasze opony spisują się jak na razie bez zarzutu, ale oczywiście czeka nas jeszcze prawdziwa praca, kiedy kierowcy wejdą w tryb kwalifikacji i wyścigu. Dzisiaj kierowcy sprawdzali ewolucyjną odmianę naszych twardych opon, a ich wrażenia były ogólnie pozytywne. Musimy jednak uważać, aby nie opracować ogumienia zbyt konserwatywnego. Biorąc pod uwagę dzisiejsze ciężkie warunki, jesteśmy zadowoleni z przebiegu wydarzeń i oczekujemy strategii trzech pit stopów w wyścigu. Oczywiście czeka nas kilka interesujących zagrań taktycznych ze strony zespołów, kiedy nadejdzie moment podejmowania decyzji o wyborze opon na kwalifikacje. To tylko wzbogaci spektakl, który z pewnością będzie fascynujący.


FAKT DNIA PIRELLI:



Eksperymentalny typ opony Pirelli na Sepang był rozwijany w zeszłym tygodniu podczas testów w Stambule. To był ostatni występ Pedro de la Rosy jako kierowcy testowego Pirelli, przed powrotem do roli trzeciego kierowcy w McLarenie. W tym sezonie Pirelli równolegle ze startami w Formule 1 prowadzi program testowy. Brazylijski kierowca Lucas di Grassi przejmie funkcje testowe podczas kolejnej sesji w Barcelonie, która ma odbyć się w maju.

Jutro w Sepang zespoły wezmą udział w jeszcze jednej sesji treningowej, odbywającej się po południu w godzinach 13:00-14:00. Następnie, w godzinach 16:00-17:00, odbędą się kwalifikacje. Zeszłoroczny czas pole position (1.48,210) został uzyskany w urozmaiconej deszczem sesji przez Marka Webbera z Red Bulla. Co ciekawe, Webber uzyskał swój najlepszy czas w trakcie sesji Q2. Rekord okrążenia wciąż posiada Juan Pablo Montoya, dzięki rezultatowi 1.34,223, który uzyskał w sezonie 2004 za kierownicą Williamsa.

Źródło: Informacja prasowa Pirelli

KOMENTARZE

1
Mexi
08.04.2011 03:39
"Przewidywany dystans do przejechania na jednym komplecie to od ośmiu do 19 okrążeń w wyścigu." http://images1.memegenerator.net/ImageMacro/4478696/CHALLENGE-ACCEPTED.jpg