Pirelli bije rekord w kwalifikacjach na Istanbul Park

Kwalifikacje odbywały się w suchych i słonecznych warunkach
07.05.1117:20
Inf. prasowa
2094wyświetlenia

Pirelli ustanowiło najlepszy czas w historii kwalifikacji do Grand Prix Turcji na torze Istanbul Park, dzięki rezultatowi 1.25,049, który uzyskał Sebastian Vettel z Red Bulla. Niemiecki kierowca zdobył dziś swoje piąte z rzędu i dziewiętnaste w karierze pole position.

Rankiem, przed rozpoczęciem kwalifikacji, Prezes Pirelli Marco Tronchetti Provera spotkał się ze wszystkimi kierowcami przed pomieszczeniami gościnnymi Pirelli, po czym zobaczył się także z promotorem Formuły 1, Berniem Ecclestone'em.

Po zakończeniu popołudniowych kwalifikacji czas dający pole position Sebastianowi Vettelowi, uzyskany na oponach Pirelli PZero, był o ponad sekundę lepszy niż zeszłoroczny czas pole position, który wyniósł 1.26,295. To niesamowite osiągnięcie zostało uzyskane mimo opuszczenia przez Vettela całej drugiej sesji treningowej w piątkowe popołudnie, w wyniku jego wypadku na mokrym torze podczas porannej sesji.

Dla odmiany kwalifikacje odbywały się w suchych i słonecznych warunkach, przy temperaturze powietrza 18 stopni Celsjusza i temperaturze nawierzchni wynoszącej 35 stopni. Cała czołowa dziesiątka użyła miękkich opon. Vettel zakwalifikował się z czasem o 0,4 sekundy lepszym niż jego zespołowy kolega Mark Webber, którego sklasyfikowano na drugiej pozycji. Nico Rosberg uzyskał swój najlepszy wynik w kwalifikacjach od Grand Prix Malezji 2010, zdobywając dla Mercedesa trzecią lokatę. W trzeciej fazie kwalifikacji zaoszczędził jeden komplet miękkich opon, z których będzie mógł skorzystać w jutrzejszym wyścigu. Obaj kierowcy Red Bulla zdecydowali się na zaledwie jeden przejazd w Q3 i przesiedzieli resztę sesji w garażu, maksymalizując swoje szanse dotyczące strategii związanej z ogumieniem.

Największym wyzwaniem na torze Istanbul Park jest składający się z kilku wierzchołków słynny Zakręt 8, który szczególnie obciąża prawą przednią oponę. Mimo ogromnego obciążenia - działającego na opony przeciążenia bocznego w wysokości 4,5G oraz około 950 kilogramów pionowego nacisku - ogumienie Pirelli doskonale sprostało wymaganiom podczas tego weekendu.

Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery powiedział: To była wspaniała sesja kwalifikacyjna i chciałbym pogratulować wspaniałej postawy nie tylko Sebastianowi Vettelowi, ale także zespołowi Mercedes. Mamy na miejscu wszystkie składniki potrzebne do rozegrania ekscytującego wyścigu, a zespoły już myślą nad strategią dotyczącą ogumienia. Jeśli chodzi o zużycie, najważniejszym czynnikiem jest tutaj stan prawej przedniej opony, ale widzieliśmy już, że kierowcy pokonują do 20 okrążeń na jednym komplecie. Jesteśmy więc pewni, że nie będzie pod tym względem żadnych problemów. Spodziewamy się, że warunki pozostaną suche i to oznacza, że zobaczymy średnio po trzy pit stopy, ale różne zespoły lubią próbować innych rozwiązań: to jeden z tych elementów, które sprawiają, że Formuła 1 jest w tym roku tak interesująca.

Źródło: Informacja prasowa Pirelli

KOMENTARZE

13
redman2
08.05.2011 09:22
nie ma nawet najmniejszych szans na pobicie tego czasu, bo w 2005 roku były silniki V10 o poj. 3 litrów (dla porównania w tym sezonie jeżdżą na V8 o poj. 2,4 litra i jeszcze ograniczenie do 18.000obr./min)
Maly-boy
08.05.2011 07:17
z możliwością używania DRS cały czas też by nie pobili ,bo obecnie wyścigi są przejeżdżane w ślimaczym tempie
Aeromis
07.05.2011 11:28
[quote="marrcus"]w 2005 podczas wyscigu było 1:24,770[/quote] Bez stałej możliwości używania w wyścigu DRS Pirelli tego czasu nie pobije ;]
marrcus
07.05.2011 10:04
w 2005 podczas wyscigu było 1:24,770
ertehWu
07.05.2011 08:29
Podoba mi się to, co powodują opony Pirelli, zaś wypowiedzi zarządców fabryki zdecydowanie nie.
gpjano
07.05.2011 08:15
[Tak ogolnie to pamieta jeszcze ktos czasy gdy q3 jezdzilo sie z paliwem na wyscig czy juz niezbyt?] Pamiętamy, pamiętamy. Wtedy już w czasie kwalifikacji strategia dawała o sobie znać
patgaw
07.05.2011 07:33
Tak ogolnie to pamieta jeszcze ktos czasy gdy q3 jezdzilo sie z paliwem na wyscig czy juz niezbyt?
ICEman
07.05.2011 06:39
Myślę ze gdby musiał było by 1:24.xxx
SoBcZaK
07.05.2011 04:54
Rekord jest na oponach Pierlli a nie dzięki samym PIerlkom... KERS DRS i pusty bak robi swoje
SkC
07.05.2011 04:48
Wątpię aby była to zasługa opon. DRS+ KERS to spokojnie 1 sekunda może więcej. Z oponami Bridgestone pękła by bariera 1:25. A z bolidami z 2004 roku, systemem KERS i DRS może nawet i bariera 1:23 :)
lerloare
07.05.2011 04:45
Ile daje DRS można było łatwo dziś w kwalifikacjach zobaczyć patrząc na różnice między Kovalainenem i Trulli (w bolidzie tego drugiego zawiódł DRS)... Ładnie, ładnie :)
Norbi123
07.05.2011 03:48
@up No i brak podwójnego dyfuzora, ale sporo w kwalifikacjach nadrabia kers i zwłaszcza drs.
Mexi
07.05.2011 03:45
A po ubiegłorocznych testach wynikało, że nowa mieszanka jest wolniejsza od starej o 1,5-2 sekundy na okrążeniu :) Ładny postęp w bolidach, które dodatkowo zostały dociążone względem 2010.