24 Heures du Mans 2011: Relacja na żywo
Ekipa z numerem 2 wygrywa tegoroczną edycję legendarnych zawodów
12.06.1115:18
22037wyświetlenia
Dokładnie o 15.00 rozpoczął się legendarny wyścig 24 Heures du Mans. Przywilej wystartowania 56 załóg powędrował do prezydenta FIA, Jeana Todta. Przed nami cały dzień rywalizacji, który będziecie mogli śledzić na łamach serwisu Wyprzedź mnie! Będziemy komunikowali na bieżąco o najważniejszych momentach wyścigu oraz prezentowali obecną czołówkę stawki.
pokaż wyniki
15:15
Z pewnością tegoroczny wyścig zapamiętamy na wiele lat! Z naszej strony dziękujemy wszystkim za wspólne kibicowanie. Zapraszamy za rok, obiecujemy, że relacja będzie ciekawsza i bogatsza! Podczas ostatniej doby byli z wami: Nataniel Piórkowski, Bartosz Pyciarz i Łukasz Godula. Do usłyszenia!
15:09
W klasie LMP2 wygrała ekipa Greaves Motorsport. W GTE Pro załoga Corvette, tak samo jak w GTE Am.
15:05
O tym jak zacięty był ten wyścig świadczy fakt, że średnia strata Peugeota do Audi na kółku wyniosła 0,045s. Coś niesamowitego!
15:04
Ogromna radość wśród Niemców. Zupełnie inne emocje u Francuzów.
Obecnie samochody są na okrążeniu zjazdowym.
15:03
Drugi Peugeot 908 z numerem 9. Trzeci również Peugeot (nr 8)
15:03
Wygrana AUDI!!! R18 przejeżdża jako pierwsze linię mety!
15:00
Czasowo 24 godziny za nami. Czekamy na linię mety.
14:59
Ostatnie okrążenie.
14:58
Ostatnie chwile tego wyścigu. Na torze powoli toczy się ekipa Oak-Pescarolo.
14:49
Lotterer po mistrzowsku utrzymuje przewagę. Piękne Audi R18 jest coraz bliżej sukcesu.
14:46
Organizator podał prowizoryczną ilość kibiców na torze: 249 000!
14:44
15 minut do końca, wszyscy już wyczekują flagi.
14:34
Ostatnie okrążenia nieco słabsze w wykonaniu załogi z numerem 9. Audi na chwilę obecną kroczy pewnie po zwycięstwo.
14:32
Po mecie wyścigu zawodnicy będą musieli przejechać całe okrążenie zjazdowe - czy wszystkim wystarczy na to paliwa?
14:26
Nieco ponad 30 minut do końca. 908ka zmniejsza stratę do niecałych 7 sekund! Ależ walka się zapowiada! 24 godziny ścigania, a różnica jest tak mała!
14:23
R18 zjeżdża na prawdopodobnie ostatni pit stop. Jednak jest to zrobione wcześniej niż planowano! Niemcy zmieniają opony. Francuzi tez zjechali, bez zmiany opon. Dzieli ich 10 sekund - wszystko rozegra się na torze.
14:19
Przewaga Audi się utrzymuje. Niemcy są już naprawdę blisko zwycięstwa...
14:09
Peugeot mimo mniejszej ilości zjazdów do alei serwisowej, spędził w niej więcej czasu. Nie za dobrze to świadczy o organizacji pracy Francuzów i może być kluczowym czynnikiem w ewentualnej porażce.
14:02
Przedostatni postój Audi. Przed nami niecała godzina.
13:54
Audi daje z siebie wszystko - ponownie przy dublowaniu niemal zderzyło się z wolniejszym samochodem.
13:50
Emocje w tegorocznym Le Mans są tak duże, że ten kto nie ogląda chociaż jego końcówki powinien za karę odpuścić sobie dzisiejsze GP Kanady! :)
13:47
Ponownie zaczyna padać. Są to jednak niewielkie opady. Przewaga Audi to 1 minuta 23 sekundy, pozostały im 2 postoje w tym jeden krótki. Normalny zajmuje około 50 sekund. Peugeotowi został jeden, też w miarę szybki. Ależ ciasno...
13:43
Peugeot z numerem 9 zjeżdża na tankowanie. Przedostatni postój.
13:40
Po dwa postoje dla pierwszych dwóch załóg, tak zapowiada się taktyka na ostatnie chwile wyścigu. Stawia to Audi w roli faworyta, ale dopóki nie zobaczymy flagi w szachownicę to wszystko się może zdarzyć.
13:30
15 sekund przewagi Audi R18 na Peugeotem 908.
W klasie LMP2 wyraźnie prowadzi ekipa z numerem 41 i pewnie już wyczekuje mety.
W GTE Pro lideruje Corvette przed Ferrari 458 Italia.
13:27
Audi zjeżdża na tankowanie. Przed nimi jeszcze 2 postoje. Za około 20 minut powinniśmy mieć przedostatni postój Peugeota z numerem 9. Wszystko to zapowiada bardzo ciasną walkę w końcówce.
13:13
Warunki na torze musiały ulec poprawie, ponieważ Audi już nie traci do Peugeota. Wszystko powoli wraca do normy. Za chwilę R18 będzie zjeżdżało do boksów.
13:09
Emocje przez całe 22 godziny były na niesamowicie wysokim poziomie, a teraz do akcji wkroczył jeszcze deszcz - wyjątkowa edycja legendarnego wyścigu, już za niedługo ostatnie rozstrzygnięcia!
13:07
Postój ekipy z numerem 9 przerwał ich szaleńczą pogoń za Audi R18. Za chwilę dowiemy się czy dalej będzie w stanie zmniejszać stratę do niemieckiej ekipy.
12:51
W boksach Peugeot nr 7. Zmiana kierowców: Davidson oddaje stery 908 Gene. Dotankowanie i zmiana opon na slicki.
12:49
Samochód z nr 16 Pescarolo Judd jadący na 5 miejscu wypadł z toru w zakrętach Porsche i uderzył w bariery z opon kończąc udział w wyścigu.
12:41
Pomimo problemów Zytek Nissan ciągle prowadzi w klasyfikacji kategorii LMP2, gdyż posiada ogromną przewagę pod względem przejechanych okrążeń. Audi nr 2 po postoju, ograniczonym jedynie do uzupełnienia paliwa.
12:35
Warunki na torze pogarszają się z okrążenia na okrążenie, a prognozy nie są zbyt optymistyczne.
12:29
Na torze jest zbyt ślisko, aby używać slicków, ale nie zbyt mokro, aby zakładać opony deszczowe. Wydaje się więc, że najlepiej spisują się obecnie opony przejściowe. Być może strategie obierane w tym momencie będą decydujące dla losów 79. edycji legendarnego wyścigu.
12:21
Bourdias w boksach. Zmiana opon, uzupełnienie paliwa i kierowcy na Pagenaut. Problemy samochodów nr 22, 10. Peugeot Franka Montagny otrzymuje przejściowe opony. Czasy okrążeń kierowców uległy znacznemu pogorszeniu - wygląda na to, że tor staje się coraz bardziej śliski. Z toru wypadł także lider kategorii LMP2 - Zytek Nissan #41.
12:14
Na torze znów zaczyna padać. W okolicach zakrętu Mulsanne wywieszono flagi ostrzegające kierowców przed śliską nawierzchnią. Kibice na torze rozkładają powoli parasole.
12:11
Mailleaux poinformował przez radio, że przebita opona spowodowała pewne uszkodzenia systemów w samochodzie. Francuz właśnie dojechał na swoje stanowisko serwisowe.
12:09
Signatech #26 zdołał jednak powrócić na tor i powoli zmierza w kierunku zjazdu do alei serwisowej z przebitą lewą tylną oponą.
12:06
Kamery na torze pokazują problemy Signatech Nissan #26, który jest wiceliderem klasyfikacji LMP2. Mailleux zatrzymał samochód na dojeździe do zakrętu Indianapolis i nie zapowiada się, aby miał szansę kontynuować rywalizację.
11:59
Lotterer po swoim 27 postoju. Przewaga Audi po wyjeździe z boksów wynosi 18, 6 sek.
11:55
Lotterer zdołał przed chwilą zdublować po raz drugi Franka Montagny. Nie powtórzy się więc sytuacja sprzed godziny, gdy Davidson skutecznie utrudniał plan wyścigu Audi. Tymczasem mechanicy w pit lane czekają już na jedyne jadące w wyścigu R18.
11:52
Lotterer w zabójczym tempie powiększa prowadzenie nad Peugeot. Ostatnie okrążenie kierowca Audi przejechał w czasie 3 min. 26 sek, w rezultacie czego strata Bourdias powiększyła się do 1 minuty i 16 sekund.
11:44
W wyścigu prowadzi Lotterer. Przewaga nad Bourdis utrzymuje się na poziomie 1 minuty i 7 sekund, ale kierowca Audi powinien za niedługo zjechać na swój pit-stop.
11:37
Peugeot 908 Bourdias w alei serwisowej. Audi Lotterera ponownie na prowadzeniu. Chwilę później na stanowisku pojawia się Montagny. Rutynowy postój bez zmiany ogumienia i Francuz szybko powraca na tor.
11:31
Niezwykle dobre tempo Lotterera. Audi #2 bardzo szybko zbliża się do Peugeot Bourdias i kwestią czasu pozostaje kolejna walka o prowadzenie w wyścigu.
11:25
Peugeot nr 7 w alei serwisowej. Ciągle nie ma bliższych informacji na temat spotkania dr. Urlicha z sędziami sportowymi.
11:20
Lotterer zastąpił Treluyera w Audi nr 2. Zmiana opon na slicki. R18 wyjechało na tor 9 sek. za 908 Bourdias. Nad Circuit de la Sarthe ciemne chmury z których kropi lekki deszcz, jednak kierowcy nie mają większych problemów z utrzymaniem się na na torze korzystając z opon na suchą nawierzchnię.
11:09
Dr. Wolfgand Urlich - szef zespołu Audi - wezwany przez stewardów.
11:01
Davidson nie ustępuje i ciągle blokuje Treluyera.
10:56
Na obiektywach kamer pojawiają się pierwsze krople deszczu.
10:56
Prowadzący teraz w wyścigu Benoit Treluyer utknął za Peugeot #7 kierowanym przez Davidsona.
10:53
W boksach Peugeot #9. Rutynowe czynności: czyszczenie szyby i dotankowanie.
10:46
Porsche #76 zespołu IMSA Porsche wypadło z toru w szykanie Dunlop, ale zdołało powrócić do rywalizacji.
10:44
Postój zaliczył także Peugeot nr 7. Szybka obsługa i Davidson może skupić się na zniwelowaniu straty, jaka wynikła po incydencie Wurza. Treluyer 3,2 sek za Bourdias.
10:39
W boksach Audi #2. Postój ograniczony jedynie do dotankowania. Pomimo tego, Peugeot Bourdias awansował na pierwszą pozycję.
10:37
Wykrusza się stawka kategorii GT Am. Ścigają się w niej już tylko cztery samochody.
10:36
Oreca #10 awansowała ponownie przed #16 po pit-stopie. Walka trwa jednak nadal, gdyż oba samochody dzieli 35 sek.
10:31
Na czele stawki Audi Treluyera ciągle buduje przewagę nad Peugeot. Teraz wynosi już ona blisko minutę, jednak powinien on za niedługo zjechać na postój z wymianą ogumienia, co zepchnie go za francuski prototyp przed kolejną turą zjazdów.
10:25
Ferrari #66 toczy się powoli do alei serwisowej.
10:19
Meteorolodzy spodziewają się lekkiej mżawki w ciągu najbliższej godziny. Nad tor zbliżają się ciemniejsze chmury, więc zespoły będą teraz z uwagą śledziły prognozy pogody.
10:16
Treluyer na czele z 227 przejechanymi okrążeniami. Przewaga Audi na drugim Peugeot #9 wynosi 57 sek.
10:12
Prowadzący w wyścigu Peugeot nr 9 w boksach. Tym razem mechanicy dokonują wymiany opon. Bourdias zastępuje Pagenaud. Prowadzenie obejmuje Audi nr 2, a do alei serwisowej zjeżdża 908 #8 jadący na 3 miejscu. Sarrazin oddaje stery prototypu Montagny.
10:06
Tymczasem Peugeot nr 7, który ucierpiał w wyniku kontaktu z barierami powrócił na tor po 10 minutach. Za sterami Anthony Davidson.
10:04
Audi nr 2 w alei serwisowej. Rutynowe dotankowanie bez zmiany opon i kierowcy. Prowadzenie w wyścigu obejmuje Peugeot nr 9 Simone Pagenaud.
09:48
Wurz powrócił do boksów, rozpoczyna się naprawa.
09:47
Jednak powrócił na tor, jednak ze sporymi zniszczeniami. Wypadek na szczęście nie był na tyle poważny by coś się komuś stało.
09:45
Peugeot z numerem siedem uderzył w bandę! Wygląda to na koniec wyścigu dla tej załogi.
09:37
W pozostałych klasach liderzy bez zmian.
09:36
Zgodnie z planem zjechał też Peugeot nr 7
09:24
Audi zjechało nieco wcześniej niż normalnie, Peugeot podobnie, jednak ten drugi standardowo później od Audi.
09:17
Czekamy na kolejną serię postojów.
08:55
Kara jest przyznana za niekompletne ubranie mechanika tankującego Peugeota. Szef francuskiej ekipy lekko rozgoryczony jej wysokością i wskazuje na to, że Audi wyprzedziło ich auto poza torem.
08:52
Na postój zjechał również Peugeot z numerem 7. W międzyczasie kontrola wyścigu podała informację o karze stop&go dla Peugeota z numerem 8
08:46
Audi i Peugeot z numerem 9 zjechali do boksów. Tankowanie, wyjazd - różnica delikatnie większa i wynosi już kilka sekund.
08:29
W międzyczasie #36 z klasy LMP2 obróciło się na torze po czym zjechał do boksów na zmianę opon.
08:28
R18 nie odjeżdża 908-kom, walka trwa dalej. To naprawdę przypomina typowy wyścig, a nie długodystansowe Le Mans.
08:25
Audi wyprzedza Peugeota! Niewiarygodny manewr! Cóż za emocje!
08:21
Peugeot nr 7 dojeżdża do walczącej dwójki. Mamy całą czołową trójkę przy sobie.
08:18
Niesamowicie zacięta walka. Mamy już ponad 17 godzin wyścigu za nami, a czołowe ekipy walczą miedzy sobą na torze, a ich różnica wynosi niecałą sekundę!
08:16
Walka Peugeota z Audi na torze, R18 szybsza od 908 i próbuje wykorzystać dublowane auta by wyprzedzić rywala. Jednakże załoga z numerem 8 próbuje się oddublować. Naprawdę ciekawa walka
08:00
Gene i Lotterer w boksie. Lotterer zmienia się z Treluyer + nowe opony i pełny zbiornik paliwa.
07:53
Wciąż Safety Car na torze. W międzyczasie za kierownicą BMW usiadł Andy Priaulx.
07:44
Bourdais w boksie. Zmiana kierowców Pagenaud siada za kierownicę, zmiana opon, tankowanie i za chwilę 908-ka powróci do walki.
07:43
Mechanicy Peugeota szykują się na przyjęcie swoich kierowców.
07:41
Prawdopodobnie czeka nas długi okres za samochodem bezpieczeństwa na torze leży mnóstwo odłamków.
07:39
I tak jest safety car na torze, a załoga Corvetty chyba może się pożegnać z wygraną w Le Mans. Na pocieszenie w klasie GTE Am Corvetta objęła prowadzenie gdy Gardel wyprzedził Pumpelly'ego.
07:37
Niesamowita sprawa! Lider klasy GTE Pro Corvetta #74 zderzył się z #63 Porsche i oba samochody stoją w niebezpiecznych miejscach na torze. Prawdopodobnie wyjedzie Safety Car.
07:35
Lotterer zbliża się do Bourdaisa, który stara się uciec Marcowi Gene.
07:32
W klasie GTE Am walka o prowadzenie toczy się bezpośrednio pomiędzy #81 i #50. Różnica jest minimalna, a auta są blisko siebie.
07:23
Liderzy klasy GTE Am - Flying Lizard Motorsport w boksie zmiana kierowcy, opon i tankowanie. Dzięki temu #50 powraca na prowadzenie po raz pierwszy od czterech godzin.
07:19
Lotterer 32 sekundy za Bourdaisem, który ma 14 sekund przewagi nad swoim kolegą z zespołu. Tymczasem Porsche 911 RSR #81 zaliczyło długi przejazd żwirową pułapką, ale szczęśliwie bez zatrzymania.
07:15
Lotterer kończy swój świetny przejazd. Zjazd do boksów, tankowanie i z powrotem na tor.
07:10
Lotterer pobił najlepsze osiągnięcie kwalifikacyjne i pojechał teraz okrążenie w 3 minuty 25 sekund i 289 tysięcznych. Fantastyczne tempo Niemca!
07:08
Ależ pech Corvetty #73. Jadąca na trzecim miejscu załoga wypadła w zakręcie Arnage i dość mocno uszkodziła auto.
07:07
Wszystkie trzy Peugeoty w boksie i Lotterer wraca na prowadzenie, krótkie postoje tylko na tankowanie i ruszamy dalej do walki. 2/3 wyścigu za nami.
07:04
Coś niewiarygodnego. Bourdais i Lotterer ustanowili znów najszybsze okrążenie identyczne co do tysięcznej sekundy i na tym samym okrążeniu. Przy okazji łamiąc granicę 3:27 - 3:26,298
06:59
Festwiwal najszybszych okrążeń trwa. Bourdais przejechał okrążenie w 3:27,388 zdecydowanie bijąc osiągnięcie kierowcy Audi.
06:53
Niesamowite tempo Lotterera. Każde okrążenie poniżej 3:30 i mocno zbliżył się do trójki Peugeota.
06:46
Montagny kontynuuje świetne tempo i próbuje odzyskać okrążenie względem lidera, którym jest Bourdais. A w międzyczasie Lotterer ustanawia najlepszy czas jednego okrążenia 3:27.710 zaledwie 0.003 sek lepszy od czasu Davidsona.
06:40
W końcu Gene puścił Montagny'ego, aby uniknąć ewentualnych kolizji między kolegami z zespołu. Na tor powrócił samochód #88, który kilkadziesiąt minut wcześniej utknął w pułapce żwirowej.
06:37
A do zmiany kierowcy szykuje się już Andre Lotterer. Tak jest Fassler wysiada z auta, a Niemiec wskakuje do R18. W międzyczasie wszystkie trzy auta Peugeota prześmignęły obok pitu. Pytanie jaką przewagę zdołają wypracować.
06:36
Bourdais ucieka Marcowi Gene, który chyba jest najwolniejszy z tej trójki, bowiem co rusz próbuje się oddublować Franck Montagny.
06:34
Nad torem wschód Słońca już na całego. W niektórych miejscach na prawdę razi po oczach.
06:28 Znów się ścigają! Trzy Peugeoty w tej chwili razem jadą, jednak #8 traci do nich jedno okrążenie.
06:23
Korzystając z wolnej chwili warto wspomnieć, że w klasie GTE Pro w tej chwili o zwycięstwo rywalizują dwa zespoły Corvetta #74, która jest liderem, ale na tym samym okrążeniu jest Giancarlo Fisichella, zatem szykuje się ekscytująca walka o triumf. Trzecia jest Corvetta #73, ale ona traci jedno okrążenie.
06:17
Bardzo dziwna sytuacja. Podczas okresu neutralizacji rozbija się jadąca na drugim miejscu w klasie P2 - Oreca #48. Kierowca z niewiadomych przyczyn wyjechał bardzo szeroko w Arnage i uderzył z dużą siłą w bandę.
06:15
Safety Car działa na korzyść Audi. Fassler powiększa przewagę, a tymczasem najpierw nr 7 zjeżdża do boksów na zmianę kierowców Gene w miejsce Davidsona, a później nr 9, ale tam bez zmiany kierowców. Dzięki temu Francuz przed Hiszpanem.
06:08
Samochód nr 71 zostaje wykluczony z wyścigu za zlekceważenie niebieskich flag. To ten samochód spowodował wypadek Rockenfellera.
06:07
Bardzo wolno poruszające się Ferrari i na torze po raz czwarty widzimy Safety Car.
05:58
Problemów auta nr 88 ciąg dalszy. Tym razem Porsche 911 RSR utknęło w żwirowej pułapce i potrzebny jest dźwig do usunięcia auta.
05:54
Niesamowite Davidson popełnia błąd w pierwszej szykanie przedzielającą prostą Mulsanne i znów oddaje prowadzenie w ręce rywala.
05:52
No i podobnie jak przed neutralizacją Ant radzi sobie z Audi na prostej i obejmuje prowadzenie.
05:51
Davidson próbuje zbliżyć się do Fasslera i jest już mniej niż sekundę za Szwajcarem.
05:43
Jednak Davidson nie zdążył wyprzedzić Fasslera i wyjeżdża 4,5 sekundy za nim. Może być znów ciekawie, zwłaszcza że Bourdais także nie jest daleko.
05:42
Lotus Evora wpychany do garażu. Pierwszy wyścig dla tego samochodu w Le Mans nie jest prosty. Tymczasem Fassler wjeżdża do boksów, uzupełnienie paliwa i powrót na tor, pytanie na którym miejscu.
05:36
Powoli nad torem rozjaśnia się i pojawiają się pierwsze promienie Słońca.
05:31
Neutralizacja kosztowała nieco czasu Peugeota, bowiem Bourdais traci teraz ponad minutę do prowadzącego Audi.
[05:28]
Davidson także zjeżdża do boksów i Fassler wraca na prowadzenie.
[05:24]
Pagenaud tuż po restarcie zjeżdża do boksów i za niego wsiada Bourdais. A na szykanie Dunlop dochodzi do kolizji między Jaime Melo, a #33 Level 5 Motorsport.
[05:23]
Po 23 minutach Safety Car zjeżdża z toru i mamy wznowienie rywalizacji.
[05:16]
Safety Car ma zjechać na tym okrążeniu.
[05:08]
Liderzy klasy GTE Pro już w boksach, natomiast liderzy w P1 wciąż na torze.
[05:03]
Już wiadomo to #13 Rebellion Racing zniszczony zupełnie przód. W momencie wypadku kierowcą był Jean-Christophe Boullion.
[05:01]
Safety Car na torze!
[05:00]
Problemy Fasslera przy dublowaniu auta GT i Szwajcar musiał ratować się ucieczką na pobocze.
[04:56]
Przewaga Peugeota na prostych jest niesamowita. Fassler nawet pomimo chowania się w cieniu aerodynamicznym nie może się choćby zrównać z Davidsonem.
[04:54]
I mamy manewr bezpośredniego wyprzedzania. Widać, że francuskie auto ma dużo większą prędkość na prostej i wykorzystując slipstream, bez problemów wyprzedza Fasslera.
[04:51]
Tymczasem po postoju Fasslera, Davidson zbliżył się na niecałą sekundę do Audi i znów będziemy mieli zaciętą, bezpośrednią walkę między tą dwójką.
[04:47]
Fassler w boksie. Zjechał jednak tylko po paliwo, krótki postój, ale mimo tego wyjeżdża na drugim miejscu.
[04:37]
Sytuacja można powiedzieć wróciła do normy Fassler prowadzi 36 sekund przed Pagenaudem i około 67 sekund przed Davidsonem.
[04:30]
"Dziewiątka" już w boksie, a za chwilę wjeżdża tam również Davidson. Zatem koniec bezpośredniej walki, Fassler wraca na prowadzenie.
[04:25]
Wszystkie trzy czołowe auta mieszczą się w tej chwili w różnicy 30 sekund. Tymczasem samochód klasy P2 dublowany przez Davidsona wpada w niemałe kłopoty w ostatniej szykanie, ale ratuje się z opresji.
[04:19]
Peugeoty przyspieszają, a Davidson ustanawia nowe najszybsze okrążenie 3:27.713. Może być ciekawie bo Brytyjczyk dojechał na zaledwie 2 sekundy do Fasslera w Audi.
[04:15]
Ostrzeżenie o rozlanym oleju tuż przed szykaną Dunlop.
[04:11]
Chwilę po Francuzie do boksów zjeżdża Marcel Fassler. Tylko tankowanie i Audi wraca na tor. Oczywiście prowadzenie obejmuje Peugeot nr 9.
[04:09]
Sarrazin i Peugeot #8 w boksie. Jednak wysiada z samochodu, a jego miejsce zajmuje Nicolas Minassian.
[04:08]
Koła założone na Orecę #5 i hybrydowy samochód po długiej przerwie wraca do walki.
[03:56]
Różnica pomiędzy prowadzącymi praktycznie się nie zmienia i wciąż waha się w granicach 35-40 sek.
[03:46]
Pagenaud w boksie i prowadzenie wraca do zespołu Audi. Francuz dzięki krótkiemu postojowi w boksie traci tylko 40 sek. do Fasslera.
[03:40]
Liderzy w P2 - Greaves Motorsport w boksie jednak Karim Ojjeh pozostaje za kierownicą. Natomiast na torze zatrzymuje się Michael Wainwright (Gulf AMR Middle East Racing).
[03:38]
Mechanicy Corvetty #73 mają problem ze zmianą hamulców w lewym przednim kole i zespół stracił sporo czasu w boksie.
[03:30]
Liderujące Audi w boksie. Treluyer w końcu oddaje auto w ręce Fasslera, nowe opony + zapas paliwa i ostatni samochód niemieckiej marki wraca na tor. Przez długi postój Audi traci prowadzenie, ale jest tylko 13 sekund za Peugeotem #9.
[03:25]
Sarrazin w boksie jednak tylko tankowanie i Francuz wraca na tor.
[03:23]
Przewaga Audi #2 z jadącym już bardzo długo za kierownicą Treluyerem stopniała nieco i wynosi teraz 1:52 min. Tymczasem na tor powraca zespół Oreca z zeszłorocznym Peugeotem.
[03:19]
Samochód #88 kierowany przez Nicka Tandy'ego prawdopdobnie zaliczył kolizję, bowiem Brytyjczyk wjeżdża do garażu z przebitą oponą i zniszczonym całym nadkolem i reflektorem.
[03:14]
Gianmaria Bruni zmienia Toniego Vilandera w Ferrari F458 Italia zespołu AF Corse. Również BMW #56 z Andy Priaulxem za kierownicą w boksie.
[03:05]
Pagenaud przejmuje auto od Bourdaisa. Podobny manewr w zespole #7 Davidson w miejsce Wurza a do tego nowe opony i pełny bak paliwa.
[02:55]
Pech zespołu Strakka Racing. Ubiegłroczni zwycięzcy w klasie LMP2 wycofują się z wyścigu po tym jak Danny Watts poczuł zapach oleju w swoim samochodzie i zespół podejrzewał, że jest problem z chłodzeniem w HPD.
[02.40]
Jedyne Audi na torze nieco straciło ale dalej utrzymuje przewagę 2 minut. Za niedługo rozpocznie się kolejna seria zjazdów na tankowanie.
[02.30]
Oreca z zeszłorocznym modelem Peugeot 908 zjeżdża do boksu po przygodzie na torze. Uszkodzenia dość spore, naprawa zapowiada się na długi czas.
[02.30]
W klasie GTE Pro jak na razie świetnie się spisuje Corvette. Jeśli nie dopadną ich problemy to będą świętowali bardzo szczęśliwe urodziny swojej marki.
[02.15]
Kolejne zjazdy. Audi jako pierwsze, za nim Peugeot nr 9. Przewaga niemieckiej ekipy w dalszym ciągu wynosi około 2 minut. W 908 z numerem 9 za Bourdais zasiadł Pagenaud.
[02.05]
Zespół Hope Racing boryka się z ogromnymi problemami. Jak na razie technologia hybrydowa wymaga dużego dopracowania jeśli chodzi o wyścigi długodystansowe.
[02:00]
Lola wypadła z dużą prędkością w Porsche Curves, najprawdopodobniej na skutek kolizji z innym pojazdem. Tymczasem Lola #12 w klasie P1 w boksie z powodu przebicia opony.
[01:59]
Rozbita Lola #39 zespołu Pecom Racing. Tymczasem Peugeot #9 w boksach.
[01:57]
Jakiś dym wydobywa się z samochodu nr 89 i F458 Italia wepchnięta do garażu w celu rozwiązania problemu.
[01:53]
Fantastyczna forma Wattsa, który wyprzedził już Orece 48 i jest już drugi.
[01:48]
Komentatorzy właśnie wspomnieli, że z Rockenfellerem wszystko w porządku, jednak pozostanie na noc w szpitalu na obserwacji.
[01:42]
Watts w swoim HPD wyprzedza na torze Lole #39 w pojedynku o trzecie miejsce w klasie P2.
[01:35]
Bourdais także w boksach. A za nim wjeżdża Wurz, oba auta zaatankowane i pojechały dalej.
[01:32]
Audi #2 w boksach. Rutynowy postój, bez zmiany kierowcy i Treluyer na torze.
[01:27]
Jednak #12 nie nacieszyła się długo prowadzeniem, bowiem Prost także zjeżdża do boksów na zmianę opon, dotankowanie i zmianę kierowcy - Bleekemolen za kółkiem.
[01:23]
Jadące na szóstym miejscu Pescarolo Judd #16 w boksach na rutynowy postój. Tym samym Lola - Toyota #12 obejmuje "prowadzenie" wśród benzynowych prototypów.
[01:21]
Czołówka kręci bardzo wyrównane czasy na poziomie 3:33.
[01:16]
#48 wraca na tor, jednak wygląda na to, że był to zwykły rutynowy postój. Stracili jednak prowadzenie w klasie P2.
[01:13]
W boksach po raz kolejny lider w klasie P2 - Oreca #48. Prawdopodobnie jakieś problemy francuskiej załogi. Również Montagny w #8 w boksach.
[01:11]
Liderujące Audi utworzyło bezpieczną dwuminutową przewagę nad trójką Peugeotów.
[01:03]
Po dwóch godzinach za Safety Carem mamy zieloną flagę.
[01:01]
Pomimo zapowiadanego wznowienia wyścigu, Safety Car pozostaje na torze na kolejne okrążenie. Kilka samochodów w tym prowadząca w LMP2 - Oreca #48 w boksie.
[00:57]
Naprawa uszkodzonych barier dobiegła końca i porządkowi sprzątają już tylko z toru ostatnie odłamki po kraksie Audi #1.
[00:52]
Jeśli wierzyć komunikatom organizatora wyścigu, to Safety Car zjedzie z toru o godzinie 01:00.
[00:44]
Restart opóźniony o kolejne 5 minut.
[00:30]
Organizatorzy po raz kolejny zmienili czas restartu wyścigu. Teraz jest on planowany na 00:45.
[00:21]
Lider wyścigu - Audi #2 po raz jedenasty w boksach.
[00:14]
Restart wyścigu opóźniony do 00:30.
[00:10]
Swoje dziesiąte wizyty w alei serwisowej złożyła przed chwilą dwójka liderów: Audi R18 #2 i Peugeot #7. Wurz zastąpił za kierownicą Gene.
[23:52]
Kierowcy ukończyli właśnie 125 okrążenie. Ciągle trwa okres neutralizacji, podczas którego naprawiane są bariery uszkodzone w skutek uderzenia w nie Audi nr 1.
[23:46]
AUTOSPORT informuje, że w centrum prasowym gorącym tematem zachowanie kierowców - amatorów ścigających się w kategorii GT Am. Kilku doświadczonych kierowców wyznało, że przeżyło przez nich w tym tygodniu chwile grozy. Tymczasem dr. Urlich poinformował, że Rockenfeller został zabrany do szpitala w celu przeprowadzenia dokładniejszych badań.
[23:41]
Zjazd samochodu bezpieczeństwa planowany jest na godzinę 00:15.
[23:32]
Filmik obrazujący wypadek Rockenfellera można obejrzeć tutaj.
[23:23]
Kontrola Wyścigu informuje, że restart planowany jest w okolicach północy, gdyż uszkodzenia barier okazały się poważniejsze niż się spodziewano.
[23:01]
Restart wyścigu spodziewany jest za około 50 minut.
[22:53]
Dr. Wolfgang Urlich przekazał dobre informacje o stanie zdrowia swego podopiecznego - Rockenfeller zdołał o własnych siłach wydostać się z wraku Audi R18.
[22:49]
Chwile grozy w obozie Audi. Sytuacja wygląda na bardzo trudną. Do incydentu doszło pomiędzy Mulsanne a Indianapolis.
[22:46]
Podczas wyprzedzania jednego z samochodów GT Niemiec stracił panowanie nad swoim R18 i z dużą siłą uderzył w bariery okalające tor.
[22:44]
Audi nr 1 odpada z wyścigu w dramatycznych okolicznościach.
[22:41]
Safety Car - na torze pełno odłamków rozbitego samochodu.
[22:33]
Spoglądając na prognozy pogodny, noc zapowiada się na pogodną i chłodną z temperaturami oscylującymi w okolicach 6-7 stopni Celsjusza. Deszcz spodziewany jest na kilka ostatnich godzin wyścigu.
[22:29]
Na czele, Audi #2 zjechało do boksu, dysponując przewagą 52 sek. Po wyjeździe ze swego stanowiska, Lotterer utrzymał swoją pierwszą pozycję i małą przewagę nad drugim Peugeot nr 7.
[22:24]
Aston Martin Vantage z numerem 79 jadący w barwach zespołu Jota wycofał się z wyścigu, w którym pozostał już tylko jedyny reprezentant legendarnej brytyjskiej marki - Vantage w barwach Gulf AMR Middle East.
[22:19]
Nad torem zapadł już zmrok, a za nami kolejna seria zjazdów na stanowiska serwisowe. Cała czołowa piątka - prócz jadącego na drugim miejscu Peugot - zaliczyła dziewiąte wizyty u mechaników.
[22:11]
Mike Rockenfeller w Audi nr 1 szybkim tempem zbliża się do Marca Gene w Peugeocie. Być może już za niedługo 908 z nr 7 będzie musiał bronić swej pozycji, niż myśleć o walce o zwycięstwo.
[22:06]
Nicolas Minassian zastąpił Franka Montagny przy rutynowym postoju Peugeot #8.
[21:49]
W GT Am zacięta walka trwa pomiędzy dwoma samochodami wystawionymi przez Lambre Competition: Porsche #70 oraz Chevroletem Corvette #50.
[21:37]
W boksach jednocześnie pojawia się duet walczący o 3 miejsce: Peugeot 9 i Audi nr 1. Zwyciesko z walki ekip serwisowych wyszedł Rockenfeller wyprzedzając Pedro Lamy.
[21:25]
Szybkie tempo Lotterera w Audi nr 2. Ostatnie okrążenie Niemca na poziomie 3:29,853, było aż o 6 sek. szybsze niż to liderującego Gene w Peugeot.
[21:19]
Strakka Racing #42 jadąca w tej chwili na czwartym miejscu w kategorii LMP2 otrzymała karę stop/go. Minassian na stanowisku serwisowym ograniczonym jedynie do uzupełnienia płynów i paliwa.
[21:15]
Oba jadące w wyścigu Audi zaliczyły już swój ósmy postój ze zmianą kierowcy z Fasslera na Lotterera. Tradycji stało się za dość i w ten sposób prowadzenie w wyścigu ponownie objął Peugeot z nr 7.
[20:55]
Swój siódmy postój zaliczył przed chwilą Peugeot nr 9. Za chwilę na stanowisku serwisowym pojawił się także lider rywalizacji - Davidson, który przekazał stery swego 908 Gene.
[20:42]
Fassler w boksach. Rutynowe czyszczenie szyby i dotankowanie. Davidson ponownie na prowadzeniu z przewagę 18 sek. nad kierowcą Audi. Kolejne miejsca zajmują Lamy w Peugeot #9 i Minassian w #8. Piąty jest Rockenfeller, a szósty Duval w Orece. W LMP2 prowadzi Dominik Kraihamer, a w GT Pro Richard Westbrook w Corvette nr 74, z przewagą minuty nad Andy Priaulx w BMW M3. W GT Am wyrównaną walkę toczą Lucas Luhr i Antonio Garcia.
[20:19]
Rozpoczyna się kolejna tura zjazdów. W boksach po raz siódmy pojawia się Audi nr 1. Dumas przekazał stery Audi Rockenfellerowi. Dziennikarze Eurosportu zauważyli ciekawą prawidłowość. Otóż Peugeoty odwiedzają stanowiska serwisowe co 44 minuty, a Audi co 40.
[20:11]
Simone Pagenaud w boksach. Francuz oddaje stery 908 Pedro Lamy. W boksach znalazł się również Peugeot nr 7 prowadzący w wyścigu.
[20:07]
Krótko po godzinie 19 na swój rutynowy postój zjechał Peugeot nr 10. Obsługa ograniczyła się jedynie do zatankowania 908. Niedługo później do pit lane zjechało prowadzące w wyścigu Audi nr 2. Również w tym przypadku skończyło się na uzupełnieniu paliwa, w wyniku czego na prowadzenie wysunął się Peugeot nr 7. Dwadzieścia minut później również i on zawitał u mechaników, po tym, jak chwilę wcześniej na stanowisko serwisowe zawitał Simone Pagenaut. Chwilę później sytuacja wróciła do normy po zjeździe Fasslera. Tymczasem na torze zaciętą walkę o drugą pozycję toczyli Davidson i Dumas, jednak Francuz został wezwany do zjazdu do boksów i wyjechał na 5 pozycji. Po 4 godzinach i 50 minutach rywalizacji, na postój zjechał lider rywalizacji Marcel Fassler. Wydaje się, że różnice pomiędzy strategiami Peugeot i Audi są coraz większe.
[18.55]
Przygoda Peugeota z numerem 9. Błąd na dohamowaniu ale unika uderzenia w bandę.
[18.50]
Kolejna tury postojów i ponownie Francuzi robią to później i zaczyna to być bardzo widoczne. Po powrocie na tor 908 już tyle nie traci do Audi, także ten przejazd lepszy dla goniących Niemców.
[18.30]
Pierwsza trójka podąża bez przygód. Audi tak jak dotychczas delikatnie się oddala, jednak dalej są to różnice bardzo niewielkie. Jeszcze długa droga do końca.
[18.10] Peugeoty mimo późniejszych zjazdów straciły dość dużo. Obecna przewaga Audi wynosi ponad 41 sekund.
[18.00] Zjechał Peugeot z numerem 9. Tankowanie i zmiana kierowców - teraz pojedzie Pagenaud. Wurz zjechał chwilę później, zmienił się z Dawidsonem. Czy wyjadą przed Audi?
[17.55]
Wysyp tzw. "kapci". Dopadły Ferrari 458 Italia z numerem 58 oraz auto klasy LMP2 w charakterystycznych różowych barwach.
[17.50]
Lider wyścigu zjechał do boksów. Peugeot Wurza pozostał na torze. Zobaczymy jak będzie przedstawiała się klasyfikacja gdy 908-ka zjedzie na tankowanie. Jest to kolejny raz kiedy Niemiecka ekipa zjeżdża wcześniej.
[17.40]
Peugeot z numerem 8 zjeżdża do boksów.
[17.35]
Audi z numerem 1 zjeżdża na kolejne tankowanie i zmianę kierowców, teraz za kółkiem zasiadł Dumas. Bernhard na w ostatnich minutach zaczął odstawać, a mogło to być spowodowane jakimś uszkodzeniem przodu auto, ponieważ mechanicy wymienili na postoju ten element.
[17.30]
Peugeot z numerem 7 prowadzony przez Alexa Wurza wyprzedził właśnie Audi z numerem 1. R18 na ostatnich kółkach nieco straciło tempo.
[17.25]
Tak długi okres spędzony za samochodem bezpieczeństwa nieco utrudnia wyciągnięcie jakichkolwiek wniosków co do realnej formy każdego z zespołu. Audi faktycznie delikatnie odjeżdża Peugeotom ale są to różnice naprawdę niewielkie jak na całodobowy wyścig, a do tego Francuska ekipa później zjeżdża na tankowania dzięki czemu nieco zyskuję przy każdym postoju.
Zmienia się lider, Audi z numerem 1 wyprzedza numer 2. Nie było między dwoma kierowcami spektakularnej walki. Kolizja to ostatnie czego życzyłoby sobie tutaj Audi.
[17.15]
Ponownie nieco później niż Audi zjeżdża Peugeot z numerem 9. Na torze pozostał jeszcze jeden z numerem 7, który obecnie prowadzi. Ale i on zjechał po kolejnym kółku.
[17.10]
Dwa Audi z czoła wyścigu zjeżdżają na tankowanie.
[17.05]
Koniec neutralizacji, zaczynamy ściganie!
[16.50]
Peugeot z numerem 8 ma jakieś problemy. Mechanicy pracują przy przodzie auta, w którym Montagnyego zastąpił Sarrazin. Ostatecznie udało się naprawić usterkę jednak ekipa straci trochę czasu gdyż musiała czekać przy wyjeździe na tor - powodem było czerwone światło na końcu pit lane.
Ekipa przekazała informację o problemie - był to układ hamulcowy.
[16.45]
Mechanicy Peugeota w gotowości, zapowiada się zmiana kierowcy.
[16.40]
Minęła zapowiedziana godzina wznowienia wyścigu ale nie nastąpiło to. Samochody w dalszym ciągu powoli podążają za samochodem bezpieczeństwa. Niektóre załogi musiały odbyć w tym czasie kolejny zjazdy, jednak nie był to nikt z klasy LMP1.
[16.30]
W dalszym ciągu mamy neutralizację. Jej czas pokazuje jak ogromny to był wypadek... Tutaj można zobaczyć kraksę ->
http://www.youtube.com/watch?v=0AsPrCErGUU Poprawiony link!
Kontrola wyścigu podała, że wznowienie nastąpi o 16.40.
[16.15]
Na torze ciągle samochód bezpieczeństwa. Porządkowi sprzątają rozbite Audi i naprawiają uszkodzoną barierę.
[16.00]
Zespół podaje, że z Alanem McNishem wszystko w porządku. Z pewnością zostanie skierowany na rutynowe badania ale całe szczęście, że systemy bezpieczeństwa zadziałały w 100%.
[15.50]
Ogromna kraksa Audi nr 3!!! Na torze samochód bezpieczeństwa. R18 w całości rozbite, na szczęście McNish wychodzi z samochodu o własnych siłach. Wyglądało to naprawdę okropnie, a stało się podczas dublowania jednego z aut GT
[15.40]
Rozpoczęły się zjazdy. Jako pierwszy w boksie pojawił się Alan McNish w Audi R18. 908-ki zjeżdżają nieco później niż Audi. Czy to może sugerować, iż zanotują mniejszą ilość pit stopów? Szefowie czołowych zespołów zachowują spokój i nie wyciągają na razie żadnych wniosków
[15:25]
Kolejne minuty to sukcesywne odjeżdżanie pierwszej szóstki. Alanowi McNishowi udało się wyprzedzić Montagny'ego i pierwsza godzina pokazuje lepszą formę ekipy Audi, która powoli oddala się od Peugeotów 908.
[START]
Start przebiegł bez incydentów. Każda z załóg ma świadomość, że zwycięstwa w wyścigach długodystansowych nie odnosi się na pierwszym kółku. Nieco słabsze początkowe okrążenia zaliczył Sebastien Bourdais w Puegeocie 908 nr 9 i spadł na piątą pozycję. W klasie LMP1 fatalnie rozpoczął Aston Martin. Już po 10 minutach oba ich prototypy odpadły z rywalizacji. Przez cały tydzień te samochody potężnie odstawały od czoła stawki i niestety odpadnięcie z wyścigu podsumowuje ich formę.
W klasie LMP2 prowadzi Oreca z numerem 26, w GTE Pro Ferrari 458 Italia z ekipy AF Corse Srl. Najniższą kategorię, GTE Am prowadzi również ekipa Af Corse jadąca Ferrari 430 Italia.
%
%
%
%[/url][/b]
pokaż wyniki
15:15
Z pewnością tegoroczny wyścig zapamiętamy na wiele lat! Z naszej strony dziękujemy wszystkim za wspólne kibicowanie. Zapraszamy za rok, obiecujemy, że relacja będzie ciekawsza i bogatsza! Podczas ostatniej doby byli z wami: Nataniel Piórkowski, Bartosz Pyciarz i Łukasz Godula. Do usłyszenia!
15:09
W klasie LMP2 wygrała ekipa Greaves Motorsport. W GTE Pro załoga Corvette, tak samo jak w GTE Am.
15:05
O tym jak zacięty był ten wyścig świadczy fakt, że średnia strata Peugeota do Audi na kółku wyniosła 0,045s. Coś niesamowitego!
15:04
Ogromna radość wśród Niemców. Zupełnie inne emocje u Francuzów.
Obecnie samochody są na okrążeniu zjazdowym.
15:03
Drugi Peugeot 908 z numerem 9. Trzeci również Peugeot (nr 8)
15:03
Wygrana AUDI!!! R18 przejeżdża jako pierwsze linię mety!
15:00
Czasowo 24 godziny za nami. Czekamy na linię mety.
14:59
Ostatnie okrążenie.
14:58
Ostatnie chwile tego wyścigu. Na torze powoli toczy się ekipa Oak-Pescarolo.
14:49
Lotterer po mistrzowsku utrzymuje przewagę. Piękne Audi R18 jest coraz bliżej sukcesu.
14:46
Organizator podał prowizoryczną ilość kibiców na torze: 249 000!
14:44
15 minut do końca, wszyscy już wyczekują flagi.
14:34
Ostatnie okrążenia nieco słabsze w wykonaniu załogi z numerem 9. Audi na chwilę obecną kroczy pewnie po zwycięstwo.
14:32
Po mecie wyścigu zawodnicy będą musieli przejechać całe okrążenie zjazdowe - czy wszystkim wystarczy na to paliwa?
14:26
Nieco ponad 30 minut do końca. 908ka zmniejsza stratę do niecałych 7 sekund! Ależ walka się zapowiada! 24 godziny ścigania, a różnica jest tak mała!
14:23
R18 zjeżdża na prawdopodobnie ostatni pit stop. Jednak jest to zrobione wcześniej niż planowano! Niemcy zmieniają opony. Francuzi tez zjechali, bez zmiany opon. Dzieli ich 10 sekund - wszystko rozegra się na torze.
14:19
Przewaga Audi się utrzymuje. Niemcy są już naprawdę blisko zwycięstwa...
14:09
Peugeot mimo mniejszej ilości zjazdów do alei serwisowej, spędził w niej więcej czasu. Nie za dobrze to świadczy o organizacji pracy Francuzów i może być kluczowym czynnikiem w ewentualnej porażce.
14:02
Przedostatni postój Audi. Przed nami niecała godzina.
13:54
Audi daje z siebie wszystko - ponownie przy dublowaniu niemal zderzyło się z wolniejszym samochodem.
13:50
Emocje w tegorocznym Le Mans są tak duże, że ten kto nie ogląda chociaż jego końcówki powinien za karę odpuścić sobie dzisiejsze GP Kanady! :)
13:47
Ponownie zaczyna padać. Są to jednak niewielkie opady. Przewaga Audi to 1 minuta 23 sekundy, pozostały im 2 postoje w tym jeden krótki. Normalny zajmuje około 50 sekund. Peugeotowi został jeden, też w miarę szybki. Ależ ciasno...
13:43
Peugeot z numerem 9 zjeżdża na tankowanie. Przedostatni postój.
13:40
Po dwa postoje dla pierwszych dwóch załóg, tak zapowiada się taktyka na ostatnie chwile wyścigu. Stawia to Audi w roli faworyta, ale dopóki nie zobaczymy flagi w szachownicę to wszystko się może zdarzyć.
13:30
15 sekund przewagi Audi R18 na Peugeotem 908.
W klasie LMP2 wyraźnie prowadzi ekipa z numerem 41 i pewnie już wyczekuje mety.
W GTE Pro lideruje Corvette przed Ferrari 458 Italia.
13:27
Audi zjeżdża na tankowanie. Przed nimi jeszcze 2 postoje. Za około 20 minut powinniśmy mieć przedostatni postój Peugeota z numerem 9. Wszystko to zapowiada bardzo ciasną walkę w końcówce.
13:13
Warunki na torze musiały ulec poprawie, ponieważ Audi już nie traci do Peugeota. Wszystko powoli wraca do normy. Za chwilę R18 będzie zjeżdżało do boksów.
13:09
Emocje przez całe 22 godziny były na niesamowicie wysokim poziomie, a teraz do akcji wkroczył jeszcze deszcz - wyjątkowa edycja legendarnego wyścigu, już za niedługo ostatnie rozstrzygnięcia!
13:07
Postój ekipy z numerem 9 przerwał ich szaleńczą pogoń za Audi R18. Za chwilę dowiemy się czy dalej będzie w stanie zmniejszać stratę do niemieckiej ekipy.
12:51
W boksach Peugeot nr 7. Zmiana kierowców: Davidson oddaje stery 908 Gene. Dotankowanie i zmiana opon na slicki.
12:49
Samochód z nr 16 Pescarolo Judd jadący na 5 miejscu wypadł z toru w zakrętach Porsche i uderzył w bariery z opon kończąc udział w wyścigu.
12:41
Pomimo problemów Zytek Nissan ciągle prowadzi w klasyfikacji kategorii LMP2, gdyż posiada ogromną przewagę pod względem przejechanych okrążeń. Audi nr 2 po postoju, ograniczonym jedynie do uzupełnienia paliwa.
12:35
Warunki na torze pogarszają się z okrążenia na okrążenie, a prognozy nie są zbyt optymistyczne.
12:29
Na torze jest zbyt ślisko, aby używać slicków, ale nie zbyt mokro, aby zakładać opony deszczowe. Wydaje się więc, że najlepiej spisują się obecnie opony przejściowe. Być może strategie obierane w tym momencie będą decydujące dla losów 79. edycji legendarnego wyścigu.
12:21
Bourdias w boksach. Zmiana opon, uzupełnienie paliwa i kierowcy na Pagenaut. Problemy samochodów nr 22, 10. Peugeot Franka Montagny otrzymuje przejściowe opony. Czasy okrążeń kierowców uległy znacznemu pogorszeniu - wygląda na to, że tor staje się coraz bardziej śliski. Z toru wypadł także lider kategorii LMP2 - Zytek Nissan #41.
12:14
Na torze znów zaczyna padać. W okolicach zakrętu Mulsanne wywieszono flagi ostrzegające kierowców przed śliską nawierzchnią. Kibice na torze rozkładają powoli parasole.
12:11
Mailleaux poinformował przez radio, że przebita opona spowodowała pewne uszkodzenia systemów w samochodzie. Francuz właśnie dojechał na swoje stanowisko serwisowe.
12:09
Signatech #26 zdołał jednak powrócić na tor i powoli zmierza w kierunku zjazdu do alei serwisowej z przebitą lewą tylną oponą.
12:06
Kamery na torze pokazują problemy Signatech Nissan #26, który jest wiceliderem klasyfikacji LMP2. Mailleux zatrzymał samochód na dojeździe do zakrętu Indianapolis i nie zapowiada się, aby miał szansę kontynuować rywalizację.
11:59
Lotterer po swoim 27 postoju. Przewaga Audi po wyjeździe z boksów wynosi 18, 6 sek.
11:55
Lotterer zdołał przed chwilą zdublować po raz drugi Franka Montagny. Nie powtórzy się więc sytuacja sprzed godziny, gdy Davidson skutecznie utrudniał plan wyścigu Audi. Tymczasem mechanicy w pit lane czekają już na jedyne jadące w wyścigu R18.
11:52
Lotterer w zabójczym tempie powiększa prowadzenie nad Peugeot. Ostatnie okrążenie kierowca Audi przejechał w czasie 3 min. 26 sek, w rezultacie czego strata Bourdias powiększyła się do 1 minuty i 16 sekund.
11:44
W wyścigu prowadzi Lotterer. Przewaga nad Bourdis utrzymuje się na poziomie 1 minuty i 7 sekund, ale kierowca Audi powinien za niedługo zjechać na swój pit-stop.
11:37
Peugeot 908 Bourdias w alei serwisowej. Audi Lotterera ponownie na prowadzeniu. Chwilę później na stanowisku pojawia się Montagny. Rutynowy postój bez zmiany ogumienia i Francuz szybko powraca na tor.
11:31
Niezwykle dobre tempo Lotterera. Audi #2 bardzo szybko zbliża się do Peugeot Bourdias i kwestią czasu pozostaje kolejna walka o prowadzenie w wyścigu.
11:25
Peugeot nr 7 w alei serwisowej. Ciągle nie ma bliższych informacji na temat spotkania dr. Urlicha z sędziami sportowymi.
11:20
Lotterer zastąpił Treluyera w Audi nr 2. Zmiana opon na slicki. R18 wyjechało na tor 9 sek. za 908 Bourdias. Nad Circuit de la Sarthe ciemne chmury z których kropi lekki deszcz, jednak kierowcy nie mają większych problemów z utrzymaniem się na na torze korzystając z opon na suchą nawierzchnię.
11:09
Dr. Wolfgand Urlich - szef zespołu Audi - wezwany przez stewardów.
11:01
Davidson nie ustępuje i ciągle blokuje Treluyera.
10:56
Na obiektywach kamer pojawiają się pierwsze krople deszczu.
10:56
Prowadzący teraz w wyścigu Benoit Treluyer utknął za Peugeot #7 kierowanym przez Davidsona.
10:53
W boksach Peugeot #9. Rutynowe czynności: czyszczenie szyby i dotankowanie.
10:46
Porsche #76 zespołu IMSA Porsche wypadło z toru w szykanie Dunlop, ale zdołało powrócić do rywalizacji.
10:44
Postój zaliczył także Peugeot nr 7. Szybka obsługa i Davidson może skupić się na zniwelowaniu straty, jaka wynikła po incydencie Wurza. Treluyer 3,2 sek za Bourdias.
10:39
W boksach Audi #2. Postój ograniczony jedynie do dotankowania. Pomimo tego, Peugeot Bourdias awansował na pierwszą pozycję.
10:37
Wykrusza się stawka kategorii GT Am. Ścigają się w niej już tylko cztery samochody.
10:36
Oreca #10 awansowała ponownie przed #16 po pit-stopie. Walka trwa jednak nadal, gdyż oba samochody dzieli 35 sek.
10:31
Na czele stawki Audi Treluyera ciągle buduje przewagę nad Peugeot. Teraz wynosi już ona blisko minutę, jednak powinien on za niedługo zjechać na postój z wymianą ogumienia, co zepchnie go za francuski prototyp przed kolejną turą zjazdów.
10:25
Ferrari #66 toczy się powoli do alei serwisowej.
10:19
Meteorolodzy spodziewają się lekkiej mżawki w ciągu najbliższej godziny. Nad tor zbliżają się ciemniejsze chmury, więc zespoły będą teraz z uwagą śledziły prognozy pogody.
10:16
Treluyer na czele z 227 przejechanymi okrążeniami. Przewaga Audi na drugim Peugeot #9 wynosi 57 sek.
10:12
Prowadzący w wyścigu Peugeot nr 9 w boksach. Tym razem mechanicy dokonują wymiany opon. Bourdias zastępuje Pagenaud. Prowadzenie obejmuje Audi nr 2, a do alei serwisowej zjeżdża 908 #8 jadący na 3 miejscu. Sarrazin oddaje stery prototypu Montagny.
10:06
Tymczasem Peugeot nr 7, który ucierpiał w wyniku kontaktu z barierami powrócił na tor po 10 minutach. Za sterami Anthony Davidson.
10:04
Audi nr 2 w alei serwisowej. Rutynowe dotankowanie bez zmiany opon i kierowcy. Prowadzenie w wyścigu obejmuje Peugeot nr 9 Simone Pagenaud.
09:48
Wurz powrócił do boksów, rozpoczyna się naprawa.
09:47
Jednak powrócił na tor, jednak ze sporymi zniszczeniami. Wypadek na szczęście nie był na tyle poważny by coś się komuś stało.
09:45
Peugeot z numerem siedem uderzył w bandę! Wygląda to na koniec wyścigu dla tej załogi.
09:37
W pozostałych klasach liderzy bez zmian.
09:36
Zgodnie z planem zjechał też Peugeot nr 7
09:24
Audi zjechało nieco wcześniej niż normalnie, Peugeot podobnie, jednak ten drugi standardowo później od Audi.
09:17
Czekamy na kolejną serię postojów.
08:55
Kara jest przyznana za niekompletne ubranie mechanika tankującego Peugeota. Szef francuskiej ekipy lekko rozgoryczony jej wysokością i wskazuje na to, że Audi wyprzedziło ich auto poza torem.
08:52
Na postój zjechał również Peugeot z numerem 7. W międzyczasie kontrola wyścigu podała informację o karze stop&go dla Peugeota z numerem 8
08:46
Audi i Peugeot z numerem 9 zjechali do boksów. Tankowanie, wyjazd - różnica delikatnie większa i wynosi już kilka sekund.
08:29
W międzyczasie #36 z klasy LMP2 obróciło się na torze po czym zjechał do boksów na zmianę opon.
08:28
R18 nie odjeżdża 908-kom, walka trwa dalej. To naprawdę przypomina typowy wyścig, a nie długodystansowe Le Mans.
08:25
Audi wyprzedza Peugeota! Niewiarygodny manewr! Cóż za emocje!
08:21
Peugeot nr 7 dojeżdża do walczącej dwójki. Mamy całą czołową trójkę przy sobie.
08:18
Niesamowicie zacięta walka. Mamy już ponad 17 godzin wyścigu za nami, a czołowe ekipy walczą miedzy sobą na torze, a ich różnica wynosi niecałą sekundę!
08:16
Walka Peugeota z Audi na torze, R18 szybsza od 908 i próbuje wykorzystać dublowane auta by wyprzedzić rywala. Jednakże załoga z numerem 8 próbuje się oddublować. Naprawdę ciekawa walka
08:00
Gene i Lotterer w boksie. Lotterer zmienia się z Treluyer + nowe opony i pełny zbiornik paliwa.
07:53
Wciąż Safety Car na torze. W międzyczasie za kierownicą BMW usiadł Andy Priaulx.
07:44
Bourdais w boksie. Zmiana kierowców Pagenaud siada za kierownicę, zmiana opon, tankowanie i za chwilę 908-ka powróci do walki.
07:43
Mechanicy Peugeota szykują się na przyjęcie swoich kierowców.
07:41
Prawdopodobnie czeka nas długi okres za samochodem bezpieczeństwa na torze leży mnóstwo odłamków.
07:39
I tak jest safety car na torze, a załoga Corvetty chyba może się pożegnać z wygraną w Le Mans. Na pocieszenie w klasie GTE Am Corvetta objęła prowadzenie gdy Gardel wyprzedził Pumpelly'ego.
07:37
Niesamowita sprawa! Lider klasy GTE Pro Corvetta #74 zderzył się z #63 Porsche i oba samochody stoją w niebezpiecznych miejscach na torze. Prawdopodobnie wyjedzie Safety Car.
07:35
Lotterer zbliża się do Bourdaisa, który stara się uciec Marcowi Gene.
07:32
W klasie GTE Am walka o prowadzenie toczy się bezpośrednio pomiędzy #81 i #50. Różnica jest minimalna, a auta są blisko siebie.
07:23
Liderzy klasy GTE Am - Flying Lizard Motorsport w boksie zmiana kierowcy, opon i tankowanie. Dzięki temu #50 powraca na prowadzenie po raz pierwszy od czterech godzin.
07:19
Lotterer 32 sekundy za Bourdaisem, który ma 14 sekund przewagi nad swoim kolegą z zespołu. Tymczasem Porsche 911 RSR #81 zaliczyło długi przejazd żwirową pułapką, ale szczęśliwie bez zatrzymania.
07:15
Lotterer kończy swój świetny przejazd. Zjazd do boksów, tankowanie i z powrotem na tor.
07:10
Lotterer pobił najlepsze osiągnięcie kwalifikacyjne i pojechał teraz okrążenie w 3 minuty 25 sekund i 289 tysięcznych. Fantastyczne tempo Niemca!
07:08
Ależ pech Corvetty #73. Jadąca na trzecim miejscu załoga wypadła w zakręcie Arnage i dość mocno uszkodziła auto.
07:07
Wszystkie trzy Peugeoty w boksie i Lotterer wraca na prowadzenie, krótkie postoje tylko na tankowanie i ruszamy dalej do walki. 2/3 wyścigu za nami.
07:04
Coś niewiarygodnego. Bourdais i Lotterer ustanowili znów najszybsze okrążenie identyczne co do tysięcznej sekundy i na tym samym okrążeniu. Przy okazji łamiąc granicę 3:27 - 3:26,298
06:59
Festwiwal najszybszych okrążeń trwa. Bourdais przejechał okrążenie w 3:27,388 zdecydowanie bijąc osiągnięcie kierowcy Audi.
06:53
Niesamowite tempo Lotterera. Każde okrążenie poniżej 3:30 i mocno zbliżył się do trójki Peugeota.
06:46
Montagny kontynuuje świetne tempo i próbuje odzyskać okrążenie względem lidera, którym jest Bourdais. A w międzyczasie Lotterer ustanawia najlepszy czas jednego okrążenia 3:27.710 zaledwie 0.003 sek lepszy od czasu Davidsona.
06:40
W końcu Gene puścił Montagny'ego, aby uniknąć ewentualnych kolizji między kolegami z zespołu. Na tor powrócił samochód #88, który kilkadziesiąt minut wcześniej utknął w pułapce żwirowej.
06:37
A do zmiany kierowcy szykuje się już Andre Lotterer. Tak jest Fassler wysiada z auta, a Niemiec wskakuje do R18. W międzyczasie wszystkie trzy auta Peugeota prześmignęły obok pitu. Pytanie jaką przewagę zdołają wypracować.
06:36
Bourdais ucieka Marcowi Gene, który chyba jest najwolniejszy z tej trójki, bowiem co rusz próbuje się oddublować Franck Montagny.
06:34
Nad torem wschód Słońca już na całego. W niektórych miejscach na prawdę razi po oczach.
06:28 Znów się ścigają! Trzy Peugeoty w tej chwili razem jadą, jednak #8 traci do nich jedno okrążenie.
06:23
Korzystając z wolnej chwili warto wspomnieć, że w klasie GTE Pro w tej chwili o zwycięstwo rywalizują dwa zespoły Corvetta #74, która jest liderem, ale na tym samym okrążeniu jest Giancarlo Fisichella, zatem szykuje się ekscytująca walka o triumf. Trzecia jest Corvetta #73, ale ona traci jedno okrążenie.
06:17
Bardzo dziwna sytuacja. Podczas okresu neutralizacji rozbija się jadąca na drugim miejscu w klasie P2 - Oreca #48. Kierowca z niewiadomych przyczyn wyjechał bardzo szeroko w Arnage i uderzył z dużą siłą w bandę.
06:15
Safety Car działa na korzyść Audi. Fassler powiększa przewagę, a tymczasem najpierw nr 7 zjeżdża do boksów na zmianę kierowców Gene w miejsce Davidsona, a później nr 9, ale tam bez zmiany kierowców. Dzięki temu Francuz przed Hiszpanem.
06:08
Samochód nr 71 zostaje wykluczony z wyścigu za zlekceważenie niebieskich flag. To ten samochód spowodował wypadek Rockenfellera.
06:07
Bardzo wolno poruszające się Ferrari i na torze po raz czwarty widzimy Safety Car.
05:58
Problemów auta nr 88 ciąg dalszy. Tym razem Porsche 911 RSR utknęło w żwirowej pułapce i potrzebny jest dźwig do usunięcia auta.
05:54
Niesamowite Davidson popełnia błąd w pierwszej szykanie przedzielającą prostą Mulsanne i znów oddaje prowadzenie w ręce rywala.
05:52
No i podobnie jak przed neutralizacją Ant radzi sobie z Audi na prostej i obejmuje prowadzenie.
05:51
Davidson próbuje zbliżyć się do Fasslera i jest już mniej niż sekundę za Szwajcarem.
05:43
Jednak Davidson nie zdążył wyprzedzić Fasslera i wyjeżdża 4,5 sekundy za nim. Może być znów ciekawie, zwłaszcza że Bourdais także nie jest daleko.
05:42
Lotus Evora wpychany do garażu. Pierwszy wyścig dla tego samochodu w Le Mans nie jest prosty. Tymczasem Fassler wjeżdża do boksów, uzupełnienie paliwa i powrót na tor, pytanie na którym miejscu.
05:36
Powoli nad torem rozjaśnia się i pojawiają się pierwsze promienie Słońca.
05:31
Neutralizacja kosztowała nieco czasu Peugeota, bowiem Bourdais traci teraz ponad minutę do prowadzącego Audi.
[05:28]
Davidson także zjeżdża do boksów i Fassler wraca na prowadzenie.
[05:24]
Pagenaud tuż po restarcie zjeżdża do boksów i za niego wsiada Bourdais. A na szykanie Dunlop dochodzi do kolizji między Jaime Melo, a #33 Level 5 Motorsport.
[05:23]
Po 23 minutach Safety Car zjeżdża z toru i mamy wznowienie rywalizacji.
[05:16]
Safety Car ma zjechać na tym okrążeniu.
[05:08]
Liderzy klasy GTE Pro już w boksach, natomiast liderzy w P1 wciąż na torze.
[05:03]
Już wiadomo to #13 Rebellion Racing zniszczony zupełnie przód. W momencie wypadku kierowcą był Jean-Christophe Boullion.
[05:01]
Safety Car na torze!
[05:00]
Problemy Fasslera przy dublowaniu auta GT i Szwajcar musiał ratować się ucieczką na pobocze.
[04:56]
Przewaga Peugeota na prostych jest niesamowita. Fassler nawet pomimo chowania się w cieniu aerodynamicznym nie może się choćby zrównać z Davidsonem.
[04:54]
I mamy manewr bezpośredniego wyprzedzania. Widać, że francuskie auto ma dużo większą prędkość na prostej i wykorzystując slipstream, bez problemów wyprzedza Fasslera.
[04:51]
Tymczasem po postoju Fasslera, Davidson zbliżył się na niecałą sekundę do Audi i znów będziemy mieli zaciętą, bezpośrednią walkę między tą dwójką.
[04:47]
Fassler w boksie. Zjechał jednak tylko po paliwo, krótki postój, ale mimo tego wyjeżdża na drugim miejscu.
[04:37]
Sytuacja można powiedzieć wróciła do normy Fassler prowadzi 36 sekund przed Pagenaudem i około 67 sekund przed Davidsonem.
[04:30]
"Dziewiątka" już w boksie, a za chwilę wjeżdża tam również Davidson. Zatem koniec bezpośredniej walki, Fassler wraca na prowadzenie.
[04:25]
Wszystkie trzy czołowe auta mieszczą się w tej chwili w różnicy 30 sekund. Tymczasem samochód klasy P2 dublowany przez Davidsona wpada w niemałe kłopoty w ostatniej szykanie, ale ratuje się z opresji.
[04:19]
Peugeoty przyspieszają, a Davidson ustanawia nowe najszybsze okrążenie 3:27.713. Może być ciekawie bo Brytyjczyk dojechał na zaledwie 2 sekundy do Fasslera w Audi.
[04:15]
Ostrzeżenie o rozlanym oleju tuż przed szykaną Dunlop.
[04:11]
Chwilę po Francuzie do boksów zjeżdża Marcel Fassler. Tylko tankowanie i Audi wraca na tor. Oczywiście prowadzenie obejmuje Peugeot nr 9.
[04:09]
Sarrazin i Peugeot #8 w boksie. Jednak wysiada z samochodu, a jego miejsce zajmuje Nicolas Minassian.
[04:08]
Koła założone na Orecę #5 i hybrydowy samochód po długiej przerwie wraca do walki.
[03:56]
Różnica pomiędzy prowadzącymi praktycznie się nie zmienia i wciąż waha się w granicach 35-40 sek.
[03:46]
Pagenaud w boksie i prowadzenie wraca do zespołu Audi. Francuz dzięki krótkiemu postojowi w boksie traci tylko 40 sek. do Fasslera.
[03:40]
Liderzy w P2 - Greaves Motorsport w boksie jednak Karim Ojjeh pozostaje za kierownicą. Natomiast na torze zatrzymuje się Michael Wainwright (Gulf AMR Middle East Racing).
[03:38]
Mechanicy Corvetty #73 mają problem ze zmianą hamulców w lewym przednim kole i zespół stracił sporo czasu w boksie.
[03:30]
Liderujące Audi w boksie. Treluyer w końcu oddaje auto w ręce Fasslera, nowe opony + zapas paliwa i ostatni samochód niemieckiej marki wraca na tor. Przez długi postój Audi traci prowadzenie, ale jest tylko 13 sekund za Peugeotem #9.
[03:25]
Sarrazin w boksie jednak tylko tankowanie i Francuz wraca na tor.
[03:23]
Przewaga Audi #2 z jadącym już bardzo długo za kierownicą Treluyerem stopniała nieco i wynosi teraz 1:52 min. Tymczasem na tor powraca zespół Oreca z zeszłorocznym Peugeotem.
[03:19]
Samochód #88 kierowany przez Nicka Tandy'ego prawdopdobnie zaliczył kolizję, bowiem Brytyjczyk wjeżdża do garażu z przebitą oponą i zniszczonym całym nadkolem i reflektorem.
[03:14]
Gianmaria Bruni zmienia Toniego Vilandera w Ferrari F458 Italia zespołu AF Corse. Również BMW #56 z Andy Priaulxem za kierownicą w boksie.
[03:05]
Pagenaud przejmuje auto od Bourdaisa. Podobny manewr w zespole #7 Davidson w miejsce Wurza a do tego nowe opony i pełny bak paliwa.
[02:55]
Pech zespołu Strakka Racing. Ubiegłroczni zwycięzcy w klasie LMP2 wycofują się z wyścigu po tym jak Danny Watts poczuł zapach oleju w swoim samochodzie i zespół podejrzewał, że jest problem z chłodzeniem w HPD.
[02.40]
Jedyne Audi na torze nieco straciło ale dalej utrzymuje przewagę 2 minut. Za niedługo rozpocznie się kolejna seria zjazdów na tankowanie.
[02.30]
Oreca z zeszłorocznym modelem Peugeot 908 zjeżdża do boksu po przygodzie na torze. Uszkodzenia dość spore, naprawa zapowiada się na długi czas.
[02.30]
W klasie GTE Pro jak na razie świetnie się spisuje Corvette. Jeśli nie dopadną ich problemy to będą świętowali bardzo szczęśliwe urodziny swojej marki.
[02.15]
Kolejne zjazdy. Audi jako pierwsze, za nim Peugeot nr 9. Przewaga niemieckiej ekipy w dalszym ciągu wynosi około 2 minut. W 908 z numerem 9 za Bourdais zasiadł Pagenaud.
[02.05]
Zespół Hope Racing boryka się z ogromnymi problemami. Jak na razie technologia hybrydowa wymaga dużego dopracowania jeśli chodzi o wyścigi długodystansowe.
[02:00]
Lola wypadła z dużą prędkością w Porsche Curves, najprawdopodobniej na skutek kolizji z innym pojazdem. Tymczasem Lola #12 w klasie P1 w boksie z powodu przebicia opony.
[01:59]
Rozbita Lola #39 zespołu Pecom Racing. Tymczasem Peugeot #9 w boksach.
[01:57]
Jakiś dym wydobywa się z samochodu nr 89 i F458 Italia wepchnięta do garażu w celu rozwiązania problemu.
[01:53]
Fantastyczna forma Wattsa, który wyprzedził już Orece 48 i jest już drugi.
[01:48]
Komentatorzy właśnie wspomnieli, że z Rockenfellerem wszystko w porządku, jednak pozostanie na noc w szpitalu na obserwacji.
[01:42]
Watts w swoim HPD wyprzedza na torze Lole #39 w pojedynku o trzecie miejsce w klasie P2.
[01:35]
Bourdais także w boksach. A za nim wjeżdża Wurz, oba auta zaatankowane i pojechały dalej.
[01:32]
Audi #2 w boksach. Rutynowy postój, bez zmiany kierowcy i Treluyer na torze.
[01:27]
Jednak #12 nie nacieszyła się długo prowadzeniem, bowiem Prost także zjeżdża do boksów na zmianę opon, dotankowanie i zmianę kierowcy - Bleekemolen za kółkiem.
[01:23]
Jadące na szóstym miejscu Pescarolo Judd #16 w boksach na rutynowy postój. Tym samym Lola - Toyota #12 obejmuje "prowadzenie" wśród benzynowych prototypów.
[01:21]
Czołówka kręci bardzo wyrównane czasy na poziomie 3:33.
[01:16]
#48 wraca na tor, jednak wygląda na to, że był to zwykły rutynowy postój. Stracili jednak prowadzenie w klasie P2.
[01:13]
W boksach po raz kolejny lider w klasie P2 - Oreca #48. Prawdopodobnie jakieś problemy francuskiej załogi. Również Montagny w #8 w boksach.
[01:11]
Liderujące Audi utworzyło bezpieczną dwuminutową przewagę nad trójką Peugeotów.
[01:03]
Po dwóch godzinach za Safety Carem mamy zieloną flagę.
[01:01]
Pomimo zapowiadanego wznowienia wyścigu, Safety Car pozostaje na torze na kolejne okrążenie. Kilka samochodów w tym prowadząca w LMP2 - Oreca #48 w boksie.
[00:57]
Naprawa uszkodzonych barier dobiegła końca i porządkowi sprzątają już tylko z toru ostatnie odłamki po kraksie Audi #1.
[00:52]
Jeśli wierzyć komunikatom organizatora wyścigu, to Safety Car zjedzie z toru o godzinie 01:00.
[00:44]
Restart opóźniony o kolejne 5 minut.
[00:30]
Organizatorzy po raz kolejny zmienili czas restartu wyścigu. Teraz jest on planowany na 00:45.
[00:21]
Lider wyścigu - Audi #2 po raz jedenasty w boksach.
[00:14]
Restart wyścigu opóźniony do 00:30.
[00:10]
Swoje dziesiąte wizyty w alei serwisowej złożyła przed chwilą dwójka liderów: Audi R18 #2 i Peugeot #7. Wurz zastąpił za kierownicą Gene.
[23:52]
Kierowcy ukończyli właśnie 125 okrążenie. Ciągle trwa okres neutralizacji, podczas którego naprawiane są bariery uszkodzone w skutek uderzenia w nie Audi nr 1.
[23:46]
AUTOSPORT informuje, że w centrum prasowym gorącym tematem zachowanie kierowców - amatorów ścigających się w kategorii GT Am. Kilku doświadczonych kierowców wyznało, że przeżyło przez nich w tym tygodniu chwile grozy. Tymczasem dr. Urlich poinformował, że Rockenfeller został zabrany do szpitala w celu przeprowadzenia dokładniejszych badań.
[23:41]
Zjazd samochodu bezpieczeństwa planowany jest na godzinę 00:15.
[23:32]
Filmik obrazujący wypadek Rockenfellera można obejrzeć tutaj.
[23:23]
Kontrola Wyścigu informuje, że restart planowany jest w okolicach północy, gdyż uszkodzenia barier okazały się poważniejsze niż się spodziewano.
[23:01]
Restart wyścigu spodziewany jest za około 50 minut.
[22:53]
Dr. Wolfgang Urlich przekazał dobre informacje o stanie zdrowia swego podopiecznego - Rockenfeller zdołał o własnych siłach wydostać się z wraku Audi R18.
[22:49]
Chwile grozy w obozie Audi. Sytuacja wygląda na bardzo trudną. Do incydentu doszło pomiędzy Mulsanne a Indianapolis.
[22:46]
Podczas wyprzedzania jednego z samochodów GT Niemiec stracił panowanie nad swoim R18 i z dużą siłą uderzył w bariery okalające tor.
[22:44]
Audi nr 1 odpada z wyścigu w dramatycznych okolicznościach.
[22:41]
Safety Car - na torze pełno odłamków rozbitego samochodu.
[22:33]
Spoglądając na prognozy pogodny, noc zapowiada się na pogodną i chłodną z temperaturami oscylującymi w okolicach 6-7 stopni Celsjusza. Deszcz spodziewany jest na kilka ostatnich godzin wyścigu.
[22:29]
Na czele, Audi #2 zjechało do boksu, dysponując przewagą 52 sek. Po wyjeździe ze swego stanowiska, Lotterer utrzymał swoją pierwszą pozycję i małą przewagę nad drugim Peugeot nr 7.
[22:24]
Aston Martin Vantage z numerem 79 jadący w barwach zespołu Jota wycofał się z wyścigu, w którym pozostał już tylko jedyny reprezentant legendarnej brytyjskiej marki - Vantage w barwach Gulf AMR Middle East.
[22:19]
Nad torem zapadł już zmrok, a za nami kolejna seria zjazdów na stanowiska serwisowe. Cała czołowa piątka - prócz jadącego na drugim miejscu Peugot - zaliczyła dziewiąte wizyty u mechaników.
[22:11]
Mike Rockenfeller w Audi nr 1 szybkim tempem zbliża się do Marca Gene w Peugeocie. Być może już za niedługo 908 z nr 7 będzie musiał bronić swej pozycji, niż myśleć o walce o zwycięstwo.
[22:06]
Nicolas Minassian zastąpił Franka Montagny przy rutynowym postoju Peugeot #8.
[21:49]
W GT Am zacięta walka trwa pomiędzy dwoma samochodami wystawionymi przez Lambre Competition: Porsche #70 oraz Chevroletem Corvette #50.
[21:37]
W boksach jednocześnie pojawia się duet walczący o 3 miejsce: Peugeot 9 i Audi nr 1. Zwyciesko z walki ekip serwisowych wyszedł Rockenfeller wyprzedzając Pedro Lamy.
[21:25]
Szybkie tempo Lotterera w Audi nr 2. Ostatnie okrążenie Niemca na poziomie 3:29,853, było aż o 6 sek. szybsze niż to liderującego Gene w Peugeot.
[21:19]
Strakka Racing #42 jadąca w tej chwili na czwartym miejscu w kategorii LMP2 otrzymała karę stop/go. Minassian na stanowisku serwisowym ograniczonym jedynie do uzupełnienia płynów i paliwa.
[21:15]
Oba jadące w wyścigu Audi zaliczyły już swój ósmy postój ze zmianą kierowcy z Fasslera na Lotterera. Tradycji stało się za dość i w ten sposób prowadzenie w wyścigu ponownie objął Peugeot z nr 7.
[20:55]
Swój siódmy postój zaliczył przed chwilą Peugeot nr 9. Za chwilę na stanowisku serwisowym pojawił się także lider rywalizacji - Davidson, który przekazał stery swego 908 Gene.
[20:42]
Fassler w boksach. Rutynowe czyszczenie szyby i dotankowanie. Davidson ponownie na prowadzeniu z przewagę 18 sek. nad kierowcą Audi. Kolejne miejsca zajmują Lamy w Peugeot #9 i Minassian w #8. Piąty jest Rockenfeller, a szósty Duval w Orece. W LMP2 prowadzi Dominik Kraihamer, a w GT Pro Richard Westbrook w Corvette nr 74, z przewagą minuty nad Andy Priaulx w BMW M3. W GT Am wyrównaną walkę toczą Lucas Luhr i Antonio Garcia.
[20:19]
Rozpoczyna się kolejna tura zjazdów. W boksach po raz siódmy pojawia się Audi nr 1. Dumas przekazał stery Audi Rockenfellerowi. Dziennikarze Eurosportu zauważyli ciekawą prawidłowość. Otóż Peugeoty odwiedzają stanowiska serwisowe co 44 minuty, a Audi co 40.
[20:11]
Simone Pagenaud w boksach. Francuz oddaje stery 908 Pedro Lamy. W boksach znalazł się również Peugeot nr 7 prowadzący w wyścigu.
[20:07]
Krótko po godzinie 19 na swój rutynowy postój zjechał Peugeot nr 10. Obsługa ograniczyła się jedynie do zatankowania 908. Niedługo później do pit lane zjechało prowadzące w wyścigu Audi nr 2. Również w tym przypadku skończyło się na uzupełnieniu paliwa, w wyniku czego na prowadzenie wysunął się Peugeot nr 7. Dwadzieścia minut później również i on zawitał u mechaników, po tym, jak chwilę wcześniej na stanowisko serwisowe zawitał Simone Pagenaut. Chwilę później sytuacja wróciła do normy po zjeździe Fasslera. Tymczasem na torze zaciętą walkę o drugą pozycję toczyli Davidson i Dumas, jednak Francuz został wezwany do zjazdu do boksów i wyjechał na 5 pozycji. Po 4 godzinach i 50 minutach rywalizacji, na postój zjechał lider rywalizacji Marcel Fassler. Wydaje się, że różnice pomiędzy strategiami Peugeot i Audi są coraz większe.
[18.55]
Przygoda Peugeota z numerem 9. Błąd na dohamowaniu ale unika uderzenia w bandę.
[18.50]
Kolejna tury postojów i ponownie Francuzi robią to później i zaczyna to być bardzo widoczne. Po powrocie na tor 908 już tyle nie traci do Audi, także ten przejazd lepszy dla goniących Niemców.
[18.30]
Pierwsza trójka podąża bez przygód. Audi tak jak dotychczas delikatnie się oddala, jednak dalej są to różnice bardzo niewielkie. Jeszcze długa droga do końca.
[18.10] Peugeoty mimo późniejszych zjazdów straciły dość dużo. Obecna przewaga Audi wynosi ponad 41 sekund.
[18.00] Zjechał Peugeot z numerem 9. Tankowanie i zmiana kierowców - teraz pojedzie Pagenaud. Wurz zjechał chwilę później, zmienił się z Dawidsonem. Czy wyjadą przed Audi?
[17.55]
Wysyp tzw. "kapci". Dopadły Ferrari 458 Italia z numerem 58 oraz auto klasy LMP2 w charakterystycznych różowych barwach.
[17.50]
Lider wyścigu zjechał do boksów. Peugeot Wurza pozostał na torze. Zobaczymy jak będzie przedstawiała się klasyfikacja gdy 908-ka zjedzie na tankowanie. Jest to kolejny raz kiedy Niemiecka ekipa zjeżdża wcześniej.
[17.40]
Peugeot z numerem 8 zjeżdża do boksów.
[17.35]
Audi z numerem 1 zjeżdża na kolejne tankowanie i zmianę kierowców, teraz za kółkiem zasiadł Dumas. Bernhard na w ostatnich minutach zaczął odstawać, a mogło to być spowodowane jakimś uszkodzeniem przodu auto, ponieważ mechanicy wymienili na postoju ten element.
[17.30]
Peugeot z numerem 7 prowadzony przez Alexa Wurza wyprzedził właśnie Audi z numerem 1. R18 na ostatnich kółkach nieco straciło tempo.
[17.25]
Tak długi okres spędzony za samochodem bezpieczeństwa nieco utrudnia wyciągnięcie jakichkolwiek wniosków co do realnej formy każdego z zespołu. Audi faktycznie delikatnie odjeżdża Peugeotom ale są to różnice naprawdę niewielkie jak na całodobowy wyścig, a do tego Francuska ekipa później zjeżdża na tankowania dzięki czemu nieco zyskuję przy każdym postoju.
Zmienia się lider, Audi z numerem 1 wyprzedza numer 2. Nie było między dwoma kierowcami spektakularnej walki. Kolizja to ostatnie czego życzyłoby sobie tutaj Audi.
[17.15]
Ponownie nieco później niż Audi zjeżdża Peugeot z numerem 9. Na torze pozostał jeszcze jeden z numerem 7, który obecnie prowadzi. Ale i on zjechał po kolejnym kółku.
[17.10]
Dwa Audi z czoła wyścigu zjeżdżają na tankowanie.
[17.05]
Koniec neutralizacji, zaczynamy ściganie!
[16.50]
Peugeot z numerem 8 ma jakieś problemy. Mechanicy pracują przy przodzie auta, w którym Montagnyego zastąpił Sarrazin. Ostatecznie udało się naprawić usterkę jednak ekipa straci trochę czasu gdyż musiała czekać przy wyjeździe na tor - powodem było czerwone światło na końcu pit lane.
Ekipa przekazała informację o problemie - był to układ hamulcowy.
[16.45]
Mechanicy Peugeota w gotowości, zapowiada się zmiana kierowcy.
[16.40]
Minęła zapowiedziana godzina wznowienia wyścigu ale nie nastąpiło to. Samochody w dalszym ciągu powoli podążają za samochodem bezpieczeństwa. Niektóre załogi musiały odbyć w tym czasie kolejny zjazdy, jednak nie był to nikt z klasy LMP1.
[16.30]
W dalszym ciągu mamy neutralizację. Jej czas pokazuje jak ogromny to był wypadek... Tutaj można zobaczyć kraksę ->
http://www.youtube.com/watch?v=0AsPrCErGUU Poprawiony link!
Kontrola wyścigu podała, że wznowienie nastąpi o 16.40.
[16.15]
Na torze ciągle samochód bezpieczeństwa. Porządkowi sprzątają rozbite Audi i naprawiają uszkodzoną barierę.
[16.00]
Zespół podaje, że z Alanem McNishem wszystko w porządku. Z pewnością zostanie skierowany na rutynowe badania ale całe szczęście, że systemy bezpieczeństwa zadziałały w 100%.
[15.50]
Ogromna kraksa Audi nr 3!!! Na torze samochód bezpieczeństwa. R18 w całości rozbite, na szczęście McNish wychodzi z samochodu o własnych siłach. Wyglądało to naprawdę okropnie, a stało się podczas dublowania jednego z aut GT
[15.40]
Rozpoczęły się zjazdy. Jako pierwszy w boksie pojawił się Alan McNish w Audi R18. 908-ki zjeżdżają nieco później niż Audi. Czy to może sugerować, iż zanotują mniejszą ilość pit stopów? Szefowie czołowych zespołów zachowują spokój i nie wyciągają na razie żadnych wniosków
[15:25]
Kolejne minuty to sukcesywne odjeżdżanie pierwszej szóstki. Alanowi McNishowi udało się wyprzedzić Montagny'ego i pierwsza godzina pokazuje lepszą formę ekipy Audi, która powoli oddala się od Peugeotów 908.
[START]
Start przebiegł bez incydentów. Każda z załóg ma świadomość, że zwycięstwa w wyścigach długodystansowych nie odnosi się na pierwszym kółku. Nieco słabsze początkowe okrążenia zaliczył Sebastien Bourdais w Puegeocie 908 nr 9 i spadł na piątą pozycję. W klasie LMP1 fatalnie rozpoczął Aston Martin. Już po 10 minutach oba ich prototypy odpadły z rywalizacji. Przez cały tydzień te samochody potężnie odstawały od czoła stawki i niestety odpadnięcie z wyścigu podsumowuje ich formę.
W klasie LMP2 prowadzi Oreca z numerem 26, w GTE Pro Ferrari 458 Italia z ekipy AF Corse Srl. Najniższą kategorię, GTE Am prowadzi również ekipa Af Corse jadąca Ferrari 430 Italia.
| Czołówka w klasie LMP1 po 24 godzinach. | |||
| Samochód | Kierowcy | Strata | |
|---|---|---|---|
| 1 | Audi #2 | Treluyer - Lotterer - Fassler | 355 |
| 1 | Peugeot #9 | Lamy - Bourdais - Pagenaud | 13,854s |
| 1 | Peugeot #8 | Sarrazin- Minassian - Montagny | 2 okrążenia |
| 1 | Peugeot #7 | Davidson - Gene - Wurz | 4 okrążenia |
| 1 | Peugeot 908 HDi FAP #10 | Lapierre - Panis- Duval | 16 okrążeń |
| Czołówka w klasie LMP2 po 24 godzinach. | |||
| Samochód | Kierowcy | ||
|---|---|---|---|
| 1 | Zytek Z11SN #41 | Lombard - Ojjeh - Kimber-Smith | |
| 1 | Signatech Nissan #26 | Ayari - Mailleux - Ordonez | |
| 1 | Lola Honda #33 | Tucker - Barbosa - Mailleux | |
| Czołówka w klasie GTE Pro po 24 godzinach. | |||
| Samochód | Kierowcy | ||
|---|---|---|---|
| 1 | Chevrolet Corvette C6- ZR1 #73 | Garcia - Beretta - Milner | |
| 1 | Ferrari 458 Italia #51 | Fisichella - Bruni - Vilander | |
| 1 | BMW M3 GT #56 | Priaulx - Muller - Hand | |
| Czołówka w klasie GTE Am po 24 godzinach. | |||
| Samochód | Kierowcy | ||
|---|---|---|---|
| 1 | Chevrolet Corvette C6 - ZR1 #50 | Gardel - Bornhauser - Canal | |
| 1 | Porsche 911 RSR #70 | Gibon - Bourret - Belloc | |
| 1 | Ford GT #68 | Robertson - Robertson - Murry | |
KOMENTARZE