Fakty dotyczące tegorocznej wygranej Audi w Le Mans

Audi odniosło swoje dziesiąte zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans
17.06.1120:09
Mateusz Grzeszczuk
4267wyświetlenia
Audi odniosło swoje dziesiąte zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z samochodem, który miał bardzo lekką konstrukcję, innowacyjny silnik V6 TDI i - po raz pierwszy w historii - pełne oświetlenie LED.



Oto najważniejsze fakty z tego wyścigu:

  • po 24 godzinach Audi z numerem 2 miało dokładnie 13,854 sekund przewagi nad drugim w klasyfikacji Peugeotem. Odpowiada to odległości 763 metrów. Zwycięskie Audi przejechało 4.838,295 kilometrów, a średnia prędkość wyniosła 201,266 km/h.

  • neutralizacja podczas wyścigu nastąpiła 5 razy i trwała w sumie 4 godziny i 46 minut, które kierowcy spędzili za samochodem bezpieczeństwa. Najdłuższa neutralizacja trwała 2 godziny i 20 minut.

  • 249.500 widzów było świadkami dziesiątej wygranej Audi w Le Mans. W rezultacie marka z Ingolstadt zajmuje obecnie drugie miejsce pod względem ilości zwycięstw w najważniejszym wyścigu wytrzymałościowym świata. Tylko siostrzana firma Porsche ma więcej zwycięstw - 16 w 61 wyścigach. Zwycięski stosunek Audi jest imponujący i wynosi 76,9%.

  • Audi znalazło się na podium we wszystkich swoich trzynastu startach, w tym w dziesięciu startując jako zespół fabryczny. W 42 startach od 1999 roku Audi finiszowało 32 razy, na co składa się: dziesięć zwycięstw, pięć drugich miejsc i dziewięć trzecich. Audi zdobyło w tym czasie 24 z możliwych 39 miejsc na podium, co daje 61,5%.

  • Dla zespołu Reinholda Joesta jest to dwunaste zwycięstwo w wyścigu Le Mans, ale ósme z Audi. Jeśli wliczyć do tego wygraną z 1994 roku z zespołem Dauer Racing i w 2003 z Bentleyem, jest to czternasta wygrana dla Joest Racing.

  • Audi zanotowało rzadki hat-trick podczas tegorocznej edycji wytrzymałościowego klasyku. Zdobyło pole position, ustanowiło najszybszy czas okrążenia i wygrało wyścig.

  • Najszybsze okrążenie ustanowione przez Audi w wyścigu wyniosło 3m25,289s i było ponad sekundę lepsze od najszybszego okrążenia Peugeota (3m26,298s). Andre Lotterer ustanowił nawet lepszy czas, niż ten, który zanotował Benoit Treluyer podczas sesji kwalifikacyjnej.

  • Audi R18 TDI było szybsze od swoich rywali na torze w Le Mans zwłaszcza w szybkich zakrętach. W ostatnim sektorze toru, gdzie znajdują się słynne „Porsche Curves”, Audi było szybsze o 0,8 sekundy od Peugeota.




  • Najwyższa zanotowana prędkość przez Audi na prostej Hunaudieres wynosiła 336,4 km/h.

  • Po samochodach Audi R8 (2000) i Audi R10 (2006), Audi R18 TDI jest trzecim autem w klasie LMP1, które wygrało 24 Godziny Le Mans w swoim pierwszym starcie.

  • Podczas wyścigu lider zmieniał się 46 razy. Na czele znajdowały się cztery różne samochody. Audi na pierwszej pozycji znajdowało się przez 261 z 355 okrążeń. Samochód, który odniósł zwycięstwo, przewodził stawce przez 246 okrążeń.

  • Zwycięskie Audi odwiedziło boksy 31 razy. Samochód numer 2 w alei serwisowej spędził 33 minuty i 56 sekund, ale nieruchomy był tylko przez 21 minut i 3 sekundy.

  • Zwycięskie trio w trakcie wyścigu zużyło zaledwie dziewięć kompletów opon Michelin. Ósma i ostatnia zmiana opon była potrzebna, ponieważ z lewej tylnej opony uchodziło powietrze. Benoit Treluyer zanotował najdłuższy przejazd na jednym komplecie opon - 54 okrążenia - na co złożyło się pięć przejazdów.

  • Silnik 3,7 litra V6 TDI zużywał średnio zaledwie 37,08 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli po raz pierwszy mniej niż 40 litrów od momentu, kiedy Audi pierwszy raz wystąpiło w Le Mans. Wiele w tym aspekcie pomogły długie fazy jazdy na torze za samochodem bezpieczeństwa.

  • Numer podwozia zwycięskiego Audi R18 TDI to R18-106. Mechanicy zespołu Audi Sport Team Joest nadali maszynie przydomek „Red Sonja”.

  • Marcel Fässler jest pierwszym szwajcarskim kierowcą, który wygrał 24 Godziny Le Mans.




  • Trójka zwycięskich kierowców - Marcel Fassler, Andre Lotterer i Benoit Treluyer - może pochwalić się imponującym rekordem. Dotychczas dwa razy wystąpili w 24-godzinnym klasyku w barwach Audi i dwa razy ukończyli wyścig na podium. W ubiegłym roku na drugiej pozycji, a teraz odnieśli zwycięstwo.

  • Wszyscy kierowcy, którzy w 2011 roku reprezentowali Audi odnieśli już zwycięstwo w Le Mans. W sumie czternastu kierowców wygrało Le Mans z Audi: Seiji Ara (1), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (2), Romain Dumas (1), Marcel Fässler (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), André Lotterer (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1), Benoît Treluyer (1) i Marco Werner (3).

  • Benoit Treluyer jest dopiero piątym kierowcą, który wygrał wyścig startując z pole position (przyznawane od 1963 roku), a samochód R18 jest siódmym samochodem odnoszącym sukces z pierwszej pozycji startowej. Samochód z numerem 2 wygrał po raz szósty od 1923 roku.

  • To była jedenasta wygrana w Le Mans dla szefa ds. motorsportu w Audi - Dr. Wolfganga Ullricha. Austriak był także mocno zaangażowany w sukces zespołu Bentleya w 2003 roku.

  • To było 28 zwycięstwo w Le Mans niemieckiego producenta, a także 28 dla samochodu z zamkniętym kokpitem. Samochód z wysokoprężnym silnikiem wygrał po raz szósty, z czego pięć zwycięstw należy do Audi.

  • To było dwudzieste zwycięstwo w Le Mans dla firmy oponiarskiej Michelin, 14. z rzędu i 10. z Audi.

  • Liczba samochodów, które wycofały się z tegorocznego wyścigu była bardzo wysoka. Tylko 28 z 56 samochodów, które rozpoczęły wyścig ujrzało flagę w biało-czarną szachownicę.


Źródło: Audi.com

KOMENTARZE

13
SPIDER
18.06.2011 11:21
No przecież jest dobrze z tymi oponami. 9 kompletów opon, czyli osiem zmian. Tak samo, jak np. 2 komplety opon, to jedna zmiana. Zaczynasz na jednym komplecie - robisz postój - jedziesz dalej na drugim komplecie. McNish może i wygrał dwa razy, ale w 1998 wygrał chyba jadąc Prosiakiem. Tak samo jak Kristensen. 8 wygranych z czego jedna Prosiakiem i jedna Bentleyem, 6 z Audi.
kkacper
17.06.2011 11:21
@Adakar Tak jak Kristensen wygrał 7 a nie 6 razy, ale to są zwycięstwa tylko jadąc samochodem marki Audi :)
Adakar
17.06.2011 07:51
Wszyscy kierowcy, którzy w 2011 roku reprezentowali Audi odnieśli już zwycięstwo w Le Mans. W sumie czternastu kierowców wygrało Le Mans z Audi: Seiji Ara (1), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (2), Romain Dumas (1), Marcel Fässler (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), André Lotterer (1), [color=red]Allan McNish (1),[/color] McNish wygrywał dwa razy 2008 i 1998
adept
17.06.2011 07:37
"Zwycięskie trio w trakcie wyścigu zmieniło opony Michelin zaledwie dziewięć razy. Ósma i ostatnia zmiana opon..." Chyba zużyło 9 kompletów opon? Bo przecież nie może być 9 zmian opon i żeby jednocześnie 8 zmiana była ostatnia?
artur_fan_f1
17.06.2011 07:24
[quote]Audi R18 TDI było szybsze od swoich rywali na torze w Le Mans zwłaszcza w szybkich zakrętach. W ostatnim sektorze toru, gdzie znajdują się słynne „Porsche Curves”, Audi było szybsze o 0,8 sekundy od Peugeota. [/quote] nie ma to jak dobra aerodynamika...
Punisher
17.06.2011 07:15
Bardzo fajny news :)
MatiXF1
17.06.2011 07:01
R15+ ma zmodyfikowane nadwozie (wystarczy po wyglądzie porównać) i inną masę, więc raczej to częściowo inny samochód. Częściowo, ale inny
topgear
17.06.2011 06:51
R15 nie wygrało ale R15+ tak. Teraz kwestia sporna czy R15+ to to samo co R15
SPIDER
17.06.2011 06:47
R15 wystartowało po raz pierwszy w 2009 gdzie ekipa Kristensen-McNish-Capello skończyła na P3. W zeszłym roku R15+ zaliczył całe podium.
Nirnroot
17.06.2011 06:40
Dopiero R15 TDI plus wygrało, po kanonadzie awarii silników w Pugach. To było zeszłoroczne 1-2-3, nie? Joest, Joest, Joest :)
Qnik
17.06.2011 06:26
Z tego co mi wiadomo R15 nie wygrało Le Mans w debiucie.
KITT
17.06.2011 06:25
R15 nie wygrało za pierwszym razem :) A swoje zwycięstwo zawdziecza awariom Peugeotów, bo w tempie daleko im do Francuzów było :)
MatiXF1
17.06.2011 06:19
,,Po samochodach Audi R8 (2000) i Audi R10 (2006), Audi R18 TDI jest trzecim autem w klasie LMP1, które wygrało 24 Godziny Le Mans w swoim pierwszym starcie. " A Audi R15?