Fakty dotyczące tegorocznej wygranej Audi w Le Mans
Audi odniosło swoje dziesiąte zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans
17.06.1120:09
4267wyświetlenia
Audi odniosło swoje dziesiąte zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z samochodem, który miał bardzo lekką konstrukcję, innowacyjny silnik V6 TDI i - po raz pierwszy w historii - pełne oświetlenie LED.
Oto najważniejsze fakty z tego wyścigu:
Źródło: Audi.com
Oto najważniejsze fakty z tego wyścigu:
- po 24 godzinach Audi z numerem 2 miało dokładnie 13,854 sekund przewagi nad drugim w klasyfikacji Peugeotem. Odpowiada to odległości 763 metrów. Zwycięskie Audi przejechało 4.838,295 kilometrów, a średnia prędkość wyniosła 201,266 km/h.
- neutralizacja podczas wyścigu nastąpiła 5 razy i trwała w sumie 4 godziny i 46 minut, które kierowcy spędzili za samochodem bezpieczeństwa. Najdłuższa neutralizacja trwała 2 godziny i 20 minut.
- 249.500 widzów było świadkami dziesiątej wygranej Audi w Le Mans. W rezultacie marka z Ingolstadt zajmuje obecnie drugie miejsce pod względem ilości zwycięstw w najważniejszym wyścigu wytrzymałościowym świata. Tylko siostrzana firma Porsche ma więcej zwycięstw - 16 w 61 wyścigach. Zwycięski stosunek Audi jest imponujący i wynosi 76,9%.
- Audi znalazło się na podium we wszystkich swoich trzynastu startach, w tym w dziesięciu startując jako zespół fabryczny. W 42 startach od 1999 roku Audi finiszowało 32 razy, na co składa się: dziesięć zwycięstw, pięć drugich miejsc i dziewięć trzecich. Audi zdobyło w tym czasie 24 z możliwych 39 miejsc na podium, co daje 61,5%.
- Dla zespołu Reinholda Joesta jest to dwunaste zwycięstwo w wyścigu Le Mans, ale ósme z Audi. Jeśli wliczyć do tego wygraną z 1994 roku z zespołem Dauer Racing i w 2003 z Bentleyem, jest to czternasta wygrana dla Joest Racing.
- Audi zanotowało rzadki hat-trick podczas tegorocznej edycji wytrzymałościowego klasyku. Zdobyło pole position, ustanowiło najszybszy czas okrążenia i wygrało wyścig.
- Najszybsze okrążenie ustanowione przez Audi w wyścigu wyniosło 3m25,289s i było ponad sekundę lepsze od najszybszego okrążenia Peugeota (3m26,298s). Andre Lotterer ustanowił nawet lepszy czas, niż ten, który zanotował Benoit Treluyer podczas sesji kwalifikacyjnej.
- Audi R18 TDI było szybsze od swoich rywali na torze w Le Mans zwłaszcza w szybkich zakrętach. W ostatnim sektorze toru, gdzie znajdują się słynne „Porsche Curves”, Audi było szybsze o 0,8 sekundy od Peugeota.
- Najwyższa zanotowana prędkość przez Audi na prostej Hunaudieres wynosiła 336,4 km/h.
- Po samochodach Audi R8 (2000) i Audi R10 (2006), Audi R18 TDI jest trzecim autem w klasie LMP1, które wygrało 24 Godziny Le Mans w swoim pierwszym starcie.
- Podczas wyścigu lider zmieniał się 46 razy. Na czele znajdowały się cztery różne samochody. Audi na pierwszej pozycji znajdowało się przez 261 z 355 okrążeń. Samochód, który odniósł zwycięstwo, przewodził stawce przez 246 okrążeń.
- Zwycięskie Audi odwiedziło boksy 31 razy. Samochód numer 2 w alei serwisowej spędził 33 minuty i 56 sekund, ale nieruchomy był tylko przez 21 minut i 3 sekundy.
- Zwycięskie trio w trakcie wyścigu zużyło zaledwie dziewięć kompletów opon Michelin. Ósma i ostatnia zmiana opon była potrzebna, ponieważ z lewej tylnej opony uchodziło powietrze. Benoit Treluyer zanotował najdłuższy przejazd na jednym komplecie opon - 54 okrążenia - na co złożyło się pięć przejazdów.
- Silnik 3,7 litra V6 TDI zużywał średnio zaledwie 37,08 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli po raz pierwszy mniej niż 40 litrów od momentu, kiedy Audi pierwszy raz wystąpiło w Le Mans. Wiele w tym aspekcie pomogły długie fazy jazdy na torze za samochodem bezpieczeństwa.
- Numer podwozia zwycięskiego Audi R18 TDI to R18-106. Mechanicy zespołu Audi Sport Team Joest nadali maszynie przydomek „Red Sonja”.
- Marcel Fässler jest pierwszym szwajcarskim kierowcą, który wygrał 24 Godziny Le Mans.
- Trójka zwycięskich kierowców - Marcel Fassler, Andre Lotterer i Benoit Treluyer - może pochwalić się imponującym rekordem. Dotychczas dwa razy wystąpili w 24-godzinnym klasyku w barwach Audi i dwa razy ukończyli wyścig na podium. W ubiegłym roku na drugiej pozycji, a teraz odnieśli zwycięstwo.
- Wszyscy kierowcy, którzy w 2011 roku reprezentowali Audi odnieśli już zwycięstwo w Le Mans. W sumie czternastu kierowców wygrało Le Mans z Audi: Seiji Ara (1), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (2), Romain Dumas (1), Marcel Fässler (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), André Lotterer (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1), Benoît Treluyer (1) i Marco Werner (3).
- Benoit Treluyer jest dopiero piątym kierowcą, który wygrał wyścig startując z pole position (przyznawane od 1963 roku), a samochód R18 jest siódmym samochodem odnoszącym sukces z pierwszej pozycji startowej. Samochód z numerem 2 wygrał po raz szósty od 1923 roku.
- To była jedenasta wygrana w Le Mans dla szefa ds. motorsportu w Audi - Dr. Wolfganga Ullricha. Austriak był także mocno zaangażowany w sukces zespołu Bentleya w 2003 roku.
- To było 28 zwycięstwo w Le Mans niemieckiego producenta, a także 28 dla samochodu z zamkniętym kokpitem. Samochód z wysokoprężnym silnikiem wygrał po raz szósty, z czego pięć zwycięstw należy do Audi.
- To było dwudzieste zwycięstwo w Le Mans dla firmy oponiarskiej Michelin, 14. z rzędu i 10. z Audi.
- Liczba samochodów, które wycofały się z tegorocznego wyścigu była bardzo wysoka. Tylko 28 z 56 samochodów, które rozpoczęły wyścig ujrzało flagę w biało-czarną szachownicę.
Źródło: Audi.com
KOMENTARZE